Ik heb nu een Audi A4 1.9TDI met 320.000 km. Probleemloos gereden sinds 7 jaar en 200.000 km.
Maar volgend jaar komen er behoorlijke onderhoudskosten en betaal ik meer MRB omdat deze auto nog geen roetfilter heeft.
Tijd om afscheid te nemen dus. En ik wil meer comfort, vermogen en een (iets) hogere instap. De XC70 lijkt daarvoor alles te hebben.
Bovendien veilig en mooi om te zien.
Bij ca. 30.000 km per jaar lijkt een (2e hands) diesel nog steeds interessant. Helaas wordt LPG of CNG door iedereen afgeraden.
Qua budget denk ik aan een XC70 van bouwjaar 2011-2012, dus het model vóór de facelift 2013.
Hierover heb ik de volgende vragen, hoop dat lezers daar antwoord op hebben.
1. D3-D5 motoren
De D5 motor spreekt aan door de betrouwbaarheid, de roffel en het vermogen.
Modellen met een D3 motor hebben echter een lager gewicht, dat scheelt een klasse in de MRB.
Maar;
- hebben de D3 modellen ook zo'n een mooie roffel?
- zijn ze net zo doorontwikkeld en betrouwbaar als de D5?
- wat is het praktijkvrerbruik D3 vs D5? Ik ben een rustiger rijder.
- De D3 zie ik op Wikepedia.de als 1.984 en 2.400 cc uitvoering, beiden met 163 pk.
Hebben de D3 motoren voldoende pk voor deze zware auto?
- is tuning een goede optie?
(de afweging zou zijn een D3 (2.0 of 2.4?) te zoeken waardoor minder MRB en die dan eventueel tunen)
2. Aandachtspunten/problemen
- Volvo schijnt 2 soorten automaten te hebben. Welke moet je hebben?
- Hoe zit het met het roefilter? De V50 2006 was wat dat betreft helaas drama

- Zijn er andere aandachtspunten bij aankoop?
3. AWD
Is deze uitschakelbaar?
4. Automaatpook
Vanaf de facelift 2013 hebben de modellen volgens mij een "gestroomlijndere" automaatpook.
Bij een model 2012 heb ik deze pook ook al eens gezien maar ze hebben het niet allemaal.
Is deze pook ook al vanaf 2012 geleverd of zou die ook achteraf vervangen kunnen worden?
Tot zover voorlopig de vragen.
Ik zoek in Belgie of Duitsland, daar zijn diesels te vinden met lage km standen.
ik hoop dat er in januari inruil op de markt komt.
Alvast dank aan alle Volvo fans die reageren!.