[SPOED!!!] Auto loopt zeer onregelmatig naar reset 'Throttle Position'

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
TheMarshal
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.08.2018 - 18:41

Ik heb een spoedprobleem, dat volledig mijn eigen schuld is, maar ik niet niet hoe ik mijn fout moet herstellen.

Auto: Volvo C30 D2, bouwjaar 2011
Probleem: de auto loopt ZEER ruw na de 'Reset Throttle'-procedure in VIDA. Ik heb echt jullie hulp nodig, want ik heb mijn auto morgen nodig en ik kan er niet mee rijden in deze staat.

Wat is er gebeurd:
Een paar dagen geleden heb ik VIDA geïnstalleerd. Vandaag heb ik de 'reset throttle'-procedure in VIDA gedaan. Nee, ik heb het gasklephuis niet vervangen, het was pure nieuwsgierigheid die me in deze ellende heeft geholpen (wijze les: nooit meer zomaar doen). Nadien loopt de auto niet goed meer.

Ik begon de procedure met een warme auto.
Ik had de beschrijving in VIDA zorgvuldig gelezen om de procedure uit te voeren. Draai de sleutel naar "II", klik om de resetprocedure te starten. De gele marker veranderde onmiddellijk van geel in groen. Ik raakte het pedaal niet aan. Ik sloot het kalibratiescherm en zette de motor af, verwijderde de sleutel en wachtte minstens 3 minuten.

Daarna startte de motor direct, stationair normaal. Maar onder belasting maakt de motor hard geluid. De auto stottert/aarzelt ook een beetje
Help me alsjeblieft, hoe herstel ik dit?

Een aantal specifieke vragen:
Moet ik dit doen met een warme motor? Of een koude motor?
Zodra ik op 'Start Reset' heb geklikt, moet ik dan het gaspedaal volledig onaangeraakt houden? Of juist indrukken? Er was niet eens genoeg tijd om het gaspedaal in te drukken voordat de indicator groen werd.

In ieder geval heb ik al de wijze les geleerd: dit nooit weer zomaar doen, ondanks dat ik de VIDA beschrijving goed gelezen heb.
Laatst gewijzigd door TheMarshal op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15375
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik hoop voor je dat iemand met VIDA ervaring je kan helpen..
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je hebt dit gedaan met draaiende motor?
TheMarshal
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.08.2018 - 18:41

Jelmer de Jong schreef: Je hebt dit gedaan met draaiende motor?
Nee, de motor stond uit.
Laatst gewijzigd door TheMarshal op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dit was de functie die je hebt gebruikt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TheMarshal
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.08.2018 - 18:41

Jelmer de Jong schreef: Dit was de functie die je hebt gebruikt?
Ja. Al ziet het er bij mij in vida iets anders uit. (zie onderstaande foto)
https://imgur.com/a/nxf2Vwr
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Pedaal niet aanraken is goed. Je hebt daarna de motor gestart en deze lang genoeg stationair laten lopen?
TheMarshal
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.08.2018 - 18:41

Oke, goed te horen dat ik het gaspedaal niet moet aanraken.

Na 3 minuten heb ik hem gestart en ik denk een seconde of 30 stationair laten draaien, daarna ben ik een kleine ronde gaan rijden. Maar dat was dus geen succes.

De motor was dus warm toen ik het uitvoerde. Is dat wel goed geweest?
Laatst gewijzigd door TheMarshal op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Zonder auto verbonden met de PC zie je niet alle stappen, maar ik lees het als volgende:
1)Contact in stand ||
2)Klik VTC2000 icoon
3)Start calibratie via start in het nieuwe schermpje
4)Start de motor als de calibratie voltooid is en laat deze stationair lopen voor een bepaalde tijd
5)Sluit grijze schermpje en verwijder de sleutel
6)Haal koffie en wacht drie minuten voordat je de sleutel er weer in steekt en de motor start.
TheMarshal
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.08.2018 - 18:41

Jelmer de Jong schreef: Zonder auto verbonden met de PC zie je niet alle stappen, maar ik lees het als volgende:
1)Contact in stand ||
2)Klik VTC2000 icoon
3)Start calibratie via start in het nieuwe schermpje
4)Start de motor als de calibratie voltooid is en laat deze stationair lopen voor een bepaalde tijd
5)Sluit grijze schermpje en verwijder de sleutel
6)Haal koffie en wacht drie minuten voordat je de sleutel er weer in steekt en de motor start.
Thanks, heel fijn dat je meedenkt! Dan lijkt het toch gewoon goed uitgevoerd te zijn, behalve het stationair laten draaien.

De foto die ik stuurde was met de auto verbonden aan de computer. Maar daar stond niks in over stationair laten lopen. Maar dat zal ik toch eens proberen.

Maar weet je ook of de motor koud mag zijn? :D Lijkt me ergens wel logisch, als je deze procedure moet uitvoeren direct nadat hetgasklephuis vervangen is
Laatst gewijzigd door TheMarshal op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Doe het nog eens zoals in VIDA staat beschreven, misschien sta je nu op 0 en ga je met een tweede keer weer terug naar 1. Hoe vaak heb je de procedure al uitgevoerd?

Bij latere modellen moet het koelwater tussen 5 en 100 graden zijn met een omgevingstemperatuur voor de luchtinlaat van ten minste 5 graden. Maar dat is geen diesel.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Net even gekeken op een vergelijkbare motor en jouw handelswijze is goed, maar het effect van deze calibratie op een goed werkende auto heb ik niet voor je uitgeprobeerd. :D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15375
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Zo zo wat aardig, zo om half 5 :D Top Jelmer!
TheMarshal
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.08.2018 - 18:41

Ontzettend bedankt voor je hulp Jelmer! Ook op de vroege ochtend zo. Ik heb het gisteren nog twee keer geprobeerd, maar zonder succes. Toch maar naar de garage vandaag...
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Haal de accu eens los voor 20min. Soms helpt t, soms niet.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik ben benieuwd wat de oplossing is.
TheMarshal
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.08.2018 - 18:41

Jelmer de Jong schreef: Ik ben benieuwd wat de oplossing is.

De oplossing was: opnieuw inleren van de Injectoren. Waarschijnlijk is die setting om een onduidelijke reden gewist. Ik heb in ieder geval niks met de Injectoren gedaan. Dus hoe dat heeft kunnen gebeuren blijft me onduidelijk. In ieder geval rijdt de auto weer als voorheen. :)
Laatst gewijzigd door TheMarshal op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Tja, dan blijf je zoeken.

[quote="rsnhakan"]
Zo zo wat aardig, zo om half 5 :D Top Jelmer!
[/quote]

Dat was een toevallig passerende collega met een V40. Voordat hij het door had was de stekker al weer uit de auto. :D
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “C30”