Hi allen,
Ik ben nieuw op het forum en ondertussen op zoek naar een degelijke YT om flink wat km's per jaar mee te maken (35-45dkm) voor mijn werk. Nu heb ik vaker het advies gekregen om voor een 'nagenoeg onverwoestbare' D5 te zoeken.
Ik heb zelf een jaar in de S40 T5 (2005) van mijn broer gereden. Alleen ivm kilometrage gaat de voorkeur uit naar een diesel en een YT ivm fiscale aantrekkelijkheid.
Nu is mijn oog gevallen op een S80 D5 uit 2003 met 163pk. Deze staat echter in Duitsland met 120dkm op de teller en volgens de verkoper zijn het originele KM die ook na te lopen zijn via onderhoud. Nu ben ik sowieso van plan om een annkoopkeuring te doen, maar wat mij opvalt is dat de distributieriem is vervangen bij 89dkm. Is dat niet een beetje te vroeg? Ik ben gewend dat deze vervangen worden bij om en nabij 130dkm en sommige gevallen zelfs tegen 180dkm.
De vraag is als die bij 89dkm is vervangen, moet ik dat dan ook weer doen zo rond de 175dkm, als de auto verder in orde is?
Zijn er dingen waar ik nog extra op moet letten bij deze auto en motor? Bekende kwaaltjes, aandachtspunten?
Jullie ervaringen en tips zijn zeer welkom en worden enorm gewaardeerd.
Groeten,
Solo
Advies gevraagd voor een S80 D5 Young Timer
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.12.2018 - 00:12
Laatst gewijzigd door Automaat2018 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
welkom!
Ik denk dat de riem vervangen is op basis van leeftijd en niet het aantal kilometers. Dus het is de vraag wanneer dat geweest is.
Ik denk dat de riem vervangen is op basis van leeftijd en niet het aantal kilometers. Dus het is de vraag wanneer dat geweest is.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.12.2018 - 00:12
Ah ja natuurlijk, daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Ik zal eens vragen wanneer die vervangen is. Dank!Walter schreef: welkom!
Ik denk dat de riem vervangen is op basis van leeftijd en niet het aantal kilometers. Dus het is de vraag wanneer dat geweest is.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
geen dank, succes 

Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.12.2018 - 00:12
Zijn er nog andere dingen, waar ik rekening mee moet houden bij dit beest?Walter schreef: geen dank, succes![]()

Of is het een no-brainer als 'alles' wel een beetje klopt, goed rijdt en geen vreemde geluiden zich voordoen oid.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
gezond verstand gebruiken en zorgen dat regulier onderhoud dichtgemetseld is.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Je kunt ook een stevige proefrit maken, dus echt paar uur of zo onderweg. Dan weer stekker OBU aan zetten en meekijken of er dan nog iets te voorschijn komt aan storingen.
( als toevoeging wijze raad Walter dat onderhoud moet `zijn te achterhalen. )
Bob
( als toevoeging wijze raad Walter dat onderhoud moet `zijn te achterhalen. )
Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: t
Reden: t
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 27.01.2010 - 14:52
Ontzettend fijne en betrouwbare auto. Ik had een beetje pech dat er kunststof dopje van een spoelkanaal onderuit de motor knalde wat me op een dure reparatie kwam te staan, daar is een modificatie voor gekomen in de vorm van een metalen dopje. Vervang ook niet 'zomaar' de automaat olie. Die van mij mocht toen meteen door voor revisie.
'01 Volvo V70 2.4T AUT
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Voor wat betreft de kilometerstand: die is uit te lezen, wordt opgeslagen in de canbus van de auto. Voor een Duitser is dit echter wel mogelijk in verband met andere fiscale regels.
Als je deze koopt heb je een onverwoestbare auto. Onderhouden moet je elke auto, deze dus ook. Ik zou de eerste 10k de auto voorzichtig in gaan rijden cq los rijden. Na 10k een olie en filter wissel en een EGR flush. Is alles schoon, adem- en luchtwegen van de auto schoon, en op weg naar de half miljoen kilometer.
Heerlijke reisauto, ga je absoluut geen spijt van krijgen.
Als je deze koopt heb je een onverwoestbare auto. Onderhouden moet je elke auto, deze dus ook. Ik zou de eerste 10k de auto voorzichtig in gaan rijden cq los rijden. Na 10k een olie en filter wissel en een EGR flush. Is alles schoon, adem- en luchtwegen van de auto schoon, en op weg naar de half miljoen kilometer.
