Autobild heeft een eerste rij-impressie van de C30 T5 en de C30 D5.
Conclusies:
- De C30 ziet er prachtig uit
- De D5 werkt heel fijn in de C30
- De T5 is veel te tam
- De afstelling van het onderstel is te hard
Autobild matig enthousiast over C30 T5
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20825
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik heb helaas nog niet kunnen proefrijden dus kan buiten de eerste de conclusies bevestigen noch ontkennen. Maar dat de T5 te tam is lijkt mij echt sterk. Als ik al de lovende kritieken hoor over de (zwaardere) Focus ST met dezelfde motor.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Ach... de Duitsers...
Toen in 1991 de 850GLT werd geïntroduceerd stond er in (ik meen) het AutoBild een vergelijkende test tussen deze Volvo en de Mercedes-Benz 260E.
Als je de tekst las dan kwam je tot de conclusie dat de 850 een aanzienlijk prettigere, snellere en slimmere auto was dan de Mercedes.
De 'objectieve' puntentelling wees echter uit dat de Mercedes toch beter was. Het verschil was welgeteld één punt (op een totaal van dik 500!). Oja, de 850GLT was bijna 20% goedkoper dan die Mercedes.
Sindsdien wist ik het zeker: de Duitse autopers is buitengewoon chauvinistisch. Ik geef dus werkelijk niets om hun puntentellingen of rapportcijfers.
Toen in 1991 de 850GLT werd geïntroduceerd stond er in (ik meen) het AutoBild een vergelijkende test tussen deze Volvo en de Mercedes-Benz 260E.
Als je de tekst las dan kwam je tot de conclusie dat de 850 een aanzienlijk prettigere, snellere en slimmere auto was dan de Mercedes.
De 'objectieve' puntentelling wees echter uit dat de Mercedes toch beter was. Het verschil was welgeteld één punt (op een totaal van dik 500!). Oja, de 850GLT was bijna 20% goedkoper dan die Mercedes.
Sindsdien wist ik het zeker: de Duitse autopers is buitengewoon chauvinistisch. Ik geef dus werkelijk niets om hun puntentellingen of rapportcijfers.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Toch niet vreemd, Volvo is nu eenmaal een buitenbeentje in Deutschland.
Daar bestaat de top 3 uit Audi,Mercedes en BMW. Alleen geen idee in welke volgorde.
Daar bestaat de top 3 uit Audi,Mercedes en BMW. Alleen geen idee in welke volgorde.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20825
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Daarom lees ik in principe geen duitse autobladen meer. Kijk ik niet naar nederlandse autoprogramma's en lees alleen maar engelse autobladen of de Autovisie.
Die bladen zijn nog het meest objectief.
Die bladen zijn nog het meest objectief.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Samoerai
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 17:32
- Locatie: druten
- Contacteer:
Hallokiedokie
Hebben jullie die vanaf prijzen gezien :evil:
Volgens mij wel een paar ruggen minder dan hier errugggg
Hebben jullie die vanaf prijzen gezien :evil:
Volgens mij wel een paar ruggen minder dan hier errugggg

- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20825
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ander topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7753Samoerai schreef:Hallokiedokie
Hebben jullie die vanaf prijzen gezien :evil:
Volgens mij wel een paar ruggen minder dan hier errugggg
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Live
- 4th Gear member
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46
V480-V40 schreef:Daarom lees ik in principe geen duitse autobladen meer. Kijk ik niet naar nederlandse autoprogramma's en lees alleen maar engelse autobladen of de Autovisie.
Die bladen zijn nog het meest objectief.
stapel op auto's en autokampioen zijn toch ook redelijk objectief?
Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2
Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Hopelijk zijn de Engelse autobladen objectiever dan Top Gear. Want daar worden auto's van het continent ook altijd op een paar belachelijke puntjes afgeserveerd...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Maar die ZIJN ook te tam..menjo schreef:De V50 en S40 T5 worden ook overal te tam genoemd. Ligt denk ik meer aan de geluidsisolatie dan aan de werkelijke snelheid.
en week geveerd (relatief gezien dan)
Ik heb een V50 T5 AWD gereden, en er zijn echt betere auto's te krijgen in dat segment.
neem een 3 serie bijvoorbeeld.
maar dit zegt natuurlijk niks over een C30
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20825
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Stapel op auto's bestaat niet meer. Is nu Gek op Wielen en heeft niets maar dan ook niets met een objectief autoprogramma te maken. Wordt namelijk gesponsord door een autofabrikant.Live schreef:V480-V40 schreef:Daarom lees ik in principe geen duitse autobladen meer. Kijk ik niet naar nederlandse autoprogramma's en lees alleen maar engelse autobladen of de Autovisie.
