Normaal zit de dagrijlicht schakeling in de schakelaar op het dashboard. Daar zit 1 draad op die dat aanstuurt, wellicht kun je die eens loshalen en kijken of het probleem dan opgelost is?
Ik heb hetzelfde 'probleem' met mijn 440 uit 1992. Als ik mijn schakelaar op 0 zet blijven de lampen ook gewoon branden.. Ze hebben mij verteld dat Volvo dit in de jaren '90 deed om voor te lopen op een wet dat je overdag altijd licht aan moest hebben.. Maar zelf vind ik het soms knap irritant.. Ik zou dan ook graag weten hoe ik deze uit kan schakelen..
John440 schreef:Ik heb hetzelfde 'probleem' met mijn 440 uit 1992. Als ik mijn schakelaar op 0 zet blijven de lampen ook gewoon branden.. Ze hebben mij verteld dat Volvo dit in de jaren '90 deed om voor te lopen op een wet dat je overdag altijd licht aan moest hebben.. Maar zelf vind ik het soms knap irritant.. Ik zou dan ook graag weten hoe ik deze uit kan schakelen..
Dat is een zeer effectieve VEILIGHEIDSVOORZIENING die iedere Volvo tot op de dag van vandaag gewoon af fabriek heeft, VEILIGHEIDSgordels zijn soms ook best irritant, knip die er (als Veiligheid iets is dat je zo lijkt te storen) dan ook meteen uit.
roodenh schreef:
wat is mijn probleem: als ik de auto van contact afzet blijven de lampen gewoon branden, ook als je de schakelaar van de lampen op O zet.
Even lezen jongens. Nu gaan er 2 discussie door elkaar: techniek en veiligheid. Dit topic gaat over techniek.
Volgens mij gaan jullie allemaal aardig off-topic. Het gaat er hier over dat als roodenh zijn contact UIT zet dat DAN de lichten blijven branden. Dus niet als men rijd. Kwestie van even goed lezen... Dus als er iemand een oplossing weet?
Ik heb nog nooit van een dag-rij relais gehoord, maar er zijn wel meer dingen waar ik nooit van gehoord heb en door dit forum wordt ik snel wijzer. Zou het niet gewoon een geval van kortsluiting tussen twee draden kunnen zijn. Of kortsluiting in de schakelaar.
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Gewoon een slechte schakelaar. Het ding krijgt blijkbaar geen signaaltje door van het contactslot, van 'ik moet aan' of 'ik moet uit'.
Zelf vind ik het soms ook wel lastig dat de lampen niet uit kunnen. Bijv. met auto stofzuigen, en de radio aan, dan moeten de lampen aan. Op vakantie was het helemaal lastig. 's Avonds even in de auto zitten, boekje lezen -> radio aan -> dus lampen aan. Volgende morgen wou de auto slecht starten
Het is in dit forum al vaker gesteld: de schakelaar tussen nul en 1 en je lichten zijn uit. Als je radio alleen aan kan met de lichten aan, moet je de voeding van je radio ergens anders vandaan halen. Mijn radio speelt prima met de lichten uit.
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
dat heb ik ook dat de lampen branden dat hebben ze gemaakt voor veiligheid.knip de gele draad door en hij kan gewoon op 0 staan en ze branden niet meer.....basta!
Het gaat hier niet om het inschakelen van de lampen als de auto op contact staat of als de motor loopt, maar als hij zijn contact uit heeft staan. Lijkt mij een kortsluiting in de schakelaar, wellicht in de schakeling die de dagrijlichten regelt. Vandaar mijn opmerking om die draad een los te halen. Mocht het geen oplossing bieden is het wellicht de moeite om de schakelaar in zijn geheel te vervangen, die kost op de sloop niks (5-10 euro moet je klaar kunnen zijn)...
Laat ff weten of je het hebt kunnen oplossen!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
waarschijnlijk is het je schakelaar die kapot is
doordat je verlichting normaal gesproken altijd aan is (als je rijdt)
kan de schakelaar behoorlijk warm worden
waardoor het plastic in de schakelaar zelf poreus word
Ghostwriter,
Da's geen antwoord waar TS op zit te wachten
Maar het moet mijns inziens idd in de schakelaar in combinatie met een relais zitten. De lampen moeten hoe dan ook uit gaan als je de sleutels uit het contact haalt. Alleen de stadslichten mogen blijven branden als de schakelaar op standje 1/2 staat.
Op 1 of 0 moeten ze uit zijn.
Onze volvo 460 heeft dit ook gehad wat er dan gebeurde was het volgende: als je starte (vooral met koud weer) dan sprongen de lichten 5 minuten later op maar soms direct, bij het afzetten van de motor was dit juis hetzelfde. De oplossing lag in het relais kastje dat je rechts vanachter kan vinden in het motorcompartiment. Als je dan op een bepaalde relais tikte was dit gedaan, uiteindelijk hebben ze in de garage de relais vervangen, zou ook eens zien of het niet deze relais kan zijn