Algemeen: ik vind het een fantastische auto, uitstekende wegligging, zeer krachtige motor, stil en heel mooi interieur.
- Benzine verbruik: vind ik meevallen; als je je een beetje aan de max snelheid in NL houdt, haal ik ongeveer 7.0 L/100 km op een tank. Veel snelweg, dan zit ik zelfs (per rit) ruim onder die 7.0; bebouwde kom stukjes maakt dorstig, daar zit ik op ongeveer 9-10 L/100 km. Tank met 55L is klein, maar de tank is dan ook weer eerder vol (

- De 8-traps automaat: in het algemeen best bij de les; schakelen gaat zonder dat je het merkt. Echter - in Comfort stand - blijft bij lagere snelheid (tot iets van 80 km/uur) het toerental wel erg laag (iets van 1600 rpm); geef je dan gas, dan duurt het voor dat 'ie terugschakelt en klinkt er een typisch "te-lage-toerental-gegrom". Tja, is begrijpelijk want max koppel treedt boven de 1800 rpm op. In Dynamische stand treedt dat niet op, maar daar wordt ook bij weinig gas het toerental weer vrij hoog gehouden (vaak boven de 2000 rpm).
- Navigatie: is helemaal zo gek niet; bestemming klopte altijd, route was niet altijd wat ik zelf zou kiezen (maar dat was bij Garmin niet veel anders), en ik kies dan ook zelf. Route opnieuw berekenen als je eigenwijs bent, gaat snel. Met de Volvo on-call app je bestemming zoeken en naar auto sturen werkt prima (de kaart van Volvo on-call is Google Maps (!), inclusief alle POI's die je gewoon kan aantikken). Ook willekeurige positie op kaart aantikken (zowel in auto als via Volvo on-call) gaat prima.
Enige echte minpunt: flitspalen, daar klopt echt niets van (die data base is sterk verouderd).
Dat was het voor nu weer.