Nieuwe auto keuze

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
ZombieRofl
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.03.2019 - 13:29
Locatie: Leeuwarden

Hallo Volvo liefhebbers,

Laat ik mij kort voorstellen. Ik ben Gijs en kom uit Leeuwarden. Rij momenteel in de volgende auto:

Merk/model: Mazda 2
Bouwjaar: 2005
Aantal cilinders: 4 (80pk)
Gewicht: 1025 kg
Aankoop kilometerstand: 70.000
Huidige kilometerstand 110.000

Dit is tot nu toe een betrouwbare auto. Misschien saai voor veel mensen, maar enorm praktisch i.v.m. de ruimte. Met zijn 80pk vindt ik persoonlijk dat hij net iets te weinig vermogen heeft. Dit merk je wanneer je 110 rijd en over de 3000 toeren zit. Niet sportief dus, maar wel erg betrouwbaar. Tot nu toe heb ik maar een keer gestaan, en dat was een gebroken veer links voor. Voor de rest dus wel de standaard beurten, maar geen echt onderhoud.

Toch zijn er een paar dingen waardoor ik ben gaan oriënteren naar een andere auto. Sinds kort heb ik een andere baan waarvoor ik 20.000 k/m per jaar rijd. Daarnaast heb ik een klein dochtertje, waarvoor ik altijd een buggy moet meenemen. Daarom geen kofferruimte meer en dat is vervelend als je bijvoorbeeld even wat boodschappen kwijt wilt. Mijn budget is tussen de €7000 en €8000.

Merken, modellen waar ik een keuze uit wil maken zijn:
- Mercedes C200,220 CDI (2007)
- Volvo V50 2.0D, D5 (2006/7)
- Ik sta open voor Volvo alternatieven

Wat ik liever niet wil:
- Een Frans merk.
- De Volvo V50 1.6D (Schijnen niet de beste motors geweest te zijn).
- Minivan

Waar ik naar opzoek ben:
- Cruise Control
-Automaat. Ja ik weet het, je kunt beter een handbak uitzoeken, maar ik ben het ‘roeren’ in de bak zat. Al helemaal in Nederland (stoppen, optrekken, stoppen, optrekken, sto…)
- Meer kofferbakruimte
- Het liefst ook parkeer sensoren
- Wat meer rust van de motor

Daarnaast kan ik ook nog kiezen voor een occasion private lease? Of is dit een slecht idee? Verschillende artikelen over gelezen, maar kan niet goed oordelen of dit slim is.

Wat zijn jullie ervaringen, meningen en adviezen voor mijn situatie? Benzine? Diesel? Is een budget van €200 per maand voldoende voor onderhoud? De keuze hoef ik niet morgen te maken, dus ik ga eerst informatie verzamelen voordat ik een keuze maak.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! :-)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24656
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Welkom! Je rijdt 20.000 km per jaar voor werk schrijf je. Hoeveel komt daar bij aan privé kilometers?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
kww
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Naar mijn idee is een V50 ook niet bepaald ruim te noemen.
Ik zou je adviseren eens te kijken naar een V70 D5, deze is wel iets zwaarder als een V50 maar ook ruimer en voordeliger in aanschaf.
De D5 is een echte Volvo blok waar de 1.6 en 2.0D PSA blokjes zijn.
De 2.0D heb ik zelf gehad in een C5 met 6 traps automaat maar ik kon er niet aan wennen dat er een lange reactietijd nodig was tussen gas geven en reageren.
Je trapt het gas in er begint wat te loeien, de auto blijft stilstaan, trapt nog wat dieper het gas in en uiteindelijk schiet je weg.
Verbruik was met 1 op 12 ook niet heel best.
Zal wel gewenning zijn, maar bij de benzine automaat heb ik dat veel minder.
Ivm de wegenbelasting en het ontmoedigingsbeleid van gemeenten zou ik wel voor een euro-4 diesel kijken (in D5 vanaf 2005) maar met dat budget gaat dat zeker lukken.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou met 20.000 km/jr niet eens meer naar een diesel kijken. Zelfs niet tweedehands. Maar goed dat is mijn mening. De belasting daarop wordt alleen maar zwaarder.

