Met jullie hulp hoop ik het probleem te kunnen vinden zonder meer diagnose kosten van een garage zonder dat het wordt opgelost.
Alvast excuses voor het lange stuk.
De Auto:
V50 T5 AWD handbak uit 2009 met 99.000 km
Zomer en Winterwielen zelfde euvel
Het probleem:
Vanaf ongeveer 80 km/h begint de hele auto te schudden als ik versnel. Bij constante snelheid niets tot nauwelijks problemen. Op cruisecontrol is het heel licht tot afwezig, heuvel op word het erger. Bij koppel leveren gaat de auto dus schudden. Versnellen op de snelweg naar 100km/h is nu echt vervelend, zo mogelijk laat ik de auto nu staan.
Het schudden lijkt echt van links naar rechts en is niet voelbaar in het verdraaien van het stuur.
Tot 110 is het echt merkbaar, daarboven is de onbalans te snel en neemt het schud effect af, er blijft nog wel steeds een trilling.
Terugschakelen naar 5e of 4e versnelling laat de trilling niet sneller gaan of op lagere snelheid naar boven komen.
Het zit dus ná de versnellingsbak.
Wat nog aparter is, bij een koude auto/motor is de trilling niet aanwezig.
Het probleem deed zich in het begin pas na +-20min snelweg rijden voor, en het komt steeds sneller naar boven, er is dus iets aan het slijten/verslechteren.
Achteraf heb ik een jaar terug op weg naar wintersport met 4 man in de auto dit probleem ook gehad ergens in Duitsland bij snelheden van 80 tot 100km/h. Na het tanken was het weer weg, ik dacht toen aan slechte benzine, dat lijkt achteraf niet het probleem geweest te zijn.
Daar lijkt het dus ook pas bij het opwarmen van aandrijving het probleem naar voren te komen.
Geprobeerd:
De lokale garage heeft geen speling kunnen vinden op aandrijfassen en wel ook de trilling geconstateerd.
Awd uitgeschakeld met zekering 51, met als resultaat slippende wielen en uit de bocht glijden bij veel gas geven.(awd was dus echt uit)
Het schudden blijft echter, het was zelfs erger.
Mijn conclusie, het zit in de voortrein, bij meer koppel voor omdat er nu geen koppel naar achter kan gaat de auto harder schudden.
Winterwielen er opgezet, zelfde probleem.
Mijn voorlopige hypothese is dat de rechter aandrijfas en/of het lager op de steekas problemen geeft, vooral dat lager voelde warm bij de wielenwissel wat strookt bij de situatie dat het pas voorkomt bij warme motor.
Het lagerblok zit ook op het blok gemonteerd. Zie attachment voor het lager dat ik bedoel aan de binnenkant van de aandrijf as rechts.
Ik zit er toch aan te denken de boel rechts te vervangen.
Heeft er iemand iets soortgelijks meegemaakt?
Mis ik nog iets om te testen, versnellingsbak olie, differentieel voor, wiellager?
Alvast bedankt als je het tot hier gered hebt met lezen