Pagina 1 van 1
Normale diesel vs premium
Geplaatst: 08.05.2019 - 13:16
door saf
Hi,
Er is mij onlangs verteld dat het beter is om regelmatig premium diesel zoals V-power, Ultimate en Synery te tanken ipv de goedkopere "normale" diesel.
Dit ivm de verbranding waardoor de levensduur van de roetfilter langer zou zijn.
Kunnen jullie dit bevestigen of is dit een broodje aap verhaal?
Alvast bedankt voor de reactie.
V50 2.0 2009.
Groet,
Stefan
Re: Normal diesel vs premius
Geplaatst: 08.05.2019 - 13:25
door mga1600
Ik weet alleen dat mijn leasemaatschappij destijds groot praktijk onderzoek heeft gedaan met een grote groep berijders die gewone diesel moesten tanken en een even grote groep die juist V-power moesten tanken. Hun conclusie was toen dat gewone diesel net zo goed is, dat V-Power weliswaar tot een beetje zuiniger rijden leidt, maar niet genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen. Wij werden daarna verplicht gewone diesel te tanken.
Re: Normal diesel vs premius
Geplaatst: 08.05.2019 - 13:28
door mga1600
Ik kan daar nog aan toevoegen dat ik gevoelsmatig v-power wel wat lekkerder (soepeler en stiller) vond rijden
Re: Normal diesel vs premius
Geplaatst: 08.05.2019 - 13:42
door diesel01
Het heeft een betere reiniging is mij eens verteld, ook sluit ik mij aan bij MGA dat de auto stiller/mooier loopt.
Ik heb een zitmaaier waar ook euro 95 in gaat en daarvan zei de verkoper dat ik de betere merken brandstof (Shell/BP/Esso/Total) moest gebruiken.
Die krijgt van mij ook V-power of Ultimate.
Voor de V90 wissel ik de gewone en Vpower/ultimate af.
Re: Normale diesel vs premium
Geplaatst: 10.05.2019 - 15:42
door DB200
Ikzelf tank meestal de goedkopere diesel bij pompstations die een hoge doorzet hebben. Mij is ook het advies gegeven om af en toe premium diesel te tanken om de zaak schoon te houden. Dus ik wissel. Ik heb ooit eens echt goedkope diesel getankt bij de Makro in Groningen. Daarna onregelmatige loop bij koude start en aanzienlijk meer rook. Dus dat nooit weer en snel weer Shell V-power bij mengen waardoor het een stuk minder werd. Gelukkig had deze auto geen roetfilter maar als ik een roetfilter had gehad was de levensduur daarvan een stukje korter geworden.
Re: Normale diesel vs premium
Geplaatst: 10.05.2019 - 16:28
door Longone
De extra power weegt bij lange na niet op tegen de extra hoeveelheid geld, dus onder de streep ben je beter af met gewone diesel.
De reclameverhalen van "een leger schrobbende borstels" e.d. is allemaal zwaar gelul, qua additieven wordt er normaliter 1 liter per 10.000 liter toegevoegd.
Het enige waar je op moet letten is dat je bij een pomp tankt met voldoende doorloopsnelheid, als brandstof te lang opgeslagen is geweest (zoals bij een afgelegen witte pomp) verliest het aan kracht.
Normale diesel vs premium
Geplaatst: 30.09.2020 - 21:43
door Frits V70
Ik merkte bij mijn auto bij het gasgeven wat bijgeluid die ik bij mijn XC60, zelfde D3 motor, niet hoorde. Ik heb nu 4 x Vpower van Shell getankt en het bijgeluid is nu zo goed als weg. Wellicht injectoren? Ik hoorde het alleen bij het uit stilstand rustig wegrijden.
Er gebeurd dus toch iets.
Normale diesel vs premium
Geplaatst: 01.10.2020 - 09:43
door corsa_gsi
diesel01 schreef: ↑08.05.2019 - 13:42
Ik heb een zitmaaier waar ook euro 95 in gaat en daarvan zei de verkoper dat ik de betere merken brandstof (Shell/BP/Esso/Total) moest gebruiken.
Zit dat niet meer in het verschil met wel of geen ethanol erin?
E10 / E5 / E0 discussie?
Normale diesel vs premium
Geplaatst: 01.10.2020 - 09:45
door corsa_gsi
Longone schreef: ↑10.05.2019 - 16:28
Het enige waar je op moet letten is dat je bij een pomp tankt met voldoende doorloopsnelheid, als brandstof te lang opgeslagen is geweest (zoals bij een afgelegen witte pomp) verliest het aan kracht.
Dat zal toch niet zo snel gaan?
Had een hele partij octaan102 (Aral Ultimate) in tankjes staan voor me race auto, en zelfs na ruim een jaar erin had ik geen verschil gemerkt.
Ook uit de logging van de ECU bleken geen overmatige knock of andere problemen er mee.
Meestal staat het ook niet zolang, maar vanwege Corona waren er geen evenementen.
Normale diesel vs premium
Geplaatst: 01.10.2020 - 09:46
door corsa_gsi
Frits V70 schreef: ↑30.09.2020 - 21:43
Ik merkte bij mijn auto bij het gasgeven wat bijgeluid die ik bij mijn XC60, zelfde D3 motor, niet hoorde. Ik heb nu 4 x Vpower van Shell getankt en het bijgeluid is nu zo goed als weg. Wellicht injectoren? Ik hoorde het alleen bij het uit stilstand rustig wegrijden.
Dat zou net zo goed kunnen betekenen dat je injectoren aan het slijten zijn toch?
Normale diesel vs premium
Geplaatst: 01.10.2020 - 09:46
door Fredhead
corsa_gsi schreef: ↑01.10.2020 - 09:43
diesel01 schreef: ↑08.05.2019 - 13:42
Ik heb een zitmaaier waar ook euro 95 in gaat en daarvan zei de verkoper dat ik de betere merken brandstof (Shell/BP/Esso/Total) moest gebruiken.
Zit dat niet meer in het verschil met wel of geen ethanol erin?
E10 / E5 / E0 discussie?
Dat vermoed ik ook. Hier is de jerrycan benzine net weer leeg en die gaat in Duitsland weer vol.
Wordt of E5 of E0 wat erin gaat.
Normale diesel vs premium
Geplaatst: 01.10.2020 - 09:48
door diesel01
corsa_gsi schreef: ↑01.10.2020 - 09:43
diesel01 schreef: ↑08.05.2019 - 13:42
Ik heb een zitmaaier waar ook euro 95 in gaat en daarvan zei de verkoper dat ik de betere merken brandstof (Shell/BP/Esso/Total) moest gebruiken.
Zit dat niet meer in het verschil met wel of geen ethanol erin?
E10 / E5 / E0 discussie?
Ik heb hem gekocht voor de E10 toestanden en toen was het advies, 95 is prima maar dan wel van de a-merken.
Nu krijgt hij uitsluitend ultimate, Vpower of dat betere goedje van de Esso.
Vanmorgen in de krant dat de verkopen van de Vpower ed een vlucht hebben genomen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3367504 ... groene-e10
Normale diesel vs premium
Geplaatst: 01.10.2020 - 10:00
door ruuds70
Ik tank veel Diesel Energy bij de Makro Nuth of Synergy Diesel van Esso in Duitsland. De Makro Diesel geeft mij het idee dat de motor rustiger loopt en ook iets zuiniger is. De Esso tank ik dan ook alleen als ik er toch ben en de prijs lager is.
Normale diesel vs premium
Geplaatst: 01.10.2020 - 15:16
door corsa_gsi
Dat Telegraaf artikel is helaas een premium artikel en kan ik niet lezen.
Ik denk dat iedereen gewoon bang is gemaakt en daardoor de premium benzines is gaan kopen, maar laten we die discussie maar hier niet starten daar is al genoeg overgezegd overal.

Normale diesel vs premium
Geplaatst: 01.10.2020 - 18:15
door Frits V70
corsa_gsi schreef: ↑01.10.2020 - 09:46
Frits V70 schreef: ↑30.09.2020 - 21:43
Ik merkte bij mijn auto bij het gasgeven wat bijgeluid die ik bij mijn XC60, zelfde D3 motor, niet hoorde. Ik heb nu 4 x Vpower van Shell getankt en het bijgeluid is nu zo goed als weg. Wellicht injectoren? Ik hoorde het alleen bij het uit stilstand rustig wegrijden.
Dat zou net zo goed kunnen betekenen dat je injectoren aan het slijten zijn toch?
Waaraan merk je dat dat het geval is?
Normale diesel vs premium
Geplaatst: 01.10.2020 - 21:43
door postmeester
Belangrijk bij diesel is het zwavelgehalte, hoe hoger dit is hoe meer onbrandbaar residu er in de DPF achterblijft..
bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter