Beste forumleden
Sinds 1 jaar rij ik een volvo V50 uit 2012 met ondertussen 243 000 km op de teller. Naar goede gewoonte is er altijd wel iets te doen aan zo'n auto's...
EDIT: de 1,6 D2 versie
Sinds de aanschaf van mijn volvo merkte ik een schommeling op van de wagen tijdens het optrekken. Vandaag heb ik even onder de wagen gelegen op zoek naar het probleem.
Ik merk bij de aandrijfas LV wat speling op:
Waar de aandrijfas verbonden is met de motor zit te veel speling om goed te zijn.
Nu is mijn vraag: is dit normale slijtage van de aandrijfas? En valt dit op te lossen met een nieuwe aandrijfas? Of is er gevaar voor schade van het tandwiel in de motor?
Ik hoor graag jullie mening. Alvast bedankt!
Jan
Louter ter info:
- onderhoudsboekje toont niet abnormaals. Enkel standaard onderhoud en het broodnodige vervangen de afgelopen jaren
- Ashoes LV brak een 2000 km terug, heb ik zelf vervangen
- gescheurde luchtslang naar de intercooler is vorige week hersteld
V50 Speling aandrijfas LV
- laurens8
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 05.06.2019 - 17:45
Hi Jan,
Ik heb zelf ook een V50 D2 met 216k op de klok. Buiten dat de auto in zeer goede staat is en super rijdt, heb ook ik de laatste tijd ook wat trillingen bij acceleren. (Wat iig niet in de motor zit)
Het gekke is, het lijkt niet consequent: de ene keer is het meer aanwezig de andere keer nauwelijks, bij een warme motor minder dan bij koude motor. Bij lage toeren meer, bij hogere toeren is het weg.
Nu mogen de wielen ook wel weer gebalanceerd worden en moet ik de aandrijfassen nog checken, maar heb soms meer het gevoel dat het in de koppeling/aangrijping zit (omdat het de ene keer meer is dan de andere keer). (Koppeling voelt prima, maar maakt beetje een "Klunk" geluid bij koppelen)
Mn ouders hadden ooit een C-max (1e gen, dus zelfde onderstel) en die had ook een trilling bij acceleren lage toeren. Volgens de dealer kwam dit niet door balancering/aandrijfassen etc, maar waarschijnlijk door het niet helemaal center zitten van de koppeling oid, met een kleine slinger tot gevolg.
Ik zal mn aadrijfassen eens checken en laat het weten
Ik heb zelf ook een V50 D2 met 216k op de klok. Buiten dat de auto in zeer goede staat is en super rijdt, heb ook ik de laatste tijd ook wat trillingen bij acceleren. (Wat iig niet in de motor zit)
Het gekke is, het lijkt niet consequent: de ene keer is het meer aanwezig de andere keer nauwelijks, bij een warme motor minder dan bij koude motor. Bij lage toeren meer, bij hogere toeren is het weg.
Nu mogen de wielen ook wel weer gebalanceerd worden en moet ik de aandrijfassen nog checken, maar heb soms meer het gevoel dat het in de koppeling/aangrijping zit (omdat het de ene keer meer is dan de andere keer). (Koppeling voelt prima, maar maakt beetje een "Klunk" geluid bij koppelen)
Mn ouders hadden ooit een C-max (1e gen, dus zelfde onderstel) en die had ook een trilling bij acceleren lage toeren. Volgens de dealer kwam dit niet door balancering/aandrijfassen etc, maar waarschijnlijk door het niet helemaal center zitten van de koppeling oid, met een kleine slinger tot gevolg.
Ik zal mn aadrijfassen eens checken en laat het weten
V50 D2 R-Design 2012 18' Atreus
Volvo tune(d)
Volvo tune(d)
- laurens8
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 05.06.2019 - 17:45
Eigenlijk is het geen trilling(of iig geen vibratie), maar een soort slinger, alsof je een slag in je velg hebt.
Binnenkort winterbanden er toch op dus zal de velgen even wegbrengen om naar de kijken en te balanceren.
Binnenkort winterbanden er toch op dus zal de velgen even wegbrengen om naar de kijken en te balanceren.
V50 D2 R-Design 2012 18' Atreus
Volvo tune(d)
Volvo tune(d)
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
axle ping zorgt hoe dan ook niet voor ruimte op je aandrijfas. de speling bij axle ping is dermate minimaal dat je daar niks van gaat merken.JanVHV50 schreef: Gaat over een kleine radiale speling tussen de spline en de differentieel....
Ik zet vandaag nogmaals de aandrijfas vast aan het wiel. Om de 'axle ping' uit te sluiten.
Wat je kunt doen is even nieuwe asbouten halen en die er in zetten om tijdelijk van je axle ping af te zijn
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA