Paniek in de wasstraat.

De Nieuwe XC60
Tjardi
2nd Gear member

Vanmiddag, voor 't eerst, de auto gewassen, nadat ik mijn regensensor had ingesteld op:
"onthoud laatste instelling".

Dus iedere keer als er water op de voorruit kwam, gingen de wissers weer aan.
Als de sodemieter het "vinkje" uitgezet, wat dat activeerde. Maar dat helpt niet.

Je hoeft alleen maar even op de drukknop van de regencensor te drukken op je rechter handel.
Maar als je 25 jaar BMW hebt gereden, die dat net iets anders heeft ..... Slaat de paniek toe.

Er werd al stevig getoeterd, zo van vent schiet op.
Een van de medewerkers meende te weten hoe 't moest, en riep, pak die handel maar vast,
beweeg hem van boven naar beneden, en 't is opgelost.

Inderdaad het werkte. Waarschijnlijk had hij per ongeluk met z 'n grote handen per ongeluk
op de "regensensorknop" gedrukt. Want dat moet je doen!

*
Bij 't verlaten van de wasstraat, moest de plastic zak van de antenne af.
Dus even op P(arkeren), gedrukt. Want het loopt daar wat af.

Toen ik weer wilde wegrijden, bleek de parkeerrem te blokkeren.
En ook dat ding kreeg ik er niet af. Terwijl de volgende auto al angstig dicht bij kwam.

Auto uit gezet met startknop. Opnieuw gestart, en gelukkig. Alles deed het weer.
Thuis gelezen wat je daaraan kon doen. Alle begin is moeilijk.

**
Thuis gekomen maar even het hoofdstuk opgezocht wat je moet doen in de wasstraat.
Dat is een heel rijtje.

Maar zeker als je nieuw bent in een Volvo, lees dit dan eerst goed.

Je voelt je anders een oen van de 1e orde.

Wat ik overigens anders doe, dan in de gebruiksaanwijzing staat, ik zet de versnellingspook in N,
i.p.v. de auto uit te zetten, en de startknop minimaal 2 sec. vast te houden.
Dan worden de wielen kennelijk niet geblokkeerd. Maar in de N ook niet.

Verder is 't ook handig om je automatische "obstakelherkenning" uit te zetten.
Anders wordt je bij iedere borstel die in de buurt komt, en dat is dus continue, getrakteerd op fluittonen.
En dat staat niet in de gebruiksaanwijzing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gouwe
7th Gear member

Ik kan me de paniek voorstellen. Misschien alleen daarom was ik maar gewoon met het handje...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
teebee
7th Gear member

Dus volgende keer niet meer door de krasstraat maar met het handje?
Aanrader.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Volvo_Bjorn
3rd Gear member

En je gordel aandoen! Ander gaat hij niet automatisch van de handrem
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
teebee
7th Gear member

t is toch een beste machine... wel verstandig de handleiding eerst ns door te nemen, voorkomt verrassingen

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Tjardi
2nd Gear member

Dank voor alle adviezen. Maar de auto handmatig wassen doe ik echt niet meer.
In de tijd dat ik nog cabrio 's had vond ik dat leuk. Nadien interieur uitzuigen etc.
Maar nu vindt ik dat te belastend voor m 'n ouwe lijf.

Overigens, het bedrijf in Meppel, waar ik de auto altijd was, is een z.g. "textiel wasstraat".
Daar worden geen plastic borstels gebruikt, maar uitsluitend zachte materialen. Brandschoon, en nergens krassen.
Ging daar zelfs met de BMW 6 serie cabrio, met linnen kap door. Perfect.

*
@teebee, de gebruiksaanwijzing, ken ik intussen bijna uit m 'n hoofd.
Vooral omdat er toch nogal wat verschillen zijn tussen de BMW en de Volvo.
Maar als er enige paniek ontstaat, wil je wel eens,even wat "kwijt" zijn.
Willy.VdW
4th Gear member

Als je iets niet meer weet terwijl je aan 't rijden bent kan je aan de
passagier vragen om het even op te zoeken in de "Sensus" handleiding,
ware het niet dat dit niet mogelijk is...
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
teebee
7th Gear member

en nergens krasse
Onzin, elke wasstraat geeft krassen. Niet zoals een sleutelbos krassen achterlaat maar ‘swirls’. Zet hem maar eens in de volle zon of een licht-spot erop, dan zal je zien dat er weldegelijk krassen ontstaan.
Toen je je auto nog met de hand waste deed je dat ook niet met de spons van de buurman die er net daarvoor zijn auto mee had gewassen, en hij kreeg hem weer van zijn buurman die zijn auto ermee had gewassen, etc etc etc... (althans ik neem aan dat je dat niet deed)
Mbt leeftijd begrijp ik wel dat het fysiek wellicht een beetje te veel van het goede is om een auto nog met de hand gewassen. In dat geval neem je krassen dus voor lief.

teebee
7th Gear member

de gebruiksaanwijzing, ken ik intussen bijna uit m 'n hoofd
Bedoel je nu na je wasstraat-avontuur of kende je m daarvoor ook al uit t hoofd....
Handrem en regensensor zijn nogal van die dingen die zouden ‘moeten’ blijven hangen. En hetzelfde bij gebruik van een automatische wasstraat alle do’s en don’ts.
Maargoed je bent nu iig weer scherp ;-) (hopelijk zonder schade)

En, onthoud: in case of panic: keep calm
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jelmer de Jong
6th Gear member

Ik stond ook raar te kijken bij de eerste keer wasstraat waar de automaat niet uit N wilde. Je moet even de rem intrappen om van N naar D te gaan, bij andere auto's moest dat alleen vanaf P en kon je N-D met zonder handen doen.
Bover
8th Gear member

Volvo_Bjorn schreef: En je gordel aandoen! Ander gaat hij niet automatisch van de handrem
ER wordt wel heel erg veel voor je gedacht in de nieuwere volvo's :D
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
lint
Geartronic member

Bover schreef:
Volvo_Bjorn schreef: En je gordel aandoen! Ander gaat hij niet automatisch van de handrem
ER wordt wel heel erg veel voor je gedacht in de nieuwere volvo's :D
Dat gevoel heb ik nu ook bij mijn V90CC. Je wordt er bijna lui en gemakzuchtig van :D
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Tjardi
2nd Gear member

Omdat je direct na het wassen, de "ruitenwisserzak", moet verwijderen, en dus uitstappen ......
En je auto niet van de parkeerrem af gaat, als je de gordel niet om hebt .....
Daar is amper tijd voor, omdat de volgende auto vlak achter je aankomt .....

Heb ik de volgende truc bedacht.
Voordat ik de auto ga wassen, stap ik uit. Doe de gordel in de vatting, terwijl ik er niet in zit.
Dan stap ik in en, en wordt de auto gewassen.....

Dan druk ik op P(arkeren) en stap ik uit, terwijl de gordel nog in de vatting zit en verwijder de plastic zak om de wisser.
Buiten de "gevarenzone, stop ik, en doe de gordel om, zoals gebruikelijk.

Alternatief is ...... Zakje gewoon er thuis pas afhalen.

*
@Jelmer de Jong, volgens mij is dat bij de BMW ook zo. Dus daar was ik aan gewend.
@teebee, nee, ik had de gebruiksaanwijzing zelfs al voor de auto geleverd werd, behoorlijk in 't hoofd.
Die kun je zo van 't internet plukken.

Aangezien ik professioneel fotografeer, en er ook bij m 'n camera 's veel updates plaats vinden, weet ik hoe belangrijk dat is.
Tevens vlieg ik met drones, en film daar mee. DJI Inspire. Ook daar geld het zelfde.
Jelmer de Jong
6th Gear member

Je kan toch ook die zak er tien meter later afhalen? Of eindigt die wasstraat op de linkerbaan van de A2? :D Die hier in het dorp heeft eerst nog een overdekte parkeerplaats met 40 stofzuigers waar je in alle rust de auto kan neerzetten en afdrogen.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
teebee
7th Gear member

Zo te lezen heb je genoeg ervaring met handleidingen, ben ik toch wat verbaasd over jouw ‘avontuur’

Tjardi
2nd Gear member

@ Jelmer de Jong, dat ga ik in 't vervolg ook doen. Situatie is hier vrijwel identiek.
@Teebee.

