Geneve persberichten

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Geneve Motorshow 2005
Volvo’s focus op preventieve veiligheid

• Concept Cars verantwoordelijk voor diverse nieuwe veiligheidssystemen
• BLIS – einde aan de dode hoek dankzij ingenieus camerasysteem
• IDIS – hightech informatiesysteem als beschermengel
• Adaptieve Cruise Control – houdt zelf de minimale afstand tot voorliggers in de gaten
• Botsgevaar? Het waarschuwings- en automatische remsysteem treedt in werking
• Lane Departure Warning, Lane Keeping Aid en Emergency Lane Assist – extra ogen op de eigen rijbaan
• Volvo CoDriver – de intelligente bijrijder als persoonlijke assistent

Genève, 01 maart 2005 - Tijdens de onlangs gehouden Geneve Motor Show heeft Volvo haar nieuwste veiligheidssystemen aan de wereld getoond, die alle bijdragen aan een nog veiliger en plezieriger rijgedrag. Veel van de nieuwe toepassingen zagen we eerder terug in de diverse studiemodellen die Volvo al sinds jaar en dag ontwikkelt. Concept Cars, die onmisbaar zijn voor de voortdurende verbetering van veiligheid en zorg voor het milieu.

Volvo speelt al jaren een leidende rol op het gebied van veiligheid en zorg voor het milieu. Elk nieuw model moet dan ook een stap voorwaarts betekenen en beschikken over de nieuwste toepassingen, designelementen en technische snufjes. Maar hoe worden deze noviteiten ontwikkeld en getest? Het sleutelwoord: de Concept Car. Geen dure studiemodellen die alleen vanuit prestigieus oogpunt worden ontwikkeld, maar prototypes waarvan de toepassingen ook daadwerkelijk in toekomstige productiemodellen worden verwerkt. Zo stond de Volvo Experimental Safety Car (VESC) uit 1972 model voor de latere Volvo 240 en de ontwikkeling van de beroemde katalysator met Lambda-sonde. Het gebruik van zowel airbags voor als achter werd onderzocht, evenals het gebruik van een ruitenwisser en –sproeier voor de koplampen en de achterruit.

Lichtgewicht en recyclebare materialen
In 1992 verscheen de Volvo Environmental Concept Car (ECC) ten tonele en zoals de naam al aangeeft, lag de nadruk bij dit studiemodel met name op de impact op het milieu. Er werd volop geëxperimenteerd met lichtgewicht en recyclebare materialen en het ontwerp vormde een voorbode voor de latere Volvo S80. De Volvo Safety Concept Car (SCC) uit 2001 is volledig gericht op het vergroten van het zicht van de bestuurder en de passieve veiligheid. Van dit prototype zien we inmiddels meer dan de helft van de innovatieve oplossingen terug in reeds bestaande, of nog in ontwikkeling zijnde modellen. Denk bijvoorbeeld aan de Volvo Personal Communicator en ingebouwde camera’s in de buitenspiegels die de dode hoek in de gaten houden. Maar daarover later meer.
De meest recente Concept Car is de Volvo 3CC. Een compacte ‘sportauto’ met een unieke 2+1 zitconfiguratie: twee volwassenen voorin en één volwassene achterin. De nadruk bij dit model ligt onder meer op zijn milieuvriendelijke karakter en dit vertaalt zich in het gebruik van lichtgewicht materialen, elektrische aandrijving (dus geen uitstoot) en een lage luchtweerstand vanwege zijn gladde torpedovorm.

Optimaal resultaat
Veel van de in prototypes verwerkte veiligheidstoepassingen vinden dus uiteindelijk hun weg naar de diverse productiemodellen. Een van de grootste uitdagingen op dit moment is om alle nieuwe veiligheidssystemen op een dusdanige manier met elkaar te integreren, dat ze als één geheel voor een optimaal resultaat zorgen. De bestuurder moet daartoe op het juiste tijdstip de juiste informatie ontvangen, zonder te worden afgeleid door op dat moment onnodige informatie. De meeste functionaliteiten worden inmiddels al elektronisch aangestuurd, en de verschillende onderdelen communiceren via een ingenieus netwerk met elkaar. Volvo heeft hiervoor IDIS ontwikkeld; het Intelligent Driver System, dat in 2003 zijn primeur beleefde in de nieuwe Volvo S40. IDIS houdt voortdurend bepaalde door de bestuurder uitgevoerde handelingen in de gaten, zoals de stuurbewegingen en het gebruik van het rem- en gaspedaal en de richtingaanwijzers. Deze informatie wordt elektronisch verwerkt en bij een bepaald normniveau wordt info die op dat moment voor de veiligheid niet van belang is tijdelijk tegengehouden. Denk bijvoorbeeld aan binnenkomend telefoonverkeer of een sms’je. In de toekomst zal IDIS worden verwerkt in een uitgebreider systeem dat een groter aantal factoren in de gaten kan houden, waardoor de bestuurder onderweg nog minder stress ondervindt.

Op dit moment in ontwikkeling...
De systemen en functionaliteiten die op dit moment worden ontwikkeld, richten zich op drie uitgangspunten: de auto, de verkeerssituatie en de mens. Om de verkeerssituatie beter te kunnen inschatten, heeft Volvo een aantal geavanceerde toepassingen ontwikkeld die de situatie buiten de auto in de gaten moeten houden.

BLIS – Blind Spot Information System
Grote ruiten en effectieve achteruitkijkspiegels maken de gevreesde dode hoek zo klein mogelijk en zorgen zo samen voor een optimaal zicht. In 1979 was Volvo de eerste autofabrikant die haar modellen uitrustte met een achteruitkijkspiegel aan de bestuurderszijde met een extra grote zichthoek. BLIS gaat nog een stap verder en maakt gebruik van digitale camera’s in de buitenspiegels, die het gebied langs en achter de auto in de gaten houden. Komt er een voertuig binnen het ‘blikveld’ van de camera, dan gaat er in de betreffende spiegel een lichtje branden. Zo krijgt de bestuurder een duidelijk teken dat er een andere weggebruiker in zijn buurt is. Het systeem geeft informatie over verkeer dat van achteren komt, maar ook over voertuigen die door de automobilist worden ingehaald. Door deze info kan de bestuurder in elke situatie de juiste beslissing nemen. Stilstaande objecten worden door BLIS overigens genegeerd.

Adaptieve Cruise Control
Huidige cruise control-systemen zorgen voor een ontspannen rijgedrag, maar helaas staat de verkeerssituatie het gebruik van een cruise control niet altijd toe. Om ook in minder vloeiende omstandigheden en in een file van het systeem te kunnen profiteren, heeft Volvo de Adaptieve Cruise Control ontwikkeld. Met behulp van een radarsensor houdt het systeem voortdurend de afstand tot de voorganger in de gaten en past hij de snelheid van de auto automatisch daarop aan. De bestuurder kan de Adaptieve Cruise Control activeren door de maximumsnelheid in te voeren en de minimale tijdsspanne tussen hem en zijn voorganger. Deze interval kan variëren tussen één en drie seconden. Een tijdsverschil van twee seconden, bijvoorbeeld, betekent bij een snelheid van 100 kilometer per uur een afstandsverschil van circa 60 meter. Door het adaptieve karakter van dit type cruise control – de remweg neemt immers af als de snelheid lager ligt – is het verschil bij 70 kilometer per uur slechts ongeveer 40 meter.

Waarschuwingssysteem bij het remmen
Kop-staartbotsingen – zowel op rijdende als stilstaande voorliggers – komen erg veel voor. Vaak wordt de bestuurder dan afgeleid, waardoor hij niet op tijd kan reageren. Volvo heeft hiervoor een geavanceerd systeem ontwikkeld dat (ernstiger) schade kan voorkomen. Het gebied vóór de auto wordt hierbij door een radarsensor voortdurend in de gaten gehouden. Het systeem kan vervolgens op een aantal manieren worden geactiveerd. Komt de auto in de buurt van een obstakel en de bestuurder reageert niet, dan gaat er een waarschuwingslampje branden dat weerspiegelt in de voorruit. Tegelijkertijd klinkt er een zoemsignaal. Dit kan voldoende zijn om de aandacht van de bestuurder te herwinnen en een ongeluk te voorkomen. Het kan echter ook zijn dat de bestuurder remt (spontaan of geattendeerd door de waarschuwingssignalen), maar niet krachtig genoeg. Ook dan grijpt het systeem in. Het meet de remdruk, en wordt deze als te licht ervaren, dan vergroot het zelf de remkracht. Bij niet te hoge snelheden kan deze verhoogde remkracht een botsing voorkomen. In geval de bestuurder helemaal niet reageert, wordt de remfunctie automatisch geactiveerd. Wellicht is het dan te laat om een botsing te voorkomen, maar het risico van ernstige gevolgen neemt wel degelijk af. Om deze automatische-remfunctie te activeren, is de radarsensor uitgerust met een digitale camera met een groothoeklens, die aan de voorzijde van de binnenspiegel is gemonteerd.

