Geneve persberichten
Geplaatst: 28.02.2005 - 13:53
Geneve Motorshow 2005
Volvo’s focus op preventieve veiligheid
• Concept Cars verantwoordelijk voor diverse nieuwe veiligheidssystemen
• BLIS – einde aan de dode hoek dankzij ingenieus camerasysteem
• IDIS – hightech informatiesysteem als beschermengel
• Adaptieve Cruise Control – houdt zelf de minimale afstand tot voorliggers in de gaten
• Botsgevaar? Het waarschuwings- en automatische remsysteem treedt in werking
• Lane Departure Warning, Lane Keeping Aid en Emergency Lane Assist – extra ogen op de eigen rijbaan
• Volvo CoDriver – de intelligente bijrijder als persoonlijke assistent
Genève, 01 maart 2005 - Tijdens de onlangs gehouden Geneve Motor Show heeft Volvo haar nieuwste veiligheidssystemen aan de wereld getoond, die alle bijdragen aan een nog veiliger en plezieriger rijgedrag. Veel van de nieuwe toepassingen zagen we eerder terug in de diverse studiemodellen die Volvo al sinds jaar en dag ontwikkelt. Concept Cars, die onmisbaar zijn voor de voortdurende verbetering van veiligheid en zorg voor het milieu.
Volvo speelt al jaren een leidende rol op het gebied van veiligheid en zorg voor het milieu. Elk nieuw model moet dan ook een stap voorwaarts betekenen en beschikken over de nieuwste toepassingen, designelementen en technische snufjes. Maar hoe worden deze noviteiten ontwikkeld en getest? Het sleutelwoord: de Concept Car. Geen dure studiemodellen die alleen vanuit prestigieus oogpunt worden ontwikkeld, maar prototypes waarvan de toepassingen ook daadwerkelijk in toekomstige productiemodellen worden verwerkt. Zo stond de Volvo Experimental Safety Car (VESC) uit 1972 model voor de latere Volvo 240 en de ontwikkeling van de beroemde katalysator met Lambda-sonde. Het gebruik van zowel airbags voor als achter werd onderzocht, evenals het gebruik van een ruitenwisser en –sproeier voor de koplampen en de achterruit.
Lichtgewicht en recyclebare materialen
In 1992 verscheen de Volvo Environmental Concept Car (ECC) ten tonele en zoals de naam al aangeeft, lag de nadruk bij dit studiemodel met name op de impact op het milieu. Er werd volop geëxperimenteerd met lichtgewicht en recyclebare materialen en het ontwerp vormde een voorbode voor de latere Volvo S80. De Volvo Safety Concept Car (SCC) uit 2001 is volledig gericht op het vergroten van het zicht van de bestuurder en de passieve veiligheid. Van dit prototype zien we inmiddels meer dan de helft van de innovatieve oplossingen terug in reeds bestaande, of nog in ontwikkeling zijnde modellen. Denk bijvoorbeeld aan de Volvo Personal Communicator en ingebouwde camera’s in de buitenspiegels die de dode hoek in de gaten houden. Maar daarover later meer.
De meest recente Concept Car is de Volvo 3CC. Een compacte ‘sportauto’ met een unieke 2+1 zitconfiguratie: twee volwassenen voorin en één volwassene achterin. De nadruk bij dit model ligt onder meer op zijn milieuvriendelijke karakter en dit vertaalt zich in het gebruik van lichtgewicht materialen, elektrische aandrijving (dus geen uitstoot) en een lage luchtweerstand vanwege zijn gladde torpedovorm.
Optimaal resultaat
Veel van de in prototypes verwerkte veiligheidstoepassingen vinden dus uiteindelijk hun weg naar de diverse productiemodellen. Een van de grootste uitdagingen op dit moment is om alle nieuwe veiligheidssystemen op een dusdanige manier met elkaar te integreren, dat ze als één geheel voor een optimaal resultaat zorgen. De bestuurder moet daartoe op het juiste tijdstip de juiste informatie ontvangen, zonder te worden afgeleid door op dat moment onnodige informatie. De meeste functionaliteiten worden inmiddels al elektronisch aangestuurd, en de verschillende onderdelen communiceren via een ingenieus netwerk met elkaar. Volvo heeft hiervoor IDIS ontwikkeld; het Intelligent Driver System, dat in 2003 zijn primeur beleefde in de nieuwe Volvo S40. IDIS houdt voortdurend bepaalde door de bestuurder uitgevoerde handelingen in de gaten, zoals de stuurbewegingen en het gebruik van het rem- en gaspedaal en de richtingaanwijzers. Deze informatie wordt elektronisch verwerkt en bij een bepaald normniveau wordt info die op dat moment voor de veiligheid niet van belang is tijdelijk tegengehouden. Denk bijvoorbeeld aan binnenkomend telefoonverkeer of een sms’je. In de toekomst zal IDIS worden verwerkt in een uitgebreider systeem dat een groter aantal factoren in de gaten kan houden, waardoor de bestuurder onderweg nog minder stress ondervindt.
Op dit moment in ontwikkeling...
De systemen en functionaliteiten die op dit moment worden ontwikkeld, richten zich op drie uitgangspunten: de auto, de verkeerssituatie en de mens. Om de verkeerssituatie beter te kunnen inschatten, heeft Volvo een aantal geavanceerde toepassingen ontwikkeld die de situatie buiten de auto in de gaten moeten houden.
BLIS – Blind Spot Information System
Grote ruiten en effectieve achteruitkijkspiegels maken de gevreesde dode hoek zo klein mogelijk en zorgen zo samen voor een optimaal zicht. In 1979 was Volvo de eerste autofabrikant die haar modellen uitrustte met een achteruitkijkspiegel aan de bestuurderszijde met een extra grote zichthoek. BLIS gaat nog een stap verder en maakt gebruik van digitale camera’s in de buitenspiegels, die het gebied langs en achter de auto in de gaten houden. Komt er een voertuig binnen het ‘blikveld’ van de camera, dan gaat er in de betreffende spiegel een lichtje branden. Zo krijgt de bestuurder een duidelijk teken dat er een andere weggebruiker in zijn buurt is. Het systeem geeft informatie over verkeer dat van achteren komt, maar ook over voertuigen die door de automobilist worden ingehaald. Door deze info kan de bestuurder in elke situatie de juiste beslissing nemen. Stilstaande objecten worden door BLIS overigens genegeerd.
Adaptieve Cruise Control
Huidige cruise control-systemen zorgen voor een ontspannen rijgedrag, maar helaas staat de verkeerssituatie het gebruik van een cruise control niet altijd toe. Om ook in minder vloeiende omstandigheden en in een file van het systeem te kunnen profiteren, heeft Volvo de Adaptieve Cruise Control ontwikkeld. Met behulp van een radarsensor houdt het systeem voortdurend de afstand tot de voorganger in de gaten en past hij de snelheid van de auto automatisch daarop aan. De bestuurder kan de Adaptieve Cruise Control activeren door de maximumsnelheid in te voeren en de minimale tijdsspanne tussen hem en zijn voorganger. Deze interval kan variëren tussen één en drie seconden. Een tijdsverschil van twee seconden, bijvoorbeeld, betekent bij een snelheid van 100 kilometer per uur een afstandsverschil van circa 60 meter. Door het adaptieve karakter van dit type cruise control – de remweg neemt immers af als de snelheid lager ligt – is het verschil bij 70 kilometer per uur slechts ongeveer 40 meter.