Ben best redelijk koelbloedig, maar schoot toch in de stress, toen het er op ging lijken, dat er een aanrijding zou volgen,
omdat ik nog niet weg was.

Die lopende band, blijft die auto 's aanvoeren, en ziet niet, dat de auto 's er voor nog niet weg zijn.

Maar heb mazzel gehad. En ben intussen een heel stuk wijzer.
teebee
7th Gear member

Lekker systeem dan..... en ze geven dan ook vooraf aan dat ze nergens verantwoordelijk voor zijn neem ik aan.
Lijkt me een simpele aanpassing.

Voodoo077
3rd Gear member

teebee schreef:
en nergens krasse
Onzin, elke wasstraat geeft krassen. Niet zoals een sleutelbos krassen achterlaat maar ‘swirls’. Zet hem maar eens in de volle zon of een licht-spot erop, dan zal je zien dat er weldegelijk krassen ontstaan.
Toen je je auto nog met de hand waste deed je dat ook niet met de spons van de buurman die er net daarvoor zijn auto mee had gewassen, en hij kreeg hem weer van zijn buurman die zijn auto ermee had gewassen, etc etc etc... (althans ik neem aan dat je dat niet deed)
Mbt leeftijd begrijp ik wel dat het fysiek wellicht een beetje te veel van het goede is om een auto nog met de hand gewassen. In dat geval neem je krassen dus voor lief.
Teebee, niet me je eens.
Een zeer goede wasstraat is beter dan met de hand tenzij je topproducten gebruikt en de 2 emmer methode en dan nog!
De meeste wasstraten geven inderdaad swirls. Mijn BMW (zwart!!) en Seat (wit) gaan elke keer in de wasstraat bij mij in de stad en GEEN van beiden heeft swirls of wat dan ook. Die wasstraat geeft ook 100% garantie dat ze dat niet geven en anders verzorgen ze je auto op hun kosten. Mijn Stang jaag ik er wel niet door omdat die stripings heeft en die dat mogelijk niet overleven.
Maar als je zo'n top wasstraat hebt dan zie ik nut niet in van zelf mijn tijd te verdoen hoor...
teebee
7th Gear member

Dan verschillen we (en een flink aantal anderen) van mening... ;-)
Ik blijf er bij dat elke wasstraat op zn minst swirls geeft. Zet er maar een goede ledlamp op of in de volle zon; 100% overtuigd dat je minstens swirls zal waarnemen.
Uiteraard kan je met de hand een auto ook flink schuren, maar dat geldt voor meer dingen; als je het doet moet je het wel goed doen.
Ik zie het niet als tijd verdoen; die tijd maak ik graag vrij en het resultaat is meer dan bevredigend, wellicht scheelt het als je er thuis ook goed de ruimte voor hebt.
Er is op het forum al veel geschreven over kr(w)asstraten, en er is ook veel geschreven over de ‘goede met de hand methode’ (@millimetervreter). Je zou die witte of zwarte van jou eens een dergelijke behandeling moeten geven, je zou verbaasd zijn over het resultaat.
Maar ieder zo zn ding (voor sommigen gebrek).

Bover
8th Gear member

ach tijdens de winter laat ik het wassen maar een beetje. Heb ook een wat oudere volvo. Voor dat ik thuis ben over de grindpaden hier zit ik al weer onder de troep.
Ik heb alleen de onderkant motorbescherming niet meer en dat vind ik wel minder.
En met poetsen en wassen is het zo dat een ieder zijn eigen fijnne feestje heeft. :happy:
Ik heb eerder met de nieuwe auto's ook wel wasstraten vermeden, kleien en dat soort hobby maar de hobby is verdwenen :D
Uiteindelijk maakt het allemaal niet zo uit zolang er maar katoen geborsteld wordt.

Hier in France spuit ik om de paar weken de remklauwen schoon en ff modder uit de wielkasten.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”