Die bladen zijn nog het meest objectief.
stapel op auto's en autokampioen zijn toch ook redelijk objectief?
Autokampioen is van de Anwb en die heeft een contract met VW dus wat komt daar altijd als beste uit de bus. Juist een VAG product.
Nee autokampioen is voor mij Passé
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20825
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nog even terug on Topic.
Ik hoor meer verhalen over de tamheid van de T5. Vergelijken ze hem met de Focus ST. Dan hebben ze in mijn ogen gelijk want de doelgroep is anders dus heeft de C30 een andere afstelling.
We wachten maar even op de C30 R AWD. Die volgens welingelichte kringen toch op stapel staat. Kijk dan praten we verder.
Ik hoor meer verhalen over de tamheid van de T5. Vergelijken ze hem met de Focus ST. Dan hebben ze in mijn ogen gelijk want de doelgroep is anders dus heeft de C30 een andere afstelling.
We wachten maar even op de C30 R AWD. Die volgens welingelichte kringen toch op stapel staat. Kijk dan praten we verder.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
AUTOBILD heeft inmiddels de Volvo C30 tegen de Audi A3 gezet. En de conclusie is eigenlijk verdraaid goed voor de C30.
Komtie:
AUTO BILD 44/2006
Test Audi A3 – Volvo C30
Wie is beter in vorm?
De compacts worden steeds mooier.
Na de Audi A3 volgt nu de extravagante Volvo C30. Een eerste vormcheck van beide schoonheden door Dirk Branke “Alarmfase rood voor Golf & co. Deze auto heeft het in zich om een kaskraker te worden.” Stop, we praten hier (nog) niet van de Volvo C30, zo begroetten we in mei 1996 de toenmalig brandnieuwe Audi A3. Deze werd daadwerkelijk een succes, maar hij zal het steeds moeilijker krijgen.
In het segment van de nobele chique compacts wordt het langzaam krap. Naast de A3 dringen zich daar intussen de BMW 1-serie en de Mini. Ook de Alfa 147 en VW New Beetle knabbelen aan het prestige-object. Deze beschouwd ook Volvo als concurrenten voor de C30.
En één ding hebben de Zweden nu al op schrift: de C30 is de mooiste compact ter wereld – tenminste volgens de AUTO BILD-lezer. Want die hebben bij onze designprijs juist de C30 tot de schoonheidskoning van zijn klasse gekozen.
En werkelijk: de C30 ziet er schitterend uit, op straat nog beter dan op de foto’s. Van alle kanten meeslepend, maar het mooist van achteren met de glazen klep.
Daarmee vergeleken ziet de (ook inmiddels) sinds drie jaar gebouwde A3 er echt oud uit. Hij staat potig en stijlzeker, maar ook wat te serieus, om niet te spreken saai naast de C30. Dat geldt ook voor het interieur. In de Volvo heerst een vriendelijke, luchtige welgevallige atmosfeer, koel maar fris.
In de Audi zit men eerder dieper opgesloten achter een massaal, hoog opgetrokken dashboard en kleine ruiten. Een verrassing wacht achterin: hier bewijzen de beide losse stoelen in de C30 zich als een goed idee. Ze zijn een stuk verder naar het midden geplaatst, ook krachtige vikingen zitten daarom comfortabel op de goedgevormde stoelen.
Conclusie van de AUTO BILD-redacteur Dirk Branke: ‘De A3 is de in het totaal een betere, agielere auto. Maar de C30 is zo opwekkend en sympathiek, dat ik hem de onderstelzwakten graag vergeef. Deze spelen in het dagelijkse leven toch al geen grote rol. Het uiterlijk wel. Mooi, dat deze Volvo bestaat.”
(of in de originele taal)
Wer ist besser in Form?
Die Kompakten werden immer hübscher.
