Verbruik benzine gezakt na langere ritten

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Mijn V40, T4 1600 zit in de winter rond de 11.4 liter,

nu hij op zomerbanden zit, is dat een 10.3 liter.

Ik rij altijd korte afstanden, lees 100% stad, veel start stop dus qua verbruik, de motor draait max 20 minuten erger kan niet.

Toevallig op een tweetal weken vier keer een lange rit gedaan, autosnelweg, eens goed doorgereden, en tot mijn verbazing zakt het verbruik extreem.

Ik zie nu plots 6.9 liter, zie dat wel weer lichtjes stijgen, maar denk niet dat ik terug aan die 10.3 ga raken.

In de winter, en tot voor kort heb ik herhaaldelijk geprobeerd om zo goed als geen gas te geven, effe testen hoe laag ik echt kon, maar gwoone weg onmogelijk om onder de 10 liter te raken.

Ken niks van autos, maar zit er in een benzine iets als een katalysator of zo gelijk een diesel? Ik herinner me met mijn V50 2.0D dat er ergens iets begon te regenereren of cleanen eens de motor op temperatuur zat.

Heeft een benzine ergens een filter of zoiets wat verstopt kan raken of een sensor die slecht registreerd?

Ik reed altijd met dat ECO schermpje op, mijn gemiddelde lijn zat op die 10.3 en ik probeerde elke keer elke km een grafiekje te hebben onder de lijn,

nu is dat te gek om te zien, alle grafieken bijna plat, 100 km extra op een tankbeurt.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Mijn verbruik met de V40 lag altijd rond de 7,6 liter , bijna nooit de snelweg , veel korte ritten.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3162
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je verbruikt de meeste brandstof bij massa op gang brengen, een paar stoplichtjes kost je meer dan met 130 de A2 af wandelen.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Veel beter dan 6.7l/100km zit er niet in als je kijkt naar: https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

En tja, als je korte stukken met nog niet opgewarmde motor in de stad rijdt met veel stoppen en optrekken, de airco aan en je banden niet goed op spanning kan dat vrij makkelijk richting 11l/100km gaan zoals je verderop in de tabel ziet.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Als je nooit langere ritten dan 20 min reed kan het best zijn dat de motor flink vervuild was.
Om niet te pingelen wordt de ontsteking verzet waardoor die ook onzuiniger is. Wellicht heb je 'm goed schoon gebrand.
Maar met korte ritjes zit je zo weer op 9 l/100km. 10+ is wel erg veel
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3727
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Wellicht heb je 'm goed schoon gebrand.
Ik weet het wel zeker.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

paar keer een additief in de tank gegooid, zit nu op 6.6 per 100km op de boordcomputer, dit was altijd 6.9
Ik rijd dan elke dag ritten van ongeveer 15 km op 80km/h wegen met 3x een stoplicht.... dus dan verbruikt de auto ook minder, maar viel me op dat na het additief hij minder verbruikt.
Blijkbaar waren de injectoren toch wat vervuild en is de verbranding er iets beter op geworden. Gebruik sinds kort elke 2 tankbeurten 1 potje additief.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Hoewel mijn ervaring met V50 en V40 boordcomputers redelijk ok is zegt me die waarde niet zoveel. Aan de pomp je gereden kilometers delen door het aantal getankte liters is waterdicht. Had laatst een astra wagon 1.4 turbo van Logicx als vervanger via Volvo Assistance, boordcomputer gaf aan 1 op 18,2 aan de pomp toch echt maar 1 op 16,7.

Het enige echte verschil kan ik merken tussen zomer en winterbanden, ik ben altijd sterk overtuigd van een behoorlijk placebo effect met oog op additieven, je wilt minder verbruik zien en zal daar ook ongemerkt op acteren.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Dag rthartog,

welk additief gebruik jij?

Gisteren; 8.8 l op 650 km kleine wegen, knap, das 1.5 liter minder.

Ik heb nu dus maw een goed excuus om af en toe wat langere afstand tegen hoegre snelhied te rijden, mooi,

is dat een geldige reden bij politiecontrole?.....

Battery was trouwens op, gisteren terug van onderhoud, remblokken vooraan op en battery op, daarom werkte de start/stop niet meer, wie weet gaat dat ook iets opleveren , die start stop, kom 5 kruispunten met lichten tegen onderweg
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

Ik gebruik de "wynns injector plus cleaner" en qua verbruik hoef je er niet perse iets van te vernemen natuurlijk. Het is echter een goed preventief onderhoudsmiddel om te zorgen dat je injectoren goed blijven en de motor inwendig schoner.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het zeker wel nut heeft af en toe een additief te gebruiken, gewoon preventief om te zorgen dat je injectoren goed blijven sprayen (de injectoren moeten een hele fijne mist sprayen en door een heel klein beetje vervuiling kunnen dit al kleine druppeltjes worden, dit mengt slechter met lucht)

Bij dit type motor valt het qua vervuiling nog mee, maar de beroemde THP motoren van BMW/PSA geven vaak problemen door vervuilde injectoren. Ik wil niet helemaal op de technische details in gaan.
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Dag rhHartog,

bedankt, deze motor is een Ford Ecoboost met directe injectie,

naar het schijnt (nu ga ik effe doen alsof ik er iets technisch van snap) worden daardoor de kleppen niet gespoeld met benzine (en additief in de benzinetank) en kunnen de kleppen daardoor vervuilen.

De injectoren zelf zullen wel zuiver zijn ja.

Ik heb laatst ook een busje gekocht, additief, geen idee welk merk, busje met lange teut, maar dat wou maar niet in de benzineklep passen, alles liep er langs.

Mijn auto heeft geen bezinedop di eje eraf moet draaien, klepje open en een soort dop die geopend wordt door er de benzineslang in te duwen.

Dat busje met teut was denk ik gewoon niet lang genoeg.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

Klopt helemaal, de brandstof stroomt niet langs de kleppen en hierdoor kunnen deze alsnog vervuild raken. De gedachte is dat deze kleppen vervuild raken door roet (EGR) en roet ontstaat door een slechte verbranding.
Dus.. als je de injectoren goed schoon houdt, zal je ook minder roetuitstoot hebben en dus minder snel vervuilde kleppen.
Dit is wel de theorie, in de praktijk weet ik dat de kleppen alsnog niet 100% schoon blijven, dat lukt gewoon niet bij direct ingespoten benzine motoren. Maar des te belangrijker is het dus dat je verbranding schoon is.

Zonder EGR was het probleem nagenoeg niet aanwezig, maar helaas is dit de manier om makkelijk NOx te reduceren en wordt het dus veel toegepast...
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

-Delete-
Laatst gewijzigd door rthartog op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: post werd 2x toegevoegd.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

BG_V40cc schreef: Dag rhHartog,

bedankt, deze motor is een Ford Ecoboost met directe injectie,

naar het schijnt (nu ga ik effe doen alsof ik er iets technisch van snap) worden daardoor de kleppen niet gespoeld met benzine (en additief in de benzinetank) en kunnen de kleppen daardoor vervuilen.

De injectoren zelf zullen wel zuiver zijn ja.

Ik heb laatst ook een busje gekocht, additief, geen idee welk merk, busje met lange teut, maar dat wou maar niet in de benzineklep passen, alles liep er langs.

Mijn auto heeft geen bezinedop di eje eraf moet draaien, klepje open en een soort dop die geopend wordt door er de benzineslang in te duwen.

Dat busje met teut was denk ik gewoon niet lang genoeg.
Hier heb je als het goed is een extra tuutje die bij de auto geleverd is (soort van trechter)
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

rthartog schreef: Klopt helemaal, de brandstof stroomt niet langs de kleppen en hierdoor kunnen deze alsnog vervuild raken. De gedachte is dat deze kleppen vervuild raken door roet (EGR) en roet ontstaat door een slechte verbranding.
Dus.. als je de injectoren goed schoon houdt, zal je ook minder roetuitstoot hebben en dus minder snel vervuilde kleppen.
Dit is wel de theorie, in de praktijk weet ik dat de kleppen alsnog niet 100% schoon blijven, dat lukt gewoon niet bij direct ingespoten benzine motoren. Maar des te belangrijker is het dus dat je verbranding schoon is.

Zonder EGR was het probleem nagenoeg niet aanwezig, maar helaas is dit de manier om makkelijk NOx te reduceren en wordt het dus veel toegepast...
Daarom tank ik ook gewoon geen B merk, voor de zekerheid.
En 1x per 1/2 een goed additief is voldoende Bardahl bijvoorbeeld en Forte deze worden ook door garage gebruikt en zijn zeer goed

Ik rij nu gem. gemeten aan de pomp 1:15/16 met V40 T2 2.0
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
ontheroadagain
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 13.07.2017 - 21:28

rthartog schreef: Bij dit type motor valt het qua vervuiling nog mee, maar de beroemde THP motoren van BMW/PSA geven vaak problemen door vervuilde injectoren. Ik wil niet helemaal op de technische details in gaan.
Een beetje oftopic, maar de THP motoren hebben geen vervuilde injectoren maar vervuilde kleppen. (ervaringsdeskundig :devil: )
Volvo V40 T3 Nordic+ geartronic 2017
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

Klopt, maar dat komt vaak door vervuilde injectoren / slechte verbranding.
Plaats reactie

Terug naar “V40”