(aankoop) tips/ eigenschappen 142

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Ik al een tijdje aan het kijken voor een leuke 142.

Nu heb ik dit weekend in een 142 gereden die opzich wel goed geprijsd was alleen toch een paar nadelen.
  • Zo was de bestuurdersstoel doorgezakt en voelde je duidelijk een stang in je onderrug. Kun je de voorstoelen van plaats verwisselen als tijdelijke maatregel?
  • De auto had van oorsprong een overdrive echter was er een andere bak onder gekomen zonder overdrive. Het was een B18 motor, zit je dan vast aan een D-type overdrive, of kun je er ook een J-type onder hangen? Moet dit met versnellingsbak en al? Waar kan ik een lijstje vinden met de verschillende types vesnellingsbak vinden, evt met bijbehorende achteras.
  • Het grootste nadeel is dat ik niet echt de remmen kon testen want de motor sloeg steeds af zodra ik tijdens het rijden mn voet van t gas afhaalde/ zodra ik mijn voet op de rem zette. Volgens mij deed daardoor de rembekachtiger het niet en remde de auto amper. klopt dit? Misschien moest de wagen net even wat hoger stationair lopen? Of zijn er andere oorzaken voor dit probleem.
  • Daarnaast nog een techische vraag. Je kunt van de B18 en B20 veel uitwisselen; past een B18B kop op een B20A?
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

overdrive's zijn niet zo goed meer te vinden
en als je er dan één vind (en je de nodige €€€ neerlegt) weet je dikwijls nog niet of hij wel werkt

dan heb je ook nog wat electronica nodig en een verkorte cardan
je kan er de 2 type's aanhangen
de overdrive is dus de versnellingsbak met overdrive samen dat je koopt

omdat de as van de tandwielen langer is bij een overdrive versnellingsbak
kan je dus geen overdrive op een gewone 4 bak zetten zonder andere stukken te gebruiken




normaal lagen er in de 142 series toch geen B18 motoren? ofwel ?

want in 1968 lagen er al B20 motoren in de amazon
de achter de amazon is de 142 gekomen dus toch logisch denk ik dat hier dan ook de b20 in zou liggen en geen B18 meer
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

pieter007 schreef:overdrive's zijn niet zo goed meer te vinden
en als je er dan één vind (en je de nodige €€€ neerlegt) weet je dikwijls nog niet of hij wel werkt

dan heb je ook nog wat electronica nodig en een verkorte cardan
je kan er de 2 type's aanhangen
de overdrive is dus de versnellingsbak met overdrive samen dat je koopt

omdat de as van de tandwielen langer is bij een overdrive versnellingsbak
kan je dus geen overdrive op een gewone 4 bak zetten zonder andere stukken te gebruiken




normaal lagen er in de 142 series toch geen B18 motoren? ofwel ?

want in 1968 lagen er al B20 motoren in de amazon
de achter de amazon is de 142 gekomen dus toch logisch denk ik dat hier dan ook de b20 in zou liggen en geen B18 meer
Nee, je verhaal klopt niet. De Volvo 142 is naast de Amazon geleverd en in 1967 geïntroduceerd met B18 motor.
Voor modeljaar 1969 (najaar '68 ) gingen alle viercilinder Volvo-modellen om van B18 naar B20 (dus 120-serie, 140-serie en 1800-serie).
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Maurice Pierik schreef:
pieter007 schreef:overdrive's zijn niet zo goed meer te vinden
en als je er dan één vind (en je de nodige €€€ neerlegt) weet je dikwijls nog niet of hij wel werkt

dan heb je ook nog wat electronica nodig en een verkorte cardan
je kan er de 2 type's aanhangen
de overdrive is dus de versnellingsbak met overdrive samen dat je koopt

omdat de as van de tandwielen langer is bij een overdrive versnellingsbak
kan je dus geen overdrive op een gewone 4 bak zetten zonder andere stukken te gebruiken




normaal lagen er in de 142 series toch geen B18 motoren? ofwel ?

