Volvo v50 T5 awd schudden bij versnellen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
bnagel
1st Gear member

Ik heb een probleem waarbij de lokale garage me niet verder kon helpen, dus ik ga op onderzoek uit.
Met jullie hulp hoop ik het probleem te kunnen vinden zonder meer diagnose kosten van een garage zonder dat het wordt opgelost.
Alvast excuses voor het lange stuk.

De Auto:
V50 T5 AWD handbak uit 2009 met 99.000 km
Zomer en Winterwielen zelfde euvel

Het probleem:
Vanaf ongeveer 80 km/h begint de hele auto te schudden als ik versnel. Bij constante snelheid niets tot nauwelijks problemen. Op cruisecontrol is het heel licht tot afwezig, heuvel op word het erger. Bij koppel leveren gaat de auto dus schudden. Versnellen op de snelweg naar 100km/h is nu echt vervelend, zo mogelijk laat ik de auto nu staan.

Het schudden lijkt echt van links naar rechts en is niet voelbaar in het verdraaien van het stuur.
Tot 110 is het echt merkbaar, daarboven is de onbalans te snel en neemt het schud effect af, er blijft nog wel steeds een trilling.
Terugschakelen naar 5e of 4e versnelling laat de trilling niet sneller gaan of op lagere snelheid naar boven komen.
Het zit dus ná de versnellingsbak.

Wat nog aparter is, bij een koude auto/motor is de trilling niet aanwezig.
Het probleem deed zich in het begin pas na +-20min snelweg rijden voor, en het komt steeds sneller naar boven, er is dus iets aan het slijten/verslechteren.

Achteraf heb ik een jaar terug op weg naar wintersport met 4 man in de auto dit probleem ook gehad ergens in Duitsland bij snelheden van 80 tot 100km/h. Na het tanken was het weer weg, ik dacht toen aan slechte benzine, dat lijkt achteraf niet het probleem geweest te zijn.
Daar lijkt het dus ook pas bij het opwarmen van aandrijving het probleem naar voren te komen.

Geprobeerd:
De lokale garage heeft geen speling kunnen vinden op aandrijfassen en wel ook de trilling geconstateerd.

Awd uitgeschakeld met zekering 51, met als resultaat slippende wielen en uit de bocht glijden bij veel gas geven.(awd was dus echt uit)
Het schudden blijft echter, het was zelfs erger.
Mijn conclusie, het zit in de voortrein, bij meer koppel voor omdat er nu geen koppel naar achter kan gaat de auto harder schudden.

Winterwielen er opgezet, zelfde probleem.

Mijn voorlopige hypothese is dat de rechter aandrijfas en/of het lager op de steekas problemen geeft, vooral dat lager voelde warm bij de wielenwissel wat strookt bij de situatie dat het pas voorkomt bij warme motor.
Het lagerblok zit ook op het blok gemonteerd. Zie attachment voor het lager dat ik bedoel aan de binnenkant van de aandrijf as rechts.

Ik zit er toch aan te denken de boel rechts te vervangen.

Heeft er iemand iets soortgelijks meegemaakt?
Mis ik nog iets om te testen, versnellingsbak olie, differentieel voor, wiellager?

Alvast bedankt als je het tot hier gered hebt met lezen O-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 T5 AWD Manual MY'09
Michel84
2nd Gear member

Bij mijn V50 D5 waren beide draagarmen versleten... had vergelijkbare klachten.
Hopelijk helpt dit met zoeken naar de oorzaak, succes!
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic (Obbe Tune), 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
bnagel
1st Gear member

Deze zijn voordat ik de auto heb gekocht vervangen, dat is 25.000km geleden.
Als dat echt gebeurd is, waar het wel naar uitziet als ik de bekijk, zouden ze wel heel erg snel weer aan vervanging toe zijn.

Ik dacht zelf ook nog aan de motorsteunen, het schudden zou qua frequentie wel een schuddend blok kunnen zijn.
Al dan niet veroorzaakt door een externe trilling van de tussen aslager.
V50 T5 AWD Manual MY'09
MartijnAbel
4th Gear member

aandrijfassen zijn wel een dingetje bij de V50. Meerderen die daar al last van hebben gehad zonder dat er met de hand meteen speling was te vinden. Draagarmrubbers komt ook vaak voor, maar die van jou zijn al vervangen dus dat verwacht ik niet meteen.
Motorsteunen is voor een garage vrij makkelijk te checken. De onderste steun is wel echt belabberd slap(dat hoort zo) maar zou alsnog geen trillen bij versnellen moeten veroorzaken. Ik zou het toch zoeken in de aandrijfassen
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
bnagel
1st Gear member

