Ik heb vandaag een voorval gehad dat bij het plaatsen van de fietsendrager plots de achterklep ongewenst geopend wordt, waarschijnlijk omdat mijn voet onder de wagen stond bij het insteken van de stekker. Het kofferdeksel stoot dan wel tegen de fietsendrager waardoor schade kan ontstaan! Iemand enig idee of het automatisch openen kan uitgeschakeld worden bij het gebruik van een fietsendrager of aanhanger?
Groetjes Luc
keyless entry met fietsendrager op XC40
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20664
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik zou even RTFM doen. Daar zal vast wel instaan hoe het uit te schakelen is.
Ik snap dat dit niet wenselijk is maar ik moet toch wel even lachen. We hebben zo onze wens naar features als deze en dan gebeurt dit.
Ik snap dat dit niet wenselijk is maar ik moet toch wel even lachen. We hebben zo onze wens naar features als deze en dan gebeurt dit.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Luc VG
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 04.02.2018 - 19:26
Ik kan me niet voorstellen dat iemand ongewild zijn achterklep tegen zijn fiets wil zien slaan zonder dat hij erom vraagt OGA244, op een paar uitzonderingen na!OGA244 schreef: Maar het werkt wel omdat anderen dat niet vinden
- Luc VG
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 04.02.2018 - 19:26
Bij sommige fietsdragers moet een stekker ingestoken worden. Fietsendragers uit de 21ste eeuw zijn voorzien van verlichting.OGA244 schreef: Je moet zelf met je voet uit de buurt blijven van de bumper, lijkt me niet heel moeilijk
- Luc VG
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 04.02.2018 - 19:26
Luc VG schreef:Bij sommige fietsdragers moet een stekker ingestoken worden. Beweging van een hand in de buurt van de trekhaak kan voldoende zijn om de kofferklep te openen.OGA244 schreef: Je moet zelf met je voet uit de buurt blijven van de bumper, lijkt me niet heel moeilijk
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7786
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Toch heeft het voorval plaatsgevonden.... misschien kan TS beschrijven hoe/wat voorafgaande aan het openen (voor zover te herleiden), want indien de afstand sensor stekker groot is kan die beweging het idd niet getriggerd hebben. Aan de andere kant lijkt het me ook niet dat TS in spagaat half onder de auto is gaan liggen....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20664
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik adviseer TS toch echt RTFM te doen om te kijken of en hoe het uitschakelbaar is. Het is hem nu overkomen. En dat wil hij niet meer.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Ruier
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 21.10.2007 - 19:08
Als je zorgt dat je de sleutel niet in de buurt hebt, gebeurt er niks. Pas als de sleutel binnen een meter afstand is, werkt de sensor. Met autowassen leg ik de sleutel ook altijd even ‘buiten bereik’. Eventueel kun je de maximale openingshoek van de achterklep ook (tijdelijk) opnieuw programmeren.
Laatst gewijzigd door Ruier op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Via VW en Opel terechtgekomen bij Volvo en daar blijven hangen met nu alweer de 6e (na twee keer een V50, twee keer een V70, een V60, XC40-T4 Inscription, nu sinds half februari ‘23 een XC60 T6)
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7786
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Hoe simpel kan het zijn.....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20664
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Oftewel RTFM 

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 02.03.2018 - 14:37
Het is inderdaad zo dat de sleutel binnen ongeveer een meter afstand van de kofferklep moet zijn om de sensor te kunnen laten werken. Beste oplossing is dus inderdaad de sleutel even binnen in de wagen leggen als je met de fietsendrager bezig bent, dan kan de klep niet ongewild open gaan.
Zelf heb ik het ook 2 keer voor gehad. 1e keer toen ik vlug de wagen ging afstomen met de fietsendrager er nog op omdat beide onder de modder zaten na een mtb rit. De straal/nevel van de hogedrukreiniger was toen voldoende om de sensor te activeren en de klep ging zo dus ook tegen mijn fietsendrager zonder dat mijn voet in de buurt van de sensor geweest was, de sleutel zat toen gewoon in mijn jaszak. Een 2e keer stond ik gewoon achter de wagen met de klep open en de sleutel in de jaszak toen op dat moment een kleine hond van vrienden onder de sensor doorliep, ook voldoende voor activatie en de klep ongewild te laten dichtgaan... Dus sleutel in de wagen of op een veilige afstand van de wagen op dat moment, of voorzichtig zijn en goed opletten.
Verder vind ik dat er door sommigen nogal sarcastisch en/of cynisch gereageerd wordt op sommige vragen hier op het forum. Het zijn toch maar gewone vragen en we kunnen elkaar toch maar gewoon proberen te helpen zonder zo sarcastisch / cynisch te doen. Een gewoon vriendelijk antwoord doet iedereen goed, je kan het zelf misschien ook ooit nodig hebben. Niet iedereen heeft de waarheid in pacht...
Enne, domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden
Zelf heb ik het ook 2 keer voor gehad. 1e keer toen ik vlug de wagen ging afstomen met de fietsendrager er nog op omdat beide onder de modder zaten na een mtb rit. De straal/nevel van de hogedrukreiniger was toen voldoende om de sensor te activeren en de klep ging zo dus ook tegen mijn fietsendrager zonder dat mijn voet in de buurt van de sensor geweest was, de sleutel zat toen gewoon in mijn jaszak. Een 2e keer stond ik gewoon achter de wagen met de klep open en de sleutel in de jaszak toen op dat moment een kleine hond van vrienden onder de sensor doorliep, ook voldoende voor activatie en de klep ongewild te laten dichtgaan... Dus sleutel in de wagen of op een veilige afstand van de wagen op dat moment, of voorzichtig zijn en goed opletten.
