Het betreft hier een Volvo V60 uit 05/2015 met 75.000km op de teller. De volvo heeft altijd zijn onderhoud gehad bij de volvo dealer. Je kan wel zeggen 1e eigenaar. Auto aangeschaft bij 6.000km bij de volvo deaer.
Sinds een maand of 2 had ik idee dat ik bij gas los laten en weer op lager toerental oppakken een trilling (metaal geluid) hoorde. Hier heb ik verder geen aandacht aan besteed daar ik er verder geen last van had. Echter sinds ik 2 weken terug naar Oostenrijk heen en terug ben gereden zijn de problem daadwerkelijk groter geworden. Op de heenweg na zo'n 300km gereden te hebben waarbij ook een stuk rond de 190km/u ben ik het volgende gaan opmerken. Let op ik weet niet of dit er dus al was.
Zekerheden die ik heb waargenomen
-bij een snelheid van 80km/u ongeveer 1800 toeren schommelt de toerenteller. Dit wanneer cruise control aanstaat. Als ik bij deze snelheid wat gos los laat en weer op pak. Of vanaf deze snelheid oppak lijkt het wel of iemand met een touw aan de auto trekt. Hij houd wat in. Dit is ook te zien aan de toerenteller die dan wat wegvalt of heel snel weer omhoog schiet. (video toegevoegd)
-bovengenoemde snelheid heb ik ook in de bergen gereden. En wat mij daar opviel was dat het gedrag van het schommelen en inhouden gelijk gaat met een soort van metaal gerammel. Hoor ik dat geluid dan heb ik ook de symptomen.
-wegrijden met of zonder de kickdown vanuit stilstand gaat zeer vreemd. Hij lijkt een vernsnelling te kiezen. Toch niet zeker te zijn en weer terug of op te schakelen. En dit zie je en voel je
-rij je 100, 110, 120, 130, 140 met of zonder cruise control dan lijkt er weinig aan de hand
-ook op lagere snelheden bij een toeren bereik rond de 1500 toeren lijkt hij het vreemde gedrag te vertonen
-80km/u in de semi automaat stand maar dan in zijn 5 met cruise control blijft de toerenteller stijf staan. Geen probleem. (video toegevoegd)
-alle versnellingen door in de semi automaat stand van 0 tot 120km/u heb je het probleem ok
-hij lijkt en dan weet ik niet zeker het probleem minder te hebben bij een koude start. Maar de auto is zeer snel op temperatuur en na een minuut of 5 heb ik het probleem merkbaar.
wat hebben we gedaan tot nu toe
-bougies vervangen. Bleek er een los te zitten. Echter vervanging heeft niks geholpen
-foutcodes uitgelezen. Geen foutcodes.
-testritten meerdere monteurs. Hebben geen idee maar voelen het wel.
wat is mij aangeraden
-een powerflush te doen van de automaatbak
Hoor graag als iemand van jullie een idee heb want ik heb niet veel zin erg veel geld uit te geven aan onzekerheden