Nach dem Audi A3 folgt nun der extravagante Volvo C30. Ein erster Formcheck der beiden Schönlinge von Dirk Branke "Alarmstufe rot für Golf & Co. Dieses Auto hat das Zeug zum Kassenschlager." Halt, wir reden (noch) nicht vom Volvo C30, so begrüßten wir im Mai 1996 den damals brandneuen Audi A3. Der wurde tatsächlich zu einem Erfolg, wird es aber immer schwerer haben.
Im Segment der noblen, schicken Kompakten wird es langsam eng. Neben dem A3 tummeln sich dort inzwischen der 1er-BMW und der Mini. Auch Alfa 147 und VW New Beetle knabbern am Prestige-Objekt. Die betrachtet auch Volvo als Konkurrenten für den C30.
Und eins haben die Schweden schon heute schriftlich: Der C30 ist der schönste Kompakte der Welt – zumindest für die AUTO BILD-Leser. Denn die haben bei unserem Design Award gerade den C30 zum Schönheitskönig seiner Klasse gewählt.
Und wirklich: Der C30 sieht umwerfend aus, auf der Straße noch besser als auf den Fotos. Hinreißend aus allen Perspektiven, aber am schönsten am Heck mit der gläsernen Klappe. Dagegen sieht der (auch schon wieder) seit drei Jahren gebaute A3 richtig alt aus. Er steht bullig und stilsicher, aber auch etwas zu ernsthaft, um nicht zu sagen langweilig, neben dem C30. Das gilt auch für den Innenraum. Im Volvo herrscht freundliche, luftige Wohlfühl-Atmosphäre, kühl und frisch.
Im Audi sitzt man eher tiefer, eingeschlossen hinter einem wuchtigen, hoch aufragenden Armaturenbrett und kleinen Scheiben. Eine Überraschung wartet im Fond: Hier erweisen sich die beiden Einzelsitze im C30 als gute Idee. Sie sind jeweils ein Stück zur Mitte gerückt, auch kräftige Wikinger sitzen deshalb bequem auf den ausgeformten Sitzen.
Fazit von AUTO BILD-Redakteur Dirk Branke: "Der A3 ist das insgesamt bessere, agilere Auto. Aber der C30 ist so hinreißend und sympathisch, dass ich ihm die Fahrwerksschwächen gerne verzeihe. Die spielen im Alltag ohnehin keine große Rolle. Die Optik schon. Schön, dass es den Volvo gibt.".......


Kortom: altijd wel iets te mekkeren, maar stiekem moeten ze toegeven dat de C30 toch best geniaal is.
Komtie:
AUTO BILD 44/2006
Test Audi A3 – Volvo C30
Wie is beter in vorm?
De compacts worden steeds mooier.
Na de Audi A3 volgt nu de extravagante Volvo C30. Een eerste vormcheck van beide schoonheden door Dirk Branke “Alarmfase rood voor Golf & co. Deze auto heeft het in zich om een kaskraker te worden.” Stop, we praten hier (nog) niet van de Volvo C30, zo begroetten we in mei 1996 de toenmalig brandnieuwe Audi A3. Deze werd daadwerkelijk een succes, maar hij zal het steeds moeilijker krijgen.
In het segment van de nobele chique compacts wordt het langzaam krap. Naast de A3 dringen zich daar intussen de BMW 1-serie en de Mini. Ook de Alfa 147 en VW New Beetle knabbelen aan het prestige-object. Deze beschouwd ook Volvo als concurrenten voor de C30.
En één ding hebben de Zweden nu al op schrift: de C30 is de mooiste compact ter wereld – tenminste volgens de AUTO BILD-lezer. Want die hebben bij onze designprijs juist de C30 tot de schoonheidskoning van zijn klasse gekozen.
En werkelijk: de C30 ziet er schitterend uit, op straat nog beter dan op de foto’s. Van alle kanten meeslepend, maar het mooist van achteren met de glazen klep.
Daarmee vergeleken ziet de (ook inmiddels) sinds drie jaar gebouwde A3 er echt oud uit. Hij staat potig en stijlzeker, maar ook wat te serieus, om niet te spreken saai naast de C30. Dat geldt ook voor het interieur. In de Volvo heerst een vriendelijke, luchtige welgevallige atmosfeer, koel maar fris.
