Iets wat me bij nieuwere modellen auto's opvalt en dus ook bij de V60 (bij mijn Peugeot 508 GT die ik voor mijn V70 had was dit ook, terwijl ik de V70 juist erg stil vond) is de hoeveelheid windruis.
Tot ongeveer 120 km/uur vind ik de auto zeer stil. Daarboven begint de windruis op te spelen.
Wellicht valt het me meer op omdat ik een diesel gewend ben en nu een bezine rij. Het motorgeluid is dus een stuk lager dus andere geluiden vallen dan weer meer op.
Het is me ook al eens opgevallen bij een nieuwe XC60 en een nieuwe Skoda Kodiaq.
Soms vraag ik me af of autofabrikanten misschien dunner glas voor de ramen gebruiken om gewicht te besparen.
Windruis
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7737
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Nieuwere modellen auto’s zijn motorisch aanzienlijk stiller geworden. Andere bijgeluiden vallen daardoor wellicht wat meer op.
Ik heb er totaal geen last van, sterker nog: ik vind mijn nieuwe V60 uiterst stil.
Ik heb er totaal geen last van, sterker nog: ik vind mijn nieuwe V60 uiterst stil.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
Mijn V60 maakt op de snelweg ook véél lawaai rond de spiegels. De ene keer hoor je hem suizen, de andere keer is hij stil. Maar je mag ook eens meerijden met men Porsche 944 Targa uit 1983 die is boven de 120km/h zo luid vanbinnen van het suizen, dat spreken zelfs moeilijk begint te worden 

-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total
)
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total

- xelor
- 3rd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 22.05.2018 - 21:22
... mijne ook en als de wind verkeerd staat, biedt Herman Karton uitkomstVolvo_Bjorn schreef: Mijn V60 maakt op de snelweg ook véél lawaai rond de spiegels. De ene keer hoor je hem suizen, de andere keer is hij stil. Maar je mag ook eens meerijden met men Porsche 944 Targa uit 1983 die is boven de 120km/h zo luid vanbinnen van het suizen, dat spreken zelfs moeilijk begint te worden![]()