want in 1968 lagen er al B20 motoren in de amazon
de achter de amazon is de 142 gekomen dus toch logisch denk ik dat hier dan ook de b20 in zou liggen en geen B18 meer
Nee, je verhaal klopt niet. De Volvo 142 is naast de Amazon geleverd en in 1967 geïntroduceerd met B18 motor.
Voor modeljaar 1969 (najaar '68 ) gingen alle viercilinder Volvo-modellen om van B18 naar B20 (dus 120-serie, 140-serie en 1800-serie).
Klopt Maurice het is inderdaad een 142s uit 1968. Een van de laatste met een B18. Echter zou ik er wellicht een B20 in willen leggen, echter de kop van de B18B willen behouden ivm de dubbele carb etc.
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ok dan was ik even verkeerd sorry
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

Een buurman van mij had tot voor 2 jaar een 69-er 142 met een B18-motor......? Raarrrrrr.......?
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Is heel makkelijk over te zetten soort van plug and play. Zou dus goed een vervangende motor kunnen zijn.

Maar even ontopic wie kan me nog verder helpen met bovenstaande vragen?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

ALs ik het goed begrijp: de motor loopt niet stationair, de wagen remt niet en je wilt van alles veranderen?

Dan mag hij wel héél goedkoop zijn, die auto! Als dit al niet deugt, hoe is de onderkant en de carosserie dan? Wél onderhouden???

Een B18 kop op een B20 motorblok? Lijkt me ook een slecht idee, een hoop Volvo's zijn onbetrouwbaar geworden doordat alles wel past (van B16 t/m B20), maar niet optimaal funtioneert als het er niet origineel op hoort! Je kunt trouwens net zo goed het spruitstuk overzetten, maar bij 2 carburateurs hoort ook nog een andere nokkenas en ontsteking.

Mijn advies: koop een goede auto voor een beetje meer (zo duur zijn goede 140's helemaal niet), laat ernaar kijken door iemand die er verstand van heeft, en rijdt met veel plezier probleemloze kilometers!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Het zijn allemaal plannetjes/droompjes die je hebt als je een auto koopt. Ik wilde weten wat er daarvan wel en niet mogelijk is. Het is best een koopje (600E), maar misschien zien jullie gelijk dat er iets grondig mis is en dan kan het wel eens een bodemloze put zijn...

De auto loopt overigens wel goed stationair. Echter als je tijdens het rijden wilt remmen blijkt dat hij afslaat. Ik dacht door misschien iets te choken iets harder stationair te laten lopen dit over is. Daarnaast moest de motor nog worden afgesteld, kleppen, dat kan er ook mee te maken hebben. Ik weet er niet zoveel vanaf vandaar dat ik hier wat info probeer te verzamelen.
De vragen van de B20 hebben te maken dat ik bij de auto een B20 "cadeau" krijg en ik 1+1=2 wilde doen...
De carosserie is best redelijk, de bodem en balken zijn iig wel goed ja, voorop bij de koplampen etc. hebben de meeste wel wat roest.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

600 euro lijkt niet veel, maar je moet hem alleen kopen als de basis goed is. Het plaatwerk en onderkant zijn m.i. veel belangrijker (kostbaarder) dan de techniek.
Kijk heel goed naar de vloeren, vooral links en rechtsvoor langs de carrosserieranden, de dwarsbalkjes, verder het midden van de achtervloeren, de aanhechtingen van de draaipunten van de wieldraagarmen achter, de binnenschermen voor en achter, de wielranden achter, het plaatwerk om de scharnieren van de motorklep, de dorpels, de randen om de voorruit en de reservewielbakken..

De motoren zijn zelfs gereviseerd niet vreselijk duur en 2e hands is er ook wel aan te komen voor een redelijk bedrag, dus daar maak ik me minder druk om.

Het probleem met de remmen wijst op een kapot membraan in de rembekrachtiger, die alle vacuum laat ontsnappen, dus de unit moet waarschijnlijk vervangen.

Als je aanstaande zaterdag of zondag naar de Volvobeurs in Utrecht gaat, zie je alle specialisten op een kluitje en kun je zien wat de onderdelen zoal kosten! Zie www.volvobeurs.nl
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Ik ga daar inderdaad ook naar toe alleen moet ik nog even zien of ik het haal op zaterdag te komen, of dat het zondag wordt.