Verder vind ik dat er door sommigen nogal sarcastisch en/of cynisch gereageerd wordt op sommige vragen hier op het forum. Het zijn toch maar gewone vragen en we kunnen elkaar toch maar gewoon proberen te helpen zonder zo sarcastisch / cynisch te doen. Een gewoon vriendelijk antwoord doet iedereen goed, je kan het zelf misschien ook ooit nodig hebben. Niet iedereen heeft de waarheid in pacht...
Enne, domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden

De weg is belangrijker dan het doel.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
En dan hopen dat je 'm niet vergeet... (aangezien je gewoon weg kunt rijden, kunt parkeren, je auto kunt afsluiten en weg kunt lopen, zonder in de gaten te hebben dat je sleutel niet in je zak maar op de voorstoel ligt)varavital schreef: Het is inderdaad zo dat de sleutel binnen ongeveer een meter afstand van de kofferklep moet zijn om de sensor te kunnen laten werken. Beste oplossing is dus inderdaad de sleutel even binnen in de wagen leggen als je met de fietsendrager bezig bent, dan kan de klep niet ongewild open gaan.
Het zou kortom gewoon best een goed idee geweest zijn van Volvo om die achterklepsensor automatisch uit te schakelen zodra er iets op de trekhaak (-stekker) aangesloten is.varavital schreef: Zelf heb ik het ook 2 keer voor gehad. 1e keer toen ik vlug de wagen ging afstomen met de fietsendrager er nog op omdat beide onder de modder zaten na een mtb rit. De straal/nevel van de hogedrukreiniger was toen voldoende om de sensor te activeren en de klep ging zo dus ook tegen mijn fietsendrager
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3134
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Met keyless kun je de auto niey op slot doen als de sleutel binnen ligt, toch?
Bij mijn auto (XC90) gaat de klep wel open als er een obstakel is, maar zodra hij ‘weerstand’ ondervindt gaat hij direct weer terug. Daar ligt denk ik (voorlopig) een praktische oplossing: maak iets ‘zachts’ aan de fietsendrager, bijvoorbeeld een stukje buizenisolatie op het ‘raakpunt’.
Verder is de bovenstaande suggestie voor een ‘echte’ oplossing door het uitschakelen van de kick sensor als het trekhaakstopcontact in gebruik natuurlijk veel beter
Bij mijn auto (XC90) gaat de klep wel open als er een obstakel is, maar zodra hij ‘weerstand’ ondervindt gaat hij direct weer terug. Daar ligt denk ik (voorlopig) een praktische oplossing: maak iets ‘zachts’ aan de fietsendrager, bijvoorbeeld een stukje buizenisolatie op het ‘raakpunt’.
Verder is de bovenstaande suggestie voor een ‘echte’ oplossing door het uitschakelen van de kick sensor als het trekhaakstopcontact in gebruik natuurlijk veel beter
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20664
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik word zo ontzettend moe van mensen die een keer iets verrassends of vervelends overkomt met hun nieuwe wagen en dan direct, zonder de manual te lezen, een vraag stellen op een forum en verongelijkt doen omdat ze iets niet weten of goed uitgezocht hebben.
Ik snap dat er allerlei nieuwe features op zitten die nogal wat studie vragen. Doe dat dan eens voordat je iets nieuws in gebruik neemt. Bij zo'n beetje alles wat je koopt staat niet voor niets: lees voor gebruik eerst de gebruiksaanwijzing. Doe dat ook eens met je auto. Zo'n beetje het meest ingewikkelde apparaat dat momenteel te krijgen is. Zeker met alle huidige features.
En daar is niks cynisch of sarcastisch bij.
Dus nogmaals RTFM. En als je er dan niet uitkomt zijn wij er om iedereen naar vermogen te helpen. Maar leg ook dan niet direct de schuld bij een fabrikant.
Ik snap dat er allerlei nieuwe features op zitten die nogal wat studie vragen. Doe dat dan eens voordat je iets nieuws in gebruik neemt. Bij zo'n beetje alles wat je koopt staat niet voor niets: lees voor gebruik eerst de gebruiksaanwijzing. Doe dat ook eens met je auto. Zo'n beetje het meest ingewikkelde apparaat dat momenteel te krijgen is. Zeker met alle huidige features.
En daar is niks cynisch of sarcastisch bij.
Dus nogmaals RTFM. En als je er dan niet uitkomt zijn wij er om iedereen naar vermogen te helpen. Maar leg ook dan niet direct de schuld bij een fabrikant.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dit topic maar eens gelezen. Doe ik niet vaak want ik selecteer meestal op de titel echter, alles gelezen hebbende trek ik maar eens de stoute schoenen en en waardeer bovenstaande citaat met een +1.V480-S60 schreef: Ik word zo ontzettend moe van mensen die een keer iets verrassends of vervelends overkomt met hun nieuwe wagen en dan direct, zonder de manual te lezen, een vraag stellen op een forum en verongelijkt doen omdat ze iets niet weten of goed uitgezocht hebben.
Ik snap dat er allerlei nieuwe features op zitten die nogal wat studie vragen. Doe dat dan eens voordat je iets nieuws in gebruik neemt. Bij zo'n beetje alles wat je koopt staat niet voor niets: lees voor gebruik eerst de gebruiksaanwijzing. Doe dat ook eens met je auto. Zo'n beetje het meest ingewikkelde apparaat dat momenteel te krijgen is. Zeker met alle huidige features.
En daar is niks cynisch of sarcastisch bij.
Dus nogmaals RTFM. En als je er dan niet uitkomt zijn wij er om iedereen naar vermogen te helpen. Maar leg ook dan niet direct de schuld bij een fabrikant.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant