Standverwarming.

De Nieuwe XC60
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Vanmorgen voor 't eerst m 'n standverwarming gebruikt.
Wat een luxe, om in een warme auto te komen. Auto was perfect op temperatuur.
Beide voorstoelen en stuurwiel verwarmd. Dat is naar wens in te stellen.

*
Had me goed ingelezen, en me goed gerealiseerd, dat onze auto een "binnenslaper" is.
En dat, om de verwarming te realiseren, er een, in ons geval benzine gestookte kachel wordt gestart.

Dat om die reden, de garage goed geventileerd moet zijn. (Eigenlijk mag het dan nog niet)
De deur moet volledig open, als de standkachel brandt. Naar ik meen.

Als koelwater warm is, naar ik veronderstel, wordt die warmte in 't interieur rond geblazen.
Die lucht komt van buiten. En als de garage onvoldoende ventilatie heeft, komt er dus lucht,
vermengd met CO2, in 't interieur. En dat wil je niet.

Onze garage ligt onder ons appartement. Er ligt een complete betonvloer overheen.
Alles is van beton, dus kans op vlam vatten van materialen, is er niet.

Ook was ik niet bang, dat er CO2 in de woning zou komen. Dat is volledig van elkaar gescheiden.
Tevens is er redelijk nette ventilatie aanwezig. Een rond gat a 15 cm. En alle sleuven in de garagedeur.
Bij veel wond tocht het als de ziekte. Bij weinig wind merk je weinig van de ventilatie.
*
Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb geen spoortje kunnen merken van enige CO2 in de garage,
resp. auto interieur.
Maar weet vrijwel 100% zeker, dat de standkachel aan is geweest.
Herkent iemand dit?

*
Vroeger (bij eerdere modellen) moest je ergens instellen, of je auto in de garage stond of buiten.
Dat is op dit moment verdwenen.

Maar meen ook te weten, dat je vroeger de mogelijkheid had te kiezen uit 2 soorten standkachels.
De ene was diesel of benzine gestookt. De andere had een gloeispiraal, die in 't koelwatercircuit zit.

Voor "binnenslapers", is dat natuurlijk DE oplossing. Want dan komt er nooit CO2 vrij.
Neem niet aan, dat dat ook in m 'n XC60 T8 zit. Als extra, naast de standkachel.
En dat die automatisch wordt benut, als de zaak geladen wordt via de kabel.

Maar vraag me dan wel af, hoe 't komt, dat ik werkelijk geen spoortje stank, of CO2 heb gemerkt.

*
Uiteraard is er een oplossing.
Het voorverwarmen kost vaak rond 15 min.
Als de timer van de standkachel aan staat, gaat dat van zelf.
Omdat wij boven ons huis wonen, kun je als je opstaat, de garagedeur openen.
En dan is de ventilatie optimaal.
"t zou alleen nog mooi zijn, als je ook je garagedeur kon laten openen, als de standkachel aan sloeg.

Er is vast een handige jongen die dat "waar" kan maken.
Wie maakt me wat wijzer.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13521
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Van n standkachel worden stoelen en stuur niet warm
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

OGA244 schreef: Van n standkachel worden stoelen en stuur niet warm
Wel als de stekker in de muur zit?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13521
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

En dan toch nog koolmonoxide?
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Hoe weet je dat er geen (meer dan normaal) CO2 in je garage hangt?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5250
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

CO2 is niet zo probleem is standaard aanwezig in de slaapkamer, CO is anders daar ga je heel diep van slapen. Standkachel binnen niet doen, dom en Darwin zal een oplossing bieden om eea in de toekomst te voorkomen
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13521
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

En het zelf ruiken doe je het iig niet..
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5250
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: En het zelf ruiken doe je het iig niet..
Klopt, en naar ik begrijp schijnt het een zeer prettig vertrek te zijn.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13521
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dus...wil je persé op deze trip? Dan moet je zeker de standkachel binnen laten branden..
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7736
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: En dan toch nog koolmonoxide?
Elke stationair draaiende verbrandingsmotor produceert koolmonoxide (kleurloos, reukloos, en zeer gevaarlijk bij grotere hoeveelheden). De hoeveelheden welke een stationair draaiende auto produceert is echter extreem klein.
Kooldioxide wordt in veel grotere hoeveelheden uitgestoten (ook niet gezond).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13521
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Even n stap terug, ik zeg dat van n standkachel je stuur en stoelen niet warm worden (hooguit omgevingstemperatuur) iemand doet dan de suggestie dat dat zou kunnen komen door de stekker, ik meen dat we dan geen zorg hoeven te hebben over het volkomen onreukbare CO gas..
Bottom Line is dat het plain stupid is een standkachel binnen te laten draaien.
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Dank voor alle antwoorden.