In de Audi zit men eerder dieper opgesloten achter een massaal, hoog opgetrokken dashboard en kleine ruiten. Een verrassing wacht achterin: hier bewijzen de beide losse stoelen in de C30 zich als een goed idee. Ze zijn een stuk verder naar het midden geplaatst, ook krachtige vikingen zitten daarom comfortabel op de goedgevormde stoelen.
Conclusie van de AUTO BILD-redacteur Dirk Branke: ‘De A3 is de in het totaal een betere, agielere auto. Maar de C30 is zo opwekkend en sympathiek, dat ik hem de onderstelzwakten graag vergeef. Deze spelen in het dagelijkse leven toch al geen grote rol. Het uiterlijk wel. Mooi, dat deze Volvo bestaat.”
(of in de originele taal)
Wer ist besser in Form?
Die Kompakten werden immer hübscher.
Nach dem Audi A3 folgt nun der extravagante Volvo C30. Ein erster Formcheck der beiden Schönlinge von Dirk Branke "Alarmstufe rot für Golf & Co. Dieses Auto hat das Zeug zum Kassenschlager." Halt, wir reden (noch) nicht vom Volvo C30, so begrüßten wir im Mai 1996 den damals brandneuen Audi A3. Der wurde tatsächlich zu einem Erfolg, wird es aber immer schwerer haben.
Im Segment der noblen, schicken Kompakten wird es langsam eng. Neben dem A3 tummeln sich dort inzwischen der 1er-BMW und der Mini. Auch Alfa 147 und VW New Beetle knabbern am Prestige-Objekt. Die betrachtet auch Volvo als Konkurrenten für den C30.
Und eins haben die Schweden schon heute schriftlich: Der C30 ist der schönste Kompakte der Welt – zumindest für die AUTO BILD-Leser. Denn die haben bei unserem Design Award gerade den C30 zum Schönheitskönig seiner Klasse gewählt.
Und wirklich: Der C30 sieht umwerfend aus, auf der Straße noch besser als auf den Fotos. Hinreißend aus allen Perspektiven, aber am schönsten am Heck mit der gläsernen Klappe. Dagegen sieht der (auch schon wieder) seit drei Jahren gebaute A3 richtig alt aus. Er steht bullig und stilsicher, aber auch etwas zu ernsthaft, um nicht zu sagen langweilig, neben dem C30. Das gilt auch für den Innenraum. Im Volvo herrscht freundliche, luftige Wohlfühl-Atmosphäre, kühl und frisch.
Im Audi sitzt man eher tiefer, eingeschlossen hinter einem wuchtigen, hoch aufragenden Armaturenbrett und kleinen Scheiben. Eine Überraschung wartet im Fond: Hier erweisen sich die beiden Einzelsitze im C30 als gute Idee. Sie sind jeweils ein Stück zur Mitte gerückt, auch kräftige Wikinger sitzen deshalb bequem auf den ausgeformten Sitzen.
Fazit von AUTO BILD-Redakteur Dirk Branke: "Der A3 ist das insgesamt bessere, agilere Auto. Aber der C30 ist so hinreißend und sympathisch, dass ich ihm die Fahrwerksschwächen gerne verzeihe. Die spielen im Alltag ohnehin keine große Rolle. Die Optik schon. Schön, dass es den Volvo gibt.".......


Kortom: altijd wel iets te mekkeren, maar stiekem moeten ze toegeven dat de C30 toch best geniaal is.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:


alleen dat blauw is een beetje een laf kleurtje..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20825
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En toch kan ie het niet laten op het eind. De A3 is in totaal toch beter. Ik vraag me echt af of dat zo is.
Ik hoor hier graag een wat objectiever persoon over. (Ik heb namelijk wel eens horen zeggen dat die Audi A3 wegligging dus behoorlijk tegenvalt. Dat bijvoorbeeld Skoda dat beter voor elkaar heeft met hetzelfde onderstel)
Ik hoor hier graag een wat objectiever persoon over. (Ik heb namelijk wel eens horen zeggen dat die Audi A3 wegligging dus behoorlijk tegenvalt. Dat bijvoorbeeld Skoda dat beter voor elkaar heeft met hetzelfde onderstel)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)