Ik ben nieuw op dit forum en dus al veel aan het rondkijken om tips en ideeën op te doen. Sinds kort heb ik een Volvo S40 2.4 benzine (automaat) uit het jaar 2004. Ben zelf al met het één en ander bezig geweest bij de auto (wiellager, instrumentenpaneel en binnenkort multiriem) en het bevalt tot nu toe hartstikke goed.
Echter laatst met het koude weer wilde de auto niet starten. Controlelampjes, koplampen en radio gingen wel aan maar wanneer ik de sleutel naar stand 3 draaide gebeurde er niets. Inmiddels werkt het wel weer (doordat het minder koud is?).
Ik heb al op dit forum gelezen dat dit zeer waarschijnlijk te maken heeft met het contactslot. Dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuw slot om als back-up te hebben mocht de huidige het weer begeven. Maar toen zag ik in een catalogus twee types (artikelnummers), eentje voor een automaat en eentje voor handgeschakeld. Zit er daadwerkelijk verschil tussen beide of kan ik beide gebruiken? Zie ook de foto uit de catalogus.
Contactslot automaat vs. handgeschakeld
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 20.01.2019 - 20:29
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Ik vermoed dat er in die van de automaat een extra contactje of dergelijke zit om je te laten weten dat de auto in een bepaalde stand staat als je de sleutel insteek of uithaalt.
Of je zomaar 1 van de 2 sloten mag monteren zonder dat de auto gek gaat doen kan ik niet zeggen.
Of je zomaar 1 van de 2 sloten mag monteren zonder dat de auto gek gaat doen kan ik niet zeggen.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12
Bij een automaat kan je alleen de sleutel verwijderen als die in zijn parkeer stand staat.
Ik heb alleen maar automaten dus weet niet hoe dat is bij een hand geschakelde bak.
Ik heb alleen maar automaten dus weet niet hoe dat is bij een hand geschakelde bak.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Bij een automaat moeten er aan enkele voorwaarden worden voldaan voordat er gestart kan worden.
O.a. Rempedaal ingetrapt, automaat in P stand en ik zal vast nog iets vergeten zijn maar klinkt lochisch dat je daarvoor een apart contactslot nodig hebt.
O.a. Rempedaal ingetrapt, automaat in P stand en ik zal vast nog iets vergeten zijn maar klinkt lochisch dat je daarvoor een apart contactslot nodig hebt.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12
Dat klopt Delta, maar ik denk dat het intrappen van het rempedaal iets elektrisch vrijgeeft en niet mechanisch, dus niets doet bij het contact. Dat is duidelijk anders bij het uitnemen van de sleutel. Daar stuurt een stuurstroompje een palletje aan bij het contactslot en dat stuurstroompje komt als het kleine vergrendel knopje op bediening handel van de automaat vrij komt. Dat knopje wil wel eens blijven hangen met het gevolg dat de sleutel niet verwijdert kan worden. Dat weet ik uit eigen ervaring.
Maar misschien is er hier een techneut die het beter weet.
Maar misschien is er hier een techneut die het beter weet.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52
Ik kan de Volvo gewoon starten zonder het rempedaal in te trappen, maar de sleutel indd niet verwijderen zonder de bak in P te zetten (wat ik nogal eens vergeet). Bij het intrappen van het rempedaal hoor je wel het relais schakelen op de CEM en de vrijgave van het select knopje in de pook voor het schakelen naar R, N of D.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
XC70 2.5 D5 2009
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12
Hallo Maulus, zou die schakeling in het rem pedaal overbrugt kunnen zijn? Ik heb verschillende automaten gereden van verschillende merken maar moest altijd het rempedaal intrappen anders wilde de start motor niet in beweging komen,
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52
Dejeeper, ik zou niet weten hoe dit te overbruggen is. Daarnaast maakt het weinig uit. Je krijgt de sleutel niet uit het contact als hij niet in P staat en zonder spanning kun je sowieso de pook niet verzetten naar Neutraal. Het kan wel maar je moet een kapje weg halen en met de binnenste sleutel....you get the point. De wagen staat altijd in P. Ik heb ook diversen handgeschakelde autos gereden die weigerde te starten zonder rempedaal te bedienen.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
XC70 2.5 D5 2009
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12
Hallo Maulus, ik weet dat de sleutel niet te verwijderen is als die niet in de P staat.
Dat schreef ik ook in een eerdere opmerking.
Ik had het nu over het niet willen starten als de rem niet ingedrukt was.
Ik denk dat deze beveiliging wel te overbruggen.
Dat schreef ik ook in een eerdere opmerking.
Ik had het nu over het niet willen starten als de rem niet ingedrukt was.
Ik denk dat deze beveiliging wel te overbruggen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18
Net geprobeerd, de geartronic start ook gewoon zonder dat rempedaal is ingedrukt (in P).
Die van ons houdt trouwens wel van een goeie accu! Geeft rare storingen als accu op zijn einde begint te lopen
Die van ons houdt trouwens wel van een goeie accu! Geeft rare storingen als accu op zijn einde begint te lopen
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 11.01.2019 - 15:52
Dejeeper: Ik zag je reactie, ik bedoelde enkel te zeggen dat een dergelijk systeem met het rempedaal in combinatie met de al reeds aanwezige systemen voor de sleutel nogal overkill zou zijn. Maar goed we rijden niet voor niks 1 van de veiligste merk autos ter wereld (misschien enkel nog overstegen door de Tesla)
xxbv92: Correct heeft (liever gezegd had) de mijne ook last van, rare storingen en zelfs uitvallen van alle systemen na plaatsen nieuwe accu verloopt alles (op een kleine terug kerende storing van de automatisch klepsteller sensor) weer heerlijk soepel.
xxbv92: Correct heeft (liever gezegd had) de mijne ook last van, rare storingen en zelfs uitvallen van alle systemen na plaatsen nieuwe accu verloopt alles (op een kleine terug kerende storing van de automatisch klepsteller sensor) weer heerlijk soepel.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
XC70 2.5 D5 2009
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 20.01.2019 - 20:29
Bedankt allemaal voor de reacties. Bij mij wil de auto inderdaad ook wel starten zonder het rempedaal in te trappen. Ik denk dat de 'veiligste' keuze is om op zoek te gaan naar een contactslot voor een automaat. Dan zit ik sowieso goed 
