V70 1998 Voorruitverwarming defect

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
DirkV70
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 14.12.2007 - 16:45

Beste,

Vanmorgen na een nachtje nachtvorst werkte de voorruitverwarming niet. van mijn V70 1998
Er komt in geen enkele stand van de keuzeknop warme lucht uit de spleten bij het voorraam,
ook niet met de aanjager op maximaal.

De aanjager doet het prima en uit de andere openingen komt wel voldoende warme lucht.
Onlangs hoorde ik wat gekraak onder het dashboard bij het verzetten van de keuzeknop.

Wat kan er kapot zijn en kan ik het eventueel zelf vervangen?

Groet, Dirk
Laatst gewijzigd door DirkV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29460
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt als een defect in het bedieningsmechanisme. Er zijn volgens mij twee versies, bediening met kabels en een vacuüm gestuurd systeem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kabels of vaccuum? Weet niet waar je dat vandaan haalt?

Het systeem werkt met stelmotortjes en electronische aansturing. Het kan zijn dat de regelunit gecalibreerd moet worden, soms zijn ze even de weg kwijt, maar meestal is een stelmotor defect. Die zit onder het dashboard en kan worden vervangen zonder dat het dash eruit moet. Daarna moet die ook nog gecalibreerd worden.

Eerst even uitlezen/calibreren dus.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29460
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dan ben ik in de war geweest. Ik heb recent de verwarmingsbediening van mijn 240 gerepareerd en dat was een combinatie van kabels en vacuüm bediening.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
DirkV70
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 14.12.2007 - 16:45

Beste Edraket,

>Die zit onder het dashboard en kan worden vervangen zonder dat het dash eruit moet. Daarna moet die ook nog gecalibreerd worden.
Hoe kom je bij het stelmotortje?
Calibreren moet dat in een garage?
Dank.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Calibreren doe je met een volvo diagnose tool. Er zijn ook methodes om dat op andere manieren te doen, je kunt mbv een flash reader het zelf uitvoeren, maar dan moet je weten wat je doet. Zoek maar op volvo flash code reader, dan vindt je voldoende info. Je kunt dit natuurlijk ook gebruiken om evt foutcodes uit te lezen of resetten, je weet dan in elk geval wel of daar wat mis mee is en welke motor het betreft.
Er zijn een aantal stelmotoren, het hangt er vanaf welke niet meer werkt waar je moet zijn, maar het zit allemaal aan de onderkant van het dashboardrondom de console.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
DirkV70
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 14.12.2007 - 16:45

Ed, Bedankt! Dirk
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”