XC90 2.5T 2003 vraagjes

Plaats reactie
saffi
2nd Gear member

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Weet niet of er een voorstel ding is op dit forum dus excuus als ik het gemiste heb.

Ik was al een aantal maanden op zoek naar vervanging van onze auto. Daarbij had ik een harde eis: 7 zitter met enigszins ruimte achter laatste zitrij. Het lag voor de hand om (wederom) een Chevrolet Trans Sport te kopen maar op een gegeven moment ontkom je niet aan de XC90. De Fransen kunnen me niet bekoren en de Chevvy is meestal een flinke kluif om goed te krijgen/houden. Het moest dus een XC90 worden (2.5T want de V6 en V8 had ik al afgevinkt vanwege de bak)

Maar goed, een XC90 binnen mijn budget was erg lastig. Ik heb besloten dat ik het een "road trip" moest laten worden. Ik ben min of meer op de bonnefooi naar Stockholm gevlogen, had wel al een auto op het oog en heb die uiteindelijk gekocht. Ben met de auto naar Nederland gereden en heb hem geïmporteerd. Het is een vroege 2003 (gebouwd eind 2002) met flink wat kilometers. Ook is het het "basis" model met wat opties. Auto had probleem met handrem (dat wist ik en is bekend probleem geloof ik) maar recent zijn de 4WD delen etc. vervangen/aangepakt. Auto is net gekeurd en volgens mijn (erg vertrouwde) garage prima in orde. Ik ben nu aan het kijken hoe ik hem gereed krijg voor de komende 4 jaar/80.000 km. Ik koop meestal een auto in de 2000 euro range, maak het helemaal in orde of naar mijn zin en rijdt hem dan op in vier jaar. Ondertussen natuurlijk wel blijven onderhouden. Ik zal in deze periode de distributie moeten doen.

Ik heb wat vragen m.b.t. de auto, ik heb wel al veel getracht te lezen maar sommige dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk:

Hebben alle XC90's (dus ook de hele vroege) het glasvezelnetwerk? Zijn werkelijk alle componenten hierop aangesloten? Ik heb bijvoorbeeld drie van de vier PDC sensors die niet werken. Dit geeft geen foutmeldingen, ze geven gewoon geen signaal, eentje werkt er nog wel. Ik was van plan deze zelf te vervangen maar ik twijfel (want ik overweeg een 2DIN autoradio/navi met daarbij dan een camera). Aansluitend hierop; de stoelverwarming van de bestuurder werkt niet meer. Ik mis het niet maar de stoelen zijn ook redelijk versleten. Nu lees ik hier en daar dat ik niet zo maar stoelen kan vervangen omdat deze dus ook op het netwerk zitten en "ingelezen" moeten worden. Daarbij zouden ze ook uit hetzelfde bouwjaar moeten komen om problemen te voorkomen. Vraag is: kan ik stoelen van een andere Volvo inbouwen en kan ik bijvoorbeeld de huidige (handmatige) stoelen vervangen door elektrisch verstelbare stoelen of moet ik daarvoor de hele software updaten?

Ik had wat ABS en anti-skid meldingen na handrem reparatie. Ik kan met basic OBD foutmeldingen wissen en daarmee ging het weg maar krijg nu toch weer wat meldingen (zonder foutcodes). Ik lees dat ABS ring nog wel eens scheurt of dat wielmoer wel eens iets te los kan zitten. Enig idee? VXdiag moet nog komen. Dan kan ik hem goed uitlezen met VIDA en wat meer te weten komen.

Is het mogelijk om de taal te wisselen met "offline" taal packages en VIDA? Of moet dat altijd online met een download? Ik heb er weinig last van dus veel heb ik er niet voor over maar knutselen met software is wel mijn ding. Ben alleen nog niet bekend met Volvo.

Ik moet het dash lampje vervangen wat achter de temp/tijdklok/automaat stand display zit. Is dat p/n 9472110? Ik wil het liefst eenmalig het instrumenten cluster uitbouwen en inbouwen en dus het lampje al hebben maar ik vind heel veel verschillende lampjes/versies.

Verder, zijn er mensen met arvaring met de aftermarket nav/radio die ingebouwd kan worden op de plek van de center speaker? Zie ze in China te koop maar vraag me af of die integreren of dat je kabels moet gaan trekken naar de versterker etc. om maar niet te spreken van extra antenne's etc. etc.

Er komen vast wel meer vragen. Groeten, Saffi
paulh
4th Gear member

Hi Saffie, welkom hier. Even voorstellen in het voorsteltopic (met foto's natuurlijk) wordt inderdaad gewaardeerd. Ik heb ook een XC90 gehad uit die jaren (2003), dat was een D5. Heerlijke auto, dus veel plezier ermee. Ik ben niet zo technisch / electronisch onderlegd, maar ik lees hier verwarrend veel over dat centrale systeem, wat jij glasvezel noemt. Canbus? Er zijn hier wel wat mensen die daar wat vanaf weten, en ik begreep toen ik de mijne had in elk geval ook dat je niet zomaar elektrische onderdelen van de auto uit kan wisselen. Ik zou een originele Navigatie ingebouwd krijgen bij levering, maar die kwam van een V70 en die raakte dus niet aan de praat. Precies het probleem dat jij noemt volgens mij. Toen is er een 'generiek' systeem ingebouwd (volgens mij een Garmin, onder de bestuurdersstoel) maar wel met zo'n beeldschermpje in plaats van de center-speaker, dat werkte overigens prima. Taal instellen is volgens mij ook wel een dingetje, ik heb het altijd door de dealer moeten laten doen (maar ik zei al ....)
Wedervraagje, omdat ik ook wel eens een auto uit het buitenland haal: hoe heb jij dat uit zweden met kenteken en verzekering gedaan? PM als het vertrouwelijk is ...
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
saffi
2nd Gear member

Hoi PaulH,

Niet vertrouwelijk hoor. Ik had geluk dat de verkoper (autobedrijf) geen moeite had de auto een maand te registreren. Kwestie van vertrouwen inderdaad, zijn eigen risico is rond de 1200 euro. Het is in Zweden vrij makkelijk voor een autobedrijf om een auto te schorsen en weer te registreren via het web. Op de site van de Zweedse RDW kun je ook vrij makkelijk inzien of het daadwerkelijk gedaan is. Afspraak was wel dat ik dan ook netjes de auto afmeld in Zweden (en de kentekenplaten opstuur want onze RDW meldt de auto automatisch af bij import). Dat is kwestie van Zweeds formulier invullen en met bewijs van registratie hier en platen opsturen naar Zweden. Ik had ook de afspraak dat hij hem zou schorsen zodra ik hier was. Dat was jammer want daardoor kon ik niet nog een paar dagen hier rijden en moest ik eendagskenteken aanvragen voor RDW. De andere optie is daar al als export aanmerken en afmelden. Dan kun je van de Zweedse RDW een export kenteken krijgen (is gratis) maar dat kan tot drie weken duren en moet gestuurd worden naar Zweeds adres. Andere (hele dure) optie is een Oostenrijks export kenteken. Die komt met een WA verzekering en kan binnen drie dagen overal in europa bezorgd worden maar dan ben je wel 500-600 euro verder.

Je kunt ook vragen of ze hem niet schorsen en je eigen WA er op zetten. Dan is het risico voor de verkoper al wat minder maar boete's e.d. zijn dan nog steeds voor risico van de verkoper.

Ik heb gemerkt dat als je netjes overkomt en niet het onderste uit de kan wil bij aankoop dat er best wat te regelen valt.
Sander02
4th Gear member

Taal kan je alleen aan laten passen bij dealer of https://www.volvoservice.eu Edit volvoltune.nl. Bij die laatste is het een stuk goedkoper. Voor je auto compleet uit te lezen kan je de VIDA software ergens zien te scoren en een vida dice aanschaffen via markplaats, ebay, aliexpress . Daarnaast kan je er ook storingen mee resetten en wat dingen aanpassen en is het een compleet werkplaats handboek. Is hetzelfde wat de Dealer gebruikt, alleen werk je offline. Je kan bij volvoservice ook de oliedruk laten checken. Bij dit type motor gaat de vvt pulleys of hoe ze ook heten een keer lekken door speling. Je kan ze dan laten reviseren wat aardig wat geld bespaard. Of je kan het voorkomen door de oliedruk te laten corrigeren.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Sander02 schreef: Taal kan je alleen aan laten passen bij dealer of https://www.volvoservice.eu Bij die laatste is het een stuk goedkoper.
al krijg je er bij de dealer een jaar Volvo Assistance bij, dus de meest uitgebreide Wegenwacht hoef je niet te betalen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Sander02
4th Gear member

Walter schreef:
Sander02 schreef: Taal kan je alleen aan laten passen bij dealer of https://www.volvoservice.euvolvotune.nl. Bij die laatste is het een stuk goedkoper.
al krijg je er bij de dealer een jaar Volvo Assistance bij, dus de meest uitgebreide Wegenwacht hoef je niet te betalen
Nee, dat is alleen als je ook nog een grote beurt uit laat voeren.

In dec 2016 schreef ik in een ander topic het volgende voor een XC70"
"Pakket 9483159 kost 107,86 excl btw. Inladen zo'n half uurtje arbeid. Dus kan kom je wel op zo'n 160 a 170.
Vroeger werd het ook wel eens gratis gedaan maar omdat er zoveel auto's met een andere taal naar Nederland komen heeft Volvo op een gegeven moment besloten er geld voor te gaan vragen.

Pakketprijs moet bij elke dealer hetzelfde zijn"

Toentertijd was de prijs bij Volvotune 50 excl en bij TPR powerflush 100.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
saffi
2nd Gear member

Thanks voor de reply's. Ik kan ook best wennen aan Zweeds. Ben wel van plan over paar maandjes "grote beurt" te laten doen etc. Een evaluatie van hoe de auto er voor staat. Kan het daarin meenemen. Ben ook blij met suggesties voor plekken want ondanks dat ik enorm blij ben met mijn garage (kom er al 23 jaar en de hoofdmonteur kent al mijn auto's nog, inclusief wat er aan gedaan is) merk ik wel dat ze niet echt kunnen mee gaan met de huidige techniek en je basically eerst een computer aan de auto moet hangen voordat je iets aan kunt raken. Het is ook lastig als je niet merk specifiek bent als garagebedrijf. Ik geef dan soms ook aan waar ze op moeten letten of "prep" de auto en koop de onderdelen. Tot nu toe naar tevredenheid. Als ze het niet kunnen zijn ze ook altijd eerlijk en doen ze het niet. Ze hadden een bloedhekel aan mijn Chevvy ;)

Eerst ga ik maar eens wat rijden en dan komen de dingen vanzelf meestal. VXdiag is al besteld en VIDA heb ik al maar nog niet geïnstalleerd. Ik ga er een dedicated laptopje voor gebruiken. Ik vroeg me alleen af of er (offline) hacks waren met talen pakketten. De oliedruk en VVT Puleys zijn nieuw voor me. Dat is zeer bruikbare info. Ik zal distributie moeten doen over een jaartje, wellicht iets langer. Misschien alles in 1 keer. De auto heeft flink wat kilometers en veel slijtage onderdelen zijn daardoor al aangepakt. Dat vind ik soms juist een pluspunt van hoge KM stand. Je weet het echter nooit zeker.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Sander02 schreef: Nee, dat is alleen als je ook nog een grote beurt uit laat voeren.
nee, dat is november 2017 gewijzigd:
Vanaf 1 november ontvangt iedere vernederlandste Volvo:
• Een eerste aanmelding in het Volvo Assistance wegenhulpprogramma t.w.v. €120,-;
• Kosteloze verlenging indien het periodiek onderhoud bij de Volvo dealer in Nederland wordt uitgevoerd;
• Aanpassing van het in de auto aanwezige Volvo on Call systeem naar Nederland, zodat de NL
hulpverlener wordt opgeroepen ipv de hulpverlener uit het land van eerste registratie;
• Aanpassing van de Volvo on Call App naar Nederland, zodat de aanhef in het Nederlands gebeurt
• 3 x per jaar het “My Volvo Magazine”;
• Volledig recht op de garantievoorwaarden van Volvo bij iedere Contractant;
• Aanmelding zorgt er voor dat bij een eventuele terugroepactie de eigenaar hiervan in kennis wordt
gesteld.
Bron is een dealerbulletin van Volvo NL. Kosten dezer 200,- incl btw. Dat is gedaan omdat het veel handmatig werk is om een auto totaal over te zetten naar Nederland. Niet alleen je boordcomputer, maar ook in het systeem van Volvo AB zodat On Call omgezet kan worden en je geïnformeerd kunt worden bij terugroepacties. Anders ben je niet te vinden. Doordat het veel werk is en je als eigenaar van de auto niet helemaal voor alles op te laten draaien, krijg je het jaar Volvo Assistance er bij. Het gaat dus niet alleen om het omzetten van je boordcomputer, het is meer omvattend.
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Sander02
4th Gear member