I've got this theory that there is a Volvo 940 in any sane person's future
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Gelamineerd glas scheelt enorm tegen windruis.Risrael schreef: Iets wat me bij nieuwere modellen auto's opvalt en dus ook bij de V60 (bij mijn Peugeot 508 was dit ook) is de hoeveelheid windruis.
Tot ongeveer 120 km/uur vind ik de auto zeer stil. Daarboven begint de windruis op te spelen.
Wellicht valt het me meer op omdat ik een diesel gewend ben en nu een bezine rij. Het motorgeluid is dus een stuk lager dus andere geluiden vallen dan weer meer op.
Het is me ook al eens opgevallen bij een nieuwe XC60 en een nieuwe Skoda Kodiaq.
Soms vraag ik me af of autofabrikanten misschien dunner glas voor de ramen gebruiken om gewicht te besparen.
Ik hoor daarom zelf juist heel weinig windruis tot 140+ km, maar wel veel weg-/rolgeluid op de snelweg. Valt mij erg tegen. De dure Duitsers hebben dit beter voor elkaar. Misschien omdat ze in eigen land ook bij snelheden ver boven de 130km/u testen.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ik las ergens juist dat windruis als een zeer negatief punt van de nieuwe BMW 3-serie werd aangemerkt.jvov60 schreef: Gelamineerd glas scheelt enorm tegen windruis.
Ik hoor daarom zelf juist heel weinig windruis tot 140+ km, maar wel veel weg-/rolgeluid op de snelweg. Valt mij erg tegen. De dure Duitsers hebben dit beter voor elkaar. Misschien omdat ze in eigen land ook bij snelheden ver boven de 130km/u testen.
Tegelijkertijd las ik in de ANWB-test van de V60 D3:
"Bij snelheden boven de 100 kilometer per uur hoor je de dieselmotor in het geheel niet, maar daardoor vallen andere geluiden juist extra op. Banden- en windgeruis dringen nu vrij eenvoudig de cabine binnen; in onze testauto konden we die gelukkig overstemmen met de optionele Harman Kardon-stereo."
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7737
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Ergo:
Daarnaast gaat enig vergelijk / ervaring met oud en nieuw model niet op.teebee schreef: Nieuwere modellen auto’s zijn motorisch aanzienlijk stiller geworden. Andere bijgeluiden vallen daardoor wellicht wat meer op.
Ik heb er totaal geen last van, sterker nog: ik vind mijn nieuwe V60 uiterst stil.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
BMW 3-serie vind ik ook niet de dure Duitse topklasse. Dat is inderdaad niks beter dan een V60. Minder zelfs.Risrael schreef:Ik las ergens juist dat windruis als een zeer negatief punt van de nieuwe BMW 3-serie werd aangemerkt.jvov60 schreef: Gelamineerd glas scheelt enorm tegen windruis.
Ik hoor daarom zelf juist heel weinig windruis tot 140+ km, maar wel veel weg-/rolgeluid op de snelweg. Valt mij erg tegen. De dure Duitsers hebben dit beter voor elkaar. Misschien omdat ze in eigen land ook bij snelheden ver boven de 130km/u testen.
Tegelijkertijd las ik in de ANWB-test van de V60 D3:
"Bij snelheden boven de 100 kilometer per uur hoor je de dieselmotor in het geheel niet, maar daardoor vallen andere geluiden juist extra op. Banden- en windgeruis dringen nu vrij eenvoudig de cabine binnen; in onze testauto konden we die gelukkig overstemmen met de optionele Harman Kardon-stereo."
Met gelamineerd glas heb je in een XC60 nauwelijks windruis bij snelheden tot 130 km/u en normale windkracht buiten.
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik heb een C30 gehad waar het windgeruis zo erg was alsof het leek of de ramen open stonden. Is hier een advies van gelaagd glas van toepassing?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Als het ontwerp aerodynamische niet goed genoeg is, of kieren en naden te slecht, dan helpen de gelamineerde ramen natuurlijk niet voldoende.Paul schreef: Ik heb een C30 gehad waar het windgeruis zo erg was alsof het leek of de ramen open stonden. Is hier een advies van gelaagd glas van toepassing?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bij de vorige V60 zijn kieren aanwezig bij de afdekking van de raamstijl waardoor windgeruis bovenmatig hoorbaar is bij wind vanuit een bepaalde hoek. Dit is vrij eenvoudig te verhelpen. Volgens mij heeft Risrael het over het nieuwe model V60.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Edraket, inderdaad de nieuwe V60.
Overigens hij is superstil onder die 120 km/uur.
Overigens hij is superstil onder die 120 km/uur.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 06.04.2014 - 20:50
Mijn auto is erg stil tot ongeveer 130 km/h. Dan gebeurt er iets geks: een zacht knisperend/rammelend/tikkend geluid bij linker raamstijl voor of net bij scheiding motorkap/raam links voor.
Boven de 150 km/h gaat het weer weg. Niet afhankelijk van het wegdek, maar alleen van snelheid. Is al een keer bij de dealer geweest en moet helaas opnieuw, ze hebben het wel gehoord maar nog niet weggekregen. Super irritant. Ook een geluidje bij het glazen dak rechts achter bij hobbels/slecht wegdek dat nog persisteert.
NB: ik heb wel het 'dikkere' glas en vind de auto verder erg stil.
Boven de 150 km/h gaat het weer weg. Niet afhankelijk van het wegdek, maar alleen van snelheid. Is al een keer bij de dealer geweest en moet helaas opnieuw, ze hebben het wel gehoord maar nog niet weggekregen. Super irritant. Ook een geluidje bij het glazen dak rechts achter bij hobbels/slecht wegdek dat nog persisteert.
NB: ik heb wel het 'dikkere' glas en vind de auto verder erg stil.
V60 D4 Inscription Polestar (MY2019)
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..windgeruis lijkt steeds een terugkerend issue door de jaren heen; mijn ouwe trouwe S60 had zelfs een officiële aanpassing bij de rechter spiegel omdat de afdichting niet optimaal was; daarna geen verschil meer tussen links en rechts.
Als je windgeruis links en rechts als zelfde ervaart, dan is het waarschijnlijk toch het design. Ik had juist gedacht dat met de spiegels direct op de deur gemonteerd het windgeruis minder zou zijn dan de oudere modellen met de spiegels in de driehoek bij het raam.
Als je windgeruis links en rechts als zelfde ervaart, dan is het waarschijnlijk toch het design. Ik had juist gedacht dat met de spiegels direct op de deur gemonteerd het windgeruis minder zou zijn dan de oudere modellen met de spiegels in de driehoek bij het raam.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)