Beste mensen,
Sinds kort heb ik een XC90 uit 2007 met een DynAudio systeem. Omdat de auto is omgebouwd naar grijskenteken, heb ik geen antenne en dus geen radio ontvangst.
Ik wil graag een antenne kopen via aliexpress oid en vraag me af welke ik nodig heb. Iemand een idee?
Alvast bedankt voor de genomen moeite om te reageren
Welke antenne-aansluiting voor radio XC90 2007?
-
- 2nd Gear member
Ik kan je alleen vertellen welke je NIET moet nemen. Ik heb de Carpoint elektronische voorruit antenne universeel zwart gekocht en deze is erg slecht. Maar omdat ik een 4G simkaart in de radio heb zitten luister ik nu uitsluitend digitaal.
-
- 1st Gear member
Thanks saffi, heb ook nog dit (of iets dergelijks) gevonden. Weet alleen niet of dit gaat werken via de parrot.saffi schreef: Ik kan je alleen vertellen welke je NIET moet nemen. Ik heb de Carpoint elektronische voorruit antenne universeel zwart gekocht en deze is erg slecht. Maar omdat ik een 4G simkaart in de radio heb zitten luister ik nu uitsluitend digitaal.
https://nl.aliexpress.com/item/USB-TF-C ... 253e8fb2-3
-
- 1st Gear member
Dat was juist de vraag.... is zo'n ding afhankelijk van een auto antenne dan? Ik dacht juist, dit juist ipv het installeren van een antenne.saffi schreef: Uhm,... de link die je neerzet is naar een FM zender. Daar heb je toch niets aan als je geen FM antenne hebt?
Maar blijft een vraag, is mij niet duidelijk of dit werkt.
-
- 2nd Gear member
Het apparaat in de link is een FM zendertje die ook bluetooth heeft. Het idee is dat je je telefoon connect met dat ding en dat hij het bluetooth audio signaal van je telefoon omzet naar een FM signaal. Dat pik je dan weer op met je auto radio en op die manier heb je een soort audio input. Hij kan ook USB stickjes en geheugen kaartjes lezen. Je moet dan wel dus een goede FM antenne hebben om met je radio het FM signaal van het apparaat op te vangen en te laten horen. Dat gaat dus niet werken. Het is geen antenne, het is een zendertje.
Ik heb redelijk wat ervaringen met dit soort FM zendertjes en ik heb er nog nooit één gevonden die redelijk werkt. Probleem is dat de FM frequenties al bijna helemaal vol zitten dus een leeg "kanaal" vinden is lastig. Verder is het zend vermogen dusdanig laat dat je meestal een inferieur signaal hebt ook al leg je hem tegen de antenne (die je dus moet hebben) aan. Gezien de prijs heb ik bovendien ernstige twijfels bij de bluetooth connectie van het apparaat. Ik ben dol op Aliexpress en aanverwante sites maar je krijgt over het algemeen precies waar je voor betaald. In principe ben je op zoek naar een spriet of raam antenne toch? Om radio te ontvangen? Of wil je een externe audio ingang voor de radio? Dat is bij Volvo een probleem hoewel er wel oplossingen voor zijn.
Ik heb redelijk wat ervaringen met dit soort FM zendertjes en ik heb er nog nooit één gevonden die redelijk werkt. Probleem is dat de FM frequenties al bijna helemaal vol zitten dus een leeg "kanaal" vinden is lastig. Verder is het zend vermogen dusdanig laat dat je meestal een inferieur signaal hebt ook al leg je hem tegen de antenne (die je dus moet hebben) aan. Gezien de prijs heb ik bovendien ernstige twijfels bij de bluetooth connectie van het apparaat. Ik ben dol op Aliexpress en aanverwante sites maar je krijgt over het algemeen precies waar je voor betaald. In principe ben je op zoek naar een spriet of raam antenne toch? Om radio te ontvangen? Of wil je een externe audio ingang voor de radio? Dat is bij Volvo een probleem hoewel er wel oplossingen voor zijn.