Waarschuwingssysteem bij het remmen
Kop-staartbotsingen – zowel op rijdende als stilstaande voorliggers – komen erg veel voor. Vaak wordt de bestuurder dan afgeleid, waardoor hij niet op tijd kan reageren. Volvo heeft hiervoor een geavanceerd systeem ontwikkeld dat (ernstiger) schade kan voorkomen. Het gebied vóór de auto wordt hierbij door een radarsensor voortdurend in de gaten gehouden. Het systeem kan vervolgens op een aantal manieren worden geactiveerd. Komt de auto in de buurt van een obstakel en de bestuurder reageert niet, dan gaat er een waarschuwingslampje branden dat weerspiegelt in de voorruit. Tegelijkertijd klinkt er een zoemsignaal. Dit kan voldoende zijn om de aandacht van de bestuurder te herwinnen en een ongeluk te voorkomen. Het kan echter ook zijn dat de bestuurder remt (spontaan of geattendeerd door de waarschuwingssignalen), maar niet krachtig genoeg. Ook dan grijpt het systeem in. Het meet de remdruk, en wordt deze als te licht ervaren, dan vergroot het zelf de remkracht. Bij niet te hoge snelheden kan deze verhoogde remkracht een botsing voorkomen. In geval de bestuurder helemaal niet reageert, wordt de remfunctie automatisch geactiveerd. Wellicht is het dan te laat om een botsing te voorkomen, maar het risico van ernstige gevolgen neemt wel degelijk af. Om deze automatische-remfunctie te activeren, is de radarsensor uitgerust met een digitale camera met een groothoeklens, die aan de voorzijde van de binnenspiegel is gemonteerd.
Waarschuwing en hulp bij wisselen van rijbaan
Veel ongelukken komen voor bij relatief goed weer en gunstige verkeersomstandigheden, maar gebeuren omdat de bestuurder zijn concentratie verliest. Daarom ontwikkelt Volvo op dit moment een aantal functionaliteiten die de automobilist onder dergelijke omstandigheden bij kunnen staan.
1. Lane Departure Warning maakt gebruik van camera’s in de buitenspiegels, die de weg in de gaten houden en registreren waar de auto zich op dat moment ten opzichte van de wegmarkering bevindt. Verliest de bestuurder zijn concentratie en bewegen de banden zich buiten de lijnen, dan attendeert een geluidssignaal hem hierop.
2. Lane Keeping Aid gaat nog een stap verder. Naast het geluidssignaal reageert het systeem actief door de auto terug in de goede richting te sturen. Deze stuurcorrectie is relatief beperkt en dient alleen om de bestuurder actie te laten ondernemen, zodat hij zijn voertuig binnen de lijnen kan houden. Lane Departure Warning en Lane Keeping Aid worden uitgeschakeld bij snelheden lager dan 70 kilometer per uur, zodat het niet in werking treedt in verkeerssituaties waarbij regelmatig van rijbaan wordt gewisseld. Het systeem kan daarnaast ook manueel worden uitgeschakeld.
3. Emergency Lane Assist is een ware doorbraak. Het maakt zowel gebruik van een camera als een radar, en ook dit systeem houdt auto’s die van achteren komen in de gaten. Rijdt de bestuurder over een wegmarkering en reageert hij niet op het geluidssignaal, dan reageert het systeem door extra stuurkracht toe te passen, terug naar de oorspronkelijke rijbaan, waardoor de automobilist voelt dat hij ‘fout zit’ en actie kan ondernemen. Het systeem werkt bij alle snelheden.
Volvo CoDriver
Ook al is de auto en de verkeerssituatie nog zo onder controle, veiligheid hangt nog altijd erg af van de mens, oftewel de bestuurder. Hij moet dan ook te allen tijde alert blijven en de juiste beslissingen nemen. Om de bestuurder hierbij te assisteren, heeft Volvo de Volvo CoDriver ontwikkeld; een intelligent systeem dat alle informatie van de diverse systemen in de auto verzamelt, de actuele verkeerssituatie beoordeelt en zo de automobilist bijstaat in zijn beslissingen. Volvo CoDriver zal ook opmerken als de bestuurder niet alert genoeg is. Indien noodzakelijk kan het systeem de binnenkomende informatie beperken en slechts relevante functies in werking stellen. Volvo CoDriver maakt het rijden hierdoor een stuk veiliger.
Volvo’s focus op preventieve veiligheid
• Concept Cars verantwoordelijk voor diverse nieuwe veiligheidssystemen
• BLIS – einde aan de dode hoek dankzij ingenieus camerasysteem
• IDIS – hightech informatiesysteem als beschermengel
• Adaptieve Cruise Control – houdt zelf de minimale afstand tot voorliggers in de gaten
• Botsgevaar? Het waarschuwings- en automatische remsysteem treedt in werking
• Lane Departure Warning, Lane Keeping Aid en Emergency Lane Assist – extra ogen op de eigen rijbaan
• Volvo CoDriver – de intelligente bijrijder als persoonlijke assistent
Genève, 01 maart 2005 - Tijdens de onlangs gehouden Geneve Motor Show heeft Volvo haar nieuwste veiligheidssystemen aan de wereld getoond, die alle bijdragen aan een nog veiliger en plezieriger rijgedrag. Veel van de nieuwe toepassingen zagen we eerder terug in de diverse studiemodellen die Volvo al sinds jaar en dag ontwikkelt. Concept Cars, die onmisbaar zijn voor de voortdurende verbetering van veiligheid en zorg voor het milieu.
Volvo speelt al jaren een leidende rol op het gebied van veiligheid en zorg voor het milieu. Elk nieuw model moet dan ook een stap voorwaarts betekenen en beschikken over de nieuwste toepassingen, designelementen en technische snufjes. Maar hoe worden deze noviteiten ontwikkeld en getest? Het sleutelwoord: de Concept Car. Geen dure studiemodellen die alleen vanuit prestigieus oogpunt worden ontwikkeld, maar prototypes waarvan de toepassingen ook daadwerkelijk in toekomstige productiemodellen worden verwerkt. Zo stond de Volvo Experimental Safety Car (VESC) uit 1972 model voor de latere Volvo 240 en de ontwikkeling van de beroemde katalysator met Lambda-sonde. Het gebruik van zowel airbags voor als achter werd onderzocht, evenals het gebruik van een ruitenwisser en –sproeier voor de koplampen en de achterruit.
Lichtgewicht en recyclebare materialen
In 1992 verscheen de Volvo Environmental Concept Car (ECC) ten tonele en zoals de naam al aangeeft, lag de nadruk bij dit studiemodel met name op de impact op het milieu. Er werd volop geëxperimenteerd met lichtgewicht en recyclebare materialen en het ontwerp vormde een voorbode voor de latere Volvo S80. De Volvo Safety Concept Car (SCC) uit 2001 is volledig gericht op het vergroten van het zicht van de bestuurder en de passieve veiligheid. Van dit prototype zien we inmiddels meer dan de helft van de innovatieve oplossingen terug in reeds bestaande, of nog in ontwikkeling zijnde modellen. Denk bijvoorbeeld aan de Volvo Personal Communicator en ingebouwde camera’s in de buitenspiegels die de dode hoek in de gaten houden. Maar daarover later meer.
De meest recente Concept Car is de Volvo 3CC. Een compacte ‘sportauto’ met een unieke 2+1 zitconfiguratie: twee volwassenen voorin en één volwassene achterin. De nadruk bij dit model ligt onder meer op zijn milieuvriendelijke karakter en dit vertaalt zich in het gebruik van lichtgewicht materialen, elektrische aandrijving (dus geen uitstoot) en een lage luchtweerstand vanwege zijn gladde torpedovorm.
