Laat ik mij kort voorstellen. Ik ben Gijs en kom uit Leeuwarden. Rij momenteel in de volgende auto:
Merk/model: Mazda 2
Bouwjaar: 2005
Aantal cilinders: 4 (80pk)
Gewicht: 1025 kg
Aankoop kilometerstand: 70.000
Huidige kilometerstand 110.000
Dit is tot nu toe een betrouwbare auto. Misschien saai voor veel mensen, maar enorm praktisch i.v.m. de ruimte. Met zijn 80pk vindt ik persoonlijk dat hij net iets te weinig vermogen heeft. Dit merk je wanneer je 110 rijd en over de 3000 toeren zit. Niet sportief dus, maar wel erg betrouwbaar. Tot nu toe heb ik maar een keer gestaan, en dat was een gebroken veer links voor. Voor de rest dus wel de standaard beurten, maar geen echt onderhoud.
Toch zijn er een paar dingen waardoor ik ben gaan oriënteren naar een andere auto. Sinds kort heb ik een andere baan waarvoor ik 20.000 k/m per jaar rijd. Daarnaast heb ik een klein dochtertje, waarvoor ik altijd een buggy moet meenemen. Daarom geen kofferruimte meer en dat is vervelend als je bijvoorbeeld even wat boodschappen kwijt wilt. Mijn budget is tussen de €7000 en €8000.
Merken, modellen waar ik een keuze uit wil maken zijn:
- Mercedes C200,220 CDI (2007)
- Volvo V50 2.0D, D5 (2006/7)
- Ik sta open voor Volvo alternatieven
Wat ik liever niet wil:
- Een Frans merk.
- De Volvo V50 1.6D (Schijnen niet de beste motors geweest te zijn).
- Minivan
Waar ik naar opzoek ben:
- Cruise Control
-Automaat. Ja ik weet het, je kunt beter een handbak uitzoeken, maar ik ben het ‘roeren’ in de bak zat. Al helemaal in Nederland (stoppen, optrekken, stoppen, optrekken, sto…)
- Meer kofferbakruimte
- Het liefst ook parkeer sensoren
- Wat meer rust van de motor
Daarnaast kan ik ook nog kiezen voor een occasion private lease? Of is dit een slecht idee? Verschillende artikelen over gelezen, maar kan niet goed oordelen of dit slim is.
Wat zijn jullie ervaringen, meningen en adviezen voor mijn situatie? Benzine? Diesel? Is een budget van €200 per maand voldoende voor onderhoud? De keuze hoef ik niet morgen te maken, dus ik ga eerst informatie verzamelen voordat ik een keuze maak.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!