-
- 1st Gear member
Wederom bedankt voor de uitgebreide reactie.saffi schreef: Het apparaat in de link is een FM zendertje die ook bluetooth heeft. Het idee is dat je je telefoon connect met dat ding en dat hij het bluetooth audio signaal van je telefoon omzet naar een FM signaal. Dat pik je dan weer op met je auto radio en op die manier heb je een soort audio input. Hij kan ook USB stickjes en geheugen kaartjes lezen. Je moet dan wel dus een goede FM antenne hebben om met je radio het FM signaal van het apparaat op te vangen en te laten horen. Dat gaat dus niet werken. Het is geen antenne, het is een zendertje.
Ja, ik ben inderdaad opzoek naar een antenne voor FM radio ontvangst. Mocht je nog ideeën hebben......
Prettig weekend alvast
-
- 2nd Gear member
Als ik eerlijk ben, ik zie veel versterkte FM (plak) antenne's maar weinig met goede reviews. Je moet dan al een 12 volt bron vinden om ze aan te sluiten. Probleem is eigenlijk dat je, om een goede ontvangst te garanderen, een antenne buiten de auto wilt hebben. Dan moet je dus ergens een gat boren en een antenne monteren. Je hebt de "shark fin" type's en de ouderwetse sprieten. Ik denk dat de laatste het beste zijn maar niemand wil nog een spriet op de auto. Ik heb het al opgegeven aangezien ik wel klaar ben met FM hoewel ik nog wel een poging wil wagen de "standaard" antenne in het dak te hergebruiken. Zoek gewoon op "FM autoradio antenne" en je ziet eindeloos veel mogelijkheden.
- Rinootje
- 4th Gear member
De reguliere "Shark-vin" antennes zijn hoofdzakelijk alleen GPS antennes.
Meestal zitten de radio antennes (soms ook al DAB+) geïntegreerd in de ramen.
Ik vermoed, dat TS er niet aan zal ontkomen om een gat te boren.
Hier een verzameling antennes, verkrijgbaar bij een onderdelen leverancier in NL (nee, ik heb er geen aandelen).
Men zal ze ongetwijfeld, bij onze verkopers in het oosten goedkoper tegen kunnen komen.
Meestal zitten de radio antennes (soms ook al DAB+) geïntegreerd in de ramen.
Ik vermoed, dat TS er niet aan zal ontkomen om een gat te boren.
Hier een verzameling antennes, verkrijgbaar bij een onderdelen leverancier in NL (nee, ik heb er geen aandelen).
Men zal ze ongetwijfeld, bij onze verkopers in het oosten goedkoper tegen kunnen komen.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
-
- 2nd Gear member
Weet je overigens zeker dat je niet de antenne in het dak hebt zitten? Waarom zouden ze die er uit halen bij ombouw naar grijs kenteken? Ik heb vandaag toch maar mijn FM antenne (dat plak ding) afgeknipt en doorverbonden met de antenne die in het dak zit en heb zowaar een redelijke ontvangst. Moest wel weer de hele achterkant open halen maar dat was sowieso nodig om de subwoofer aan te sluiten. Ik heb de stekker van de antenne naar de radio losgehaald en de antenne draad verbonden met pin 3. De aarde zit op pin 5 (4 kan ook). Ik zou eens kijken of je geen resten radio in je dak hebt zitten achter.
Groeten, Saffi
Groeten, Saffi
-
- 1st Gear member
Ik ben er vrijwel zeker van, dat de antenne verwerkt zat in een ruit van de passagiers achterin. Deze zijn vervangen door geblindeerde ramen.saffi schreef: Weet je overigens zeker dat je niet de antenne in het dak hebt zitten? Waarom zouden ze die er uit halen bij ombouw naar grijs kenteken? Ik heb vandaag toch maar mijn FM antenne (dat plak ding) afgeknipt en doorverbonden met de antenne die in het dak zit en heb zowaar een redelijke ontvangst. Moest wel weer de hele achterkant open halen maar dat was sowieso nodig om de subwoofer aan te sluiten. Ik heb de stekker van de antenne naar de radio losgehaald en de antenne draad verbonden met pin 3. De aarde zit op pin 5 (4 kan ook). Ik zou eens kijken of je geen resten radio in je dak hebt zitten achter.
Groeten, Saffi
Op het dak niets te zien.
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Zijn de ramen echt vervangen?! Ik denk van niet. Die zullen gewoon beplakt zijn met zwarte folie?
In de bumper achter zit ook nog een antenne ‘versterker’
In de bumper achter zit ook nog een antenne ‘versterker’