Heerlijke reisauto, ga je absoluut geen spijt van krijgen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
En dat ze betrouwbaar zijn deze D5 motoren bewijst de mijne wel. Ik heb dezelfde meen ik. D5 163pk origineel met geartronic 6 bak. Al richting 450.000.
Ik doe wel elke 15.000km olie verversen meer dan voorgeschreven en heb ook de luchtwegen van de auto bij forumsponsoren Volvoservice en Volvotune te Elst al in 2012 stevig aangepast.
Ik doe wel elke 15.000km olie verversen meer dan voorgeschreven en heb ook de luchtwegen van de auto bij forumsponsoren Volvoservice en Volvotune te Elst al in 2012 stevig aangepast.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.12.2018 - 00:12
Dank voor de tips en reacties. Komende week afspraak gemaakt om deze te bekijken.
Weet je toevallig of er ook een goede volvo service garage in Noord Brabant of Limburg is?
Hoe kan ik die CAN-bus uitlezen? Is dat voor een particulier snel en makkelijk te doen? Of moet ik daarvoor bij een garage dat laten doen? Misschien zo een uitlees apparaat lenen anders van mijn garage, als hij die voor een dagdeel kwijt kan.V70/2.4D/2003 schreef: Voor wat betreft de kilometerstand: die is uit te lezen, wordt opgeslagen in de canbus van de auto. Voor een Duitser is dit echter wel mogelijk in verband met andere fiscale regels.
Als je deze koopt heb je een onverwoestbare auto. Onderhouden moet je elke auto, deze dus ook. Ik zou de eerste 10k de auto voorzichtig in gaan rijden cq los rijden. Na 10k een olie en filter wissel en een EGR flush. Is alles schoon, adem- en luchtwegen van de auto schoon, en op weg naar de half miljoen kilometer.
Heerlijke reisauto, ga je absoluut geen spijt van krijgen.
Ik heb hiervoor een BMW gehad, ook een diesel waar ik om de 20.000 km de olie deed verversen. Ben eigenlijk van plan om dat aan te houden, mijn garage zei dat dat al meer is dan normaal. Bij de diesel is 25-30k de norm, volgens hem.Bover schreef: En dat ze betrouwbaar zijn deze D5 motoren bewijst de mijne wel. Ik heb dezelfde meen ik. D5 163pk origineel met geartronic 6 bak. Al richting 450.000.
Ik doe wel elke 15.000km olie verversen meer dan voorgeschreven en heb ook de luchtwegen van de auto bij forumsponsoren Volvoservice en Volvotune te Elst al in 2012 stevig aangepast.
Weet je toevallig of er ook een goede volvo service garage in Noord Brabant of Limburg is?
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Het verhaal van je garage klopt niet, want de Euro 3 modellen hebben een onderhoudsinterval van 20K. Bij de Euro 4 modellen is dat naar 30K gegaan, met alle problemen van dien.
Uitlezen doe je met Vida, dat systeem is ook beschikbaar voor particulieren. PM me maar voor meer info.
Hier nog wat aandachtspunten:
Verstuivers: Gaan inwendig wel eens lekken. Dat merk je aan moeilijk aanslaan bij warme motor. Maak dus een lange proefrit, zet de auto uit en start weer na een minuutje. Remedie is vervangen van de verstuivers en dat is niet goedkoop.
EGR: de slang naar de EGR mixer raakt verstopt met roetaanslag. Fijn van Euro 3 blokken is dat je de mixer en slangen makkelijk kan verwijderen en schoon kan maken. Ik doe het 1 keer per jaar om de boel schoon te houden. Dicht laten zetten kan ook, maar bij onze blokken is dit net zo makkelijk.
Condensor: Omdat de condensor meteen achter de gril zit heeft deze vaak last van steenslag en raakt hierdoor lek. Kijk dus goed of de airco nog werkt (lastig te controleren onder de 7 graden). Ik zou zsm gaas achter het onderste gedeelte van de gril zetten om dit te voorkomen. Is veel over geschreven op het forum.
Koelvloeistoftemperatuur sensor: Deze gaat afwijken waardoor de ECU van het padje kan raken. Dit is niet uit te lezen in Vida (uitleesapparatuur van Volvo) en geeft geen foutmeldingen. Vervang deze preventief want dat ding kost maar een tientje. Is veel over geschreven op het andere forum. https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8514
Kijk en luister goed naar het onderstel, draagarmen en stabilisatorstangen zijn slijtage onderdelen die vaak voorkomen.
Verder op tijd onderhoud plegen. Ik vervang iedere 20K olie en alle filters (dus ook brandstoffilter). Voorkomt veel ellende en kost je de kop niet.
Mijn D5 staat inmiddels op 625.000 dus je zou nog heel lang kunnen rijden met die S80.
Heb je een linkje naar de auto? Dan kunnen we effe meekijken.
Uitlezen doe je met Vida, dat systeem is ook beschikbaar voor particulieren. PM me maar voor meer info.
Hier nog wat aandachtspunten:
Verstuivers: Gaan inwendig wel eens lekken. Dat merk je aan moeilijk aanslaan bij warme motor. Maak dus een lange proefrit, zet de auto uit en start weer na een minuutje. Remedie is vervangen van de verstuivers en dat is niet goedkoop.
EGR: de slang naar de EGR mixer raakt verstopt met roetaanslag. Fijn van Euro 3 blokken is dat je de mixer en slangen makkelijk kan verwijderen en schoon kan maken. Ik doe het 1 keer per jaar om de boel schoon te houden. Dicht laten zetten kan ook, maar bij onze blokken is dit net zo makkelijk.
Condensor: Omdat de condensor meteen achter de gril zit heeft deze vaak last van steenslag en raakt hierdoor lek. Kijk dus goed of de airco nog werkt (lastig te controleren onder de 7 graden). Ik zou zsm gaas achter het onderste gedeelte van de gril zetten om dit te voorkomen. Is veel over geschreven op het forum.
Koelvloeistoftemperatuur sensor: Deze gaat afwijken waardoor de ECU van het padje kan raken. Dit is niet uit te lezen in Vida (uitleesapparatuur van Volvo) en geeft geen foutmeldingen. Vervang deze preventief want dat ding kost maar een tientje. Is veel over geschreven op het andere forum. https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8514
Kijk en luister goed naar het onderstel, draagarmen en stabilisatorstangen zijn slijtage onderdelen die vaak voorkomen.
Verder op tijd onderhoud plegen. Ik vervang iedere 20K olie en alle filters (dus ook brandstoffilter). Voorkomt veel ellende en kost je de kop niet.
Mijn D5 staat inmiddels op 625.000 dus je zou nog heel lang kunnen rijden met die S80.
Heb je een linkje naar de auto? Dan kunnen we effe meekijken.
Laatst gewijzigd door Musicus op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ha 'Automaat": ik heb je PM gestuurd tbv onderhoud.
Groet Bob
Groet Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.12.2018 - 00:12
Bob, bedankt voor de PM en Musicus ook voor de aandachtspunten.
Ipv een S80 is de uiteindelijke keuze gevallen op een V70 D5 uit 2002.
Ben erg enthousiast en blij ermee. Nu wachten op kentekenplaten om dan zsm beurt te laten doen en rijklaar te maken voor de vele km's die ik wil gaan maken met dit beest.
Ipv een S80 is de uiteindelijke keuze gevallen op een V70 D5 uit 2002.
Ben erg enthousiast en blij ermee. Nu wachten op kentekenplaten om dan zsm beurt te laten doen en rijklaar te maken voor de vele km's die ik wil gaan maken met dit beest.

- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Automaat, we zij benieuwd naar de foto's en het vervolg. Veel plezier met de nieuwe aankoop!
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Het uitlezen van de canbus kan een dealer doen. Let wel, een dealer! Die heeft de enige juiste digitale machines om tot 3 decimalen achter de komma de auto uit te lezen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ik meen dat de garage volvo specialisten zoals onze forumsponsors, ook onze volvo's compleet kunnen uitlezen....V70/2.4D/2003 schreef: Het uitlezen van de canbus kan een dealer doen. Let wel, een dealer! Die heeft de enige juiste digitale machines om tot 3 decimalen achter de komma de auto uit te lezen.

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
En specialisten als Volvoservice.eu kunnen dat ook prima doen. Hoef je echt niet voor naar de dealer.V70/2.4D/2003 schreef: Het uitlezen van de canbus kan een dealer doen. Let wel, een dealer! Die heeft de enige juiste digitale machines om tot 3 decimalen achter de komma de auto uit te lezen.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ha Nomad, ik heb Meestal het uitlezen laten doen bij specialisten. Dealer mogelijk prima vaklui maar vaak moetje aande balie wachten enzenz.
En voor prive rijders meestal niet prijs concurrerend met de Volvo- specialisten.
En voor prive rijders meestal niet prijs concurrerend met de Volvo- specialisten.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21.12.2018 - 00:12
Ik heb volvo service inmiddels een mailtje gestuurd. Hoop daar snel langs te kunnen. Foto's zullen spoedig volgen!