Waarschuwing en hulp bij wisselen van rijbaan
Veel ongelukken komen voor bij relatief goed weer en gunstige verkeersomstandigheden, maar gebeuren omdat de bestuurder zijn concentratie verliest. Daarom ontwikkelt Volvo op dit moment een aantal functionaliteiten die de automobilist onder dergelijke omstandigheden bij kunnen staan.

1. Lane Departure Warning maakt gebruik van camera’s in de buitenspiegels, die de weg in de gaten houden en registreren waar de auto zich op dat moment ten opzichte van de wegmarkering bevindt. Verliest de bestuurder zijn concentratie en bewegen de banden zich buiten de lijnen, dan attendeert een geluidssignaal hem hierop.
2. Lane Keeping Aid gaat nog een stap verder. Naast het geluidssignaal reageert het systeem actief door de auto terug in de goede richting te sturen. Deze stuurcorrectie is relatief beperkt en dient alleen om de bestuurder actie te laten ondernemen, zodat hij zijn voertuig binnen de lijnen kan houden. Lane Departure Warning en Lane Keeping Aid worden uitgeschakeld bij snelheden lager dan 70 kilometer per uur, zodat het niet in werking treedt in verkeerssituaties waarbij regelmatig van rijbaan wordt gewisseld. Het systeem kan daarnaast ook manueel worden uitgeschakeld.
3. Emergency Lane Assist is een ware doorbraak. Het maakt zowel gebruik van een camera als een radar, en ook dit systeem houdt auto’s die van achteren komen in de gaten. Rijdt de bestuurder over een wegmarkering en reageert hij niet op het geluidssignaal, dan reageert het systeem door extra stuurkracht toe te passen, terug naar de oorspronkelijke rijbaan, waardoor de automobilist voelt dat hij ‘fout zit’ en actie kan ondernemen. Het systeem werkt bij alle snelheden.

Volvo CoDriver
Ook al is de auto en de verkeerssituatie nog zo onder controle, veiligheid hangt nog altijd erg af van de mens, oftewel de bestuurder. Hij moet dan ook te allen tijde alert blijven en de juiste beslissingen nemen. Om de bestuurder hierbij te assisteren, heeft Volvo de Volvo CoDriver ontwikkeld; een intelligent systeem dat alle informatie van de diverse systemen in de auto verzamelt, de actuele verkeerssituatie beoordeelt en zo de automobilist bijstaat in zijn beslissingen. Volvo CoDriver zal ook opmerken als de bestuurder niet alert genoeg is. Indien noodzakelijk kan het systeem de binnenkomende informatie beperken en slechts relevante functies in werking stellen. Volvo CoDriver maakt het rijden hierdoor een stuk veiliger.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

De tweede:

De Volvo Environmental Concept Car uit 1992
Blik op een groene toekomst

• Studiemodel met de nadruk op veiligheid, milieu en comfort
• De basis voor het ontwerp van de Volvo S80
• Lichtgewicht materialen met een lage belasting van het milieu

Genève, 01 maart 2005 – De Volvo Environmental Concept Car (ECC) werd in 1992 geïntroduceerd als studiemodel voor een veilige, comfortabele en milieuvriendelijke gezinsauto. Van meet af aan trok de ECC overal in de wereld de aandacht en later zou hij een belangrijke inspiratiebron blijken te zijn voor de Volvo S80 die in 1998 op de markt kwam.

De Volvo Environmental Concept Car (ECC) was ontwikkeld in het Volvo Monitoring en Concept Centre (VMCC) in Californië en hij beschikte over een aantal toepassingen die aantoonden hoe een ruime gezinsauto er in het jaar 2000 zou uitzien. Dankzij het gebruik van een efficiënte aandrijflijn en een aluminium carrosserie bedroeg het gewicht van de auto slechts 1.580 kilogram. Het model werd aangedreven door een hybride aandrijfsysteem. De gebruikte materialen waren geselecteerd op hun lage belasting voor het milieu en konden voor een groot deel worden gerecycled. Vanbinnen was het interieur ergonomisch ontworpen en bood het met gemak ruimte aan vier volwassenen. Via het zogenaamde Dynaguide-systeem kreeg de bestuurder voortdurend de meest actuele verkeersinformatie op het instrumentenpaneel te zien.

In zeker opzicht betekende de ECC een voorproefje van de nieuwe weg die Volvo op het gebied van design zou gaan inslaan. Ontwerpkenmerken, die we later voor het eerst zouden terugzien in de Volvo S80. Denk aan de brede heupen, de V-vormige motorkap en de relatief ronde neus met geïntegreerde bumpers. De ECC bouwde ook voort op het uitgebreide veiligheidsconcept dat in 1991 met de Volvo 850 was geïntroduceerd. Dit had zowel betrekking op de structuur van de carrosserie als op het innovatieve SIPS-systeem met zijn zijairbags. Uiteraard had de ECC ook driepunts veiligheidsgordels voor alle vijf de zitplaatsen en plek voor een geïntegreerd kinderkussen in het midden van de achterbank.

Afbeelding
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

De Volvo Safety Concept Car uit 2001
Meer dan alleen een conceptmodel

• Studiemodel waarbij het menselijk oog centraal staat
• Ruim de helft van de technische snufjes uit 2001 worden nu of binnenkort toegepast in diverse Volvo-modellen
• Verbeterde passieve veiligheid

Genève, 01 maart 2005 – Begin 2001 zette Volvo een belangrijke stap in de toekomst. De Volvo Safety Concept Car (SCC) verscheen ten tonele. Deze betekende een doorbraak op het gebied van veiligheid. Niet alleen kreeg het begrip ‘zicht’ een nieuwe dimensie, ook werden diverse technologieën gepresenteerd, die zowel de persoonlijke als de passieve veiligheid verder verbeterden. Inmiddels zijn we vier jaar verder en kunnen we concluderen dat meer dan de helft van alle veiligheidsoplossingen uit de SCC terug te vinden is in zowel huidige als geplande productiemodellen.

Het menselijk oog speelde bij de ontwikkeling van de Volvo Safety Concept Car (SCC) een belangrijke rol. Het conceptmodel zag er namelijk niet alleen mooi uit, tijdens het ontwerpproces is veel aandacht besteed aan optimaal zicht. Een sensor registreert de ooghoogte van de bestuurder, waarna de bestuurdersstoel in een dusdanige positie wordt geplaatst dat de bestuurder het beste zicht heeft. Na de stoel worden de vloer, de pedalen, het stuur, de middenconsole en de versnellingspook binnen bereik geplaatst.

De Volvo SCC beschikt daarnaast over een aantal andere functionaliteiten die het zicht verder verbeteren:
- Transparante A-stijlen.
- Gebogen B-stijlen die in lijn lopen met de contouren van de stoelen, waardoor een optimaal zicht naar achteren ontstaat.
- De B-stijlen zijn in het frame van de voorstoelen geïntegreerd.
- Een sensor in de buitenspiegel geeft aan wanneer de bestuurder wordt ingehaald en er zich een auto in de dode hoek bevindt.
- De dode hoek wordt eveneens opgevangen door camera’s in de buitenspiegels.
- De lichtstraal van de koplamp past zich aan aan de rijrichting.
- Een voorwaarts gerichte camera houdt in de gaten of de Volvo op zijn weghelft blijft.
- Een ‘botssensor’ meet de afstand tot de voorliggers en gaat tevens na of deze afstand niet te snel kleiner wordt.
- Speciale remlichten treden in werking als de rem erg hard wordt ingetrapt.

Speciale veiligheidskooi
De Volvo SCC beschikt daarnaast over een aantal innovaties op het gebied van veiligheid en persoonlijke bescherming. Zo vormen de voorstoelen samen met de B-stijlen een speciale veiligheidskooi en beschikt de auto over twee verschillende soorten vierpunts veiligheidsgordels: de Criss-Cross (X4) en de Brace (V4). De X4 is gebaseerd op een conventionele driepuntsgordel, maar is uitgebreid met een extra diagonaal lopende riem over de borst. De V4-gordel is een nieuwe vierpuntsgordel, waarbij de schouderriemen in een V-vorm over de borst lopen. Tot slot heeft de achterbank twee verticaal verstelbare zitkussens, zodat ook kinderen te allen tijde veilig kunnen worden vervoerd.

Volvo Personal Communicator
De afstandsbediening uit de SCC zien we nu terug als de Volvo Personal Communicator (VPC). Deze beschikt onder meer over een vingerafdruksensor en hij zorgt ervoor dat de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder voor wat betreft zitpositie, stuur en pedalen automatisch worden ingesteld. Tevens kunnen met de VPC diverse bestemmingen worden voorgeprogrammeerd, zodat het navigatiesysteem vanzelf in werking treedt zodra de bestuurder het portier opent. Indien de bestuurder meer dan 100 meter van zijn voertuig is verwijderd, dan kan de VPC ook informatie versturen via een mobiele telefoon of computer. Het VPC-systeem bevat daarnaast een sensor die aan de hand van hartslag registreert of er iemand in de geparkeerde Volvo zit. Als de auto bijvoorbeeld wordt gestolen, dan stelt het systeem de automobilist hiervan op de hoogte.

Afbeelding
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Volvo Experimental Safety Car uit 1972
Zijn tijd ver vooruit

• Een groot scala aan innovatieve, technische toepassingen
• Voorloper van de Volvo 240
• Veiligheid speelde een doorslaggevende rol
• Doorbraak op het gebied van milieu

Genève, 01 maart 2005 – Het hoogtepunt van de Autoshow van Genève in 1972 was de Volvo Experimental Safety Car (VESC). Een studiemodel dat vanaf dat moment op het gebied van veiligheid de toon zou zetten. De VESC was een voorbode voor de Volvo 240, een model dat in 1974 op de markt kwam en met 2,9 miljoen geproduceerde auto’s en een looptijd van 19 jaar de meest verkochte Volvo tot nu toe is.

Toen de Volvo Experimental Safety Car (VESC) in 1972 voor het eerst aan de wereld werd getoond, viel meteen op dat hij was uitgerust met voor die tijd revolutionaire veiligheidsoplossingen. Zo werden de voorste gordels automatisch vastgegespt op het moment dat de bestuurder de auto startte en beschikte het conceptmodel over airbags voor zowel de inzittenden van de voor- als achterstoelen. Ook in de hoedenplank waren airbags verwerkt en de onzichtbare hoofdsteunen van de voorstoelen kwamen in het geval van een aanrijding vanzelf tevoorschijn. Was er sprake van een frontale botsing, dan verschoof het stuur automatisch 150 mm naar voren, weg van de bestuurder. Het model beschikte verder over ruitenwissers en –sproeiers voor de koplampen, een ruitenwisser en –sproeier voor de achterruit en ABS. De carrosserie was extra stevig en het passagiersgedeelte was versterkt met een speciale balkenconstructie, waardoor een veiligheidskooi ontstond. De zijkanten van de VESC beschikten eveneens over stevige balken, die een optimale bescherming boden bij een zijwaartse aanrijding.

Katalysator met Lambda-sonde
De VESC werd ook als mobiele testbank gebruikt voor andere technische oplossingen, zoals een aangepast systeem van de voorwielophanging. Daarnaast werd ook de viercilinder injectiemotor B20 verder ontwikkeld, zodat hij voldeed aan de Amerikaanse uitstooteisen van 1974. De VESC beschikte over wat nu bekend staat als EGR (Exhaust Gas Recirculation) en een katalysator, waardoor het studiemodel de voorloper was van de vooruitstrevende katalysator met Lambda-sonde die in 1976 op de markt kwam.

Het VESC-project liet vanaf het begin duidelijk zien dat Volvo op het gebied van veiligheid een vooraanstaande positie wilde innemen. De meeste technische toepassingen uit de VESC voldeden dan ook aan alle Volvo-eisen. Eisen die veel strikter waren dan voor de toenmalige wetgeving noodzakelijk was. Veel toepassingen zagen we later terug in de Volvo 240 en daarop volgende modellen.

Afbeelding Picture: www.volvo200.org
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Genève Motorshow 2005
Volvo 3CC voor duurzame mobiliteit

• Realistisch studiemodel voor duurzame mobiliteit
• Compacte auto met de veiligheid van een grote auto
• Unieke 2+1-configuratie
• Uniek Safety Ride Down Concept
• Verhoogde opvang botsenergie
• Elektrische aandrijving

Genève, 01 maart 2005 - Op de Motor Show van Genève is Volvo’s meest recente studiemodel te zien, de Volvo 3CC. Dit prototype toont Volvo’s visie op het gebied van duurzame mobiliteit in het segment van compacte auto’s. Daarnaast ging de aandacht uit naar het veiligheidsaspect van compacte auto’s en de impact van botskrachten bij een frontale aanrijding.

De Volvo 3CC is een aërodynamisch gelijnde auto die door een unieke 2+1-configuratie plek biedt aan drie volwassenen of twee volwassenen en twee kinderen. Het prototype is uitgerust met een krachtig elektrisch aandrijfaggregaat dat de 3CC een top van 135 kilometer per uur bezorgt, zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Door zijn lage zwaartepunt, zijn lage gewicht en zijn onderstel met dubbele, boven elkaar geplaatste draagarmen reageert de 3CC als een echte sportauto. Het studiemodel is een vervolg op de Tandem Concept Car; een energiezuinige tweezitter die 50 procent minder ruimte inneemt dan een reguliere auto. Zowel de 3CC als de Tandem is ontwikkeld door het Volvo Monitoring and Concept Center (VMCC) in Californië.

“Uitgangspunt was de ontwikkeling van een auto voor de toekomst”, licht Lex Kerssemakers, Senior Vice President Brand, Business en Product Strategy van de Volvo Car Corporation, toe. “Een auto die het milieu zo min mogelijk belast en weinig ruimte in beslag neemt. Uiteraard heeft hij daarnaast prettige rijeigenschappen, een aantrekkelijk uiterlijk en is hij op-en-top veilig. De Volvo 3CC toont al met al aan dat auto’s in de toekomst tegelijkertijd schoon, veilig en efficiënt kunnen zijn.”

Unieke details
Van binnen oogt de 3CC ruim, vanwege de ergonomische, op ooghoogte geplaatste bedieningselementen, de smalle voorruitstijlen en de drie transparante dakpanelen. Bij het openen van de omhoog scharnierende deuren schuift het ‘zwevende’ instrumentenpaneel naar voren om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Tot de unieke details behoren speciale schakelaars op het instrumentenpaneel voor de verlichting, de klimaatregeling en het audiosysteem. De afstandssensoren waarmee de schakelaars zijn uitgerust, worden geactiveerd zodra een vinger ze dichter dan 5 millimeter benadert.

Botsing: interieur schuift naar voren
Uiteraard is bij de ontwikkeling van de 3CC veel aandacht besteed aan het aspect veiligheid. Daartoe is onder meer gebruik gemaakt van een ultrasterk stalen spaceframe en een daarop gelijmde carrosserie die bestaat uit een eendelige schaal van koolstofvezel. Het grootste probleem waarmee de ontwikkelaars van de compacte Volvo 3CC tijdens het proces te maken kregen, was het feit dat de botskrachten die vrijkomen bij een frontale aanrijding door een relatief kleine kreukelzone moesten kunnen worden opgevangen. Een compacte auto heeft immers weinig vervormingsruimte. Tevens moest worden voorkomen dat de inzittenden bij een dergelijke botsing te ver naar voren zouden schieten. Uiteindelijk kwam men uit op het revolutionaire Volvo Safety Ride Down Concept; een unieke oplossing waarbij het gehele interieur bij een frontale aanrijding naar voren schuift. Dat klinkt misschien paradoxaal, maar door de elkaar tegenwerkende krachten van de impact van de botsing (naar achteren) en die van het naar voren schuivende interieur mét zijn inzittenden wordt de botsenergie al voor een groot deel geabsorbeerd, waardoor een relatief kleine kreukelzone geen bezwaar meer is. Het principe is eenvoudig: in het geval van een frontale aanrijding schuiven alle stoelen (zowel voor- als achterbank) over een railsysteem iets naar voren. Adaptieve schokbrekers vangen vervolgens de botskracht op; de mate waarin is afhankelijk van de kracht van de botsing en het aantal en gewicht van de inzittenden.

Ook het stuur en het ‘zwevende’ instrumentenpaneel schuiven bij een crash voorwaarts, waardoor de bestuurder meer bewegingsruimte krijgt. Het schuifsysteem treedt ook in werking bij een aanrijding van achteren, zij het dat de stoelen dan in omgekeerde richting over de rails bewegen. Het Volvo Safety Ride Down Concept wordt al meer dan drie jaar actief getest. In gewijzigde vorm is het al zo’n veertig jaar te zien geweest in diverse Volvo-conceptstudies.

