Accu vervangen

Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Hallo medeforummers,

Vandaag heb ik de accu vervangen in mijn 70 D3 van 12-2014. Na meting bleek dat deze toch behoorlijk wat aan kracht had ingeboet. Rond de originele accu bevond zich behoorlijk wat 'witte sneeuw' (met excuses voor mijn pleonastisch taalgebruik), als gevolg van lekkage van deze accu. Uiteraard het e.e.a. goed schoongemaakt alvorens de nieuwe te plaatsen (Bosch 0 092 S5A 080 - S5A). Deze ingeleerd en geen melding meer 'accuspanning laag,' en ook het start/stop systeem werkt weer naar behoren.

Is dit fenomeen van 'witte sneeuw' en lekkage bekend bij een V70 van een vrij recent bouwjaar? Ik ken het alleen bij oude, verwaarloosde accu's en batterijen.

Groet,

Albert.
Laatst gewijzigd door kansberg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
jkr
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 20.04.2017 - 23:05

K las het net voor ik de ruitensproeier vloeistof bij moest vullen. Even n blik op de accu geworpen:
Geen witte sneeuw te zien.
Ben wel benieuwd; hoe moet de accu ingeleerd worden?
Of bedoel je de ramen en achterklep?
V90 CC ‘20 T5 pro polestar maple brown
XC70 '12 electric silver
Saab 9-3 se tid ‘06
Volvo 460 1.8i lpg ‘97
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je moet even met de laptop tegen de CEM zeggen dat er een nieuwe accu in zit zodat hij wat kritischer wordt op lage accuspanning.
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Klopt Jelmer, het in en uitbouwen zou mij zelfs nog wel lukken (minimaal 5 min. wachten met transpondersleutel uit het contact). Maar het inleren heb ik aan onze topmonteur over gelaten. Dat is het voordeel als je binnen de automotive werkt. Ben zelf niet écht technisch, al snap ik min of meer wel hoe het werkt op diagnostisch gebied, ik werk niet met de apparatuur omdat ik een heel andere functie heb binnen de organisatie. Sinds vorige week beschikt deze monteur over de nieuwste diagnose apparatuur, vraag mij niet welke, en het liefst doet hij nu dit soort klusjes, hij kan er mee lezen en schrijven, letterlijk en figuurlijk.

@jkr: Ik weet niet of je start/stop hebt op je XC70, maar ik weet inmiddels o.a. uit eigen ervaring dat start/stop AGM/EFB accu's veel sneller de geest geven dan een standaard startaccu. Na 5 jaar is het meestal gedaan met een start/stop accu, daar waar een standaard startaccu vaak nog tevreden een aantal jaren door snort.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3385
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ehm, betekent dit inleren dat na een accuwissel de auto niet wil starten tenzij je in de weer gaat met een laptop?
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Auto zal starten maar "denkt" dat je een oude accu heb en zal je laadspanning mss te hoog worden.
Daarom moet je middels vida je accu resetten.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

Almerev70 schreef: Auto zal starten maar "denkt" dat je een oude accu heb en zal je laadspanning mss te hoog worden.
Daarom moet je middels vida je accu resetten.
Wat is dat voor raar gedoe???
Accu spanning kun je meten, daar ga je toch niet van "denken" dit zou wel eens een oude accu kunnen zijn laat ik de spanning maar verhogen?????
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
Gebruikersavatar
jkr
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 20.04.2017 - 23:05

kansberg schreef: Klopt Jelmer, het in en uitbouwen zou mij zelfs nog wel lukken (minimaal 5 min. wachten met transpondersleutel uit het contact). Maar het inleren heb ik aan onze topmonteur over gelaten. Dat is het voordeel als je binnen de automotive werkt. Ben zelf niet écht technisch, al snap ik min of meer wel hoe het werkt op diagnostisch gebied, ik werk niet met de apparatuur omdat ik een heel andere functie heb binnen de organisatie. Sinds vorige week beschikt deze monteur over de nieuwste diagnose apparatuur, vraag mij niet welke, en het liefst doet hij nu dit soort klusjes, hij kan er mee lezen en schrijven, letterlijk en figuurlijk.

@jkr: Ik weet niet of je start/stop hebt op je XC70, maar ik weet inmiddels o.a. uit eigen ervaring dat start/stop AGM/EFB accu's veel sneller de geest geven dan een standaard startaccu. Na 5 jaar is het meestal gedaan met een start/stop accu, daar waar een standaard startaccu vaak nog tevreden een aantal jaren door snort.

Ik heb idd start/stop. Schakel dit alleen altijd direct uit; te irritant en volgens mij geen noemenswaardige milieuwinst.
Lijkt mij dat ik dan, wanneer t nodig is, ook wel een gewone accu in zou kunnen bouwen

In het instructieboekje wordt wel het vervangen van de accu beschreven maar geen woord gerept over het inleren erna.
Laatst gewijzigd door jkr op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V90 CC ‘20 T5 pro polestar maple brown
XC70 '12 electric silver
Saab 9-3 se tid ‘06
Volvo 460 1.8i lpg ‘97
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Klopt, maar is wel degelijk een functie die in vida staat.
Waarom dan?

Een Volvo specialist in Adam had mijn accu vervangen en niet gerest, laadspanning steeds erna heel hoog, 15,5v+. Zelf via vida gerest en sindsdien zoals het hoort.
Maar dit is kosteloze informatie, doe ermee wat je wilt.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Beetje off-topic: maar heeft de v70 (iii) een batterij/accu, of is er voor de start-stop functie nog een tweede accu ingebouwd?
Weet iemand waar Volvo zn accu’s vandaan haalt?
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Ter info heb ik het volgende gevonden op het www:

Accu inleren

Tegenwoordig kan bij vele automerken niet zomaar een accu vervangen worden. Door de vele sensoren etc. moet men een accu inleren na vervanging. Bij een auto voorzien van een accu met een zogenaamde “intelligente accupool”, moet u een accu aanmelden bij het vervangen, of soms zelfs bij het loskoppelen van de accupool (enkel wanneer de accuspanning tussentijds veranderd). Wij adviseren u er dan ook goed op te letten dat de accuspanning onveranderd blijft wanneer u de accupool loskoppeld en later weer aankoppeld. Niet elk diagnoseapparaat is voorzien van aanmeldingsmogelijkheden van accu’s. Hieronder vindt u dan ook een assortiment met apparatuur geschikt voor accu registratie.

Battery management system (BMS)

Het BMS, of in het Nederlands ook wel het accu management systeem genoemd, houdt de accuspanning in de gaten. Als dit systeem een andere spanning in de accu waarneemt, zonder dat het systeem stroom in of uit de accu heeft zien gaan, dan wordt de accu automatisch door het systeem afgekeurd en niet herkend door de auto. De accu moet dan met een apparaat aangemeld worden in de auto. Dit noemen we ook wel accu registreren of accu configuratie. Een accu aanmelding dient soms ook gedaan te worden wanneer er gebruik gemaakt is van een starthulp (bijvoorbeeld wanneer de accu bijna leeg is nadat de auto een tijd lang heeft stilgestaan) en er wordt niet juist gebruik gemaakt van het zogenaamde “accubooster punt”. Wanneer er een starthulp gebruikt wordt op het accubooster punt, dan zal de stroom via accusensor lopen en zal de accu niet opnieuw aangemeld hoeven worden.

Inleren van start/stop accu's

Bijna elke hedendaagse auto is voorzien van een start/stop systeem. Bij een dergelijk systeem hoort een speciale start/stop accu. De computer in de auto houdt bij hoeveel keer er gebruik is gemaakt van het start/stop systeem. Bij elke keer dat een start/stop handeling heeft plaatsgevonden, zal er slijtage van de accu plaatsvinden. Deze slijtage wordt bijgehouden. Bij een X aantal keer gebruik zal de auto aangeven dat de accu aan vervanging toe is. U kunt er vanuit gaan dat een start/stop accu inleren altijd noodzakelijk is bij vervanging.

Automerken waarbij accu’s aangemeld moeten worden

Er zijn een aantal merken waarbij accu’s altijd aangemeld of geconfigureerd dienen te worden. Bijna elk VAG model (Audi, Seat, Skoda en VW), PSA merk (Citroën en Peugeot), BMW en Volvo werkt met accu registratie. Wanneer u onderhoud doet aan deze merken doet u er verstandig aan om de juiste diagnoseapparatuur voor accu’s in uw bezit te hebben.

Bron: obdwarenhuis.nl
Laatst gewijzigd door kansberg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

quickstep schreef: Beetje off-topic: maar heeft de v70 (iii) een batterij/accu, of is er voor de start-stop functie nog een tweede accu ingebouwd?
Weet iemand waar Volvo zn accu’s vandaan haalt?

