V50 1.6d ‘06 koppeling slipt bij accelereren met warme motor

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Moiko
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30.09.2018 - 10:10

Hallo, mn v50 1.6d met 468000 km heeft sinds een tijdje last van een slippende koppeling vanaf 2000tpm

Nou zijn er veel dingen mogelijk... zoals koppeling versleten, drukgroep gaar, misschien lucht in het systeem las ik ook, of dat de olie gewoon niet goed genoeg meer is..?

De auto heeft echt altijd z’n onderhoud gehad maar omdat de koppeling met koude motor mooi halverwege het betaal zit en strak aangrijpt vraag ik me af hoe erg die versleten is gezien hij pas na een km of 40 op een honderdweg begint te klooien...

Wat denken jullie? De motor, turbo en sensoren zijn altijd netjes onderhouden dus ik twijfel wat het kan zijn... een garage zegt toch meteen alles vervangen maar met de kmstand die erop staat wil ik niet onnodig veel geld uitgeven

Alvast bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Als dit nog de eerste koppeling is, dan is dat knap, ik denk versleten, zou er lucht in het systeem zitten zou je eerder problemen hebben met het "vrij komen" vd koppeling
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Wanneer je met een gangetje van 50 in de hoogste versnelling vol gas geeft, en je toerenteller gaat harder omhoog dan je snelheidsmeter, dan zijn de kopelingsplaten aan hun einde. Wanneer de boel warm is, zijn de symptomen vaak erger.
Moiko
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30.09.2018 - 10:10

Okay maar Is de plaat opzich dan voldoende? Of moet de drukgroep dan ook?
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Moiko schreef: Okay maar Is de plaat opzich dan voldoende? Of moet de drukgroep dan ook?
Ik zou alleen de plaat doen als deze versleten is. Dan kun je wellicht een paar 1000 km later weer de beurs trekken om de drukgroep te vervangen. Laat vooral ook het druklager zitten, dan heb je een 3e keer binnen korte tijd plezier (en een lege beurs).

laatste Volvo (960) verkocht
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

dbosker schreef:
Moiko schreef: Okay maar Is de plaat opzich dan voldoende? Of moet de drukgroep dan ook?
Ik zou alleen de plaat doen als deze versleten is. Dan kun je wellicht een paar 1000 km later weer de beurs trekken om de drukgroep te vervangen. Laat vooral ook het druklager zitten, dan heb je een 3e keer binnen korte tijd plezier (en een lege beurs).
Reageer eens normaal op een normale vraag!

On topic: Verstandig is om het hele zooitje ineens te vervangen. Grootste kostenpost zit in de arbeidsuren en niet in de onderdelen. Dus als alles toch al open/los is dan maar ineens goed doen...
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

thijssie! schreef:Reageer eens normaal op een normale vraag!
Wie ben jij dan wel om te bepalen wat normaal is en wat een normale vraag is !. Weet je wat redelijk normaal is - eerst even voorstellen en dan een vraag stellen.

laatste Volvo (960) verkocht
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

dbosker schreef:
thijssie! schreef:Reageer eens normaal op een normale vraag!
Wie ben jij dan wel om te bepalen wat normaal is en wat een normale vraag is !. Weet je wat redelijk normaal is - eerst even voorstellen en dan een vraag stellen.
Daar kan ik mij in vinden, maar zeg dat dan gewoon. Een dergelijk antwoord geven is mijne inziens een beetje flauw
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Moiko
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30.09.2018 - 10:10

Een beetje sarcasme lees ik wel doorheen hoor, geeft niks.

Ik ben Moiko en heb een v50 en jij bent?

Afijn, zoals ik ook aangaf wil ik nog wel even met de auto rijden maar kan best zijn dat ie over 2 maanden weg gaat...
Dus dan is mijn vervolgvraag: hoe zie je of de drukgroep gedaan moet worden, hij maakt verder geen raar geluid en heb het idee dst de veerslagin de koppeling prima gaat qua druk
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

het is allemaal aan slijtage onderhevig, werkloon is de grootste kostenpost. Als je de boel los hebt, alles vervangen, koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Niet vervangen is een hele verkeerde zuinigheid en die komt als een boemerang terug.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3799
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

dbosker schreef: het is allemaal aan slijtage onderhevig, werkloon is de grootste kostenpost. Als je de boel los hebt, alles vervangen, koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Niet vervangen is een hele verkeerde zuinigheid en die komt als een boemerang terug.
niet als je van plan bent om de auto binnen 2 maand te verkopen, dan ben je waarschijnlijk het goedkoopst uit met alleen de koppelingsplaat en laat je de rest zitten voor een volgende eigenaar.....
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

of zelfs helemaal niet vervangen en zo verkopen.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Verkoopt ook beter, als je alles gelijk goed laat doen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Wat mij vooral opvalt is dat deze V50 al 468.000 km gereden heeft, terwijl er hier op het forum van de 1.6D gezegd wordt dat dit geen hele betrouwbare motor is. Dit soort km standen geeft toch wel aan dat dit een hele goede motor kan zijn mits goed onderhouden.
Laatst gewijzigd door nielslu op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Spotlight
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.09.2018 - 12:17

Gelukkig zie je er meer met km standen ver boven de 2,5 ton.

Qua kosten om alleen te platen of de complete druk groep te vervangen scheelt vaak nog geen 250 Euro ( vliegwiel niet meegerekend) en deze onderdelen hebben ze toch allemaal al vast als de platen er tussenuit moeten. Je kunt dit altijd nog laten beoordelen op het moment dat de boel er onderuit ligt wat er wordt vervangen. Maar ook een ervaren monteur zal waarschijnlijk zeggen om de hele groep te vervangen omdat dat economisch niet opweegt tegen over een jaar nog een keer opnieuw doen.
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

nielslu schreef: Wat mij vooral opvalt is dat deze V50 al 468.000 km gereden heeft, terwijl er hier op het forum van de 1.6D gezegd wordt dat dit geen hele betrouwbare motor is. Dit soort km standen geeft toch wel aan dat dit een hele goede motor kan zijn mits goed onderhouden.
Er wordt vooral gezegd dat goed onderhoud enorm belangrijk is bij dit blok. Vooral de olie. Aangezien je als je een auto met zeg 2,5 ton koopt daar meestal geen zicht op hebt is het een gok.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”