XC70 offroad

Plaats reactie
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Nu ik in een XC70 rij, ben ik ook wel benieuwd naar wat je qua prestaties in het terrein kunt verwachten van de auto en of het uberhaupt zin heeft om bijvoorbeeld te gaan "greenlanen"

Er zijn filmpjes van mensen die waanzinnige dingen doen met een XC70, maar dat zijn mensen die een hele dikke portomonee hebben of er geen donder om geven dat hun auto er na een tochtje niet zonder permanente schade van af komt.

Zijn er hier mensen die met hun XC70 het asfalt met enige regelmaat verlaten?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

10.000 km in het oostblok en ik was weer aan nieuwe draagarmen en veerschotels toe (die waren dus 2 maand voor de vakantie vervangen), dus denk met offroaden dat je ook wel wat meer onderhoud kan verwachten.

Los daarvan, dat is logisch natuurlijk, ik zou vooral de bodem beschermen met goed plaatwerk.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Echt offroaden heb ik met de XC60 niet gedaan maar een modderig zandpad wel en dat vond hij best leuk.
ASR even uit zodat je controle hebt over het vermogen en de auto zelf niets terug regelt en gassen maar.
Overigens heb je met winterbanden net even meer grip.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ja, ik was al verbaasd dat de XC geen extra verstevigde veerpoten of draagarmen heeft, en dat had ik gezien het extra gewicht ook eigenlijk wel verwacht.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

anders is het misschien een idee om met een paar XC's te gaan greenlanen, gewoon met elkaar rustig het onverharde terrein op om te kijken wat de auto's kunnen, in de wetenschap dat je altijd een aantal "vrinden" achter de hand hebt die je uit situaties kunnen helpen waar je auto niet zelf uit komt.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

In Zuid-Limburg, of op de kiezeldijkjes van Zuid-Beveland, zandwegen in Drenthe, of op de Sallandse Heuvelrug (geen of weinig verbods-bordjes daar gek genoeg) lijkt een xc70 mij wel kunnen, mits je takken van het pad haalt, en rustig rijdt

Gezien de beperkte op / af / overloop hoek en geen lage gearing moet je het denk ik bij redelijk vlakke onverharde wegen houden
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26943
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Geenage gearing hoeft niet direct een beperking te zijn.
Ik ken ook wat van die filmpjes en de XC doet het daar best oké in, zal misschien soms een aanloopje nodig hebben maar je kan ver komen.
Belangrijk is een setje goede banden waarmee je ook in het zand/modder nog goede grip hebt.

De Nissan ziet nog wel eens modder en andere paden die wat meer off road zijn, ik maak de bodem af en toe extra goed schoon en verder is alles praktisch standaard. Staat 5 cm hoger dan origineel en een set echte terrein banden en dat is het.
In het kader vaak ben je te bang de grond wel eens geraakt en een keer vast gezeten, maar daar zijn geen blijvende gevolgen aan over gehouden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

fredhead schreef: Geenage gearing hoeft niet direct een beperking te zijn.
Ik ken ook wat van die filmpjes en de XC doet het daar best oké in, zal misschien soms een aanloopje nodig hebben maar je kan ver komen.
Belangrijk is een setje goede banden waarmee je ook in het zand/modder nog goede grip hebt.

De Nissan ziet nog wel eens modder en andere paden die wat meer off road zijn, ik maak de bodem af en toe extra goed schoon en verder is alles praktisch standaard. Staat 5 cm hoger dan origineel en een set echte terrein banden en dat is het.
In het kader vaak ben je te bang de grond wel eens geraakt en een keer vast gezeten, maar daar zijn geen blijvende gevolgen aan over gehouden.
Om de afwezigheid van een lage gearing te compenseren voeren sommige merken (bijvoorbeeld LaRo Freelander / Disco Sport) de automaat uit met een extra korte eerste versnelling
Idd, als je dan met wat schwung een niet te lange helling op gaat zal het wel lukken

echt off road met een xc70 zou ik alleen doen met een exemplaar wat nog 900 euro restwaarde heeft :D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20950
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik ga er niet mee de begane paden af: vind ik niet echt nodig. Wat ik wel waardeer is dat je in de winter net even meer grip hebt en ook de caravan kwam makkelijker van z'n plek in het zand en nat gras.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Het is geen Toyota Landcruiser of Landrover Discovery zo'n XC70 inderdaad, maar deze zomervakantie ben ik met mijn XC70 naar Montenegro geweest (was ook op gevaarlijke wegen tijdje terug op tv) en heb me overal prima gered.
Er was een stuk weg richting een dorp waar ik heel blij was met de bodemvrijheid en AWD met gaten welke door regenwater uitgegraven waren. Een kennis met Opel Insignia heeft het ook geprobeerd maar moest afhaken en is niet mee gegaan op een gegeven moment.

Dus ja, hij kan wel wat. Overmatig gebruik op onverharde en slechte wegen zal hem niet ten goede komen (welke auto wel) maar het is niet echt een Offroad monster idd.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Jongens, je k snap dat het geen landcruiser of Defender is. Ik stel ook niet voor om ermee naar furstenau te gaan oid. Ik zoek vooral ervaringen van mensen hier, zoals Armoderos (dank voor je bijdrage).

Daarnaast ben ik benieuwd of er mensen zijn die interesse hebben om met elkaar te gaan "greenlanen" samen plezier hebben van de natuur en onze auto's.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Wij gingen met de XC70 (vorige generatie) tijdens vakanties juist opzoek naar de onverharde mooie wegen (b.v. door kortste route te kiezen). Vorig jaar met vrienden die een XC60 D5 AWD mee hadden een aantal erg leuke paden en wegen in de heuvels/bergen van Toscane gedaan. Onder het motto ‘gewoon proberen. we kunnen altijd (achteruit) weer terug’, en ja, ook dat is een paar keer voorgekomen. Maar meestal kwamen we er prima doorheen, al hebben we dat soms erg behoedzaam gedaan (even uitstappen en weg bekijken kan nuttig zijn). Paden en wegen dus die ik met de huidige V70 nooit had willen (en sommige niet had kunnen) doen. Daarin heb ik de XC dit jaar in Zwitserland een klein beetje gemist (erg weinig gereden, veel OV).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik gebruik de XC regelmatig buiten de nette wegen. Ik rij er mee over slechte bospaden en soms over zeer slechte binnen wegen. Het belangrijkste is de rechter voet. Paar weken terug heb ik er omgezaagde bomen mee uit het bos getrokken. Het heeft mij wel een binnen spatscherm gekost, maar dat zit nu weer vast. Zoals anderen ook schreven, verwacht geen wonderen maar met moed, beleid en trouw kom je een heel eind. Maar denk er aan in de zachte modder zakt de XC door zijn gewicht diep weg. Ik heb een luchtpomp achterin liggen. Kom ik vast te zitten dan laat ik de banden een stuk leeg lopen en dan kom ik meestal wel weer op gang.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”