Schokbreker Nivomat ombouw naar Standaard mogelijk?

Plaats reactie
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Ik had al een paar keer olie op de oprit en dacht dat het niet bij mijn auto vandaan kwam omdat hij meestal met de motor niet op die plek stond en daar alles keurig droog is.
Nu keek ik onder de auto en blijkt het uit de achterdemper te komen.

Navraag bij de dealer blijken het Sachs Nivomat dempers te zijn welke weinig toegepast onder de V60 en daardoor €640,- euro per demper!

Nu heb ik de auto tweede hands en gebruik zelf de trekhaak niet en de achterbak is de klein voor zware belading :) en zou ik de dempers graag om willen bouwen naar standaard veren en schokdempers.
Volgens de dealer is het niet mogelijk maar als ik de veren en dempers zo zie lijkt het wel te passen.

Je kunt namelijk de demper los kopen maar niet de behuizing en zal ik dit via een onderdelen lijn moeten doen om een complete set te hebben uit een vergelijkbare V60.
Het is alleen zonde als ik dit koop en er niet onder blijkt te passen en alsnog €640 euro neer moet leggen voor een schokdemper met niveauregeling en mogelijk zelfs twee keer als rechts ook lek raakt.

Weet iemand in dit forum of de standaard veren en dempers van een gelijkwaardige V60 Diesel zullen passen?
V60 D4 2.0 / 2013 (MY2014)
Laatst gewijzigd door gjburg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002

PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
DB200
6th Gear member

Het zal vast kunnen. Het weggedrag verandert wel. Een buurman heeft een XC70 en vanwege versleten Nivomats heeft hij er gewone schokdempers onder laten zetten. Zijn auto hangt nu standaard in de kont, nog even los van het mindere weggedrag. Hij heeft hier wel 900 euro mee bespaard maar echt blij is hij niet. Typisch gevalletje van WYPIWYG: What You Pay Is What You Get.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
V70R^2
3rd Gear member

DB200 schreef: Het zal vast kunnen. Het weggedrag verandert wel. Een buurman heeft een XC70 en vanwege versleten Nivomats heeft hij er gewone schokdempers onder laten zetten. Zijn auto hangt nu standaard in de kont, nog even los van het mindere weggedrag. Hij heeft hier wel 900 euro mee bespaard maar echt blij is hij niet. Typisch gevalletje van WYPIWYG: What You Pay Is What You Get.
Geen idee welk verkeerd materiaal er dan gemonteerd is (wel de correcte veren voor normale schokbrekers mee besteld?)

Je weggedrag zal er altijd op vooruit moeten gaan met normale schokbrekers, die nivomats zijn een compromis en doen enorm afbreuk aan het weggedrag.

Eerste wat ik altijd doe, Nivomats demonteren, normale goede schokbrekers terug, of een goede set coil-overs (en uiteraard de juiste veren). Meer comfort & meer grip.
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Beide bedankt!
DB200 schreef: Het zal vast kunnen. Het weggedrag verandert wel. Een buurman heeft een XC70 en vanwege versleten Nivomats heeft hij er gewone schokdempers onder laten zetten. Zijn auto hangt nu standaard in de kont, nog even los van het mindere weggedrag. Hij heeft hier wel 900 euro mee bespaard maar echt blij is hij niet. Typisch gevalletje van WYPIWYG: What You Pay Is What You Get.
Dank voor je reactie en dat doorzakken wil ik juist voorkomen door van dezelfde "donor" ook de spiraal veren mee te vervangen als dat lukt. Ik las al in topics van andere modellen dat de veren slapper zijn en de auto anders doorzakt.
Snap dat de wegligging ook veranderd maar ik vermoed dat het grootste deel van alle V60's op normale dempers rijdt en dit voor mij wel acceptabel is. Als de ander ook snel gaat dan ben ik 1300 euro voor twee schokdempers kwijt :'(

Had vandaag contact met de werkplaats maar zal ook nog navraag doen bij de receptie of dit mag en kan bij 160.000km en of er mogelijk coulance regelingen.
Anders ga ik het toch proberen door veren en dempers te vervangen en de bevindingen hier posten.

Mochten er meer tips zijn dan graag.
Laatst gewijzigd door gjburg op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.

V70R^2
3rd Gear member

Wat is prioriteit?

Comfort? Zo goedkoop mogelijk? Of op zoek naar een betere wegligging?
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Het hoeft zeker niet zo goedkoop mogelijk maar ik ben niet voornemens zoveel voor één demper te betalen met het risico dat rechts ook spoedig lek raakt waar ik de nivomat helemaal niet nodig heb.

Op dit moment werkt hij niet meer naar behoren en lekt olie, dus ik moet sowieso iets doen. Was hij de helft dan had ik geen bericht gepost en ook zeker niet in overweging genomen alles te vervangen.

