Volvo V60 - Sensus internet vraag.

V60_D4
Starter

Hi, ik heb sinds oktober een Volvo V60 uit 2014 met het Sensus systeem (met het wereldbolletje). Ik kon daarmee door middel van bluetooth gebruik maken van het internet via mijn telefoon (iPhone X iOS 12.1.3). Afgelopen maandag heeft mijn dealer de software geupdate zodat er ook real time verkeersinformatie via internet beschikbaar is. Echter heb ik nu de volgende problemen:

ik kan geen verbinding meer maken met mijn telefoon. Zowel verbinden via Bluetooth als Wifi heeft tot gevolg dat het icoontje rechtsboven in het Sensus scherm blijft 'ronddraaien':

- Bij gebruik van Wifi geeft mijn iPhone wel aan dat personal hotspot gebruikt wordt, echter als ik dan op het wereldbolletje druk en naar 'apps' toe ga, blijft er op het scherm staan dat er geprobeerd wordt verbinding te maken. Hier komt geen einde aan;
- Via Bluetooth valt de verbinding met personal hotspot steeds weg (volgens mijn telefoon). Het icoontje rechtsboven blijft ronddraaien om het na een tijdje op te geven. Ook via de 'apps' blijf ik de melding zien dat er verbinding gemaakt wordt (dit resulteert na een tijd tot een foutmelding).

Ik heb alles naar fabrieksinstellingen gereset (in de hoop dat dit het oplost) maar dit heeft niet gewerkt. Ik heb mijn telefoon meerdere malen verwijderd en opnieuw verbonden. Ik heb de verbinding zowel opgestart vanuit de telefoon zelf als vanuit de auto. Het werkt beide niet.

Nu heb ik ook nog een ander issue. Ik verbind mijn telefoon altijd via USB met de auto en kon dan via "media" - iPod mijn apple music speellijsten benaderen en dit werd in de auto afgespeeld. Sinds de update werkt dit ook niet meer. Ik kan de speellijsten wel benaderen maar als ik op afspelen klik, wordt de muziek via mijn telefoonspeaker afgespeeld en niet via de speakers van mijn auto. Het afspelen van muziek via Bluetooth werkt dan weer wel via de speakers van mijn auto.

Ik heb afgezien van het opnieuw verbinden etc ook nog geprobeerd of het met een andere iPhone (met iOS 12.1) wel werkt (dit werkte ook niet) en met een andere USB kabel verbonden om te zien of het niet afspelen hier aan lag. Ook dit was niet het geval.

Hebben jullie nog andere ideeen? Voor de update werkte het allemaal wel (al gebruikte ik de hotspotfunctie niet regelmatig maar leek mij nu met RTTI wel nuttig).

Zijn er mensen die dit probleem ook hadden of is dit een kwestie van een verkeerd uitgevoerde software update en zou door de dealer hersteld moeten worden?

Bedankt alvast.
Niwaheli
3rd Gear member

Volgens mij moet er na installatie van RTTI nog een softwareupdate worden gedaan. Het lijkt mij goed om dat bij de dealer na te vragen.
V60Driver
3rd Gear member

Heb je wel een eigen sim kaart in je auto zitten?
Lijkt er op van niet. Ik denk dat daar je probleem zit.
360Degreez
5th Gear member

V60Driver schreef: Heb je wel een eigen sim kaart in je auto zitten?
Hoezo? Sensus Connect maakt gebruik van de internet verbinding van je telefoon en heeft geen eigen SIM kaartslot.

Het lijkt erop dat er iets in de software niet goed gegaan is. Het lijkt erop dat je zelf alles al geprobeerd hebt. Mocht je de kou in willen gaan zou je zelf nog even kunnen proberen om de accu een kwartiertje los te koppelen om te kijken of zo'n "reset" helpt.

Zo niet; Neem dan even contact op met je dealer en vraag ze om, zoals Niwaheli al adviseert, te controleren of alle updates goed zijn uitgevoerd. Het is niet een enkele update maar meerdere software updates voor meerdere systemen/modules. Misschien is een van de updates niet goed gegaan.

Succes!
Speedyace
3rd Gear member

360Degreez schreef:
V60Driver schreef: Heb je wel een eigen sim kaart in je auto zitten?
Hoezo? Sensus Connect maakt gebruik van de internet verbinding van je telefoon en heeft geen eigen SIM kaartslot.

Het lijkt erop dat er iets in de software niet goed gegaan is. Het lijkt erop dat je zelf alles al geprobeerd hebt. Mocht je de kou in willen gaan zou je zelf nog even kunnen proberen om de accu een kwartiertje los te koppelen om te kijken of zo'n "reset" helpt.

Zo niet; Neem dan even contact op met je dealer en vraag ze om, zoals Niwaheli al adviseert, te controleren of alle updates goed zijn uitgevoerd. Het is niet een enkele update maar meerdere software updates voor meerdere systemen/modules. Misschien is een van de updates niet goed gegaan.

Succes!

Er zit wel degelijk een SIM kaartslot in, kijk maar in het handschoenkastje. Heb dit zelf ook in de V60 zitten.
Maar je kunt idd ook gewoon je telefoon als hotspot laten functioneren en dan de wifi modus gebruiken van de auto om zo internet te hebben.

Je kunt ook de oude gegevens verwijderen en de telefoon opnieuw aanmelden, misschien dat hij dan wel weer gezien wordt.
Laatst gewijzigd door Speedyace op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
360Degreez
5th Gear member

Speedyace schreef: Er zit wel degelijk een SIM kaartslot in, kijk maar in het handschoenkastje. Heb dit zelf ook in de V60 zitten.
Maar je kunt idd ook gewoon je telefoon als hotspot laten functioneren en dan de wifi modus gebruiken van de auto om zo internet te hebben.
Dat is volgens mij alleen als je OnCall hebt. Ik heb een V60 gehad met Sensus Connect zonder simkaart slot. Ik had voor aankoop dus voor niets een simkaartje gekocht omdat ik ook dacht dat alle Sensus Connect modellen altijd een SIM kaartslot hadden ;-)
Jelmer de Jong
6th Gear member

On call staat los van de simkaart voor Sensus, die hebben beide hun eigen.
OGA244
8th Gear member

Jelmer de Jong schreef: On call staat los van de simkaart voor Sensus, die hebben beide hun eigen.
op zich juist maar geen on call betekend ook geen losse sim slot
V60_D4
Starter

Thanks allemaal. Aankomende donderdag staat de auto weer bij de dealer. Ze zullen de update opnieuw (eventueel in overleg met Volvo) opnieuw uitvoeren. Ze hebben de auto een hele dag nodig, dus ben benieuwd.
mad_manic
2nd Gear member

Heb ook geen SIM kaart in mijn V60 MY2014 zitten maar wel Sensus met het wereldbolletje. Heb ook geen Volvo On Call.
Bij internet mogelijkheden zie ik dus ook geen car modem beschikbaar (waar de sim in zou moeten).
Weten jullie of het dan wel mogelijk is om Real time traffic information over bluetooth /internet bridge binnen te halen of kan dat alleen met een car modem?
Laatst gewijzigd door mad_manic op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
rona222
2nd Gear member

mad_manic schreef: Heb ook geen SIM kaart in mijn V60 MY2014 zitten maar wel Sensus met het wereldbolletje. Heb ook geen Volvo On Call.
Bij internet mogelijkheden zie ik dus ook geen car modem beschikbaar (waar de sim in zou moeten).
Weten jullie of het dan wel mogelijk is om Real time traffic information over bluetooth /internet bridge binnen te halen of kan dat alleen met een car modem?
Ik heb ook geen sim kaart, Volvo On Call maar wel Real time traffic information ....achteraf volgens mij software matig geïnstalleerd door de dealer...... wel internet verbinding via smart phone is noodzakelijk.

En als de software is geïnstalleerd zou dit nu tussen uw instellingen moeten staan......

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rona222 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 D4 181 PK (Black Sapphire metallic) R-Design
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
V60_D4
Starter

Vandaag heeft de auto de hele dag bij de dealer gestaan. Rond 15:30 een telefoontje dat de auto weer klaar stond en dat de RTTI zou werken. Het zou niet werken omdat de internetverbinding op WiFi stond. Ik gaf meteen aan dat ik op bluetooth hetzelfde probleem had. Ik kreeg dus al een beetje het gevoel dat de problemen nog niet verholpen waren. Naar de dealer gegaan en met de service adviseur in de auto gecontroleerd of het opgelost zou zijn. Dit was dus niet het geval.

