koppelingspedaal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Hallo,

Ik wou hier eerst informeren voor ik naar de dealer trek, kwestie van te weten of ze eerlijk zijn daar, want soms mijn twijfels.
Ik merkte enkele dagen geleden dat mijn koppelingspedaal vreemd doet (ik rijd 9 jaar met de auto, dus voel wel of er iets verkeerd is).
Het pedaal keerde paar keren niet vanzelf terug, vooral het laatste stukje. Enkele keren pompen hielp, maar ik voel dat het pedaal nu anders reageert.
Is dat iets eenvoudig te verhelpen, of kijk ik tegen hoge kosten aan?
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

Ik had ook problemen met mijn 2007 model, waarschijnlijk de hulpveer onder je koppelingspedaal niet goed meer. Die brak bij mij op een gegeven moment.
Kosten zijn zo’n €80 voor het vervangen maar misschien is die van jou met wat smeren wel weer goed te krijgen.
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

ajschot schreef: 09.12.2019 - 10:12 Ik had ook problemen met mijn 2006 model, waarschijnlijk de hulpveer onder je koppelingspedaal niet goed meer. Die brak bij mij op een gegeven moment.
Kosten zijn zo’n €80
bedankt voor de snelle reply :)
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Misschien eens het pedaal voorzien van nieuwe olie. Wordt tijdens het verversen van het remvloeistof standaard niet gedaan. Het stukje leiding naar de koppeling blijft voorzien van oude olie.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

In 9 van de 10 gevallen de veer. Probeer het eens eerst met wat WD40 of kruipolie. Helpt dat niet dan inderdaad een nieuwe veer plaatsen of laten plaatsen.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20921
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Juist, de veer.

Toen ik bij de huidige baas ging werken kreeg ik een auto met een vergelijkbaar probleem: na enkele dagen werkte het pedaal niet meer, ging steeds lager staan en moest hem dan omhoog trekken. Ik naar de dealer en die had het over het aanbrengen van de veer (was namelijk weg) om het pedaal terug te trekken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Ik breng deze week een bezoekje aan de dealer, bedankt voor de info :)
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dan breng ik het slechte nieuws maar:

De koppeling werkt op oliedruk. Naar alle waarschijnlijkheid is in de versnellingsbak een drukgever defect, mogelijk ook die aan het koppelingspedaal.

Is het alleen het pedaal: €800,=
Is het de drukgever in de versnellingsbak: om en bij de €1200

In het laatste geval neem je gelijk de koppeling plaat en drukgroep mee want de bak moet er onder vandaan.

Maar voor het zo ver is: olieniveau checken en WD 40 op de veer. Maar ik vrees met grote vreze. ....sprekende uit ervaring
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

V70/2.4D/2003 schreef: 10.12.2019 - 09:52 Dan breng ik het slechte nieuws maar:

De koppeling werkt op oliedruk. Naar alle waarschijnlijkheid is in de versnellingsbak een drukgever defect, mogelijk ook die aan het koppelingspedaal.

Is het alleen het pedaal: €800,=
Is het de drukgever in de versnellingsbak: om en bij de €1200

In het laatste geval neem je gelijk de koppeling plaat en drukgroep mee want de bak moet er onder vandaan.

Maar voor het zo ver is: olieniveau checken en WD 40 op de veer. Maar ik vrees met grote vreze. ....sprekende uit ervaring
Je brengt het alsof jouw beschrijving een voldongen feit is voor TS. Ik sluit echter het veer-verhaal zoals hierboven een paar keer beschreven is niet uit. Jouw verhaal is het worst-case scenario maar hoeft niet aan de orde te zijn. Misschien had je e.e.a. wat genuanceerder kunnen brengen en niet brengen als de enige mogelijkheid. Vind ik.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

V70/2.4D/2003 schreef: 10.12.2019 - 09:52 Dan breng ik het slechte nieuws maar:

De koppeling werkt op oliedruk. Naar alle waarschijnlijkheid is in de versnellingsbak een drukgever defect, mogelijk ook die aan het koppelingspedaal.

Is het alleen het pedaal: €800,=
Is het de drukgever in de versnellingsbak: om en bij de €1200

In het laatste geval neem je gelijk de koppeling plaat en drukgroep mee want de bak moet er onder vandaan.

Maar voor het zo ver is: olieniveau checken en WD 40 op de veer. Maar ik vrees met grote vreze. ....sprekende uit ervaring
Dat is de reden dat ik dit hier post, om de verschillende opties te horen.
Ik denk soms dat de dealer voor het gemak de dure oplossing gaan kiezen, waardoor het probleem sowieso verholpen zal zijn.

Stel dat het deze optie is, is de herstelling dan nog raadzaam? De wagen wordt 9 jaar en heeft 290.000 km...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Wouter.a
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 31.12.2010 - 17:53

Het komt vaker voor dat het druklager in de versnellingsbak niet goed meer is en je pedaal raar gaat doen. Of helemaal niet meer omhoog komen of maar voor de helft. De veer zou kunnen maar heb ik zelf bijna nooit meegemaakt. (10 jaar dealer ervaring) Soms kan het te zien zijn aan de onderkant van de bak, is het druklager defect zie je hier sporen van remvloeistof. Echter is dit niet altijd zichtbaar. Ik zou eerst een diagnose laten stellen zodat je weet wat het probleem is. Kan je dan afwegen of het t repareren nog waard is.
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Net gebeld naar mijn dealer... Kan volgens hen alleen versnellingsbak (2000€) of koppelingsdruk (800€) zijn... dus minstens 800€ kosten...
Is dat correct of contacteer ik eens andere garage? Of is er iets dat ik zelf kan proberen?
V70 is van 2011 en heeft 290.000 km, dus veel waarde heeft de auto niet meer...

Ik hoor graag jullie reacties :)
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het zal de drukgever zijn en dus om en bij de 800 euro. Neem je gelijk de koppelingplaten en drukgroep mee zit je op 1200.

Ik had dezelfde klacht en ze zijn begonnen met het smeren en doen van het pedaal: Geen resultaat, kosten geen.
Probleem bleef en het systeem heeft TWEE drukgevers, eentje op het pedaal en eentje in de bak. De bak er onder vandaan halen is best wel een klus en dus een nieuw pedaal. Kosten: 800 ballen en na enige tijd, binnen drie weken, weer ellende.

En toen was het dus niet anders: bak er onder vandaan en drukgever vervangen in de bak. En ja, dan heb je gelijk de EGR in het zicht en de koppelingplaten en drukgroep ook. Platen waren na 2 ton halverwege en omdat ik deze af wil rijden....EGR schoon (was eigenlijk best wel schoon) en nieuwe platen en drukgroep. En dan ben je al met al dus 2 mille verder.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Maar ook weer 200.000 km :)
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Geen idee wat de te verwachten kosten zijn van een V70 met bijna 300.000 km.
Ik wou er eigenlijk nog 5 jaar mee rijden, maar als de kosten zich beginnen op te stapelen, dan moet ik misschien
een nieuwe V60 overwegen ;)
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
XC70ClassicSport
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.11.2019 - 17:12

Ik had in Maart een zelfde euvel en stond aan de kant....ANWB heeft remvloeistof bijgevuld, het koppelingspedaal omhoog getrokken en het ging uiteindelijk weer. De garage had het maandag erop vrij snel over vervangen van het druklager; de auto stond nog buiten op de parkeerplaats...
Kan sec de lage remvloeistofstand het probleem veroorzaakt hebben of ligt een druklager probleem meer voor de hand. De monteur zij dat onder de druklager geen noemenswaardig olie lag. Ik heb deze onlangs 3 maanden later zelf maar eens bekeken en de remvloeistofstand was nog op de max.. En ik ondervind geen problemen nu. Graag advies.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”