Hallo, mn v50 1.6d met 468000 km heeft sinds een tijdje last van een slippende koppeling vanaf 2000tpm
Nou zijn er veel dingen mogelijk... zoals koppeling versleten, drukgroep gaar, misschien lucht in het systeem las ik ook, of dat de olie gewoon niet goed genoeg meer is..?
De auto heeft echt altijd z’n onderhoud gehad maar omdat de koppeling met koude motor mooi halverwege het betaal zit en strak aangrijpt vraag ik me af hoe erg die versleten is gezien hij pas na een km of 40 op een honderdweg begint te klooien...
Wat denken jullie? De motor, turbo en sensoren zijn altijd netjes onderhouden dus ik twijfel wat het kan zijn... een garage zegt toch meteen alles vervangen maar met de kmstand die erop staat wil ik niet onnodig veel geld uitgeven
Alvast bedankt voor het meedenken
V50 1.6d ‘06 koppeling slipt bij accelereren met warme motor
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
Wanneer je met een gangetje van 50 in de hoogste versnelling vol gas geeft, en je toerenteller gaat harder omhoog dan je snelheidsmeter, dan zijn de kopelingsplaten aan hun einde. Wanneer de boel warm is, zijn de symptomen vaak erger.
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Ik zou alleen de plaat doen als deze versleten is. Dan kun je wellicht een paar 1000 km later weer de beurs trekken om de drukgroep te vervangen. Laat vooral ook het druklager zitten, dan heb je een 3e keer binnen korte tijd plezier (en een lege beurs).Moiko schreef: Okay maar Is de plaat opzich dan voldoende? Of moet de drukgroep dan ook?
laatste Volvo (960) verkocht
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
- Locatie: A’doorn
Reageer eens normaal op een normale vraag!dbosker schreef:Ik zou alleen de plaat doen als deze versleten is. Dan kun je wellicht een paar 1000 km later weer de beurs trekken om de drukgroep te vervangen. Laat vooral ook het druklager zitten, dan heb je een 3e keer binnen korte tijd plezier (en een lege beurs).Moiko schreef: Okay maar Is de plaat opzich dan voldoende? Of moet de drukgroep dan ook?
On topic: Verstandig is om het hele zooitje ineens te vervangen. Grootste kostenpost zit in de arbeidsuren en niet in de onderdelen. Dus als alles toch al open/los is dan maar ineens goed doen...
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009
- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009
- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Wie ben jij dan wel om te bepalen wat normaal is en wat een normale vraag is !. Weet je wat redelijk normaal is - eerst even voorstellen en dan een vraag stellen.thijssie! schreef:Reageer eens normaal op een normale vraag!
laatste Volvo (960) verkocht
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
- Locatie: A’doorn
Daar kan ik mij in vinden, maar zeg dat dan gewoon. Een dergelijk antwoord geven is mijne inziens een beetje flauwdbosker schreef:Wie ben jij dan wel om te bepalen wat normaal is en wat een normale vraag is !. Weet je wat redelijk normaal is - eerst even voorstellen en dan een vraag stellen.thijssie! schreef:Reageer eens normaal op een normale vraag!
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009
- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009
- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30.09.2018 - 10:10
Een beetje sarcasme lees ik wel doorheen hoor, geeft niks.
Ik ben Moiko en heb een v50 en jij bent?
Afijn, zoals ik ook aangaf wil ik nog wel even met de auto rijden maar kan best zijn dat ie over 2 maanden weg gaat...
Dus dan is mijn vervolgvraag: hoe zie je of de drukgroep gedaan moet worden, hij maakt verder geen raar geluid en heb het idee dst de veerslagin de koppeling prima gaat qua druk
Ik ben Moiko en heb een v50 en jij bent?
Afijn, zoals ik ook aangaf wil ik nog wel even met de auto rijden maar kan best zijn dat ie over 2 maanden weg gaat...
Dus dan is mijn vervolgvraag: hoe zie je of de drukgroep gedaan moet worden, hij maakt verder geen raar geluid en heb het idee dst de veerslagin de koppeling prima gaat qua druk
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
het is allemaal aan slijtage onderhevig, werkloon is de grootste kostenpost. Als je de boel los hebt, alles vervangen, koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Niet vervangen is een hele verkeerde zuinigheid en die komt als een boemerang terug.
laatste Volvo (960) verkocht
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3799
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
niet als je van plan bent om de auto binnen 2 maand te verkopen, dan ben je waarschijnlijk het goedkoopst uit met alleen de koppelingsplaat en laat je de rest zitten voor een volgende eigenaar.....dbosker schreef: het is allemaal aan slijtage onderhevig, werkloon is de grootste kostenpost. Als je de boel los hebt, alles vervangen, koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Niet vervangen is een hele verkeerde zuinigheid en die komt als een boemerang terug.
geen glans zonder wrijving
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19
Wat mij vooral opvalt is dat deze V50 al 468.000 km gereden heeft, terwijl er hier op het forum van de 1.6D gezegd wordt dat dit geen hele betrouwbare motor is. Dit soort km standen geeft toch wel aan dat dit een hele goede motor kan zijn mits goed onderhouden.
Laatst gewijzigd door nielslu op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 27.09.2018 - 12:17
Gelukkig zie je er meer met km standen ver boven de 2,5 ton.
Qua kosten om alleen te platen of de complete druk groep te vervangen scheelt vaak nog geen 250 Euro ( vliegwiel niet meegerekend) en deze onderdelen hebben ze toch allemaal al vast als de platen er tussenuit moeten. Je kunt dit altijd nog laten beoordelen op het moment dat de boel er onderuit ligt wat er wordt vervangen. Maar ook een ervaren monteur zal waarschijnlijk zeggen om de hele groep te vervangen omdat dat economisch niet opweegt tegen over een jaar nog een keer opnieuw doen.
Qua kosten om alleen te platen of de complete druk groep te vervangen scheelt vaak nog geen 250 Euro ( vliegwiel niet meegerekend) en deze onderdelen hebben ze toch allemaal al vast als de platen er tussenuit moeten. Je kunt dit altijd nog laten beoordelen op het moment dat de boel er onderuit ligt wat er wordt vervangen. Maar ook een ervaren monteur zal waarschijnlijk zeggen om de hele groep te vervangen omdat dat economisch niet opweegt tegen over een jaar nog een keer opnieuw doen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57
Er wordt vooral gezegd dat goed onderhoud enorm belangrijk is bij dit blok. Vooral de olie. Aangezien je als je een auto met zeg 2,5 ton koopt daar meestal geen zicht op hebt is het een gok.nielslu schreef: Wat mij vooral opvalt is dat deze V50 al 468.000 km gereden heeft, terwijl er hier op het forum van de 1.6D gezegd wordt dat dit geen hele betrouwbare motor is. Dit soort km standen geeft toch wel aan dat dit een hele goede motor kan zijn mits goed onderhouden.