Dat plaatwerk het belangrijkste is ben ik met je eens. Vooral vloeren en balken zijn erg belangrijk. Ook roest rondom de ramen zijn erg vervelend. Een dergelijke lasklus kan bij uitbesteding nog wel eens duurder uitvallen dan een andere motor denk ik. Roest op bewegende delen lijkt me minder erg, dat is relatief eenvoudig te vervangen.

Ik heb even gezocht naar problemen met rembekrachtigers en het lijkt een redelijk bekend probleem te zijn. Gebruikte bekragtigers kosten niet veel maar dan heb je kans dat je later weer aan de beurt komt. Een nieuwe kost rond de 2-300 euro geloof ik.

Nog even het vraagje over het interieur; zijn de voorstoelen indentiek --> kun je ze van plaats verwisselen?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik ga ervanuit dat je ze kunt wisselen, ik heb het nooit geprobeerd. Wél zit dan de hendel van de rugleuning aan de andere kant en de vergrendeling van de stoelrail ook.? Je moet even kijken of daar geen probleem ontstaat.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

oja dat klopt natuurlijk, wordt een beetje lastig als je achterin wilt gaan zitten...
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Leuke oldtimer om mee te "beginnen". Ik had de 144 uit 1969 en volgens mij lag daar ook toch echt een B18 motor in. Makkelijk sleutelen en solide techniek. Volgens mij is het heel makkelijk om een stoel om te wisselen. Plek zat voor je hendeltje.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
exvw
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.10.2006 - 23:12

Hallo,

Ik zoek ook al ff naar een 142. Ga er bij eentje kijken.
Leuke auto, op laswerk kriksteun achter na. Eigenaar vertelde dat de steun weggebogen moet worden, en er een stuk plaat onder gelast moet worden.
Moet ik nu erg argwanend worden? Zijn er nog plekken in die buurt die ik extra moet bekijken?
Nog verborgen ellende, dubbele vloeren of zo?
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

hans anesthesie schreef:Leuke oldtimer om mee te "beginnen". Ik had de 144 uit 1969 en volgens mij lag daar ook toch echt een B18 motor in. Makkelijk sleutelen en solide techniek. Volgens mij is het heel makkelijk om een stoel om te wisselen. Plek zat voor je hendeltje.
Ik denk dat je je vergist.
Zowel de diverse Volvo-bronnen als een eenvoudig autojaarboekje uit die tijd vertelt dat er in een 69-er altijd een 1986cc tellende motor zit. Ook logisch, want de 164 werd toen geïntroduceerd met de 6 cilinder variant van de B20, de B30.
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Kriksteunen zijn juist redelijk lastig lijkt mij.
Maar zoals anderen ook al als advies hebben gegeven je kunt juist beter geen laswerk hebben. Wegbuigen, plamuren en dat soort fratsen kun je beter niet doen slijp de slechte delen gewoon weg anders heb na een winter weer problemen.
Dan liever een iets slechtere motor of interieur oid. Deuren en spatborden (voor) zijn minder desatreus die kun je vervangen.

Ben benieuwd hoe het "kijken" ging
exvw
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.10.2006 - 23:12

De 144 die ik heb bekeken staat in noordwijk.
Gewoon een slechte rotte auto.
Regengootjes rot, schutbord achter motor rot.
Rondom matig.
Misschien nog te redden, weet niet of hij er nog is nu, zou volgens eigenaar snel worden verkocht
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

exvw schreef:De 144 die ik heb bekeken staat in noordwijk.
Gewoon een slechte rotte auto.
Regengootjes rot, schutbord achter motor rot.
Rondom matig.
Misschien nog te redden, weet niet of hij er nog is nu, zou volgens eigenaar snel worden verkocht
Was toch een 142, die in noordwijk? Was in de zomer al rot, hij was de gootjes aan het repareren met polyester zei die, toen ben ik maar niet meer gegaan.
Was die 144 nog wat waar je bent gaan kijken?
Zwabber
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.12.2006 - 23:57

Heb net aandachtig door jullie 14* zitten lezen. Heb er toevallig gisteren eentje gekocht. 144 uit '68 met idd een B 18 motor.

Zit wel wat werk aan het plaatwerk rondom aan maar motorisch liep hij erg mooi. Er zit alleen geen reserveband meer bij, die was gestolen. ::wink:
Heeft er iemand toevallig een bandje staan die ik als reserve kan gebruiken, het liefst een afdankertje ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”