De serviceadviseur begreep nu in ieder geval wat het probleem was en er komt nu een vervolgafspraak. Ze zijn gelukkig wel erg coulant met het vervangend vervoer, dat is wel top.
mad_manic
2nd Gear member

rona222 schreef:
mad_manic schreef: Heb ook geen SIM kaart in mijn V60 MY2014 zitten maar wel Sensus met het wereldbolletje. Heb ook geen Volvo On Call.
Ik heb ook geen sim kaart, Volvo On Call maar wel Real time traffic information ....achteraf volgens mij software matig geïnstalleerd door de dealer...... wel internet verbinding via smart phone is noodzakelijk.

En als de software is geïnstalleerd zou dit nu tussen uw instellingen moeten staan......

Afbeelding
Dank voor de info. De optie van de screenshot zit er helaas niet en zal ik bij een volgende bezoek aan de dealer voorleggen.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
V60_D4
Starter

Bij mij is het probleem nu opgelost. De oplossing was nog een andere software update uit te voeren omdat de internet certificaten verlopen waren. Nadat deze update gedaan was, werkt alles weer zoals het hoort.
Flyingblue78
2nd Gear member

V60_D4 schreef: Bij mij is het probleem nu opgelost. De oplossing was nog een andere software update uit te voeren omdat de internet certificaten verlopen waren. Nadat deze update gedaan was, werkt alles weer zoals het hoort.
Bedoel je dat ze de software van de sensus connect ge-update hebben van my14 naar my15?
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
-KJ-
5th Gear member

Nee, de IAM moet eerst een update krijgen voordat RTTI wordt geïnstalleerd anders valt inderdaad je internetverbinding uit. Dit staat ook in de info bij de RTTI-software.
PHS
1st Gear member

-KJ- schreef: Nee, de IAM moet eerst een update krijgen voordat RTTI wordt geïnstalleerd anders valt inderdaad je internetverbinding uit. Dit staat ook in de info bij de RTTI-software.
Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter @volvo_D4

Weet jij of ik ergens kan zien welke "firmware versie" er op de Sensus Connect zit, en welke jij dan hebt?
Alvast bedank!
jobson1980
1st Gear member

PHS schreef:
-KJ- schreef: Nee, de IAM moet eerst een update krijgen voordat RTTI wordt geïnstalleerd anders valt inderdaad je internetverbinding uit. Dit staat ook in de info bij de RTTI-software.

Weet jij of ik ergens kan zien welke "firmware versie" er op de Sensus Connect zit, en welke jij dan hebt?
Alvast bedank!
Ik heb dit ook gehad.. Ik heb de RTTI software laten installeren. Daarna werkte internet helemaal niet meer. Ik heb de dealer gewezen op de berichten uit dit forum over de certificaten. Ze hebben toen gewoon de RTTI software nog een keer ingeladen, waarna het probleem verholpen was.
Dus geen andere of extra update ofzo. Volgens de dealer kon dit ook niet, omdat de RTTI software de laatste software (update) was voor Sensus.
Flyingblue78
2nd Gear member

jobson1980 schreef:
PHS schreef:

Alvast bedank!
Ik heb dit ook gehad.. Ik heb de RTTI software laten installeren. Daarna werkte internet helemaal niet meer. Ik heb de dealer gewezen op de berichten uit dit forum over de certificaten. Ze hebben toen gewoon de RTTI software nog een keer ingeladen, waarna het probleem verholpen was.
Dus geen andere of extra update ofzo. Volgens de dealer kon dit ook niet, omdat de RTTI software de laatste software (update) was voor Sensus.
Vandaag ook de RTTI software laten installeren... het staat nu inderdaad in mijn menu maar ook ik kan geen verbinding meer maken met mijn tel... niet via Bluetooth en ook niet via WiFi.

Morgen de dealer nog maar eens bezoeken!

Weet iemand toevallig het artikelnummer van de internetlicentie....

Het artikelnummer van de RTTI software was 31667211
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
Flyingblue78
2nd Gear member

Vandaag opnieuw naar de dealer geweest... verschillende updates uitgevoerd oa de nieuwste internetcertificaten maar helaas zonder resultaat. De dealer heeft eigenlijk geen oplossing..
Zelf nog met 2 andere tel geprobeerd Bluetooth internet verbinding proberen op te zetten maar helaas.
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”