Beste mensen,
Mijn V50 (diesel, 2011,235.000 km) heeft de afgelopen maanden regelmatig storingen. Mijn garage heeft al van alles geprobeerd, maar kan het probleem niet vinden. Ik zit met mijn handen in het haar, de auto is verder helemaal in orde, nu wegdoen is zonde en ik wil ook een ander, via marktplaats bijv., niet met dit probleem opzadelen. Daarom ben ik op zoek naar de gouden tip. Wie kan mij helpen???
Een overzicht van de storingen die optreden en wat de garage gedaan heeft:
Eind april: plotseling wil de auto niet starten. Het display geeft een immobilzermelding en anti-skidservice vereist. Het startrelais geeft een hard tikkend geluid. De ANWB checkt eerst de accu, die is goed, (vervangen eind 2018). Er worden allerlei storingen gevonden, maar wissen helpt niet. Uiteindelijk helpt een can-busreset. De auto start direct. 2 weken staat hij bij de garage. De auto wordt dagelijks gestart. De storing keert niet terug.
Begin juni, de storing (tikkend relais, immobilizer, anti-skid) keert weer terug. De ANWB leest uit en vindt 4 codes. Ik heb een foto van 2 codes: "C004087 'Rempedaalschakelaar 'A' Bussignaal en berichtstoringen. Ontbrekend bericht." en: "U01 4000 Geen communicatie met de centrale electronicamodule (CEM) Algemene storingsinformatie. Geen subtype-informatie." Een Can-busreset helpt, maar een uur later weer dezelfde storing, maar na een minuut verdwijnt de storing vanzelf en de auto start zonder problemen.
Nu staat de auto 4 weken bij de garage, dagelijks starten, regelmatig rijden, maar de storing komt opnieuw niet terug. De monteurs lezen geen storingen in het systeem. Allerlei kabelbomen worden doorgemeten, de stroom en massapunten worden schoongemaakt, de computer wordt opengemaakt, maar geen sporen van vocht. Nieuw contactslot wordt gemonteerd.
Begin juli auto weer opgehaald. Onder andere een rit naar Oostenrijk gemaakt en weer terug. Geen enkel probleem, tot 2 dagen later op de heetste dag in juli. De storing treedt om de haverklap op tijdens een kort ritje in mijn woonplaats, nu voor het eerst ook tijdens het rijden. De auto slaat af, ik krijg de bekende meldingen (immobilzer en anti-skid) en hoor het tikkende relais. Als ik even wacht, verdwijnt het tikkende geluid ook weer en kan ik weer starten. Nu zie ik, voor het eerst, ook de melding 'Verminderd motorvermogen', maar ik merk daar niets van, de auto trekt gewoon op zoals altijd. Opnieuw naar de garage gebracht, de eerste 2 km valt de auto steeds weer stil, maar daarna rij ik zonder problemen de 35 km naar de garage. De storingen worden gewist, zekeringkasten worden gecontroleerd op vocht en doorgemeten, ook hier geen probleem. De auto staat nu alweer 3 weken bij de garage en de storing treedt opnieuw niet op. Ik heb dit forum al doorgelezen en de volgende problemen doorgegeven aan de monteurs: Roetfilter, EGR, stuurhoeksensor, gierhoeksensor, turboslang vast, bouten van de wielen vastzetten, losse stekkers ECM passagierskant. Dit is het ook allemaal niet.
Gisteren nog even bij de garage wezen kijken, ik heb een paar rondjes gereden. Ik heb wel 20 keer gestart, zonder problemen...
Ik hoop van harte dat jullie nog goede suggesties hebben! Bedankt voor het lezen en meedenken!
Henk Germans
Volvo V50 2011: storing immbolizer/anti-skid serveice vereist/verminderd motor vermogen
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Ik zou de bekabeling nog een keer nalopen. Doormeten is niet voldoende. Bij mij lag de CANBUS kabel open en zodra deze door trilling contact maakte met het chassis schoot m'n auto in de noodloop met vergelijkbare storingen.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03.06.2019 - 10:07
Ik heb vergelijkbare problemen, maar dan voornamelijk storingen op mn gaspedaal signaal en soms anti skid, dus ik lees graag even mee.
Vreemd genoeg was het ook bij mij met die warmte erger dan nu.
@HJR, nog tips waar te beginnen aan de zoektoch?
Vreemd genoeg was het ook bij mij met die warmte erger dan nu.
@HJR, nog tips waar te beginnen aan de zoektoch?
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Nee geen idee. Ik heb alles uitbesteed aan de Volvo garage destijds. Kan ik je helaas niet mee helpen..Laurensvh schreef: @HJR, nog tips waar te beginnen aan de zoektoch?
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
U vraagt, ik draai. Vandaag, 3 jaar nadat ik er voor het eerst en laatst last van had, schoot hij weer in de noodloop op de snelweg. Morgen even langs de garage.
Stay tuned..
Stay tuned..
Laatst gewijzigd door HJR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Bij de oudere D5's komt dit kwaaltje ook nog wel eens voor, de meest vreemde meldingen en slecht lopende motor. Bekijk de bekabeling naar je verstuivers eens. Ik weet niet of die bij de 2.0D ook de bekabeling over het blok loopt, maar die wordt na jaren van warmte broos en kan sluiting veroorzaken. Ik heb een stuk kabelboom vervangen en nooit meer last gehad.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.08.2019 - 12:49
ik heb ook 2D. Mijn motor is niet in de noodloop geschoten. Ik kreeg wel de melding 'verminderd motorvermogen' maar daar merkte ik niets van tijdens het rijden. Optrekken was niet minder snel of krachtig dan zonder melding. Zou de kabel naar de verstuivers dan toch beschadigd kunnen zijn, of merk je dat inderdaad aan een echte noodloop?
Laatst gewijzigd door Henk G. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- HJR
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16
Nou mijn blok liep gisteren avond op 3 cilinders zover was ik al. Dat vermoeden is vanmorgen bevestigd door de ANWB die door Volvo-assistance was ingeschakeld. De ANWB heeft de auto uitgelezen en kwam wat foutcodes tegen waaronder P126300, P02CE00 en P037D00. Overigens is de auto nu uit de noodloop en rijdt prima. Echter zal het probleem vroeg of laat weer terugkomen denkt men dus die verstuiver zal vervangen moeten worden. De auto staat bij de garage en het zal paar dagen duren voordat ze er aan kunnen sleutelen. Mocht de verstuiver vervangen moeten worden ben ik 800 euro verder.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line