V50 1.6D flushen met olietoevoeging of niet?
Geplaatst: 22.10.2018 - 07:49
Hallo,
Ik heb net een V50 1.6D van 2006 gekocht. Deze is de voorbije 12 jaar onderhouden bij een officiƫle Volvo dealer.
Ik zou nu de olie willen verversen en vroeg me af of het een goed idee zou zijn om het op de volgende manier te doen of toch niet. Ik zou eerst de olie aflaten, vervolgens nieuwe olie in doen en een flush toevoeging bij doen om vuil in de motor los te weken. Laten draaien voor 15 - 30 minuutjes en vervolgens olie terug aflaten, nieuwe oliefilter installeren en nieuwe olie in doen.
Het enige waar ik schrik voor heb is dat het losgekomen vuil terecht zou komen in de aanzuigfilter van de oliepomp, of in het filtertje in de banjobout van de turbo olie leiding. Zou ik me hier zorgen over moeten maken? De banjobout heb ik ook nog niet los gehad omdat die helemaal achter de DPF zit, toch best deze filter losmaken om te controleren of zou dit ok moeten zijn omdat de olie meestal tussen 10000 en 15000 km verversd is?
Ben ook al wel wat carbon tegen gekomen in de slang van de carterventilatie, dus dat zou wel een verstopping kunnen veroorzaken. Is dit overigens normaal voor een dieselmotor of kan dit duiden op een probleem met de injectors? (Ben nog niet zo thuis in dieselmotors sorry)
Alvast bedankt!
Ik heb net een V50 1.6D van 2006 gekocht. Deze is de voorbije 12 jaar onderhouden bij een officiƫle Volvo dealer.
Ik zou nu de olie willen verversen en vroeg me af of het een goed idee zou zijn om het op de volgende manier te doen of toch niet. Ik zou eerst de olie aflaten, vervolgens nieuwe olie in doen en een flush toevoeging bij doen om vuil in de motor los te weken. Laten draaien voor 15 - 30 minuutjes en vervolgens olie terug aflaten, nieuwe oliefilter installeren en nieuwe olie in doen.
Het enige waar ik schrik voor heb is dat het losgekomen vuil terecht zou komen in de aanzuigfilter van de oliepomp, of in het filtertje in de banjobout van de turbo olie leiding. Zou ik me hier zorgen over moeten maken? De banjobout heb ik ook nog niet los gehad omdat die helemaal achter de DPF zit, toch best deze filter losmaken om te controleren of zou dit ok moeten zijn omdat de olie meestal tussen 10000 en 15000 km verversd is?
Ben ook al wel wat carbon tegen gekomen in de slang van de carterventilatie, dus dat zou wel een verstopping kunnen veroorzaken. Is dit overigens normaal voor een dieselmotor of kan dit duiden op een probleem met de injectors? (Ben nog niet zo thuis in dieselmotors sorry)
Alvast bedankt!