XC70

Plaats reactie
Peet27
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

Na een V50 en V60 in de familie - waar mijn dochter de meeste tijd in gereden heeft/nog rijdt - wordt het nu tijd om mezelf te verwennen met een XC70 :-)

Ik heb nu een Audi A4 1.9TDI met 320.000 km. Probleemloos gereden sinds 7 jaar en 200.000 km.
Maar volgend jaar komen er behoorlijke onderhoudskosten en betaal ik meer MRB omdat deze auto nog geen roetfilter heeft.
Tijd om afscheid te nemen dus. En ik wil meer comfort, vermogen en een (iets) hogere instap. De XC70 lijkt daarvoor alles te hebben.
Bovendien veilig en mooi om te zien.

Bij ca. 30.000 km per jaar lijkt een (2e hands) diesel nog steeds interessant. Helaas wordt LPG of CNG door iedereen afgeraden.
Qua budget denk ik aan een XC70 van bouwjaar 2011-2012, dus het model vóór de facelift 2013.
Hierover heb ik de volgende vragen, hoop dat lezers daar antwoord op hebben.

1. D3-D5 motoren
De D5 motor spreekt aan door de betrouwbaarheid, de roffel en het vermogen.
Modellen met een D3 motor hebben echter een lager gewicht, dat scheelt een klasse in de MRB.
Maar;
- hebben de D3 modellen ook zo'n een mooie roffel?
- zijn ze net zo doorontwikkeld en betrouwbaar als de D5?
- wat is het praktijkvrerbruik D3 vs D5? Ik ben een rustiger rijder.
- De D3 zie ik op Wikepedia.de als 1.984 en 2.400 cc uitvoering, beiden met 163 pk.
Hebben de D3 motoren voldoende pk voor deze zware auto?
- is tuning een goede optie?
(de afweging zou zijn een D3 (2.0 of 2.4?) te zoeken waardoor minder MRB en die dan eventueel tunen)

2. Aandachtspunten/problemen
- Volvo schijnt 2 soorten automaten te hebben. Welke moet je hebben?
- Hoe zit het met het roefilter? De V50 2006 was wat dat betreft helaas drama :-( , ik hoop dat de techniek inmiddels goed is.
- Zijn er andere aandachtspunten bij aankoop?

3. AWD
Is deze uitschakelbaar?

4. Automaatpook
Vanaf de facelift 2013 hebben de modellen volgens mij een "gestroomlijndere" automaatpook.
Bij een model 2012 heb ik deze pook ook al eens gezien maar ze hebben het niet allemaal.
Is deze pook ook al vanaf 2012 geleverd of zou die ook achteraf vervangen kunnen worden?

Tot zover voorlopig de vragen.
Ik zoek in Belgie of Duitsland, daar zijn diesels te vinden met lage km standen.
ik hoop dat er in januari inruil op de markt komt.

Alvast dank aan alle Volvo fans die reageren!.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24571
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Welkom! Allereerst heb ik je verhaal verplaatst naar het juiste board.

Een paar antwoorden: AWD is niet uitschakelbaar. Nou ja, tenzij je de as eronder uit haalt. D3 is ook vijfpitter, dus met roffel. De latere D4's zijn 2.0 viercilinder D4 motoren. De 2.0 D3 hebben geen AWD, D5 altijd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3648
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

1. D3-D5 motoren
Q: hebben de D3 modellen ook zo'n een mooie roffel?
A: Dit zijn ook 5 cilinder motoren met die lekkere sound.

Q: zijn ze net zo doorontwikkeld en betrouwbaar als de D5?
A: De 5 cilinder 2 liter zijn afgeleid van de 2,4 liter. Met goed onderhoud zouden ze dezelfde kilometerstanden moeten kunnen halen.

Q: wat is het praktijkvrerbruik D3 vs D5? Ik ben een rustiger rijder.
A:D3: 7 – 5,8 liter /100km.
A: D5: 8 – 6,5 liter/100km

Q: De D3 zie ik op Wikepedia.de als 1.984 en 2.400 cc uitvoering, beiden met 163 pk.
Q: Hebben de D3 motoren voldoende pk voor deze zware auto?
A: 163pk/400Nm is genoeg voor een rustige rijder
Q: is tuning een goede optie? (de afweging zou zijn een D3 (2.0 of 2.4?) te zoeken waardoor minder MRB en die dan eventueel tunen)
A: de 2,4 D3 is een in pk’s teruggebrachte D5 AWD en nooit in Nederland verkocht. Wel in B, S, en D. Je gaat niet op MRB besparen en ook niet op brandstof t.o.v. de D5. In ruil daarvoor krijg je wel minder vermogen. Nooit doen dus.
 .
2. Aandachtspunten/problemen
Q: Volvo schijnt 2 soorten automaten te hebben. Welke moet je hebben?
A: De D3 en D5 zijn alleen maar geleverd met de Geartronic 6. Tijdige verversing is sterk aan te bevelen. Meer info op dit forum te vinden met de zoekfunctie.

Q: Hoe zit het met het roefilter? De V50 2006 was wat dat betreft helaas drama , ik hoop dat de techniek inmiddels goed is.
A: In principe gaan de roetfilters lang mee. Belangrijk is het tanken van kwaliteitsbrandstof als bijv. Esso en Shell zodat het regeneratieinterval groot is. Zie mijn blog in dit forum viewtopic.php?f=60&t=82047.
Q: Zijn er andere aandachtspunten bij aankoop?
A: Genoeg. Lees dit forum door, in het verleden zijn er talloze aankooptips gegeven.

3. AWD
Q: Is deze uitschakelbaar?
A: Neen

4. Automaatpook
Vanaf de facelift 2013 hebben de modellen volgens mij een "gestroomlijndere" automaatpook.
Bij een model 2012 heb ik deze pook ook al eens gezien maar ze hebben het niet allemaal.
Q: Is deze pook ook al vanaf 2012 geleverd of zou die ook achteraf vervangen kunnen worden?\
A: Klopt, vanaf MY2014 (facelift) heeft de XC70 de aangepaste automaat pook. Achteraf vervangen lijkt me niet mogelijk, tenminste ik heb het nog niet gezien. Eenvoudig is het in elk geval niet.

Voorbeeld m.i. interessante XC70 euro 6:
https://www.popp-thueringen.de/mobile.p ... inje-Svart
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Walter schreef: 18.12.2019 - 08:44 Welkom! Allereerst heb ik je verhaal verplaatst naar het juiste board.
De latere D4's zijn 2.0 viercilinder D4 motoren.
Met 8 traps automaat. En om het makkelijk te maken is de D4 AWD weer een 2.4 5clinder met 6 traps automaat.
Peet27
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

Dank voor alle reacties.
Mijn keuze voor een 5 cylinder zou zijn omdat dit nog de echte volvo motoren zijn. Plus de sound :-)
Dus de D4 motoren vallen eigenlijk af of zijn die ook goed?.

De D3 2.4 is in ieder geval geen goede keuze, dan kun je inderdaad beter voor een D5 gaan.
Maar een D3 2.0 weegt minder dan 1650 kg, de D5 meer. En dat scheelt dan een gewichtsklasse in de MRB. (ca 144 euro per jaar) + hoger brandstofverbruik (bij 30.000 km ca 420 euro) is dus ca 560 e.
De afweging blijft dan :
1. D5 kiezen en meer kosten per jaar
2. D3 2.0 kiezen en laten tunen. Meer pk en zuiniger rijden mogelijk.
Wat zouden de nadelen bij optie 2 zijn?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3648
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Het grote verschil is de wegligging in de bochten. Een D5 heeft AWD en een D3 heeft FWD. De D3 gaat minder strak door de bochten ten opzichte van de D5 (die ook al geen bochtenridder is). Maar als je een rustige rijder bent dan valt het jou waarschijnlijk niet eens op. Mijn advies is om eens een proefrit in een D3 te maken om te kijken of het je bevalt. In Duitsland is overigens 95% van alle verkochte XC70's een D5 met AWD.

Persoonlijk zou ik geen vroege 2 liter 4 cilinder willen omdat hier kinderziektes in zitten. Er zijn klachten over EGR, olieverbruik e.d. De latere 4 cilinders zijn overigens op deze punten sterk verbeterd.

De mooiste combi voor jou is wellicht een D3 met het nieuwe uiterlijk. Die heten trouwens D4 en zijn bijna niet van de andere D4 (2 liter 4 cilinder) te onderscheiden. De D4 2 liter 5 cilinder is een Euro5 diesel en heeft een blok van 1984 cc en 163 pk. De D4 2 liter 4 cilinder is een Euro6 diesel en heeft een blok van 1969 cc en 181 pk.

Voor mogelijkheden t.a.v. tuning zou je eens contact kunnen opnemen met Volvotune.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13514
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In 2016 was de 5 cilinder 2.4D4 AWD een euro 6
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Ik vind dat de CNG en LPG optie wel heel snel terzijde wordt geschoven. "Iedereen raadt LPG af." Die kan ik niet geheel plaatsen.
Ik stond 1,5 jaar geleden voor een vergelijkbare keuze. Met het verschil dat ik al een XC70 (2.5T 2004) had. Ik ging veel meer rijden en had de overweging: inruilen voor een diesel of LPG-inbouw.
Met de blik enigszins de toekomst in (milieuzones, zwaardere belasting diesel, afname maatschappelijke acceptatie van de grote stikstofuitstoot van dieselmotoren) leidden mij naar inbouw LPG.
Ik heb gekozenevoor een VSI van Prins. Met een ValveCare klepsmeersysteem. die laatste is van groot belang en daarmee neem je meteen de weinige nadelen van LPG weg. 78 liter tank in de ruimte van het reservwiel en gaan! Voor 2,5 mille heb je dan echt een hele fijne combinatie. Ik betaal nauwelijks meer MRB dan op benzine en mijn LPG verbruik is dankzij het moderne inspuitsysteem het zelfde als op benzine in de file zelfs zuiniger. Ik ben nu 50.000km verder en heb de installatie er al dik uit. Ik ben 6 cent per km aan brandstof kwiijt en daarmee lach ik elke dieselrijder maar ook elektrieke rijder uit.
Nu zit ik pas op 420.000km en ben dus nog lang niet aan een opvolger toe, maar wel benieuwd of de 6 cilinder (incl de T6) net zo geschikt zijn voor LPG als de 2.5T. Want dan weet ik het wel. En oja, tbv de grote steden in Frankrijk heb ik onlangs een vignet aangevraagd. Kost 4,21 euro maar is wel verplicht anders kom je delen van Parijs niet in. Ik heb voor mijn auto uit 2004 een categorie 1 (vd 5) gekregen. Alleen elektrisch is lager (0). Op benzine was dat niet gelukt, op diesel zeker niet, zelfs een euro 6 scoort nog een 2 bij mijn weten. Kortom: im zou echt alle plussen en minnen goed op een rij zetten en niet direct in de diesel-reflex schieten.
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3648
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Koffiemolen schreef: 21.12.2019 - 22:14 "Iedereen raadt LPG af." Die kan ik niet geheel plaatsen.
Heeft waarschijnlijk te maken met de moderne benzinemotoren.

Mooi lijstje Citroens trouwens.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13514
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Lekker lpg inzetten als je dat nodig vindt, rij je hem op is er niet veel aan de hand los van wat motorproblemen, wil je hem ooit nog inruilen hoor je dan wel weer wat hij minder waard is door lpg.
Peet27
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

LPG zou zeker een mooie oplossing zijn. Goed voor het milieu en goedkoper rijden. Bovendien kan ik af en toe in België tanken, dus nog meer besparen.
Echter, Volvo dealers raden LPG af. "Voor veel km moet u een diesel hebben meneer". Misschien slechte ervaringen en discussie LPG inbouwer - dealer bij problemen.
En ook op dit forum heb ik wel eens negatieve verhalen gelezen. De techniek zou vanaf 2000 zou complexer geworden zijn waardoor die niet goed meer samenwerkt met LPG. Ook CNC autos zouden technisch en commercieel geen succes zijn. Je ziet maar weinig LPG autos tegenwoordig. Volgens LPG inbouwers is het natuurlijk allemaal geen probleem maar de auto moet wel betrouwbaar blijven.
Ik zoek een auto van 2011-2012. Iemand ervaring met een XC of V70 van deze bouwjaren en LPG?
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

In Belgie is er een

D3 2.0 FWD 163PK
D3 2.4 AWD 163PK
D5 2.4 AWD 215PK

Ik heb de D3 2.4 AWD gereden in een XC60 en XC70, de auto trekt tot 3000rpm even vlot als een D5AWD maar boven 3000rpm is de motor geknepen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Peet27 schreef: 21.12.2019 - 15:32 Dank voor alle reacties.
Mijn keuze voor een 5 cylinder zou zijn omdat dit nog de echte volvo motoren zijn. Plus de sound :-)
Dus de D4 motoren vallen eigenlijk af of zijn die ook goed?.

De D3 2.4 is in ieder geval geen goede keuze, dan kun je inderdaad beter voor een D5 gaan.
Maar een D3 2.0 weegt minder dan 1650 kg, de D5 meer. En dat scheelt dan een gewichtsklasse in de MRB. (ca 144 euro per jaar) + hoger brandstofverbruik (bij 30.000 km ca 420 euro) is dus ca 560 e.
De afweging blijft dan :
1. D5 kiezen en meer kosten per jaar
2. D3 2.0 kiezen en laten tunen. Meer pk en zuiniger rijden mogelijk.
Wat zouden de nadelen bij optie 2 zijn?
XC70 D3 automaat met FWD weegt ongeveer 65 kg meer dan een V70 D3 automaat, lijkt mij dus geen probleem qua prestaties. XC70 is minder aerodynamisch, dus ook daardoor zal het verbruik ietsje hoger zijn

AWD: leuk, maar heeft ook nadelen: idd vaak meer wegenbelasting, maar ook meer verbruik, hoger reparatie risico en door de extra onderdelen kan het lastiger zijn om andere reparaties uit te voeren (uitbouwen wat in de weg zit)

Tuning zou ik nooit doen. De D3 kwam in 2010 op de markt dacht ik. Toen 163 pk en 400 nm
Ook de huidige 2 liter diesels van zeg bmw, mercedes, audi, komen tot 400 nm, maar dan met iets meer pk's meestal rond de 190 (We zijn ook 9 jaar verder inmiddels)

De TF-80-SC automaat van Aisin kan maximaal 440 nm aan:

https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Waarom risico nemen en tot die limiet of zelfs er over heen gaan?

Ik vermoed dat je het turbogat groter maakt, en een eventuele zeer kleine besparing op diesel gaat teniet door een veel hoger risico op reparaties
En bij een voorwielaandrijver is grip soms al een probleem op nat wegdek

Een motor tot de grens uitpersen, veel succes, ik snap de logica daarvan niet. Volvo (bepaalde modellen / motoren) koop je ook voor de betrouwbaarheid
Ermee knoeien maakt bedrijfszekerheid meestal niet beter lijkt mij
400 nm uit een 2 liter motortje persen vind ik voldoende. En ik haal 1 op 18 met warme motor, airco uit en rustig rijden

Een 5 cilinder diesel zou wat minder afschrijving kunnen hebben, ondanks euro 5 emissie norm: vijf cilinders worden vrijwel niet meer gemaakt (Audi / Donkervoort uitgezonderd, maar in zeer kleine aantallen), en zullen denk ik ook niet meer gemaakt worden
Dus wellicht zijn er meer liefhebbers voor over een paar jaar?
Peet27
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

is het nog een idee om een CNG auto te zoeken en die naar LPG om te bouwen? Deze motoren zijn misschien beter geschikt voor LPG inbouw.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”