V40 D2 2.0 2015

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Jamie91
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.08.2019 - 20:44

Beste mensen,

Speciaal een account aangemaakt om wat extra adviezen en tips te ontvangen.
Mijn naam is Jamie, 28 jaar oud, uit Arnhem. In de afgelopen 7 jaar veel pech autos gehad; Renault Clio '94(6mnd), Mitsubishi Carisma '00(1,5 jaar), Peug 205 (1,5 jaar), Golf IV 1.4 '01 (1 jaar) en een Golf IV 1.9TDI '03 (2,5 jaar). De laatstgenoemde is momenteel nog in bezit en ook hier veel onderhoud aan gehad. Fantastische auto wbt vermogen en acceleratie. Inmiddels al 3,5 ton op de teller en zelf zon 70dkm mee gereden. Echter, zoals je leest, ik kom uit Arnhem en Arnhem wilt heel graag het beste jongetje van de klas zijn en dus mag mijn Golfje niet meer het centrum in. Ook begint die aardig op leeftijd te raken en begint zijn pensioen er wel een beetje aan te komen.
Ik rijd zo'n 30 - 40 dkm per jaar, veelal zakelijk maar een lease auto zit er bij ons bedrijf niet in. Hiervoor krijgen we een zeer ruime vergoeding voor de kilometers voor.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe auto en mijn oog is gevallen op de V40. Via de schoonfamilie al in menig Volvo mogen rijden (2005 V70 en 2019 XC90[Damn wat een bak!]). Mijn golfje rijdt 1op 15-18 en ik rijd redelijk sportief. Ik zoek een auto die zuiniger is dan dit en mijn rijgedrag enigszins aan kan. Wellicht moet ik zelf wat water bij de wijn doen en dat pedaal niet helemaal door vloer rammen maar dat terzijde.

Na flink wat research en vandaag een testrit in een 1.6 D2, kom ik uit bij de 2.0 D2. De 1.6 is mij te traag en daar ik heel wat anders gewend ben, niet mijn ding. Morgen wil ik dus kijken naar een 2.0 D2. Echter lees ik veel verschillende verhalen.
Het betreft een 2.0 D2 Momentum Business uit 2015 met 171dkm op de teller, ex-lease auto.

Als het goed is, is dit de verbeterde versie van de 1.6 motor, waar veel EGR en turbo problemen mee waren.
Van de 2.0 lees ik echter dat het vliegwiel regelmatig kapot gaat; klopt dit of las ik het over andere modellen?
Wat zijn aandachtspunten waar ik op moet letten bij de proefrit?
Welke zaken komen regelmatig terug in het onderhoud?
Hoe staat het gesteld met de kwaliteit van de motor? Is dit een motor die makkelijk 600dkm kan halen, zoals de oude motors van weleer?
Hoe is jullie ervaring met het verbruik? Wat haalt deze bij jullie?

Raden jullie de 2.0 D2 aan of adviseren julie een ander model en zo ja, welke en vooral waarom?

Bvd
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13787
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

2.0D2 is 'n topmotor, doet probleemloos 1 op 20 en is zeker geen verbeterde 1.6D maar 'n compleet nieuwe motor
Jamie91
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.08.2019 - 20:44

En wat betreft ander onderhoud? Zoals de koppeling, vliegwiel?
Zie topic op dit forum
Hier gaat het vooral om een D4 maar als ik mij goed herinner is de 2.0 dezelfde motor, alleen met wat andere onderdelen, ook geplaatst in de D3, D4 en D5.
Laatst gewijzigd door Jamie91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13787
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Koppeling ken ik geen problemen mee, de oude 1.6 D2 had die soms wel
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3727
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

V40 zal je bevallen in vergelijking met de Golf: goede stoelen, strakke wegligging, mooie afwerking en zuinig. De 1.6D2 is een Euro 5 diesel en moet elke 20.000km nwe olie. De 2.0D2 is een Euro6 diesel en die wil elke 30.000km nwe olie. Het twee liter blok kan 190pk leveren (D4) dus in de D2 versie is hij met 120pk tam en dat is goed voor de levensduur. Probeer ook eens een D3 en D4 om het verschil te ervaren. De eerste D4's gaven problemen (EGR en EGR koeler) maar daar is inmiddels door Volvo een verbeterde versie voor ontwikkeld.

Let er bij aanschaf op dat de beurten netjes op tijd zijn uitgevoerd. Leaserijders letten daar soms niet zo op en dan kan de wissel zo maar worden uitgevoerd op 40.000km o.i.d. Mooi laten staan in dat geval.

De distributieriemwisssel moet volgens mij op 150.000km, waarschijnlijk is dat nog niet gedaan op de auto die je op het oog hebt.

Een Momentum is vrij kaal. Kijk ook eens naar een Summum of R-Design.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3727
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Hier gaat het vooral om een D4 maar als ik mij goed herinner is de 2.0 dezelfde motor, alleen met wat andere onderdelen, ook geplaatst in de D3, D4 en D5.
De nieuwe 4 cilinder twee liter is er inderdaad als D2 (120 pk), D3 (150pk), D4 (180 of 190pk), en D5 (2xxpk).
D2 en D3 hebben een turbo, D4 en D5 hebben twee turbo's.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jamie91
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.08.2019 - 20:44

Vandaag een proefritje gemaakt in een 1.6 en die stoelen zijn inderdaad fantastisch! De auto zelf was niet helemaal dat ik dacht van dit wordt hem...lagers hoorde ik nadrukkelijk en kwam wat rare bijgeluidjes. Heb deze dus laten staan.

Is er ergens een lijst beschikbaar waar dan de verschillen inzitten tussen de momentum, kinetic, summum en r-line? Ik heb mij rot gezocht maar kan geen duidelijk verschil vinden. Ik weet de opbouw van de lijst en dat de summum en r-line de meeste opties hebben maar ik kom van een Golf IV af en was al blij dat ik ABS en ESP heb haha!

Degene waar ik morgen naar wil kijken heeft:
Opties en accessoires

achterbank in delen neerklapbaar /achteropkomend verkeer waarschuwing / airco (automatisch) / alarm klasse 1(startblokkering) / aluminium interieur afwerking / Anti Blokkeer Systeem / Anti doorSlip Regeling / armsteun voor / audio installatie / Autonomous Emergency Braking / bandenspanningscontrolesysteem / bestuurdersairbag / bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar / binnenspiegel automatisch dimmend / Bluetooth telefoonvoorbereiding / boordcomputer / bots herkenning en activatie / Brake Assist System / buitenspiegels elektrisch inklapbaar / buitenspiegels elektrisch verstel- en verwarmbaar / Business Pack Connect / centrale deurvergrendeling met afstandsbediening / chroom delen exterieur / cruise control / dakspoiler / electronic climate controle / elektrische ramen voor en achter / Elektronische remkrachtverdeling / Elektronisch Stabiliteits Programma / hill hold functie / hoofd airbag(s) achter / hoofd airbag(s) voor / hoofdsteunen actief / knie airbag(s) / LED achterlichten / LED dagrijverlichting / lederen/stof bekleding / lederen stuurwiel en versnellingspook / lendesteunen (verstelbaar) / lichtmetalen velgen 16" / metaalkleur / multimedia-voorbereiding / navigatiesysteem full map + hard disk / parkeersensor achter / passagiersairbag / passagiersstoel in hoogte verstelbaar / radio-CD/MP3 speler / regensensor / spraakbediening / start/stop systeem / stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk / stuur verstelbaar / stuurwiel multifunctioneel / voetgangersairbag / zij airbag(s) voor
Laatst gewijzigd door Jamie91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3727
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Is er ergens een lijst beschikbaar waar dan de verschillen inzitten tussen de momentum, kinetic, summum en r-line?
Ja, die is er. Op de Volvo site kun je de folders downloaden van modellen uit het verleden. De link hiervoor: https://www.volvocars.com/nl/footer/bro ... -bouwjaren

In de V40 is veel aanbod, dus ruime keuze, ga dus voor een met veel opties. Je rijdt redelijk sportief, dan zou je een D4 R-design waarschijnlijk het prettigst vinden.
Zo iets bedoel ik: https://www.alphabetoccasions.nl/aanbod ... ct-9xgv16/
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Joh@n
3rd Gear member
Berichten: 268
Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

DB200 schreef:
Een Momentum is vrij kaal. Kijk ook eens naar een Summum of R-Design.
Een R-Design is kaler dan een Momentum ;) Tenzij stukken plastic onder meer luxe valt. Verder zou ik zeker even kijken of er een goede D4 in je budget valt, want dat is toch echt wel een fijn ding. Snel, zuinig en degelijk. Er zijn ook zeker leaserijders die wel geven om hun auto. Mijn auto is eerder dit jaar ook voor een leuke prijs en met weinig km's (120000 na ruim 4 jaar) te koop gekomen.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3727
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Een R-Design is kaler dan een Momentum Tenzij stukken plastic onder meer luxe valt.
Niet als de auto is voorzien van een R-DESIGN PLUS LINE (i.c.m. Business Pack Connect). Kijk even op deze link, dan begrijp je wat ik bedoel.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

DB200 schreef:
Is er ergens een lijst beschikbaar waar dan de verschillen inzitten tussen de momentum, kinetic, summum en r-line?
Ja, die is er. Op de Volvo site kun je de folders downloaden van modellen uit het verleden. De link hiervoor: https://www.volvocars.com/nl/footer/bro ... -bouwjaren

In de V40 is veel aanbod, dus ruime keuze, ga dus voor een met veel opties. Je rijdt redelijk sportief, dan zou je een D4 R-design waarschijnlijk het prettigst vinden.
Zo iets bedoel ik: https://www.alphabetoccasions.nl/aanbod ... ct-9xgv16/
Maar staar je niet blind op uitvoering momentum/summum etc.
Volvo kent een lange optielijsten met pakketten en losse opties.
Een momentum kan derhalve completer zijn dan een summum.
Beter dus kijken naar de werkelijk aanwezige uitrusting ipv bepaalde uitvoeringen al bij voorbaat uitsluiten.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Jamie91
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.08.2019 - 20:44

Dank in ieder geval. Het is ergens ook een gevoelskwestie. Ben natuurlijk niet veel gewend qua opties dus elke optie is nu al winst.

Een r design maar ook de summum ligt vaak net wat hoger dan ik wol uitgeven. Als dit vandaag niks is, zoeken we verder.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13787
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een Nordic+ is een goede spec, met xenon, voorruitverwarming, stoelverwarming, on call en standkachel, bij de D2 is een 62 ltr tank een prettige optie, je actieradius is zomaar 1300km
RB64
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

OGA244 schreef: Koppeling ken ik geen problemen mee, de oude 1.6 D2 had die soms wel
:'(

Ook de koppelingen het vliegwiel van de 2.0d VEA is niet best.
Het is een typisch kwaaltje, pedaal blijven plakken.
Overaal te lezen en bekend bij volvo. Bij mij rond de 50k compleet vervangen onder coulance. Was al buiten de fabrieks garantie.

Als je er een koopt zou ik maar eens vragen of dit al vervangen/gemodificeerd is.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Jamie91
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.08.2019 - 20:44

Volgens Volvo dealer Henk Scholten zijn de kwaaltjes bij dit blok te vinden in de EGR klep en koeling en koppelingscilinder.
Tot nu toe hebben de meeste autos die uit de lease komen, deze dingen niet vervangen en dus geen klachten. Ze gaven wel aan dat de EGR binnen 48 maanden garantie is bij storing.

Vanochtend netjes gebeld naar de dealer om een proefrit te maken, kom ik daar...auto verkocht. Erg netjes van ze...
Dus naar een andere wezen kijken, die had 193 op de teller en distri niet gedaan. Evenals de bovengenoemde kwaaltjes. Reed verder goed maar volgens mij dacht iemand schoon te kunnen maken met een staalspons...helaas veel krassen. Heb deze laten staan. Beurtjed wel netjes op tijd gehad daarentegen. Ik zoek verder.

Een 1.6 wordt het in ieder geval zeker niet. Zon 2.0 is veel aangenamer.
Gebruikersavatar
Joh@n
3rd Gear member
Berichten: 268
Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

DB200 schreef:
Een R-Design is kaler dan een Momentum Tenzij stukken plastic onder meer luxe valt.
Niet als de auto is voorzien van een R-DESIGN PLUS LINE (i.c.m. Business Pack Connect). Kijk even op deze link, dan begrijp je wat ik bedoel.
Ja, ik kan ook aangeklede Momentums vinden. Een R-Design zonder allerlei lines is simpelweg kaler:

Afbeelding

Geen cruise control, geen regensensor, geen dimmende spiegel. Heeft een Momentum allemaal wel :) Is trouwens een screenshot uit de MY2015 Business prijslijst.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
Plaats reactie

Terug naar “V40”