Adaptieve schokbrekers
De adaptieve schokbrekers die voor het eerst in Volvo’s R-modellen werden toegepast zijn aangepast, zodat ze nu in de 3CC kunnen worden gebruikt om de kracht van de verschuiving van het inzittendencompartiment af te remmen. Ze zijn hydraulisch en werken volledig elektronisch, waardoor ze elke twee milliseconden op basis van informatie van diverse sensoren kunnen worden aangepast. “Het Volvo Safety Ride Down Concept betekent een veelbelovende stap in onze ontwikkelingen op het gebied van veiligheid”, verklaart Ingrid Skogsmo, Director Volvo Cars Safety. “Gedurende de ontwikkelingsfase hebben we veel geleerd, en de logische volgende stap is het verder ontwikkelen van de technologie, zodat hij geschikt wordt voor de consumentenmarkt.”

Duurzame mobiliteit
Met studies als de 3CC en Tandem maakt Volvo een grote stap op het gebied van duurzame mobiliteit. Modellen die niet alleen energiezuinig en schoon zijn, maar ook minder ruimte in beslag nemen, er krachtig uitzien en met goede prestaties en een zeer hoog veiligheidsniveau. “Volvo hecht net zoveel waarde aan het milieu als aan veiligheid en kwaliteit”, verduidelijkt Anders Kärrberg, Environmental Director Volvo Car Corporation Governmental Affairs. “We willen een belangrijke rol spelen in de mobiliteit, zonder daarbij tekort te doen aan ecologische factoren. De Volvo 3CC neemt in dit streven een vooraanstaande positie in. Hopelijk zetten we met dit studiemodel iedereen aan het denken over de toekomst van mobiliteit.”
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Niks nieuws tot nu toe bekend dat getoond gaat worden op Genneve???

Wel een handig overzicht wat er nou getoond gaat worden.
Ik ben benieuwd of er net zo'n sneakpreviev van de S80 en C70 gaat komen als van de C30 is gekomen op Detroit lijkt me leuk.... ???
Ik zelf denk dat de C70 pas na de zomer Augustus ofzo getoond gaat worden maar je weet maar nooit....
bert
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:57
Locatie: hengelo (ov)
Contacteer:

mooi gedaan walter (toch?) mooi overzicht.
850R automaat
V70 2.5 10v automaat
XC70 2.5T geartronic summum
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

bert schreef:mooi gedaan walter (toch?) mooi overzicht.
Yep, walter is de naam.

Makkelijk als je dergelijke berichten digitaal krijgt, ff "ctrlC-ctrlV"-en :-)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Zeker handig als je die berichten krijgt en nog beter als je ze digitaal krijgt hoe kom jij eraan Walter???
laserblue
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.02.2005 - 20:09

Autosalon gister bezocht.Zeer de moeite waard.
Volvo had een mooie stand,echter weinig nieuws.
Klein model laat nog even op zich wachten,volgens Talsma.
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Klein model wel ja daar had ik ook niks van verwacht maar hebben ze dan niet iets meer bekend gemaakt over de nieuwe cabrio???
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

bart schreef:Klein model wel ja daar had ik ook niks van verwacht maar hebben ze dan niet iets meer bekend gemaakt over de nieuwe cabrio???
Ik heb mij laten vertellen dat ie in Frankfurt staat.
S80 staat voor 2006, zal wel MY2007 worden dan..
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24629
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

bart schreef:Zeker handig als je die berichten krijgt en nog beter als je ze digitaal krijgt hoe kom jij eraan Walter???
werk bij een dealer :-)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33115
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Gaan we (weer)met zijn allen naar Frankfurt!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
laserblue
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.02.2005 - 20:09

Voor IAA in Frankfurt kijk op www.vda.de
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Und wann ist der IAA in Frankfurt??
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40765
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Wat dacht je van www.iaa.de :lol:

Pressetage:
1. Pressetag, Dienstag, 13. September 2005
2. Pressetag, Mittwoch, 14. September 2005

Fachbesuchertage:
Donnerstag, 15. September 2005 und Freitag, 16. September 2005

Publikumstage:
Samstag, 17. September - Sonntag, 25. September 2005
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”