Begin van het jaar heb ik na vele jaren geen Volvo meer gereden te hebben weer eens een Volvo aangeschaft, een V50 2.0D summit in zeer goede staat. Na enkele weken tevreden gereden te hebben begon de ellende. Eerst had ik de deurspeakers voor en achter vervangen voor aftermarket van een A-merk en alles aangesloten op de originele stekkers en bedrading en dit werkte allemaal nog zonder problemen, maar nadat ik een R design interieur had aangesloten begon de ellende. Ondanks dat de stekkers geheel overeen komen en alle stekkers 1:1 zijn overgezet startte ik de volgende dag de auto en gingen de ruitenwissers vanzelf aan en konden deze niet meer worden uitgezet. Het gehele middenconsole werkt niet meer evenals het instrumentenpaneel. Soms schieten de radio en climate control weer aan maar kun je de draaiknoppen niet gebruiken en de radio niet bedienen. De knipperlichten doen t wel maar hoor je niet tikken. De ramen en spiegels zijn niet te bedienen en de deuren niet te vergrendelen. Wanneer je de auto uitzet en de sleutel uit het contact haalt blijven de radio en climate control nog zo'n vijf minuten draaien. Dan pas kun je de auto op slot doen. Inmiddels is het zo dat meestal de ruitenwissers na zo'n vijf minuten stoppen en je ze met de hendel weer zelf kunt bedienen aan je stuur. Echter slaat de motor per ongeluk af en start je opnieuw is alles weer van slag en kun je niet meer de ruitenwissers uitzetten en gaat de radio niet meer aan.
Met alle problemen ga je googlen en kom je bij de vochtproblemen met de cem en de aanpassingen die hierop zijn gedaan. Echter bleek dus toen ik vermoedde dat de cem gekloond diende te worden dat dit al eerder is gedaan daar er een serienummer van een 2014 cem in zit.
Toch maar geprobeerd weer een gebruikte cem te laten klonen maar dit maakte geen verschil. Hij is bij een electraspecialist op autogebied geweest maar ook die kwam er zo snel niet uit.
Hij is al uitgelezen bij een Volvo specialist en alle fouten gewist maar als je denkt dat alles werkt wat soms het geval lijkt en je doet je portier dicht slaat gelijk de teller weer uit en verlies je nog wat bedieningsfuncties.
Ik begin een beetje wanhopig te worden van deze auto want niemand lijkt te weten waar te zoeken. de dynamo is ook getest en gemeten en werkt goed. Er is een andere accu ingezet en ook dat is t niet. Geen 12v telefoonlader in gebruik en verder ook niets van led of xenon. Alle mogelijke oorzaken welke eerder genoemd zijn op t forum heb ik getest.
Ik sta nu op t punt om een andere kabelboom te halen op de sloop en vraag me af of er verschillende kabelbomen zijn of dat die allemaal gelijk zijn van de 2.0D?
In het ergste geval zit ik te denken om alle electra te kopen van een auto compleet. Dus cem kabelboom en computer van radio etc compleet als set.
Maar hopelijk is er nog een kenner die me verder kan helpen of een idee heeft wat het kan zijn want ik ben er wel een beetje klaar mee. De auto is namelijk ook al enkele keren stilgevallen gewoon tijdens het rijden en wilde dan niet meer starten.
Electra problemen V50 2.0 D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Wat heb je los gemaakt of vervangen bij dat nieuwe interieur?
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06.02.2019 - 01:12
Achterbank, voorstoelen en deurpanelen vervangen. Interieur komt uit een rhd S40 van 2012 maar het stekkerblok was identiek onder de stoel(en). Dus kon de stekkers zo overzetten.
Verder alles overgezet van raambediening van mijn originele interieur want daar zat wel verschil in dus daarin is niets veranderd.
Verder alles overgezet van raambediening van mijn originele interieur want daar zat wel verschil in dus daarin is niets veranderd.
Laatst gewijzigd door Animal P op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Hm ok, meestal zijn al die gekke dingen gerelateerd aan een slecht werkende CEM, een vochtig geworden CEM.
Remedie is dan het ding eruit hlen, laten drogen, ieder contactje reinigen met een product voor elektronica.
De stekkers zelf, de pinnetjes op de CEM, alle relais eruit 1 voor 1 en ook alles cleanen, zekering per zekering...
En meestal is het dan opgelost.
Heb er zelf gelukkig nog geen ervaring mee gehad, dus ik kan niet van ondervinding spreken, enkel van wat ik al veel gehoord en gelezen heb.
Remedie is dan het ding eruit hlen, laten drogen, ieder contactje reinigen met een product voor elektronica.
De stekkers zelf, de pinnetjes op de CEM, alle relais eruit 1 voor 1 en ook alles cleanen, zekering per zekering...
En meestal is het dan opgelost.
Heb er zelf gelukkig nog geen ervaring mee gehad, dus ik kan niet van ondervinding spreken, enkel van wat ik al veel gehoord en gelezen heb.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Ik zou beginnen met dat interieur. Dat stekkers 1 op 1 passen, wil niet zeggen dat het zondermeer uitwisselbaar is. De storingen die jij aangeeft, komen door een foute spanningswaarde in je canbus-systeem.
Volvoless, nu Golf VII
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06.02.2019 - 01:12
Het zou te toevallig zijn dat er met een andere gekloonde cem exact dezelfde problemen zich voordoen.
Alle stekkers ook al met tandenborstel en contactspray schoongemaakt en het heeft een periode weken niet geregend en ook dat maakte geen verschil. De auto is van binnen verder ook kurkdroog. Zat zelf te denken aan slechte stekkers die niet goed contact maken op de cem. Maar weet iemand of er verschil is in de kabelboom en of de stekkers na de terugroepactie op de latere modeljaren zijn verbeterd?
Een fout in het canbussysteem, dat klinkt logisch ja. Zou alles wel moeten werken wanneer ik deze stekkers dan allemaal losmaakt? Zodat ze geen verkeerd signaal kunnen versturen. Of gaat de canbus ook raar doen als bepaalde signalen niet binnenkomen doordat stekkers niet zijn aangesloten?
Alle stekkers ook al met tandenborstel en contactspray schoongemaakt en het heeft een periode weken niet geregend en ook dat maakte geen verschil. De auto is van binnen verder ook kurkdroog. Zat zelf te denken aan slechte stekkers die niet goed contact maken op de cem. Maar weet iemand of er verschil is in de kabelboom en of de stekkers na de terugroepactie op de latere modeljaren zijn verbeterd?
Een fout in het canbussysteem, dat klinkt logisch ja. Zou alles wel moeten werken wanneer ik deze stekkers dan allemaal losmaakt? Zodat ze geen verkeerd signaal kunnen versturen. Of gaat de canbus ook raar doen als bepaalde signalen niet binnenkomen doordat stekkers niet zijn aangesloten?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Je krijgt errors dat iets onvindbaar is en naar gelang de ernst daarvan gaat er wel of geen lampje branden.Animal P schreef:
Een fout in het canbussysteem, dat klinkt logisch ja. Zou alles wel moeten werken wanneer ik deze stekkers dan allemaal losmaakt? Zodat ze geen verkeerd signaal kunnen versturen. Of gaat de canbus ook raar doen als bepaalde signalen niet binnenkomen doordat stekkers niet zijn aangesloten?
- Clkp
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02.01.2019 - 19:05
Ik weet niet of je al stoelverwarming had of niet en je nu toevallig een interieur hebt geplaatst met terwijl het oude geen stoelverwarming had.
Is dit het geval zit er aan 1 stoel een stekkertje die de andere stoel niet heeft. Koppel deze stekker los en voordien even de accu loskoppelen.
Het loskoppelen van dat ene stekkertje (onder 1 stoel dus) lost als het goed is je probleem op.
Is dit het geval zit er aan 1 stoel een stekkertje die de andere stoel niet heeft. Koppel deze stekker los en voordien even de accu loskoppelen.
Het loskoppelen van dat ene stekkertje (onder 1 stoel dus) lost als het goed is je probleem op.