Optimaal resultaat
Veel van de in prototypes verwerkte veiligheidstoepassingen vinden dus uiteindelijk hun weg naar de diverse productiemodellen. Een van de grootste uitdagingen op dit moment is om alle nieuwe veiligheidssystemen op een dusdanige manier met elkaar te integreren, dat ze als één geheel voor een optimaal resultaat zorgen. De bestuurder moet daartoe op het juiste tijdstip de juiste informatie ontvangen, zonder te worden afgeleid door op dat moment onnodige informatie. De meeste functionaliteiten worden inmiddels al elektronisch aangestuurd, en de verschillende onderdelen communiceren via een ingenieus netwerk met elkaar. Volvo heeft hiervoor IDIS ontwikkeld; het Intelligent Driver System, dat in 2003 zijn primeur beleefde in de nieuwe Volvo S40. IDIS houdt voortdurend bepaalde door de bestuurder uitgevoerde handelingen in de gaten, zoals de stuurbewegingen en het gebruik van het rem- en gaspedaal en de richtingaanwijzers. Deze informatie wordt elektronisch verwerkt en bij een bepaald normniveau wordt info die op dat moment voor de veiligheid niet van belang is tijdelijk tegengehouden. Denk bijvoorbeeld aan binnenkomend telefoonverkeer of een sms’je. In de toekomst zal IDIS worden verwerkt in een uitgebreider systeem dat een groter aantal factoren in de gaten kan houden, waardoor de bestuurder onderweg nog minder stress ondervindt.
Op dit moment in ontwikkeling...
De systemen en functionaliteiten die op dit moment worden ontwikkeld, richten zich op drie uitgangspunten: de auto, de verkeerssituatie en de mens. Om de verkeerssituatie beter te kunnen inschatten, heeft Volvo een aantal geavanceerde toepassingen ontwikkeld die de situatie buiten de auto in de gaten moeten houden.
BLIS – Blind Spot Information System
Grote ruiten en effectieve achteruitkijkspiegels maken de gevreesde dode hoek zo klein mogelijk en zorgen zo samen voor een optimaal zicht. In 1979 was Volvo de eerste autofabrikant die haar modellen uitrustte met een achteruitkijkspiegel aan de bestuurderszijde met een extra grote zichthoek. BLIS gaat nog een stap verder en maakt gebruik van digitale camera’s in de buitenspiegels, die het gebied langs en achter de auto in de gaten houden. Komt er een voertuig binnen het ‘blikveld’ van de camera, dan gaat er in de betreffende spiegel een lichtje branden. Zo krijgt de bestuurder een duidelijk teken dat er een andere weggebruiker in zijn buurt is. Het systeem geeft informatie over verkeer dat van achteren komt, maar ook over voertuigen die door de automobilist worden ingehaald. Door deze info kan de bestuurder in elke situatie de juiste beslissing nemen. Stilstaande objecten worden door BLIS overigens genegeerd.
Adaptieve Cruise Control
Huidige cruise control-systemen zorgen voor een ontspannen rijgedrag, maar helaas staat de verkeerssituatie het gebruik van een cruise control niet altijd toe. Om ook in minder vloeiende omstandigheden en in een file van het systeem te kunnen profiteren, heeft Volvo de Adaptieve Cruise Control ontwikkeld. Met behulp van een radarsensor houdt het systeem voortdurend de afstand tot de voorganger in de gaten en past hij de snelheid van de auto automatisch daarop aan. De bestuurder kan de Adaptieve Cruise Control activeren door de maximumsnelheid in te voeren en de minimale tijdsspanne tussen hem en zijn voorganger. Deze interval kan variëren tussen één en drie seconden. Een tijdsverschil van twee seconden, bijvoorbeeld, betekent bij een snelheid van 100 kilometer per uur een afstandsverschil van circa 60 meter. Door het adaptieve karakter van dit type cruise control – de remweg neemt immers af als de snelheid lager ligt – is het verschil bij 70 kilometer per uur slechts ongeveer 40 meter.
Waarschuwingssysteem bij het remmen
Kop-staartbotsingen – zowel op rijdende als stilstaande voorliggers – komen erg veel voor. Vaak wordt de bestuurder dan afgeleid, waardoor hij niet op tijd kan reageren. Volvo heeft hiervoor een geavanceerd systeem ontwikkeld dat (ernstiger) schade kan voorkomen. Het gebied vóór de auto wordt hierbij door een radarsensor voortdurend in de gaten gehouden. Het systeem kan vervolgens op een aantal manieren worden geactiveerd. Komt de auto in de buurt van een obstakel en de bestuurder reageert niet, dan gaat er een waarschuwingslampje branden dat weerspiegelt in de voorruit. Tegelijkertijd klinkt er een zoemsignaal. Dit kan voldoende zijn om de aandacht van de bestuurder te herwinnen en een ongeluk te voorkomen. Het kan echter ook zijn dat de bestuurder remt (spontaan of geattendeerd door de waarschuwingssignalen), maar niet krachtig genoeg. Ook dan grijpt het systeem in. Het meet de remdruk, en wordt deze als te licht ervaren, dan vergroot het zelf de remkracht. Bij niet te hoge snelheden kan deze verhoogde remkracht een botsing voorkomen. In geval de bestuurder helemaal niet reageert, wordt de remfunctie automatisch geactiveerd. Wellicht is het dan te laat om een botsing te voorkomen, maar het risico van ernstige gevolgen neemt wel degelijk af. Om deze automatische-remfunctie te activeren, is de radarsensor uitgerust met een digitale camera met een groothoeklens, die aan de voorzijde van de binnenspiegel is gemonteerd.
Waarschuwing en hulp bij wisselen van rijbaan
Veel ongelukken komen voor bij relatief goed weer en gunstige verkeersomstandigheden, maar gebeuren omdat de bestuurder zijn concentratie verliest. Daarom ontwikkelt Volvo op dit moment een aantal functionaliteiten die de automobilist onder dergelijke omstandigheden bij kunnen staan.
1. Lane Departure Warning maakt gebruik van camera’s in de buitenspiegels, die de weg in de gaten houden en registreren waar de auto zich op dat moment ten opzichte van de wegmarkering bevindt. Verliest de bestuurder zijn concentratie en bewegen de banden zich buiten de lijnen, dan attendeert een geluidssignaal hem hierop.
2. Lane Keeping Aid gaat nog een stap verder. Naast het geluidssignaal reageert het systeem actief door de auto terug in de goede richting te sturen. Deze stuurcorrectie is relatief beperkt en dient alleen om de bestuurder actie te laten ondernemen, zodat hij zijn voertuig binnen de lijnen kan houden. Lane Departure Warning en Lane Keeping Aid worden uitgeschakeld bij snelheden lager dan 70 kilometer per uur, zodat het niet in werking treedt in verkeerssituaties waarbij regelmatig van rijbaan wordt gewisseld. Het systeem kan daarnaast ook manueel worden uitgeschakeld.
3. Emergency Lane Assist is een ware doorbraak. Het maakt zowel gebruik van een camera als een radar, en ook dit systeem houdt auto’s die van achteren komen in de gaten. Rijdt de bestuurder over een wegmarkering en reageert hij niet op het geluidssignaal, dan reageert het systeem door extra stuurkracht toe te passen, terug naar de oorspronkelijke rijbaan, waardoor de automobilist voelt dat hij ‘fout zit’ en actie kan ondernemen. Het systeem werkt bij alle snelheden.
Volvo CoDriver
Ook al is de auto en de verkeerssituatie nog zo onder controle, veiligheid hangt nog altijd erg af van de mens, oftewel de bestuurder. Hij moet dan ook te allen tijde alert blijven en de juiste beslissingen nemen. Om de bestuurder hierbij te assisteren, heeft Volvo de Volvo CoDriver ontwikkeld; een intelligent systeem dat alle informatie van de diverse systemen in de auto verzamelt, de actuele verkeerssituatie beoordeelt en zo de automobilist bijstaat in zijn beslissingen. Volvo CoDriver zal ook opmerken als de bestuurder niet alert genoeg is. Indien noodzakelijk kan het systeem de binnenkomende informatie beperken en slechts relevante functies in werking stellen. Volvo CoDriver maakt het rijden hierdoor een stuk veiliger.