Volgens de dealer gaat dit vervangen voor standaard veren en dempers tegenwoordig niet zomaar, en ze zullen het vast weten. Al vermoed ik dat als ik dit compleet via de onderdelenlijn of autodemontagebedrijf doe van een gelijke diesel dat ik dan alles compleet heb en dit het handigste is. Ook deze demper kan stuk gaan hij is immers gebruikt maar kosten een fractie van de nivomats

Bij andere ideeën hoor ik het ook graag.
Laatst gewijzigd door gjburg op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.

V70R^2
3rd Gear member

Nou, ik zou zeker geen tweedehands spul halen.. Hooguit de montage-randdelen, maar nieuwe schokbrekers en veren kosten een appel&ei, voor €500 heb je polestar schokbrekers achter (de échte, 350pk Ohlins).

Maar even zonder gekheid, een setje super goede schockbrekers voor de achterkant is €200 voor 2 stuks, dan nog wat montage delen van de sloop(als dat al nodig is, kan ik mij niet voorstellen) vervolgens nieuwe veren e.d., voor €600 heb je een alles achter nieuw. een enorme vooruitgang in wegligging en/of comfort afhankelijk van veer/schokbreker keuze.

Persoonlijk had ik gewoon rondom alles vernieuwd, een fatsoenlijke set coil-overs hoeft ook niet meer dan €1000 te kosten (voor en achter, alles nieuw, zittingen, veren, schokbrekers en alles instelbaar, dus op hoogte, comfort/hardheid etc) Misschien wat overdone voor jouw wensen, maar voor dat kleine beetje geld een fantastische investering.
Godtoh
3rd Gear member

Ik lees vaker dat het gedaan wordt bij andere merken (active dempers dan). Geeft als je het goed doet (dempers en veren) geen problemen. Wat ik me wel kan voorstellen is dat de computer merkt dat er geen nivomat meer is en een fout kan geven?

Zie hier ombouw setjes, je kan eens vragen voor de V60. https://shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-p ... 0-v70.html
edraket
7th Gear member

Het schijnt, maar heb dat niet zelf gezien, dat de montage punten ook anders zijn voor de nivomats. Zou dat even goed uitzoeken voordat je allerlei spullen aanschaft.
Ik zou persoonlijk contact opnemen met een sloperij. Die weten echt als geen ander of eea wel past.

Wat je ook nog kan doen is alleen de lekke nivomat vervangen voor een gebruikte. Je kunt vaak gebruikte vinden bij Rima, of Elfrink. Ze gaan inderdaad wel eens lek, maar soms blijven ze tonnen goed. Zou zelf voor een gebruikte gaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
)()()st
2nd Gear member

Bij de oudere Volvo's was het altijd plug-play, mits je de veren mee verving. Hoe het bij deze auto's zit weet ik helaas niet; hopelijk past het 1 op 1.
Mocht het allemaal wel lukken, qua pasmaat etc. dan zou ik me over doorhangen totaal niet druk maken.
Ik vond het opvallend hoe weinig een V60 doorzakt met bijvoorbeeld een caravan. Ik heb zelf na lang twijfelen mijn V60 verlaagd en hoopte dat ie met verlagingsveren ook weinig door ging hangen... en dat is gelukkig zo gebleken :)
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
DB200
6th Gear member

wel de correcte veren voor normale schokbrekers mee besteld?)
Volgens mij zijn de veren niet vervangen. Ikzelf heb niveauregeling op de 190D en het weggedrag is echt stukken beter dan met standaard veren. Ik heb geen ervaring met Volvo niveauregeling.

@edraket: goed advies om te kijken naar 2e hands. Mijn ervaring met bijv. veren is dat als 1 kant kapot gaat, de andere kant niet ook gelijk kapot gaat en dat er wel 150k km verschil tussen kan zitten. Zou ook zo kunnen zijn voor niveauregeling dempers
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Dank voor jullie reacties,

Ik heb alle bekende Volvo demontage bedrijven geprobeerd maar niemand had deze demper liggen.

Daarbij van Dealer en verschillende bedrijven vernomen dat het bij de bij de nieuwere modellen niet eenvoudig is om te bouwen omdat de hele ophanging anders blijkt. Ook draagarmen enz zijn anders bij vering met niveauregeling en de auto met alleen normale veren en dempers toch te hoog of te laag komt te staan.

Toch maar voor een originele demper via de dealer gegaan. Nog wel iets korting gekregen maar het blijft een boel geld..
Ga je veren, dempers, draagarmen enz vervangen, opnieuw laten uitlijnen dan ben je heel veel tijd kwijt en dat is ook wel wat waard.

Bedankt voor de tips en voorlopig heb ik weer een rechte en verende auto.
Hopelijk blijft rechts nog even heel.

Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”