Beste Volvorijders,
Alseerst bedank ik jullie, dat ik deel mag nemen op het forum..
Ik ben Michael en ben nieuw hier.
Op dit moment ben ik nog niet in het bezit van een volvo, maar daar zal binnenkort wel verandering in komen..
Op dit moment rij ik in een VAG auto( polo bluemotion)..
Ik ben nl aan het kijken voor iets anders. Zo keek ik een beetje rond en dacht: waarom geen volvo?
Dus ben ik een beetje rond gaan neuzen op het internet en de volvo die in de smaak valt is de V40.. En t liefst de D4 variant..
Ik vind dat het een knappe design heeft en ook het interieur ziet er strak uit..
Nu lees ik een heleboel horror verhalen ober de V40 D4. Met name EGR problemen en stotteren van de auto of afslaan bij koude start..
Mijn vraag onder de volvo rijders is: Wat zijn de mindere punten/ negatieve ervaringen omtrent de V40 D4 of de zwakke punten?
Waarop moet ik letten bij het kopen van een auto( V40 D4)
Sowieso laat ik een aankoopkeuring doen als het zover is, maar ik vind het belangrijk om de eigenschappen van zo een auto te kennen..
Graag zie ik wat informatie van jullie tegemoet..
Mvg.
Michaell stelt zich voor
- lint
- Geartronic member
Welkom. Succes met het zoeken naar een geschikte V40. De D4 motor is niet veel mis mee maar vind veel korte ritten niet zo lekker.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
Ik heb een V40 D4 als Lease auto gehad. Na 2 jaar en 65.000km had ik hopen problemen met de EGR en Roetfilter terwijl ik 150km woonwerk per dag reed. Maar voordat de EGR moeilijk deed reed deze auto werkelijk fantastisch! Ik ga er vanuit dat de problemen na het 4e bezoek aan de dealer wel waren opgelost, maar ivm beindiging dienstverband heb ik hem daarna ingeleverd. Degene die er daarna mee is doorgereden zal er vast nog veel plezier van mogen hebben gehad. Maar ook om mij heen zag ik redelijk wat D4 rijders met vergelijkbare problemen.
Een D3 of D5 schijnt minder problemen te hebben. D3 heeft wat minder piek vermogen, maar kan zeker met de D4 tippen qua koppel en souplesse. Persoonlijk heb ik nu een D2 gekocht voor de milieu sticker. In praktijk blijkt dat het verbruik bij 120km/u op de snelweg bijna gelijk ligt met een D3.
Oftewel, ga voor een D3
Een D3 of D5 schijnt minder problemen te hebben. D3 heeft wat minder piek vermogen, maar kan zeker met de D4 tippen qua koppel en souplesse. Persoonlijk heb ik nu een D2 gekocht voor de milieu sticker. In praktijk blijkt dat het verbruik bij 120km/u op de snelweg bijna gelijk ligt met een D3.
Oftewel, ga voor een D3

-
- Starter
Bedankt voor je bericht..Spotlight schreef: Ik heb een V40 D4 als Lease auto gehad. Na 2 jaar en 65.000km had ik hopen problemen met de EGR en Roetfilter terwijl ik 150km woonwerk per dag reed. Maar voordat de EGR moeilijk deed reed deze auto werkelijk fantastisch! Ik ga er vanuit dat de problemen na het 4e bezoek aan de dealer wel waren opgelost, maar ivm beindiging dienstverband heb ik hem daarna ingeleverd. Degene die er daarna mee is doorgereden zal er vast nog veel plezier van mogen hebben gehad. Maar ook om mij heen zag ik redelijk wat D4 rijders met vergelijkbare problemen.
Oftewel, ga voor een D3![]()
ik heb ook hier en daar gelezen dat de d4 EGR problemen heeft/had.. Daar wil ik zo min mogelijk mee te kampen krijgen..
Ik zal ff kijken naar een D3 versie..
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Een D4 is zoooooooooon lekker tor..... Wel moet je er voor zorgen dat hij af en toe lekker heet wordt. Zijn ook anderen die dat doen..... Je moet het ding niet als een 50+ er gaan behandelen. Maar er gewoon mee duwen en trekken. Heb je de peekaas niet nodig dan ga voor een D3 of D2.Michaell schreef: Dankje,
Ik rij gemiddeld per maand 1500km..
Dus wil ik graag een diesel blijven rijden..
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- Starter
nou dat heet worden gaat wel lukken als ik er een heb..Hans oet Twent schreef:Een D4 is zoooooooooon lekker tor..... Wel moet je er voor zorgen dat hij af en toe lekker heet wordt. Zijn ook anderen die dat doen..... Je moet het ding niet als een 50+ er gaan behandelen. Maar er gewoon mee duwen en trekken. Heb je de peekaas niet nodig dan ga voor een D3 of D2.Michaell schreef: Dankje,
Ik rij gemiddeld per maand 1500km..
Dus wil ik graag een diesel blijven rijden..
Mijn Bluemotion regenereer ik regelmatig.. Ik rij er al 5 jaar mee en heb nog geen EGR problemen mee gehad.. terwijl andere mensen in mijn omgeving al vaker een EGR hebben vervangen..
Dus dat regenereren is echt belangrijk ja..
190PK is wel heerlijk..
- xelor
- 3rd Gear member
+1Hans oet Twent schreef: Een D4 is zoooooooooon lekker tor..... Wel moet je er voor zorgen dat hij af en toe lekker heet wordt. Zijn ook anderen die dat doen..... Je moet het ding niet als een 50+ er gaan behandelen. Maar er gewoon mee duwen en trekken. Heb je de peekaas niet nodig dan ga voor een D3 of D2.
heb tussendoor een tijdje een V60 D4 gereden, geweldige motor... af en toe intrappen en schoonblazen, succes met het vinden van een mooie V40
I've got this theory that there is a Volvo 940 in any sane person's future
- xelor
- 3rd Gear member
hier ook een polo bluemotion in de familie gehad incl. defecte EGR klep... extreem geknepen 1.2 dieseltje, helemaal na de sjoemel updateMichaell schreef:
nou dat heet worden gaat wel lukken als ik er een heb..
Mijn Bluemotion regenereer ik regelmatig.. Ik rij er al 5 jaar mee en heb nog geen EGR problemen mee gehad.. terwijl andere mensen in mijn omgeving al vaker een EGR hebben vervangen..
Dus dat regenereren is echt belangrijk ja..
190PK is wel heerlijk..
die 190PK D4 knalt erover!
I've got this theory that there is a Volvo 940 in any sane person's future
-
- 2nd Gear member
Haha, mijn D4 werdt echt wel heet. Goed warm rijden en het laatste stukje koelen en alles ertussen in Gas! Werkt wel verslavend die 190pk en 400Nm.
Was helaas geen garantie om gezeik te voorkomen.
Probleem van een D4 als privé auto is dat de EGR niet kan worden uitgeschakeld.
Was helaas geen garantie om gezeik te voorkomen.
Probleem van een D4 als privé auto is dat de EGR niet kan worden uitgeschakeld.
-
- 2nd Gear member
D4 "schoonblazen" was voor mijn vorige V60 D4 geen garantie voor uitblijven EGR problematiek. Had al voor de 100k KM complete EGR vervangen, onder garantie. (ik reed toe meer dan 80k KM per jaar, en dat waren zeker geen trage file km's.)
Ik denk dat je misschien ook een beetje geluk moet hebben?
Ik denk dat je misschien ook een beetje geluk moet hebben?
2019 Volvo V60 T5 Inscription
2017 Mercedes-Benz CLA 200dShooting brake aut
2014 Volvo V60 D4 gt Momentum
2004 Volvo V70 2.5t AWD gt
1997 Volvo V70 2.5 20v aut
1992 Volvo 440
2017 Mercedes-Benz CLA 200dShooting brake aut
2014 Volvo V60 D4 gt Momentum
2004 Volvo V70 2.5t AWD gt
1997 Volvo V70 2.5 20v aut
1992 Volvo 440
-
- Starter
Kijk dat zijn nog eens rijke informaties..
Hoe zit het eigelijk met tunen en de EGR klep uitschakelen of dicht maken?
Ik zit ook te zoeken naar de uitvoeringen van de volvo's
T liefst zou ik een R design willen maar dan ook met winterpakket en xenon lampen..
Meeste wat ik zie hebben halogeen en dat is zoooo oldscool :p..
Ik rij nu zelf ook met xenon(oem) lampen rond.. dus wil dat ook zo houden..
Achteraf inbouwen van de xenon zal ook lukken, als ik over de stroom schema's beschik..
Hoe zit het eigelijk met tunen en de EGR klep uitschakelen of dicht maken?
Ik zit ook te zoeken naar de uitvoeringen van de volvo's
T liefst zou ik een R design willen maar dan ook met winterpakket en xenon lampen..
Meeste wat ik zie hebben halogeen en dat is zoooo oldscool :p..
Ik rij nu zelf ook met xenon(oem) lampen rond.. dus wil dat ook zo houden..
Achteraf inbouwen van de xenon zal ook lukken, als ik over de stroom schema's beschik..

-
- Starter
Ik ben (nog) niet bekend met de Volvo's..Spotlight schreef: Zoals gezegd, EGR is op een D4 niet dicht te zetten.
Tunen kan wel, maar eigenlijk heeft de v40 D4 dan een andere luchtinlaat nodig.
Maar ik las hier op het forum dat er een bedrijf in Amersfoort is die wel de EGR kan uitschakelen?
Kijk zo lang die geen problemen geeft is er niks aan de hand, maar als hij eenmaal kuren gaat vertonen, is het beter om hem uit te schakelen denk ik..