Heeft nog een 2de accu, kleintje. Zit ergens onder het paravan meen ik.
Merk?? Sowieso een AGM accu, maar dat is een type geen merk.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3385
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik heb idd start/stop. Schakel dit alleen altijd direct uit; te irritant en volgens mij geen noemenswaardige milieuwinst.
Ja, dat kun je beter uitschakelen. Ik heb eens gelezen dat het start/stop systeem een extra belasting vormt voor het DPF. En hierboven staat "Bij elke keer dat een start/stop handeling heeft plaatsgevonden, zal er slijtage van de accu plaatsvinden. Deze slijtage wordt bijgehouden. Bij een X aantal keer gebruik zal de auto aangeven dat de accu aan vervanging toe is" .

Ik denk dat je kunt stellen dat er noemenswaardig milieuverlies optreedt.

Niet te filmen trouwens dat bij een eenvoudige accuwissel zoveel komt kijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Almerev70 schreef:
quickstep schreef: Beetje off-topic: maar heeft de v70 (iii) een batterij/accu, of is er voor de start-stop functie nog een tweede accu ingebouwd?
Weet iemand waar Volvo zn accu’s vandaan haalt?

Heeft nog een 2de accu, kleintje. Zit ergens onder het paravan meen ik.
Merk?? Sowieso een AGM accu, maar dat is een type geen merk.
Die tweede zorgt er alleen voor dat de normale elektronica geen spanningsval krijgt als de motor gestart wordt. Vroeger ging de radio enzo uit wanneer de motor gestart werd.
Gebruikersavatar
Hanegem
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
Locatie: Sassenheim

Inleren moet omdat de stroom er af gaat. Ik heb wel eens gelezen dat je een tweede volle accu op de kabels van de auto moet aansluiten voordat je de kabels van de oude accu loshaalt. Dan blijft er stroom op het systeem staan. Na het aansluiten van de nieuwe accu de kabels van de tweede accu loshalen en alles werkt naar behoren. Inleren zou dan niet nodig zijn.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Resetten van informatie over stroomvoorziening bij het vervangen van de accu
Informatie over de stroomvoorziening van de auto, zoals ruststroomverbruik en accu-informatie, wordt zowel in de centrale elektronicamodule (CEM) als in de accubewakingssensor (BMS) opgeslagen. Met deze dienst wordt de opgeslagen stroomvoorzieningsinformatie gereset.

Opmerking! Resetten mag uitsluitend bij het vervangen van de (hoofd)accu worden uitgevoerd.
Contact aan.

Om te zorgen dat de accubewakingssensor de juiste mate van opladen van de accu kan berekenen, moet de auto na het resetten minimaal 4 uur in de ruststand staan. In sommige gevallen kan maximaal 6 uur in de ruststand nodig zijn. Dit stelt als voorwaarde dat de startsleutel eruit is gehaald, dat de portieren en luiken gesloten zijn en dat de auto vergrendeld is. Als het laadpercentage nog steeds laag is, zijn de functies remenergieregeneratie of start/stop niet toegestaan. De accu moet worden opgeladen.


Dit is wat Vida zegt. Deze reset gebeurt in de CEM (apart kopje)

Is pas van toepassing vanaf P3 platform.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3385
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Zo te lezen is een accuwissel dus nog even een dingetje. Belachelijk dat je na een wissel en reset 4 uur moet wachten. Want hoe doe je dat als de accu defect is na een nachtje vorst, je hem vervangt cq. laat vervangen en vervolgens naar een afspraak toe moet?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Duce87
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.06.2019 - 20:09

Ik heb recent ook ontdekt dat er wat 'sneeuw' rondom de accu en accupolen is ontstaan. Aangezien het soms lijkt alsof het startvermogen afneemt (startknop moet ik soms in blijven houden om te starten) denk ik dat de accu aan de beurt is. Ik had gehoopt dat ik de accu zelf kon vervangen, maar als ik het zo lees blijkt dit toch een klusje voor de specialist.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

DB200 schreef: Zo te lezen is een accuwissel dus nog even een dingetje. Belachelijk dat je na een wissel en reset 4 uur moet wachten. Want hoe doe je dat als de accu defect is na een nachtje vorst, je hem vervangt cq. laat vervangen en vervolgens naar een afspraak toe moet?
Je kan er prima mee rijden hoor, alleen bestaat de kans dat er een melding verschijnt in de DIM.

Overigens als je deze reset niet doet nadat de accu is gewisseld, is het mogelijk dat de accu met een verkeerde spanning word geladen (tot nu toe alleen te hoog gezien, 15-16V)
staaf
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Is dat inleren verhaal van toepassing bij alle P3's of telt dit enkel als er start-stop op zit?
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”