APK en thermostaat

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Ron67
1st Gear member

Hallo allen,

Afgelopen week de V naar de APK, rechter aandrijfashoes was gescheurd ( wist ik al ) en werd dus vervangen, afgelopen zomer veel problemen met niet lekker doortrekken van de V50 en afgelopen week een temperatuurmeter die iets te ver omhoog liep naar mijn zin. Dus gelijk ook de thermostaat laten vervangen.
Vandaag stuk wezen rijden en lijkt dat ie beter doortrekt ? temperatuur meter staat 1mm voor het midden en blijft daar netjes staan.

De positie wijkt iets af van de oude thermostaat en komende dagen wat meer kilometers te gaan dus we gaan het afwachten.
Wat ik me afvraag is of een defecte thermostaat een motor ook bv te warm kan laten worden? wat doet een defecte thermostaat wel of niet als ie defect is ?

Ooh ja de buitentemperatuur was een beetje van slag en heb de stekker in de A stijl maar even ingespoten met contactspray, word vaak aangegeven als oorzaak.

Ook dat weer afwachten dus...

Lekker bezig geweest dus afgelopen week en beetje bij beetje word de V50 steeds meer naar mijn zin.

grt Ron
The Mechanic
5th Gear member

Een defecte thermostaat blijft vaak of open of dicht staan. Als hij open blijft staat komt je koelsysteem slecht op temperatuur. Blijft die dicht staan zal de motor te warm worden.
Maulus
2nd Gear member

Als hij open blijft staat genereert de ECU ook een DTC met de melding bij uitlezen dat het te lang duurde voor de motor om op temperatuur te komen. Met een dicht blijvende thermostaat weet ik niet of hij het aangeeft maar te hoog oplopende temperatuur zal ongetwijfeld uiteindelijk ook een DTC geven.
V50 2.5 - 2005
XC70 2.5 D5 2009
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”