Rode fouten...hoe zit dit nou precies?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
henk99
1st Gear member

Ik heb hem net een paar weken, een V50 1.6D uit 2010. Hij rijdt super en ben er erg tevreden mee. Ik was echter afgelopen week bezig met bluetooth en had de auto op het contact staan. Opeens zag ik een melding met een rood driehoekje:
SRS-AIRBAG SERVICE SPOED. Ik kon de melding zelf wegklikken, maar het rode driehoekje bleef staan. Keertje gestart, geen oplossing...het driehoekje bleef. Prompt kwam er nog een melding. Dit keer met een geel info icon:
TREKKERSYSTEEM SERVICE VEREIST.

Op dat moment de auto maar uit gezet met het idee om de volgende dag maar eens langs de dealer te gaan. Echter, de volgende ochtend waren alle meldingen weg en ik heb ze ook niet meer terug gezien. Tot afgelopen weekend.... Onder het rijden nu opeens dezelfde melding over de SRS-Airbag, en even later een geel info icon met: PARKEERHULP SERVICE VEREIST

Gewoon verder gereden naar huis, maar daar aangekomen werkte het afsluiten van de auto niet helemaal goed. Normaal klappen de spiegels in en gaat uiteraard alles op slot, maar dit gebeurde niet. Alles deuren even gecontroleerd, keertje de auto gestart. Even 5 min. gewacht.....en vervolgens werkte het wel weer normaal.

Ik ben hier wat gaan zoeken en lezen en zie wel eens iets langskomen over een lage spanning die dit gedrag wellicht kan opwekken, maar dat zou onder het rijden toch vreemd zijn? Of is het gewoon zo dat het systeem de foutmelding even weer 'onder de aandacht brengt' bij de gebruiker? Die eerste keer dat ik de fout zag, zou ik nog wel kunnen verklaren door een slechte accu spanning omdat ik in een stilstaande auto aan het prutsen was met de auto op het contact. Zou het dan zo kunnen zijn dat die tweede keer gewoon een herinnering is oid?

Vraag me even af of er daadwerkelijk iets aan de hand is en dat ik er toch even mee naar de dealer moet. Of zou het eenmalig resetten van de fouten ook afdoende zijn? Dit kan mijn lokale (niet-volvo) garage namelijk ook wel doen.
Nomad
5th Gear member

henk99 schreef: Ik was echter afgelopen week bezig met bluetooth en had de auto op het contact staan. Opeens zag ik een melding met een rood driehoekje:
SRS-AIRBAG SERVICE SPOED.
"Bezig met bluetooth" als in, ik had de auto op contact staan en zat wat te klooien met instellingen of als in, ik had de auto op contact staan en was bezig een bluetooth handsfree in te bouwen?
...omdat ik in een stilstaande auto aan het prutsen was met de auto op het contact. Zou het dan zo kunnen zijn dat die tweede keer gewoon een herinnering is oid?

Vraag me even af of er daadwerkelijk iets aan de hand is en dat ik er toch even mee naar de dealer moet. Of zou het eenmalig resetten van de fouten ook afdoende zijn? Dit kan mijn lokale (niet-volvo) garage namelijk ook wel doen.
Graag "prutsen"even verduidelijken.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
henk99
1st Gear member

Haha, oké...dat verdient idd wat verduidelijking O-)

Ik heb een bluetooth adapter die kan worden aangesloten op de reguliere USB en mini-jack aansluiting in de middenconsole. Ik was dus niets aan het inbouwen oid. Goed dat je er even naar vraagt. Realiseer me nu dat het ook inbouwen kan betekenen.
MartijnAbel
4th Gear member

Trekhaak op de auto? Toevallig een adapter oid in de 13/7 polige aansluiting?
En zeker even je accu doormeten, net als de dynamo om te kijken of die nog wel genoeg stroom kan leveren
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
volvopilot
2nd Gear member

zou heel goed een te lage accu spanning kunnen zijn.

ik heb recent dit ook gehad, een te lage accu spanning. Dit resulteerde in een anti-skid melding, airbag melding en nog wat andere foutmeldingen. Na het starten van de auto en de spanning van de dynamo was dit meteen verholpen. Accu vervangen en sinds dien geen problemen meer gehad.

Als de meldingen verdwijnen met een draaiende motor heb ik wel een sterk vermoeden dat je accu spanning te laag is. Meten is weten, pak eens een multimeter en meet wat de spanning is. Zal rond de 12.5V moeten zijn en rond de 14.5V wanneer de motor loopt. Als het ruim onder de 12V zit is de kans groot dat veel rand apparatuur niet goed meer functioneert.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
VolvoV50Ryder
2nd Gear member

henk99 schreef:.... Onder het rijden nu opeens dezelfde melding over de SRS-Airbag, en even later een geel info icon met: PARKEERHULP SERVICE VEREIST
Ongeveer onlangs dezelfde ervaring gehad (ook V50 1.6D MY2010). Aangezien het onder het rijden is gebeurt zal het zeer waarschijnlijk zijn dat de dynamo niet helemaal correct meer werkt.
Bij mij: dynamo vervangen en problemen opgelost (later trouwens ook de accu).

Bij het bestuderen van de dynamo bleek een aansluiting van 1 van de dioden slecht contact te maken en was ook een lager verroest.

Maar zoals eerder gezegd, meten is weten :D
V50 1.6D DRIVe MY2010
henk99
1st Gear member

Hartelijk bedankt voor al jullie input. Ik ga maar eerst eens in deze hoek zoeken en de boel laten doormeten.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”