Pagina 1 van 1

Verschillen dieselmotor

Geplaatst: 02.10.2006 - 02:09
door Cabletalk
Hierbij even een vraagje.
In de phase 1 zijn er 3 verschillende dieselmotoren geweest. De TD, de D en de 102 pk D. Tenminste voorzover ik kon zien. Wat zijn nou de verschillen tussen de TD en de D voor wat betreft de duurzaamheid. Ik heb al verschillende keren gehoord en gelezen dat de TD een slechte reputatie heeft. Geldt dat naar jullie ervaringen ook? Of valt het allemaal wel mee?
Zelf heb ik een D en ben daar erg tevreden mee, maar aangezien er al 270000 op de klok staat wil ik toch wel even zeker weten dat er geen gekke dingen aan zitten te komen die misschien makkelijk te voorkomen zijn.

Geplaatst: 02.10.2006 - 09:26
door V480-S60
In de Phase I zijn maar twee Dieselmotoren leverbaar geweest.

Te weten een 90 pk TD en in het laatste MY(2000 dus 1999-2000) een 95 pk 1.9D. De 102 pk commonrail motor is hierin nooit leverbaar geweest.

Het verschil is dat de 90 pk indirect ingespoten is. de 95 pk is direct ingespoten. Deze mogen maximaal 1200 kg trekken.

In de Phase II zijn de 102 en de 115 pk Commonrail Direct ingespoten 1.9 diesel motoren leverbaar geweest.
gekenmerkt met respectievelijk D en 1.9D op de kont.
Deze mogen maximaal 1400 kg trekken.

Met het juiste onderhoud heeft de 1.9 TD geen noemenswaardige problemen en is gewoon betrouwbaar. (Dit is vrijwel dezelfde motor als geleverd in de 400 serie)

De D, de 95 pk versie, is eveneens met het juiste onderhoud gewoon goed.

Geplaatst: 02.10.2006 - 12:39
door Guestuser
Ik heb weleens begrepen dat de bouten waarmee de cilinderkop van de 1.9TD vastzitten nog weleens gaan wijken (na ca 200.000 km), met als gevolg een lekke koppakking... Maar ik ben natuurlijk geen expert op dit gebied...

Geplaatst: 02.10.2006 - 16:32
door NOS
en kleppen stellen natuurlijk!