In de afgelopen weken is mijn Powershift Momentum versnellingsbak (S60 2.0T, 2010) 3 keer uitgevallen na de melding 'beperkte werking versnellingsbak'. Eerder was me al opgevallen dat er af en toe een schokje voelbaar was tijdens het schakelen en ik vond de reactie op een kickdown niet overtuigend. (in ieder geval geen 202 paarden die zouden moeten steigeren).
Tijdens het uitlezen bij de dealer kwam de volgende storing naar voren:
TCM-P07152F Circuit turbine/inputas snelheidsensor A - Algemene signaalstoringen - Signaal erratisch
Volgens de monteur komt dit waarschijnlijk door de toerentalsensor van de versnellingsbak. Als die uitvalt dan neemt de bak de toerentalsensor van de motor over en dat zou het schokken verklaren. Ook het gemis aan vermogen zou komen door een niet-optimaal samenspel tussen bak en motor.
Volvo schrijft voor dat de bak eronderuit moet en dat de sensor vervangen moet worden. Kosten ruim 2000 euro. Na wat doorvragen gaf de monteur aan dat de sensor misschien vervangen zou kunnen worden door de bak open te maken maar dat konden ze pas zien als de bak open was.
Ik heb een paar vragen:
- Heeft iemand deze klacht/storing al eens gehad en wat is er toen gedaan of is iemand bekend met deze storingscode?
- Weet iemand of de sensor te vervangen is door de bak open te maken ipv complete demontage?
- Is 2000 euro normaal voor een bak demontage? De sensor zelf kost maar een paar tientjes.
- Zou het ook iets anders kunnen zijn dan de toerentalsensor?
Hartelijk bedankt!
Vervangen toerentalsensor automaat
- Nomad
- 5th Gear member
Volvo hanteert standaardtijden voor de demontage van onderdelen. Dus als het 5 uur duurt om de bak te verwijderen dan kost je dat 5 x 90 of 120 euro en datzelfde bedrag om de bak weer terug te plaatsen. Vaak staat er in de voorschriften dat sommige onderdelen bij demontage vervangen dienen te worden dus dat zit er ook bij. Maar goed, alleen voor demontage en montage is 2000 euro een fors bedrag. Bij een uurtarief van 120 euro zijn ze daar 16 uur mee bezig. Ik zou een gespecificeerde offerte opvragen en daarmee eens rond gaan shoppen. Neem anders eens contact op met forumsponsor Volvoservice.eu. Ik weet zeker dat je offerte daar een stuk lager zal uitvallen.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl