motortemperatuur te hoog

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
HugoB
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.09.2006 - 12:22
Locatie: Almelo

Dit jaar met mijn V70 TDI automaat uit '98 naar Griekenland geweest. Bij het bergop rijden liep de motortemperatuur sterk op. Steeds moest ik de auto langs de kant zetten om 'm te laten afkoelen. Op vlakke stukken en op de snelweg heb ik geen problemen. De ventilator werkt en er is voldoende koelwater aanwezig. Bij de plaatselijke Volvo-garage bleek dat de koppakking lek was. Men heeft mij verzekerd dat ik ondanks dat nog gewoon naar huis kon rijden. Hier in Nederland heb ik dan ook geen problemen. Wie weet wat een oorzaak zou kunnen zijn van de verhoogde temperatuur?
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

waterpomp, die pakking zou het kunnen zijn. thermostaat is ook een goede optie. Misschien werkt alleen het kleine circuit nog maar. Als je niet zeker weet is het slimste om daar mee te beginnen, thermostaat is stukken goedkoper namelijk dan een waterpomp.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
HugoB
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.09.2006 - 12:22
Locatie: Almelo

Volgens de garage was de thermostaat OK. Hoe kan ik het beste controleren of het de waterpomp is?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Met te laag aantal toeren bergop rijden kan ook de/een reden zijn van een verhoogte temperatuur.! Daardoor koelt de motor namelijk te weinig af (door lage draaisnelheid waterpomp). Beter meer toeren (dan maar meer lawaai) en minder gebruik maken van het hoge koppel (onder het mom hij redt het nu ook wel) zodat de motor beter koelt. Tijdje 4000 rmp draaien wordt ie minder warm (omdat ie tevens meer koelt) van dan met 2500 veel te veel zwoegen! Dus gewoon 1 versnelling lager berg omhoog.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Nouja als er een plas onder je auto ligt weet je dat het de waterpomp, was bij mij iig. Maar hoeft niet, hoe sneller je gaat hoe harder dat ding gaat rond draaien en dus koelvloeistof verliest. Maar als je dan je auto weer uit zet kan het best zijn dat die niks meer lekt. Check de waterpomp even of die niet nat is.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Oceanracer schreef:Met te laag aantal toeren bergop rijden kan ook de/een reden zijn van een verhoogte temperatuur.! Daardoor koelt de motor namelijk te weinig af (door lage draaisnelheid waterpomp). Beter meer toeren (dan maar meer lawaai) en minder gebruik maken van het hoge koppel (onder het mom hij redt het nu ook wel) zodat de motor beter koelt. Tijdje 4000 rmp draaien wordt ie minder warm (omdat ie tevens meer koelt) van dan met 2500 veel te veel zwoegen! Dus gewoon 1 versnelling lager berg omhoog.
Werkt dit ook in een file met een brandende zon?
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Spuit je radiator eens schoon. Het liefst van binnen uit naar buiten, en dan met de hogedruk spuit. Door het jaren aankoeken van vliegen kan de capaciteit van een radiator drastisch terug lopen.

Vaag verhaal overigens van die koppakking. Als die echt lek is kom je denk ik niet zonder verdere schade vanuit je vakantie bestemming thuis.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
HugoB
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.09.2006 - 12:22
Locatie: Almelo

Bedankt voor jullie reakties! Ik vind het ook vreemd, dat van die koppakking. Is het schadelijk om door te rijden met een beetje-lekke-koppakking? Volgens mij verlies ik nagenoeg geen koelwater en is het koelwater niet vervuild met olieresten. Ik kreeg de hoge temperatuur overigens ook in de hitte in een file. Het aanzetten van de kachel hielp. Misschien toch de waterpomp? Zoals gezegd, ik verlies geen koelwater. Het schoonmaken van de radiator is misschien een optie, alhoewel hij er niet erg vervuild uitziet.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Volgens mij verlies ik nagenoeg geen koelwater en is het koelwater niet vervuild met olieresten.
Volgens mij is het juist net andersom bij een lekke koppakking: Er komt dan juist koelwater bij de motorolie. Je koelwaterpeil daalt dan en je motoroliepeil stijgt. Maar ben geen monteur dus misschien heb ik het juist altijd verkeerd begrepen.

Als je geen verlaging constateert van het koelvloeistofpeil kan het dan ook geen lekke koppakking zijn en ook geen lekke pomp. Denk dan dat je het in het cirquit zelf moet zoeken.

-Dus of je thermostaat is defect en opent niet. Daardoor loopt het koelwater niet via de radiateur en wordt niet via de rijwind (of koelvin in file voor Johan) gekoeld. Het aanzetten van de kachel zorgt dan wel voor de verlaging van koelwatertemperatuur.
- Het kan ook zijn dat je koelsysteem verstopt is/raakt. Door gebruik van verkeerde koelvloeistof in het verleden of de verkeerde verhouding (teveel water) kan er door kalkafzetting her en der in het systeem een vernauwing ontstaan waardoor het water niet voldoende kan circuleren. Het vernieuwen van de vloeistof (al dan niet met toevoeging) zou dit probleem kunnen verhelpen.

Werkt dit ook in een file met een brandende zon?
Johan, er werd melding gedaan over het bergop rijden. En ja, dan werkt dat prima. Bij grote hitte en bij file werkt dit inderdaad niet. Beetje flauw...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ok, 'k ben en blijf een "newby" wat auto betreft, dus alle info is welkom. Dank. :)
VOLVO 440 1.8i '96
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Even misverstanden over een lekke koppakking uit de wereld helpen!
Het feit dat er geen olie in de koelvloeistof zit of andersom zegt niets over een lekke koppakking,het ligt er maar aan waar hij stuk is.
Lekt hij op een olie kanaal,dan heb je olie in het koelsysteem omdat de olie druk hoger is dan de druk op het koelsysteem.
Bij een geringe lekkage bij een diesel koppakking is dit meestal gelijk te merken aan de zeer hoge druk in het systeem,voelbaar aan de waterslangen.
Ik zou de waterpomp snel controleren,als die lekt of vast loopt,is dat het einde van de cylinderkop en het onderblok een feit.
Gast

Kan ook een "verstopte" radiateur zijn.
Kanalen verstopt.
Spoelen heeft dan over het algemeen geen zin meer.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

er zal wel een schoep van de waterpomp af zijn,dat gebeurd wel vaker!
Gast

Waterpomp is inderdaad DAN (koelprobleem onder zware belasting) het meest waarschijnlijke.
Een verstopte radiateur wordt veelal vergeten.
Is ook moeilijk te controleren.
Achteraf kun je dan zeggen; goh het was toch de radiateur.

Laat trouwens de koppakking wel even goed controleren; druk en lekkage testen.
Een "lekke" koppakking gaat niet van zelf over!
HugoB
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.09.2006 - 12:22
Locatie: Almelo

OK, gisteren naar de Volvo-dealer geweest. Ik wilde toch zekerheid over de koppakking en uitsluitsel over de motortemperatuur. Resultaat: "Koppakking is OK, de oorzaak van de verhoogde motortemperatuur kunnen we niet vinden. Misschien is het de waterpomp, misschien een doorstroomprobleem in de radiateur. We weten niets zeker en als we iets vervangen kunnen we geen garantie geven dat het probleem over is. We kunnen het bergop rijden nl. niet simuleren." En of ik even €100,- wilde aftikken. Met andere woorden, een dealer die het probleem niet kan oplossen. Toch nog even een vraag aan geacht forum: Hoe kan ik er achter komen of de radiateur doorstroomproblemen heeft? Verder schijnt er een middel te zijn waarmee je je radiateur kunt reinigen. Welk middel is dit, werkt het en hoe check je dat?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Misschien is het de waterpomp, misschien een doorstroomprobleem in de radiateur
Tja, zover waren wij dus ook al. Ach, zie het als een voordeel: Je hoeft je koppakking niet te laten vervangen! Dan is die 100 Euro van nu een koopje...

Verstopte radiateur kan (o.a.) zijn veroorzaakt door zgn lekstopper. Goedkoopste oplossing: aftappen en opnieuw afvullen met kwaliteitsvloeistof, geen Aldi-spul. Al dan niet met toevoeging. Nope, heb daar geen naam van paraat. Moet je Alex even vragen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

bij de betere automaterialenzaak heb je idd middeltjes om verstoppingen aan de radiator optelossen.

je moet dan de bovenste slang los halen troep erin laten weken (GEBRUIKSHANDLEIDING VOOR HOELANG) en daarna onderste leiding loshalen en goed doorspoelen met leiding water.

bij een collega gedaan, kwam toen een hoop troep blubbler uit, daarna heeft ie nooit meer last gehad in de zomer van oplopende temp.

wel goed ontluchten hierna
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gast

€ 100,- lichter en geen oplossing?
Heb je betaald dan?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

waarom zou hij niet hoeven betalen,storingen en of andere problemen opzoeken kost ook geld,afgezien van het feit of je de oplossing vindt!

bij je huisdokter krijg je ook de rekening,of hij nu wel iets bij je vindt of niet.
Gast

Ramon&Ramon schreef:waarom zou hij niet hoeven betalen,storingen en of andere problemen opzoeken kost ook geld,afgezien van het feit of je de oplossing vindt!
bij je huisdokter krijg je ook de rekening,of hij nu wel iets bij je vindt of niet.
Gaan we nu een garage vergelijken met een arts?
HugoB schreef:de oorzaak van de verhoogde motortemperatuur kunnen we niet vinden. Misschien is het de waterpomp, misschien een doorstroomprobleem in de radiateur. We weten niets zeker en als we iets vervangen kunnen we geen garantie geven dat het probleem over is. We kunnen het bergop rijden nl. niet simuleren
@ Ramon&Ramon, voor een dergelijk antwoord zou ik niet betalen.
Ik kom ook wel eens bij de Volvo-dealer en als het probleem niet opgelost wordt cq gevonden krijg ik ook geen rekening.
En terecht.

Ik heb echter het idee dat HugoB heeft moeten betalen voor het koppakking onderzoek!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”