C30 D5 2007 wervelklep of ECM problemen

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Crash Move
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.08.2018 - 22:17

Dag allen,

Zoals in een voorsteltopic medegedeel, heb ik sinds 2 maanden een particulier gekochte C30 D5 automaat uit 2007. Ik had hier na het eerste onderhoud en poetsen graag meer over de auto zelf gepost, helaas heb ik nu een andere aanleiding om te posten.

Na 7500 km probleemloos te hebben gereden, had ik vandaag had ik helaas acuut pech:

Ik reed in de bebouwde kom op een lange doorgaande weg 50, ten opeens het toerental van het motorblok een paar keer inzakte en gelijk daarna weer oppakte. Een soort van stotterende motor. Een stoplicht verder trok de auto wel op, maar bouwde niet voldoende vermogen op om verder dan 35 km/h te komen / door te schakelen naar de 3e versnelling. Ook weer gestotter in de vermogensafgifte. Het werd ook erger, dus ik ging vanaf dat moment ook zoeken naar een veilige plek om de auto tot stilstand te laten brengen. Dit lukte na het 3e stoplicht, waar het met net genoeg vermogen lukte om naar het tankstation te kruipen.

Toen heb ik de ANWB wegenwacht ingeschakeld. De wegenwacht monteur heeft eerst via de OBD poort de diagnose uitgelezen. Dat waren een zee van storingen waarvan hij zei dat hij er nog niks aan had, want die waren het gevolgd van de slecht lopende motor en niet de oorzaak. Hij heeft alle storingen gereset, de motor opnieuw gestart en opnieuw uitgelezen. Toen was alles goed, er kwamen geen nieuwe storingen naar voren. Vervolgens is hij verder gaan zoeken naar de oorzaak. Eerst kijk hij naar de luchtmassasensor achter de luchtfilter, daar was niks mis. Toen heeft hij gekeken naar de sensor verderop (daar waar er eens slang uitkomt op de luchtschacht, ik meen dat hij zei de dampen van... de katalysator? In ieder geval niet de EGR). Dat stekkertje was erg vet. Volgens hem normaal, want die sensor meet 'vieze' lucht. Het reinigen/ontvetten van het stekkertje loste het probleem ook niet op. Daarna is hij gaan kijken naar de brandstofdruk, maar die was ook goed (dus geen kapotte brandstofpomp of verstopte brandstoffilter).

Het volgende waar hij naar keek was de wervelklep. Volgens de wegenwacht functioneerde deze niet goed, de motor kreeg te weinig lucht en daarom liep deze niet goed. Hij kon echter niet vaststellen of de wervelklep zelf defect was (mechanisch) of dat er iets mis ging in de electronische aansturing van de klep (via de OBD poort kwam wel een storing van de regelunit/ECM af).

De motor start nu heel moeizaam, maar loopt daarna wel stationair. Zodra je gas geeft, loopt de motor niet meer goed. Hij blijft niet noodzakelijk stationair meer draaien, hij kan afslaan.

Iemand een idee of vergelijkbaar probleem gehad? Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je zou zelf alle stekkers kunnen controleren op contact. Loshalen, beetje schoonmaken met een borstel en zorgen dat alles vast zit. Volgende stap is uitlezen met een apparaat dat ook de werking van sensoren/kleppen/actuatoren kan controleren.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1157
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Check de bekabeling op je verstuivers. Beetje morrelen aan de stekkers, bekabeling gaat nogal eens stuk. Wervelklepactuator ook even checken. Gaat open en dicht bij starten motor. Zit stangetje er nog wel op? Zo nee, wervelklep induwen, dus naar het blok toe, is open. Dan krijgt ie in elk geval voldoende lucht.
En (laten) uitlezen met Vida. Dan weet je wat er mis is.
Laatst gewijzigd door Nomad op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “C30”