Goedenavond allen,
Vorig jaar rond dit tijdstip meldde ik mij aan bij dit forum met de mededeling een V60 gekocht te hebben, nadat ik naarstig op zoek was geweest naar een V70. De V60 leek ons toen de 'verstandigere' keuze, bovendien liepen we tegen een exemplaar aan die in alles voldeed naar waar wij zochten. En ik moet eerlijk zeggen: wat een ontzettend fijne rijmachine was dat, snel, fijne automaat en bomvol luxe en gadgets.
Toch heb ik nooit een 'klik' met de V60 kunnen krijgen, precies waarom weet ik niet, maar liep gaandeweg tegen een paar zaken aan die mij niet echt konden bekoren. Zo was het altijd een gevecht met de bagageruimte als we op vakantie gingen. Terwijl ik niet eens zo groot (1.77 m.) ben, stootte ik altijd mijn hoofd tegen de zonneklep als ik wat verder vooruit wilde kijken. Weliswaar kleine, maar toch irritaties. De lage instap in de sportstoelen (die overigens perfect zitten) vond mijn rug ook niet altijd even fijn. Het klinkt raar, maar deze auto was voor mij 'te snel.' Door het gemak van de automaat en het enorme vermogen, hoefde je bijna niets te doen om hoogst illegale snelheden te bereiken en het is een wonder dat ik (of mijn vrouw, die er het meest in rijdt) nog nooit een schrijven uit Leeuwarden hebben gehad.
Ergo: ik miste de Skoda met z'n tamme motor, z'n enorme ruimte, het schakelen, waardoor ik meer moeite moest doen om heel snel te willen, wat ik niet wil, en het comfort. Toen kwam vanzelfsprekend de V70 ook weer in beeld. Stiekem toch nog een paar Superb's bekeken, maar eenmaal gewend aan de kwaliteit van Volvo, wilde ik toch nog meer een V70. En vooral een exemplaar met 5 cylinders. Die sound is verslavend, het verschil tussen een live concert en een MP3.
Dus op zoek naar een exemplaar vanaf 2015, want ik wilde er wel een jaartje op vooruitgaan, tenslotte heb ik een jaar gestuurd in de V60. Dan is een 5 cylinder moeilijk te vinden, want het overgrote deel heeft de inmiddels volledig ingeburgerde vierpitter van 1969 cc. Een prima krachtbron, zeker in de D4 uitvoering zoals in de V60, maar het is geen vijfpitter.
Toen vond ik een exemplaar met 105000 km. op de teller en precies de uitvoering die ik zocht voor ook nog eens een goede prijs. Alleen was deze van 2014, maar wel van december '14 en dus MY 2015. Dus ben ik gaan bellen met de verkopende partij en een afspraak gemaakt voor bezichtiging en proefrit. Daar aangekomen bleek het inderdaad een bijzonder fraaie auto. Een paar minpuntjes, het knipperlichtglas in de linker spiegel had een barst, evenals het rechter achterlicht, dit is inmiddels opgelost door nieuwe exemplaren. En dan de wielen, bijzonder basic. Maar laat ik nu net vorig jaar 'dedicated' Bor's (18') onder de V60 gezet te hebben, en deze passen 1 op 1 op een V70. Deze restrictie nam ik mee in de deal en na wat onderhandelingen heb ik m'n handtekening gezet onder het koopcontract.
De V70 is Seashell metallic en heeft een zwart lederen interieur. Het is een Momentum met een D3 van 136 pk geworden (meer dan zat, ook voor de 1500 kg. zware caravan) en de vorige eigenaar had al een afneembare haak mee besteld bij het plaatsen van de order. Ook heeft hij getint glas vanaf de B stijl aangevinkt, alsook het business pakket en het winter line pakket. Precies wat ik min of meer zocht, al had ik standverwarming ook op m'n lijstje staan, maar ja, je kunt nu eenmaal niet alles hebben.
Inmiddels zijn we een week en 750 km. verder en ik weet nu wat ik een jaar heb gemist, de ruimte, de heerlijke 5 cylinder en de sublieme fauteuils, nog beter dan in de V60. Ik vind het heerlijk om weer te mogen schakelen en de 136 paarden zijn meer dan zat, ik heb zo weer m'n rijstijl die ik destijds had in de Superb weer overgenomen. Heerlijk. Ondanks dat de V60 een Harman/Kardon systeem had, vindt ik het high performance sound systeem in de V70 beter klinken, betere klankkast denk ik.
Op de foto de V70 in de showroom, inmiddels siert hij onze straat en genieten wij van iedere meter die wij er mee rijden. Het is nu de daily van mijn vrouw en ook zij is erg blij met de overstap, daar waar zij vorig jaar aandrong op de V60, met name om zijn prachtige lijnen, en dat heeft de V60 zeker, de V70 is meer een 'evergreen,' met minder trendgevoeligheid als voordeel. We hopen er dan ook nog jaren in te mogen sturen.