Dat is jammer, per aandrijf as kost het ongeveer 450,-
Dus best duur als dat het niet blijkt te zijn :'(

Motorsteun bij de versnellingsbak onder is 140,-
V50 T5 AWD Manual MY'09
MartijnAbel
4th Gear member

bnagel schreef: Dat is jammer, per aandrijf as kost het ongeveer 450,-
Dus best duur als dat het niet blijkt te zijn :'(

Motorsteun bij de versnellingsbak onder is 140,-
Ik heb voor de onderste motorsteun 1 van een Focus Electric uit Amerika kunnen halen. Veel stugger en het dubbel en dwars waard. Ook nog eens veel goedkoper dan een originele die toch al veel te slap is.
Fredhead
Geartronic member

Is het bij de V50 relatief makkelijk om de aandrijfas naar de achterwielen te verwijderen?
Zo ja is dat ook nog de moeite waard om te testen.
Bij mijn Nissan had ik een vergelijkbare klacht, alleen dan naar de voorkant toe omdat die "loos" mee draait zonder de 4x4 ingeschakeld.
Die as verwijderd en ineens geen trillingen meer. Ik heb hem uiteindelijk vervangen, maar het is nog wel een goede test.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
erichendri
3rd Gear member

Vaak ligt dit trillen aan de binnenste homokineten, heb 1 keer meegemaakt dat het
kwam omdat er haast geen vet meer in zat.
Vet erin gedaan en trillen was weg.
In de eerste gevallen een nieuwe of gebruikte as erop gezet.
Je kan het in de bodemplaat (daar waar je je voet neer zet op het schuine gedeelte) voelen aan welke kant het zit.

Eric
bnagel
1st Gear member

Ik ben er van het weekend weer mee aan de slag geweest met een garage.
Er komen nieuwe aandrijfassen, L en R op.

Met de auto op de brug, en de zekering voor alle ant-slip en haldex koppeling eruit.
Ik in de auto, brug omhoog km of 85 "rijden" op de brug en het schudden was aanwezig.

De man van de garage dacht nog steeds aan achter of de cardan, dus die hebben we die voor en achter los gehaald en draaide dus niet meer mee.
Nog steeds schudden bij 85 a 90km/h

Rechtsvoor kwam wel wat geluid van de aandrijfas, links ging hij opeens vet slingeren bij de binnenste homokineet.
Waarschijnlijk door het in gelifte toestand dus maximale hoek van de homokineten draaien van de wielen.

Na deze testen was er ook nog eens meer speling in de rechter aandrijfas te voelen.
Dus deze week uit Duitsland wat goedkopere assen bestellen en links en recht maar tegelijk doen.

Hoop dus dat het hiermee echt klaar is !
V50 T5 AWD Manual MY'09
MartijnAbel
4th Gear member

Goed om te horen dat er nu wel wat geconstateerd is. Ik denk dat je straks helemaal trilvrij kunt rijden
bnagel
1st Gear member

Het waren de verkeerde aandrijfassen, voor rechts eigenlijk

De AWD aandrijfas heeft een lange afgedraaide astap om door de AWD aftakkast te gaan, en die zat er niet op. En die is niet aftermarket te vinden, behalve als Volvo part.
Dus nu toch de aandrijfas alleen rechts besteld bij parts4swedes en binnenkort de wissel maar doen.
Voor links (die nog goed lijkt) alleen een nieuwe binnenhoes besteld om de tripod nieuw in het vet te zetten.

Om voor Volvo onderdelen prijs preventief links ook te vervangen gaat me iets te ver. :-|
V50 T5 AWD Manual MY'09
bnagel
1st Gear member

De rechter aaandrijfas heb ik nu vervangen en de klachten zijn weg.
Zo soepel heb ik hem nog nooit gereden dus de as zal wel al langer kapot zijn geweest vanaf dat ik de auto kocht.

Er zat geen vet meer in de binnenste tri-pod van de oude as, dus dat heeft echt al even gehad om zover te komen.
V50 T5 AWD Manual MY'09
gose91
3rd Gear member

Dit is een goed onderzoek geweest! Met een goede en geduldige analyse en goed onderbouwd uitsluiten van onderdelen heb je wel mooi de oorzaak, maar niet onnodig extra veel geld uitgegeven. En nu maar weer genieten :D
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”