Mijn XC60 (2016) is een goede ruil na dik vijf jaar in een v70 te hebben rondgereden.
Dit voorjaar ,nA een hevige regenbui had ik een beetje lekkage aan mijn panorama dak. Dak open gemaakt en de afvoer nogmaals goed schoon gemaakt. Probleem leek verholpen.
Tot dit na jaar, zelfde verhaal. Maar zo ernstig dat er veel water binnen kwam en zelfs de dakmotor beschadigd raakte. Dit kreeg ik zelf niet op gelost. Dan toch maar naar mijn Volvo expert.
De conclusie. De waterafvoer in de raam stijl heeft aan de onderzijde een kruisvormige vernauwing die stof, berkenzaadjes ophopen en daarmee de water afvoer verstoppen.
Oplossing was de kruisvormige vernauwing afknippen. De garage gaf aan dat dit ook een aanbevolen actie van Volvo zelf is.
Kostbare reparatie van 550 euro voor een nieuw schuifdak motor (deze zit achter de binnenverlichting bij binnen spiegel). Met wat ik er nu van weet lijkt het op een ontwerpfout van Volvo. Herkent iemand dit probleem?
Lekkage panorama dak xc60
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
die afvoer is iets waar een goede garage naar kijkt, even doorblazen bij tijd en wijlen
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 30.07.2019 - 16:07
Dat is idd een kostbaar akkefietje....jobra69 schreef: ↑28.11.2019 - 23:23 Mijn XC60 (2016) is een goede ruil na dik vijf jaar in een v70 te hebben rondgereden.
Dit voorjaar ,nA een hevige regenbui had ik een beetje lekkage aan mijn panorama dak. Dak open gemaakt en de afvoer nogmaals goed schoon gemaakt. Probleem leek verholpen.
Tot dit na jaar, zelfde verhaal. Maar zo ernstig dat er veel water binnen kwam en zelfs de dakmotor beschadigd raakte. Dit kreeg ik zelf niet op gelost. Dan toch maar naar mijn Volvo expert.
De conclusie. De waterafvoer in de raam stijl heeft aan de onderzijde een kruisvormige vernauwing die stof, berkenzaadjes ophopen en daarmee de water afvoer verstoppen.
Oplossing was de kruisvormige vernauwing afknippen. De garage gaf aan dat dit ook een aanbevolen actie van Volvo zelf is.
Kostbare reparatie van 550 euro voor een nieuw schuifdak motor (deze zit achter de binnenverlichting bij binnen spiegel). Met wat ik er nu van weet lijkt het op een ontwerpfout van Volvo. Herkent iemand dit probleem?
Zou je voor mij een een overzichts- en detailfoto willen maken, zodat ik eens kan kijken bij het open dak van mijn XC60?
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29.11.2023 - 15:48
Volvo xc 60 uit 2018 diesel automaat met panorama dak.Geen vocht en geen water binnen gezien.Tijdens een kort ritje diversen waarschuwingen,Konden op het laatst zelfs de motor niet meer uitschakelen.
Auto naar dealer via een vervoerder.Probleem werd veroorzaakt door water van uit dak volgens hun Kosten €2000.Vraag??Hoe te voorkomen en is qua kosten nog iets te verhalen
Auto naar dealer via een vervoerder.Probleem werd veroorzaakt door water van uit dak volgens hun Kosten €2000.Vraag??Hoe te voorkomen en is qua kosten nog iets te verhalen
- Dahhri
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
- Locatie: Nijmegen
Je bent niet heel erg duidelijk in je vraagstelling vrees ik....Geen water en toch waarschuwingen. Wat voor waarschuwingen precies? En waar zit het (water)probleem precies?ReneStans1159 schreef: ↑29.11.2023 - 17:31 Volvo xc 60 uit 2018 diesel automaat met panorama dak.Geen vocht en geen water binnen gezien.Tijdens een kort ritje diversen waarschuwingen,Konden op het laatst zelfs de motor niet meer uitschakelen.
Auto naar dealer via een vervoerder.Probleem werd veroorzaakt door water van uit dak volgens hun Kosten €2000.Vraag??Hoe te voorkomen en is qua kosten nog iets te verhalen
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29.11.2023 - 15:48
Wij hebben geen water of vocht gezien en of gevoeld op de vloer en onder de matten.Dus hoe dit te ontdekken en vooral te voorkomen
- Dahhri
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
- Locatie: Nijmegen
Daarom: wáár zat het (blijkbaar vocht-)probleem dan precies?
Bij mij was het glashelder waar de lekkage vandaan kwam: de afvoer van het dak, zoals bij bijna iedereen. Water stond onder de vloermat. Als dat het is, is het niet echt te verhelpen. Regelmatig even doorspoelen en vooral bij iedere beurt de garage even laten nakijken.
Als jouw probleem onder de motorkap was, dan kan het ook de airco zijn.
Bij mij was het glashelder waar de lekkage vandaan kwam: de afvoer van het dak, zoals bij bijna iedereen. Water stond onder de vloermat. Als dat het is, is het niet echt te verhelpen. Regelmatig even doorspoelen en vooral bij iedere beurt de garage even laten nakijken.
Als jouw probleem onder de motorkap was, dan kan het ook de airco zijn.
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 23.11.2024 - 15:19
Ik had november 2024 het zelfde probleem met mijn Volvo V90 uit januari 2019. Mijn probleem was uitval van de luchtvering. Dit bleek veroorzaakt te worden door waterlekkage naar de kofferbak waar zich het elektronische regelsysteem van de luchtvering bevindt, oxydatie en corrosie. Ook bij mij was de u-vormige afdichtstrip van het achterste deel van het panorama-schuifdak beiderzijds ongeveer 1,5cm teruggetrokken. Deze 2 'gaten' gaan dan als afvoerputjes van het dak functioneren. Als één of meer van de plastic waterafvoerslangetjes van de goot in het profiel van het dakraam verstopt raken, loopt er een grote hoeveelheid water naar de bodem van de auto, waar het niet weg kan. Hier bevindt zich een elektrische kabelboom en allerlei kennelijk niet waterdichte regeleenheden. Volgens mijn dealer raakte een afvoerslangetje verstopt omdat ik de auto onvoldoende reinig. Volgens mij is de er sprake van een ondeugdelijke constructie, vooral het 'krimpen' van de afdekstrip is idioot, de strip zit vanaf fabriek niet goed verlijmd/vast.
Dealer en ik werden het niet eens over de verantwoordelijkheid en de aansprakelijkheid. Uiteindelijk heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Die heeft mijn vordering op Volvo overgenomen (subrogatie) en mij schadeloos gesteld voor de factuur van de reparatie, € 1457. Zo hoef ik niet te wachten op een (lange) juridische procedure met een onzekere uitkomst en de verzekeraar zet zijn personeel vooralsnog in voor grotere zaken. Ik heb Volvo nu 'onder protest' betaald. Zo houdt de verzekeraar het recht om schade op Volvo te verhalen. Nadeel van deze gang van zaken is dat Volvo onder zijn verantwoordelijkheid uitkomt. Een tijdelijke terugroepactie om de afdekstrippen te vervangen goed vast te kitten, was de juist en klantvriendelijke oplossing geweest. Dit verdient zeker geen schoonheidsprijs.
Dealer en ik werden het niet eens over de verantwoordelijkheid en de aansprakelijkheid. Uiteindelijk heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Die heeft mijn vordering op Volvo overgenomen (subrogatie) en mij schadeloos gesteld voor de factuur van de reparatie, € 1457. Zo hoef ik niet te wachten op een (lange) juridische procedure met een onzekere uitkomst en de verzekeraar zet zijn personeel vooralsnog in voor grotere zaken. Ik heb Volvo nu 'onder protest' betaald. Zo houdt de verzekeraar het recht om schade op Volvo te verhalen. Nadeel van deze gang van zaken is dat Volvo onder zijn verantwoordelijkheid uitkomt. Een tijdelijke terugroepactie om de afdekstrippen te vervangen goed vast te kitten, was de juist en klantvriendelijke oplossing geweest. Dit verdient zeker geen schoonheidsprijs.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik krijg toch wat jeuk van dit soort posts.
1. Je plaatst je eerste post en die is dan gelijk met deze negatieve teneur. Wat wil je nu precies bereiken met het spuwen van je ongenoegen hier en wat kunnen wij hier van leren?
2. Elke auto heeft onderhoud nodig. Dus ook jou auto en het verstopt raken van afvoeren van schuifdaken en panodaken zijn een al heel lange tijd bekend risico op lekkage. Je hebt hier als gebruiker dus ook zelf een bepaalde "plicht" en je verschuilen achter een ontwerpfout of "dat wist ik niet" is te simpel. Sterker nog, het staat in de gebruikershandleiding dat je e.e.a. moet reinigen: "Vergeet niet om na het wassen van de auto vuil te verwijderen uit de afvoergaatjes in de portieren, de dorpels en het panoramadak." Overigens zou ik eerst vuil hier verwijderen en dan pas de auto wassen.