Daarnaast is een goede benzine in aanschaf nog altijd voordeliger en het onderhoud is goedkoper.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
ZombieRofl
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.03.2019 - 13:29
Locatie: Leeuwarden

Walter schreef: Welkom! Je rijdt 20.000 km per jaar voor werk schrijf je. Hoeveel komt daar bij aan privé kilometers?
Goede vraag! Ik gok zo rond de 5000 a 7000, maar dat vindt ik lastig te zeggen.
ZombieRofl
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.03.2019 - 13:29
Locatie: Leeuwarden

kww schreef: Naar mijn idee is een V50 ook niet bepaald ruim te noemen.
Ik zou je adviseren eens te kijken naar een V70 D5, deze is wel iets zwaarder als een V50 maar ook ruimer en voordeliger in aanschaf.
Heb ik ook naar gekeken, maar zijn die ook niet goedkoper voor een reden? In de zin dat deze auto's duurder zijn in onderhoud? Kom je dan met €200 per maand wel door een jaar heen? Daarnaast is diesel al best wel prijzig als het gaat om wegenbelasting.
ZombieRofl
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.03.2019 - 13:29
Locatie: Leeuwarden

V480-S60 schreef: Ik zou met 20.000 km/jr niet eens meer naar een diesel kijken. Zelfs niet tweedehands. Maar goed dat is mijn mening. De belasting daarop wordt alleen maar zwaarder.

Daarnaast is een goede benzine in aanschaf nog altijd voordeliger en het onderhoud is goedkoper.
Klopt dat het duur is, en steeds duurder wordt. Maar als ik een berekening maak, zie ik wel dat het uiteindelijk goedkoper is vanwege de literprijs en verbruik. Of zit ik daar naast? :-)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met deze kilometers is een diesel volgens mij nog altijd een verstandige keuze.
Onderaan de streep goedkoper en ik moet nog maar zien dat hij uiteindelijk echt niets meer waard is. In Duitsland gaat de dieselmarkt alweer omhoog.

Onderhoudskosten van de V70 zijn wellicht ietsje hoger dan die van de V50 omdat die laatste zijn onderdelen met bijvoorbeeld een Focus deelt.
Ik heb 2,5 jaar een V50 2.0D gehad met de nodige ellende maar als jij het goed deed was het een fijne auto.
Wel met 6bak handgeschakeld. Qua ruimte paste er een volledige rolkooi van een Peugeot 205 in, dus zo krap is die ook weer niet.
Een V70 is wel weer mooier rijden en zou mijn keuze hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24656
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

tendens lijkt toch nadelig uit te gaan pakken voor diesel. Persoonlijk zou ik met die kilometrages ook voor benzine gaan. Een V70 heeft vaak een hogere kilometerstand, mits goed onderhouden hoeft dat geen bezwaar te zijn. Zeker een diesel zal al een beste boodschap gedaan hebben. Daarentegen is het absoluut een ruimere auto, hogere wegenbelasting is zo te berekenen. Hoger onderhoud lijkt me te verwaarlozen. Een V50 benzine automaat is wat schaarser, zijn dezelfde motoren als in de V70 dus dat gat wordt kleiner. V60 automaat in jouw prijsrange zijn alleen diesels en dan heb je of een hybride of die 1.6d. Benzine V60 automaat heeft in die tijd vaak de Powershift en daar ben ik niet van gecharmeerd. Zelfde bak zit ook op de V50 2.0D AT.

Ik ga iets heel geks zeggen; waarom stap je niet af van het Estate-idee en kijk je naar een S60 van de eerste generatie? Hebben vaak minder gereden dan V70's, klepje is kleiner maar buggy plus veel meer past er altijd in, prijzen liggen een stuk gunstiger waardoor je meer auto met minder kilometers krijgt voor hetzelfde geld. Exact de reden waarom ik van V70 naar S80 gegaan ben. Op dat moment kostte een vergelijkbare V70 met 100.000 km méér op de klok bij een vage handelaar 70% meer....
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29451
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een V70 is toch wel een hele fijne en vooral ruime auto maar als je die ruimte niet echt nodig hebt is een S60/80 ook een goede keus.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
ZombieRofl
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.03.2019 - 13:29
Locatie: Leeuwarden

Walter schreef: Ik ga iets heel geks zeggen; waarom stap je niet af van het Estate-idee en kijk je naar een S60 van de eerste generatie?
Bedankt voor je mening! Ik ben bij een S60 een beetje bang dat ik geen twee kinderwagens achterin kwijt kan (missende hoogte). Het model maakt mij niet zo veel uit en vindt de S60 betreft uiterlijk prima.

Wat verbruiken deze auto's in het algemeen? tussen de '1 op 13' en '1 op 16'?
kww
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

De motor van een V50 D5 en V70 D5 is gelijk, maar de V70 is een echte Volvo en de V50 is een Ford/Volvo.
Ik kan er nog een beetje ouderwets tegen aan kijken misschien, een V50 zal ook vast prima zijn.
Omslagpunt kan al snel uit voor een diesel, ook al is de wegenbelasting hoger.
Ook het grote extra onderhoud zie ik niet zo, een 2.4T of 2.5T heeft ook een turbo, intercooler, injectie, etc.
Een V70 is goedkoper omdat ze duurder in de wegenbelasting zijn, niet iedereen wil zoveel aan de staat afdragen.
Een diesel is wel goedkoper in aanschaf tov een benzine, je rijdt een aantal jaren jonger voor hetzelfde geld.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24656
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Walter schreef:Een V50 benzine automaat is wat schaarser, zijn dezelfde motoren als in de V70 dus dat gat wordt kleiner.
kww schreef:De motor van een V50 D5 en V70 D5 is gelijk, maar de V70 is een echte Volvo en de V50 is een Ford/Volvo.
Benzine automaat is bij de V50 altijd een vijfpitter, dus altijd 100% Volvo.
ZombieRofl schreef:Bedankt voor je mening! Ik ben bij een S60 een beetje bang dat ik geen twee kinderwagens achterin kwijt kan (missende hoogte). Het model maakt mij niet zo veel uit en vindt de S60 betreft uiterlijk prima. Wat verbruiken deze auto's in het algemeen? tussen de '1 op 13' en '1 op 16'?
Benzine? 1:13 als je heel erg je best doet. Hou maar vast op 1:10-1:11, zeker met een automaat. Qua ruimte is het uitproberen. De Bugaboo Donkey past makkelijk achterin de S80, maar dat luik is groter.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
ZombieRofl
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.03.2019 - 13:29
Locatie: Leeuwarden

Een Volvo V70 is goed te doen hoor begrijp ik uit de reacties. Is het dan verstandiger om te zoeken naar het nieuwere model (2008) of naar het oudere?
kww
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Beter een jongere met meer kilometers dan een oudere met minder.
Over het algemeen zou ik met dat bedrag kijken of je een V70 van 2007 of jonger kunt vinden.
Die zien er nog wat moderner uit en ik vermoed ook wat waardevaster.
De S60 die ik heb, heeft een ruime kofferbak, en een fiets met neergeklapte achterbank past ook, maar dat gat is wel klein.
ZombieRofl
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.03.2019 - 13:29
Locatie: Leeuwarden

kww schreef: Beter een jongere met meer kilometers dan een oudere met minder.
Over het algemeen zou ik met dat bedrag kijken of je een V70 van 2007 of jonger kunt vinden.
Die zien er nog wat moderner uit en ik vermoed ook wat waardevaster.
Dus misschien beter om iets door te sparen tot de €10.000 en dan gaan voor de nieuwere V70?
kww
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

De twinturbo D5 lijkt me nog veel leuker eigenlijk.
Ik meen vanaf 2010 en 205 of 210 pk.
Een kleine turbo om snel op gang te komen en een grote om lekker door te gaan.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

kww schreef: De twinturbo D5 lijkt me nog veel leuker eigenlijk.
Ik meen vanaf 2010 en 205 of 210 pk.
Een kleine turbo om snel op gang te komen en een grote om lekker door te gaan.
Of de 2.4d met 175pk (single turbo).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
ZombieRofl
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.03.2019 - 13:29
Locatie: Leeuwarden

Bedankt voor alle reacties. Kunnen jullie misschien nog iets vertellen over het onderhoud van zowel de V50 als V70?
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Ik weet het is vloeken hier op dit forum, maar je zou voor je een keuze gaat maken, toch ook een keer proefrijden in een C-klasse station Mercedes cdi.
Zoek er eentje na 2004, dit ivm roest.
Een 200 of 220cdi.
Zuinig, en motoren die hoge kilometerstanden aankunnen. Niet voor niets rijdt heel taxinederland met een dergelijke motor.
Imho volwassener dan een V50, maar wel iets kleiner dan een V70. Het is maar net hoeveel en hoe vaak je ruimte nodig hebt.
Succes.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”