Hoi allemaal,
na wat nadenken voor een vervanger voor mijn Volvo S40 1.8 benzine, was ik eerst opzoek gegaan naar een V40 D3 of D4. Maar na wat rekenen gaat dit toch buiten het budget vallen helaas. Hiervoor betaalde ik al snel 12 tot 15 duizend euro.
Ik wil toch wel graag gaan dieselen ivm de 25.000km die ik op jaar basis rij. Dat moet dus wel prima uit kunnen. Bovendien gaat mijn S40 naar mijn vriendin, dus een goede auto wegdoen doe ik niet, want deze blijft in het gezin.
vandaag kwam ik plots een fraaie V50 tegen uit 2011 met een D2 blok. Nu weet ik dat de 1.6 dieseltjes niet de meest betrouwbare zijn, maar dat dit groot en deels opgelost is bij de D2. Is dit correct? De auto reed fantastisch. Onderhoud historie is compleet en de olie beurten zeer regelmatig gedaan tussen de 15 en 20.000km. Geen uitschieters omhoog.
Nu wil ik terug gaan voor een volgende proefrit om even op wat details te gaan letten nadat ik me goed heb ingelezen. Mensen die tips of tricks hebben voor deze motor?
Verder vroeg ik het af of mijn originele afneembare trekhaak van de S40 (pre facelift) overzetbaar is naar een V50 (facelift)?
V50 D2 2011
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
De V50 is ook als D3 en D4 geleverd....
Schaars, maar een mooie 5 cilinder sound.
Schaars, maar een mooie 5 cilinder sound.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
Ik ken ze, inderdaad lastig een goed exemplaar te krijgen en de prijzen zijn echt een stuk hoger.
De D2's en 1.6D zijn in overvloed verkrijgbaar voor lage prijzen. Het huidige diesel sentiment is natuurlijk erg negatief en dat drukt de occasion prijs. Iets waar ik in dit geval dus mijn voordeel uit probeer te trekken.
De D2's en 1.6D zijn in overvloed verkrijgbaar voor lage prijzen. Het huidige diesel sentiment is natuurlijk erg negatief en dat drukt de occasion prijs. Iets waar ik in dit geval dus mijn voordeel uit probeer te trekken.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
- wobbut
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Vanaf circa 2010 is de 1.6 als 8V D2 geleverd. Dit is de verbeterde versie van de 16V 1.6d. Ook die kunnen trouwens best probleemloos zijn. Goed onderhoud en met verstand berijden kunnen je daarbij ver brengen. Zelf in feb een 2012 V50 D2 aangeschaft en nog zeer tevreden mee. Had me hier ook ingelezen vooraf, en iets verder gekeken dan de spookverhalen. Indien goed en aantoonbaar onderhoud, goed gevoel en evt nog wat garantie, lekker doen!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Deze motoren blijven gevoelig voor te laat onderhoud, maar dat lijkt bij deze in orde te zijn. Je kunt op basis van de kilometerstand en uitgevoerde beurten wel alvast kijken welk onderhoud er nog moet gebeuren in de toekomst.
Volvoless, nu Golf VII
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31
Na een tweede proefrit toch maar overgegaan tot de koop. Dus nu naast mijn S40 heb ik een wat jongere V50 uit 2011 staan. Rijdt fantastisch.
Vooral het tanken was leuk... 48 euro voor een volle tank en de boordcomputer gaf aan: 1100km tot lege tank.
De brandstof besparing ga ik er snel uit hebben gok ik. Zonder meerekenen van de hogere onderhoudskosten voor een diesel vergeleken met een benzine ligt hierdoor het omslagpunt al op zo'n 13000km per jaar.
Gister ruim 200km gereden met een gemiddeld verbruik van 4,9L/100km. Dus ruim 1 op 20. Geen gekke dingen of aandachspunten tegen gekomen, behalve dat ik weet dat de twee voorbanden minimaal profiel hebben. Hiervoor ga ik een set mooie banden kopen om rondom meteen goede banden te hebben. Of Michelin primacy 4, of wellicht iets meer op het budget lettende een setje Vredestein Sportrac 5 banden. Op de S40 heb ik ook goede ervaringen met vredestein, zowel zomer als winter.
To be continued.
Vooral het tanken was leuk... 48 euro voor een volle tank en de boordcomputer gaf aan: 1100km tot lege tank.
De brandstof besparing ga ik er snel uit hebben gok ik. Zonder meerekenen van de hogere onderhoudskosten voor een diesel vergeleken met een benzine ligt hierdoor het omslagpunt al op zo'n 13000km per jaar.
Gister ruim 200km gereden met een gemiddeld verbruik van 4,9L/100km. Dus ruim 1 op 20. Geen gekke dingen of aandachspunten tegen gekomen, behalve dat ik weet dat de twee voorbanden minimaal profiel hebben. Hiervoor ga ik een set mooie banden kopen om rondom meteen goede banden te hebben. Of Michelin primacy 4, of wellicht iets meer op het budget lettende een setje Vredestein Sportrac 5 banden. Op de S40 heb ik ook goede ervaringen met vredestein, zowel zomer als winter.
To be continued.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2