3. Het feit dat er een kier in de afdichting ontstaat is zoals je zelf ook al deels opmerkt op zichzelf niet het probleem, maar draagt wel bij aan wateroverlast. Wel de combinatie van de afmeting van de kier, heftige regenval en verstopte afvoeren.
4. Als jij schade aan de elektronica hebt dan heb je over een langere tijd veel water binnen gehad. Dat komt niet van 1 buitje. Ik vraag me dan wel af waarom je zelf niet eerder is opgevallen dat er vochtige plekken in de auto zitten?
5. Je auto is dus zo'n 5 jaar oud. Lijkt me dus sowieso geen garantie en op zijn hoogst coulance/beroep op wettelijke garantie. 100% van de kosten vergoed krijgen is dus sowieso niet aan de orde (voor jou verzekeraar). Ik heb geen idee waarom jou verzekeraar de schade betaald heeft, maar mogelijk is dat een afweging van kosten/baten. Het bedrag wat je noemt is een 4-6 uur tarief voor een advocaat en dat aantal uren ben je al heel snel kwijt.... Kunnen ze hun tijd aan meer winstgevende claims besteden zoals je zelf ook al aangeeft.
6. Dat Volvo geen waterdichte regeleenheden binnen in de auto gebruikt is redelijk logisch.
7. Een terugroepactie is alleen verplicht als een defect aan een auto potentieel gevaarlijk is. Daar is hier helemaal geen sprake van. Daarbij is ook niet gezegd dat elke auto met een panodak dit probleem heeft, zie punt 2 en 3, maar het komt zeker vaker voor. Ik ben 2,5 jaar bezig geweest met het oplossen van lekkage. Dat bleek in mijn geval echter (vooral) te liggen aan het ontbreken van bepaalde strip bij de eerste MY van de XC90. Been there done that.
Ik hoop dat je weer lekker kunt genieten van je V90.
1. Je plaatst je eerste post en die is dan gelijk met deze negatieve teneur. Wat wil je nu precies bereiken met het spuwen van je ongenoegen hier en wat kunnen wij hier van leren?
2. Elke auto heeft onderhoud nodig. Dus ook jou auto en het verstopt raken van afvoeren van schuifdaken en panodaken zijn een al heel lange tijd bekend risico op lekkage. Je hebt hier als gebruiker dus ook zelf een bepaalde "plicht" en je verschuilen achter een ontwerpfout of "dat wist ik niet" is te simpel. Sterker nog, het staat in de gebruikershandleiding dat je e.e.a. moet reinigen: "Vergeet niet om na het wassen van de auto vuil te verwijderen uit de afvoergaatjes in de portieren, de dorpels en het panoramadak." Overigens zou ik eerst vuil hier verwijderen en dan pas de auto wassen.
3. Het feit dat er een kier in de afdichting ontstaat is zoals je zelf ook al deels opmerkt op zichzelf niet het probleem, maar draagt wel bij aan wateroverlast. Wel de combinatie van de afmeting van de kier, heftige regenval en verstopte afvoeren.
4. Als jij schade aan de elektronica hebt dan heb je over een langere tijd veel water binnen gehad. Dat komt niet van 1 buitje. Ik vraag me dan wel af waarom je zelf niet eerder is opgevallen dat er vochtige plekken in de auto zitten?
5. Je auto is dus zo'n 5 jaar oud. Lijkt me dus sowieso geen garantie en op zijn hoogst coulance/beroep op wettelijke garantie. 100% van de kosten vergoed krijgen is dus sowieso niet aan de orde (voor jou verzekeraar). Ik heb geen idee waarom jou verzekeraar de schade betaald heeft, maar mogelijk is dat een afweging van kosten/baten. Het bedrag wat je noemt is een 4-6 uur tarief voor een advocaat en dat aantal uren ben je al heel snel kwijt.... Kunnen ze hun tijd aan meer winstgevende claims besteden zoals je zelf ook al aangeeft.
6. Dat Volvo geen waterdichte regeleenheden binnen in de auto gebruikt is redelijk logisch.
7. Een terugroepactie is alleen verplicht als een defect aan een auto potentieel gevaarlijk is. Daar is hier helemaal geen sprake van. Daarbij is ook niet gezegd dat elke auto met een panodak dit probleem heeft, zie punt 2 en 3, maar het komt zeker vaker voor. Ik ben 2,5 jaar bezig geweest met het oplossen van lekkage. Dat bleek in mijn geval echter (vooral) te liggen aan het ontbreken van bepaalde strip bij de eerste MY van de XC90. Been there done that.
Ik hoop dat je weer lekker kunt genieten van je V90.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor