Blazend geluid

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
eXite
4th Gear member

Beste iedereen,

Ik rijd in een gechipte S40 1.6D (bj 2005) met een K&N luchtfilter. Dit luchtfilter is vrij recentelijk gemonteerd en nu viel mij op dat ik wel érg veel geblaas hoor bij het rijden. (vooral in 3e versnelling met een gangetje van ongeveer 50km/h) Als ik mijn motor stationair laat draaien, vervolgens een klein beetje gas geef (2000rpm) hoor ik ook bij het gas loslaten een duidelijk blaasgeluid.

Ter verduidelijking, dit is niet de hoge fluittoon zoals ik deze van een turbo gewend ben, maar echt een stromende lucht klank.

Hoort dit bij een K&N luchtfilter, of is er iets met mijn turbo aan de hand?

Prestaties lijken overigens niet negatief beïnvloed.

Bvd voor de expert opinions ;)
Volvroem
2nd Gear member

dat is waarschijnlijk je turbo die wordt afgeremd.

als je een k&n luchtfilter hebt is je behuizing net de 30000watt stofzuiger van henry hehe
If everything seems under control, you're not going fast enough ...Mario andretti.

If nothing breaks increase the boost
v40jlt4
2nd Gear member

Wellicht hoor je geen blaasgeluid, maar een zuiggeluid. De meer open filters zorgen ervoor dat het de lucht beter hoort stromen als de turbo begint de spoolen (wat ie blaast zuigt ie ook :-) )

Zou ook kunnen. Is het een "panel-filter" of zo'n open-cone dingus?

Bij die laatste hoor je het waarschijnlijk het beste.
eXite
4th Gear member

Panel filter, en je hoort inderdaad eerst een zuiggeluid, maar niet als ik mijn gas loslaat, dan hoor je een ander soortig geluid. Blijkbaar dus inderdaad de turbo die wordt afgeremd.

Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
v40jlt4
2nd Gear member

He, sorry, niet goed gelezen, het stukje over gas loslaten.

Als het nu alleen bij het loslaten van het gas zou zijn, dan is het wellicht de recirculatieklep, (die hoorde ik van mijn T4 ineens veel beter vanaf dat er een ander luchtfilter op zat), beetje BOV-achtig geluid, maar toch zachter. Een beetje een zucht,...

Maar ja, je hoort het ook bij 50 constant,..

In dat geval pas ik,.
Marinus
4th Gear member

Klinkt heel waarschijnlijk. Toen ik nog de interne DV op mijn T4 turbo had en ik een openlichtfilter gemonteerd had, hoorde je bij schakelen, gas loslaten en terugschakelen het gerochel van het recirculeren tussen DV en compressor.
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”