Dat is interessanter voor wat recentere modellen. We hebben het hier over een auto van 2003. Voor 5 tientjes klaar. Verder moet je de complete beurt prijzen vergelijken met universele garage en dan kan je beslissen of het verschil (incl wat je zelf moet betalen voor pechhulp) nog steeds groot verschil is. Ik betaal denk ik ook zo'n 120 euro per jaar voor pechhulp Europa incl woonplaats. Dat was paar jaar geleden stuk voordeliger. Hoe ouder de auto hoe duurder. Ook betaal ik voor een oudere auto ook liever wat minder geld aan onderhoud. Terugroep acties voor Volvo's hoor ik wel via forum of via de media. Universele garaga's zullen mogelijk ook wel op de hoogte zijn als het echt een groot probleem betreft.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
saffi
2nd Gear member

Ik ben al heel lang ANWB lid. Voor onderhoud huurde ik hier wel eens een brug in een doe-het-zelf garage. Dat is goed te doen als je een vast omlijnde klus wilt doen. Daar had je ook iemand rond lopen die ook meteen de keuring kon doen en je loopt niet te klooien met afvoer van vloeistoffen/olie etc.
saffi
2nd Gear member

Na drie dagen klooien (want elke handleiding zegt weer wat anders) dan toch een mooi resultaat. De 2DIN zit er in en alles werkt (inclusief stuurbediening). Heb een achteruit rij camera, een camera voor, een wifi hotspot (4G) en een extra USB en AUX input (voor externe harddisk/telefoon of andere apparaten. Was wel flinke klus en de center speaker is komen te vervallen. Ik ga nog een write-up of een filmpje maken voor anderen want een goed filmpje had ik wel kunnen gebruiken.

Afbeelding
s80d503
2nd Gear member

Erg mooi.

Hoeveel % scheelt het ongeveer wanneer je een XC90 in Zweden koopt en hier laat keuren en op kenteken zetten ten opzichte van een soortgelijke Nederlandse XC90?
'01 Volvo V70 2.4T AUT
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
saffi
2nd Gear member

In zweden zie ik prijzen in de range 2500-7500. Hier zie je ze zelden onder de 5000 en dan gaat het tot ongeveer 10000 (ik keek alleen naar de 2.5T) Op marktplaats is een nederlandse handelaar die wekelijks tot zo'n 8 XC90's naar Nederland haalt. Hij heeft een marge van 2000 tot 4000 op elke auto schat ik (ik zie ze namelijk eerst in Zweden met een vraagprijs geadverteerd en dan paar weken laten op Marktplaats met drie tot vier mille meer. Dan krijg je hem zonder kenteken voor je deur gedropt.

Maar het is lastig vergelijken. Wel of geen zomerbanden erbij bijvoorbeeld kan zo maar 800 euro schelen. Als de keuringspapieren er zijn neemt de RDW ook de APK over. Scheelt ook weer wat. Ik was rond de 1000 euro kwijt denk ik voor het hele traject. Maar daar krijg je ook weer een soort van vakantie voor terug ;) Ik heb gereden omdat we de boot hebben gemist in Malmo. Die gaat in de avond en dan slaap je op de boot en ben je in de ochtend al in duitsland. Scheelt hotel overnachting, veel kilometers en tolbruggen.
s80d503
2nd Gear member

Thx saffi!
'01 Volvo V70 2.4T AUT
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”