Uiteraard wens ik geen euthanasie te bedrijven, via de standkachel. En betreft het geen CO2 maar CO. Slip of the pen.

Bij de volgende keren starten, zet ik eerst de garagedeur open. Dat kan zoals ik al schreef, vanuit onze woonkamer.
Maar wilde 1x testen, hoe heftig dit verhaal was. Heb geen idee, hoeveel CO zo 'n klein kacheltje in pak weg, 15 min. uitstoot.
Wij hebben een koolmonoxide tester/alarm. Die ga ik nog proberen.
*
Omtrent de standkachel is er eerder al e.e.a. geschreven op dit forum.
Met name toen kwam naar voren, dat de kachel alleen geprogrammeerd te starten is in de XC60T8,
(volgens mij), als hij als de laadpaal hangt.

Dat wekte bij mij de suggestie, dat de standkachel op dat moment wel eens verwarmd zou kunnen worden door een gloeispiraal.
Vroeger moest je bij Volvo hybrides, naar ik gelezen heb, kiezen of de auto binnen of buiten stond.

Ik veronderstelde dat nu, de auto door heeft, dat hij aan de kabel staat, en er derhalve van uit ging, dat hij binnen stond.
En dus best eens compleet elektrisch voorverwarmd zou kunnen worden.
*
Ben intussen bang, dat dat niet zo is.
Maar snap dan weer niet, dat de standverwarming alleen is te starten, als de auto aan de paal staat.
Dat betreft in ieder geval het geprogrammeerd laten starten. Of hij 't direct doet, als je hem activeert, weet ik niet.
Wie heeft een T8, en weet exact, hoe dat in elkaar steekt?

Ben je zeg maar 60 km van huis verwijderd, en staat in een ijskoud bos, en je wilt na de wandeling van 1 uur,
weer comfortabel weg, kan dat dus niet. Of ben ik fout geïnformeerd.
Ik meen te lezen, dat de standkachel wordt gevoed, uit de "grote accu", die normaal gesproken voor elektrisch rijden
wordt gebruikt. Maar na 60 km is die geheid 100% leeg.

Maar heb je de standkachel in een diesel, ben je volgens mij op die tour beter af. Want die heeft geen laadkabel.
En wil dus altijd starten. Mits er voldoende brandstof in de tank zit, en je (start)-accu voldoende is geladen.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

De XC60T8 heeft toch gewoon een standkachel op benzine die mbv de VOC app te allen tijde op afstand te starten is, ongeacht de laadstatus van de hybrideaccu?
*
ook in een bos (mits de auto internetverbinding heeft)
of anders te programmeren voordat je begint met je wandeling.
?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3099
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Dat de standkachel alleen te starten zou zijn hij aan de kabel hangt klopt in ieder geval bij mijn XC90T8 niet, hij doet het gewoon als de auto ergens geparkeerd staat.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

@IkeV70 @MGA1600

Mooi dat de XC60T8, dus ook, als hij niet aan de laadpaal hangt, te starten is. (Dat is geheid identiek aan de XC90)
Denk dan, dat alleen geprogrammeerd starten van de standkachel niet mogelijk is.
Maar kan dus rechtstreeks via de app. Die dan wel internetverbinding moet hebben.
*
Begreep verder na 't forum grotendeels te hebben nagelezen, dat er wel degelijk 2 soorten standkachels zijn.
De ene soort op benzine/diesel. De andere op stroom, met gloeispiraal.
Het schijnt aan 't land van aflevering te liggen, voor welke er gekozen wordt.
Je kunt het zelf in elk geval niet bestellen.

Voor Nederland is de uitrustingsvariant benzine/resp. diesel.

Ik had liever de elektrische variant gehad, omdat ik de auto na iedere rit, in de garage parkeer.
En dus niet met gesloten deur mag voorverwarmen.
Wat met elektrisch wel mag.

Nadeel van elektrisch dan wel, dat je niet, als je elders parkeert, en de zaak wilt voorverwarmen, dat niet kan.
Dat komt in ons geval vrijwel nooit voor.

*
Kwam al bladerend op 't forum de opmerking tegen, dat het handig is, om inklappende spiegels, in de winter uit te zetten,
omdat die nog wel eens willen bevriezen. En dan de boel kapot gaat
(Dat kan bij instellingen worden geregeld)
JonnieWlee
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 04.01.2018 - 13:03

Als ik bij VOC app kijk heb ik 2 mogelijkheden 1 parkeerverwarming deze heb ik op werkdagen op een tijd ingesteld dat de auto dan warm is.
Zover mij bekend werkt dit alleen als de auto aan het stroom staat. 2 afstandstart hiermee kan je de auto starten en dus verwarmen als je in het bos hebt
gelopen of langs het voetbalveld hebt gestaan of vrij naar keuze. Maar dan moet er wel een bepaalde hoeveelheid benzine in de tank aanwezig zijn.
XC60 T8 Osmium Grey R-design /Business Pack Connect/Intellisafe Proline + Winterline/21 inch Velgen
Bowers & Wilkens / Sensus Pro Volvo on call / Visual Park met Fisheye view/ Park assist Pilot
Polestar tuning en nog wat kleine opties.
Besteld begin november verwachte levering eind mei/begin juni

VW Passat R36
VW Passat V6
Renault Laguna Station
Volvo 440 Turbo
Ford Escort
Mazda 3
Gebruikersavatar
pitteken2
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 12.11.2017 - 17:58

Even over de stuurverwarming en zetels: die kan je instellen in de app wanneer je voorverwarmt dat deze mee aangaan. Ik weet niet of die dan perse aan de stekker moet want ik heb die opties niet genomen op mij t8 omwille van het warme interieur. Heb mijn geld in luchtvering gestoken

Wat betreft de stekker in of niet: de auto verbruikt ongeveer 1 ampère die volgens mij gebruikt wordt om naast de benzinekachel ook elektrisch bij te verwarmen. Ruitontdooiing voor en achter verbruikt ook.

Je moet zonder stekker niet starten. De preconditioning werkt zo ook
Laatst gewijzigd door pitteken2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC 60 t8 R design electric silver metallic my2018
Intellisafe pro pack - Versatility pack - Sensors navigation pack + Volvo on Call - Luchtvering four c - 21’ R design velgen - Zwarte kappen buitenspiegels -Wegklapbare trekhaak

Verwacht juni 2022: xc40 my23 p8 twin ultimate - full option - kleur sage groen
_____________________________________________________________
Vroeger:

V40 2013 summum D2 powershift
V50 2009 momentum 2.0d powershift
480 turbo 1988
JonnieWlee
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 04.01.2018 - 13:03

Wat betreft de stekker in of niet: de auto verbruikt ongeveer 1 ampère die volgens mij gebruikt wordt om naast de benzinekachel ook elektrisch bij te verwarmen. Ruitontdooiing voor en achter verbruikt ook.

Je moet zonder stekker niet starten. De preconditioning werkt zo ook
Dus de auto van afstand starten is niet nodig voor het voorverwarmen maar kan ook zonder stekker met parkeerverwarming ? Ook als de accu leeg gereden is ?
XC60 T8 Osmium Grey R-design /Business Pack Connect/Intellisafe Proline + Winterline/21 inch Velgen
Bowers & Wilkens / Sensus Pro Volvo on call / Visual Park met Fisheye view/ Park assist Pilot
Polestar tuning en nog wat kleine opties.
Besteld begin november verwachte levering eind mei/begin juni

VW Passat R36
VW Passat V6
Renault Laguna Station
Volvo 440 Turbo
Ford Escort
Mazda 3
Gebruikersavatar
pitteken2
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 12.11.2017 - 17:58

Afbeelding

Heb net de stekker eruit getrokken en preconditioning gestart. Zie foto. Met lege batterij weet ik niet wat hij doet. Nog nooit geprobeerd..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC 60 t8 R design electric silver metallic my2018
Intellisafe pro pack - Versatility pack - Sensors navigation pack + Volvo on Call - Luchtvering four c - 21’ R design velgen - Zwarte kappen buitenspiegels -Wegklapbare trekhaak

Verwacht juni 2022: xc40 my23 p8 twin ultimate - full option - kleur sage groen
_____________________________________________________________
Vroeger:

V40 2013 summum D2 powershift
V50 2009 momentum 2.0d powershift
480 turbo 1988
Gebruikersavatar
pitteken2
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 12.11.2017 - 17:58

Nog even bijkomend: in de zomer voor het koelen moet de t8 dacht ik wel geplugd zijn. De koelunit om de batterij te koelen is elektrisch dus dat lijkt me zeer logisch dat hij dan ingeplugd moet zijn. Daarom kan een t8 ook geen mistlichten hebben. De uitblaas/luchthapper zit linksvoor op de plaats waar de mistlichten zitten bij niet t8 modellen.

Preconditioning is op t8 standaard om je batterij op optimale temperatuur te houden. Dat je kan verwarmen of koelen is een leuke bijkomstigheid
XC 60 t8 R design electric silver metallic my2018
Intellisafe pro pack - Versatility pack - Sensors navigation pack + Volvo on Call - Luchtvering four c - 21’ R design velgen - Zwarte kappen buitenspiegels -Wegklapbare trekhaak

Verwacht juni 2022: xc40 my23 p8 twin ultimate - full option - kleur sage groen
_____________________________________________________________
Vroeger:

V40 2013 summum D2 powershift
V50 2009 momentum 2.0d powershift
480 turbo 1988
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”