Vandaag eigenlijk pas echt weer even gereden sinds de flush van mijn GT6, gekoppeld aan de B6034T2.
Misschien zit het tussen mijn oren, maar het schakel gedrag is anders dan ik gewend was. Nou lees ik dat een automaat zich dan weer moet settelen, moet inleren. Klopt dit, of is dit broodje aap? En zoja, een iets technischere uitleg?
Na 200 km. moet ik zeggen dat alles weer boterzacht liep, zoals voorheen. Maar vooral in begin van de rit was het naar mijn gevoel langer dan voorheen in een versnelling blijven alvorens op te schakelen. Bak was toen ook nog niet goed warm trouwens.
Dank.
Automaat geflushed... en nu 'inleren'. Of niet?
- B3rnard
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.08.2018 - 23:33
Ford Fiesta 1.25 PF-GL-08 '96 (R.I.P.)
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
- Chris 56
- 2nd Gear member
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
- Locatie: Hillegom
Mijn bak is ook geflusched.
En GS heeft hem ook direct aan de computer ( Vida) gehangen en wat "gedaan"..
Geen idee wat alleen.
Naar huis rijden was ~150 Km en bij thuiskomst was het ook een boterzachte bak.
Nu in de kou valt het wel op dat de bak "lekkerder" is als ik een klein stukje gereden heb.
Direct na een koude start is alles nog wat stug..
Heel normaal denk ik.
En GS heeft hem ook direct aan de computer ( Vida) gehangen en wat "gedaan"..
Geen idee wat alleen.
Naar huis rijden was ~150 Km en bij thuiskomst was het ook een boterzachte bak.
Nu in de kou valt het wel op dat de bak "lekkerder" is als ik een klein stukje gereden heb.
Direct na een koude start is alles nog wat stug..
Heel normaal denk ik.
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Dat klopt, nadat de adaptie waarden van de automaat zijn gereset (genuld), moet de bak opnieuw inleren.Nou lees ik dat een automaat zich dan weer moet settelen, moet inleren. Klopt dit, of is dit broodje aap?
En koud schakelen de meeste automaten minder lekker dan warm omdat ze ontworpen worden om hun werk te doen op bedrijfstemperatuur. Dat geldt ook voor nieuwe: viewtopic.php?t=80310
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27473
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Koud blijft de GT langer slippen en langer in een versnelling om zo sneller op temperatuur te komen.
Na het flushen worden de adaptiewaarden gereset zodat de bak zich opnieuw aan je schakelgedrag aan gaat passen.
Binnen 1000 km moet dit gebeurd zijn.
Na het flushen worden de adaptiewaarden gereset zodat de bak zich opnieuw aan je schakelgedrag aan gaat passen.
Binnen 1000 km moet dit gebeurd zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Adaptie waardes worden absoluut niet gereset.
De olieverversings teller wel.
Je kan ook overwegen de accu even 20min los te nemen. Zo zijn alle computers hun geleerde waardes kwijt.
Bij de eerste rit zal alles dus naar jouw rijstijl zich inleren.
De olieverversings teller wel.
Je kan ook overwegen de accu even 20min los te nemen. Zo zijn alle computers hun geleerde waardes kwijt.
Bij de eerste rit zal alles dus naar jouw rijstijl zich inleren.
- B3rnard
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.08.2018 - 23:33
Duidelijk, dank iedereen. Morgen 800 km Duitsland, voor mijn doen héél veel km. Zin in!
Ford Fiesta 1.25 PF-GL-08 '96 (R.I.P.)
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27473
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Bij mij waren ook de adaptiewaarden gereset en dit gebeurd vaker bij meerdere aanbieders.Blade schreef: Adaptie waardes worden absoluut niet gereset.
De olieverversings teller wel.
Je kan ook overwegen de accu even 20min los te nemen. Zo zijn alle computers hun geleerde waardes kwijt.
Bij de eerste rit zal alles dus naar jouw rijstijl zich inleren.
Is toen specifiek genoemd zelfs dat het gebeurde.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Bij de ‘bekende’ inmiddels niet meer. En bij Gery zéker niet.
Sommige bakken gaan zo beroerd schakelen na die adaptie reset, wat bijna niet meer goed te krijgen is.
Sommige bakken gaan zo beroerd schakelen na die adaptie reset, wat bijna niet meer goed te krijgen is.
- Hanegem
- 3rd Gear member
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
- Locatie: Sassenheim
En als die 800 km nog niet geneog is, kun je altijd omrijden.B3rnard schreef: Duidelijk, dank iedereen. Morgen 800 km Duitsland, voor mijn doen héél veel km. Zin in!

Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
- B3rnard
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.08.2018 - 23:33
Speak of the devil... Training was niet in Burbach, maar in Saarbrucken = 280 km. verderop. Werd uiteindelijk 1150 km. Dat is 25% van mijn jaarlijkse km. Maar ging TOP! Ik kom van een 2006 Fiësta, dat was toch een andere ervaring geweest.
Ford Fiesta 1.25 PF-GL-08 '96 (R.I.P.)
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
B3rnard schreef: Speak of the devil... Training was niet in Burbach, maar in Saarbrucken = 280 km. verderop. Werd uiteindelijk 1150 km. Dat is 25% van mijn jaarlijkse km. Maar ging TOP! Ik kom van een 2006 Fiësta, dat was toch een andere ervaring geweest.
En het resultaat, schakelbak-technisch?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- B3rnard
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06.08.2018 - 23:33
Tevreden, maar zoals ik zei, waarschijnlijk ook tussen de oren. Wel een verschil tussen koude en warme bak, maar dat was ongetwijfeld al zo voorheen.
2 keer dik gas erop omdat de verkeerssituatie dat vereiste, alle paarden rap tot de beschikking.
Eerst maar de winter doorrijden en genieten van de nieuwe banden. En terwijl ik werk, de bolide in haar nieuwe huisje:
2 keer dik gas erop omdat de verkeerssituatie dat vereiste, alle paarden rap tot de beschikking.
Eerst maar de winter doorrijden en genieten van de nieuwe banden. En terwijl ik werk, de bolide in haar nieuwe huisje:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ford Fiesta 1.25 PF-GL-08 '96 (R.I.P.)
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
Ford Fiesta 1.3 GN-RR-08 ' 98 Verkocht
Saab 9-3 Cabrio 2.0T XB-TX-30 '98 Verkocht, terug naar vorige eigenaar
Ford Fiesta ST150 TB-LS-04 '06 Verkocht
Volvo V70 T6 18-THF-5 '08 Verkocht
Volvo 245 74-RR-BL '91
- Swellux
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 30.10.2015 - 09:32
- Locatie: Jönköping
Ik hoorde deze week dat het 500 km duurt, voordat de bak zich aan heeft gepast.
Ook had de Volvo monteur het over rijschema's die je zou kunnen installeren. Geen idee wat dat precies inhoudt.
Maar ik merk ook met een koude motor, de bak langer in z'n versnelling blijft. Na een kilometer merk ik het al niet meer.
Ook had de Volvo monteur het over rijschema's die je zou kunnen installeren. Geen idee wat dat precies inhoudt.
Maar ik merk ook met een koude motor, de bak langer in z'n versnelling blijft. Na een kilometer merk ik het al niet meer.
Volvo V70 D4 AWD Momentum '15
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Gery heeft de bak bij mij ook niet gereset na het spoelen vorige maand.
Hebben we het ook niet over gehad. Alleen spoelen.
Hij schakelt nu wel merkbaar nóg soepeler, eigenlijk 99 v/d 100 keer zelfs helemaal zonder dat je iets voelt of merkt.
De bak schakelde ook al wel goed maar nu toch weer beter. Ik wist niet of en wanneer er ooit gespoeld was. Volgens Gery was dat overigens al wel eens gebeurd volgens hem, kon hij zien aan de kleur van de olie. Er zat nog wat roodachtigs in.
Ook bij koude motor schakelt deze GT trouwens direct op en blijft niet de eerste paar honderd meter "hangen" in de toeren zoals de "gewone" AT in de T5 hiervoor wel altijd deed (maar verder ook zeer soepel schakelde daarna!).
gr. Edwin.
Hebben we het ook niet over gehad. Alleen spoelen.
Hij schakelt nu wel merkbaar nóg soepeler, eigenlijk 99 v/d 100 keer zelfs helemaal zonder dat je iets voelt of merkt.
De bak schakelde ook al wel goed maar nu toch weer beter. Ik wist niet of en wanneer er ooit gespoeld was. Volgens Gery was dat overigens al wel eens gebeurd volgens hem, kon hij zien aan de kleur van de olie. Er zat nog wat roodachtigs in.
Ook bij koude motor schakelt deze GT trouwens direct op en blijft niet de eerste paar honderd meter "hangen" in de toeren zoals de "gewone" AT in de T5 hiervoor wel altijd deed (maar verder ook zeer soepel schakelde daarna!).
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- xelor
- 3rd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 22.05.2018 - 21:22
... blijf het een exotisch verhaal vinden dat ‘inleren’; bij andere rijstijl, haast, vakantie, meer of minder file dan gewoonlijk, andere bestuurder, geen fit meer?
I've got this theory that there is a Volvo 940 in any sane person's future