Multiriem V60 plug-in hybride

Plaats reactie
Hoek777
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.02.2020 - 11:45

In augustus 2019 distributieriem + multiriem + waterpomp vervangen tijdens grote beurt. Auto kreeg daarna problemen met overgang van elektrisch naar diesel. Uiteindelijk naar garage en nu is volgens de factuur ‘multiriem hybride’ vervangen. Ik heb geen verstand van auto’s (sorry), maar hoeveel multiriemen kan een auto hebben? I.e. is dit een terechte factuur of had ik garantie op de multiriem van augustus moeten krijgen?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Bij een dealer gebeurd?
Hoek777
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.02.2020 - 11:45

Nee.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Het vervangen van een multiriem luistert erg nauw en vereist een speciale methode bij de V60 PIH.

Wordt deze methode niet gevolgd of wijkt men hiervan af, kan deze gaan slippen, breken of eraf lopen met alle gevolgen van dien. Als deze eraf loopt en in de distributie komt kan dat je een cilinderkop kosten.

Waarschijnlijk is de montage in augustus niet goed uitgevoerd met slip als gevolg.
Aangezien je zo'n riem niet opnieuw mag gebruiken na demontage is er nu een nieuwe gemonteerd. In mijn ogen had dit onder garantie moeten vallen.
Hoek777
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.02.2020 - 11:45

Maar er is dus maar 1 multiriem in de auto aanwezig?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Hoek777 schreef: 05.02.2020 - 16:17 Maar er is dus maar 1 multiriem in de auto aanwezig?
Ja, degene die de ISG (Integrated Starter Generator) met de motor verbind. Komen daarom zeer veel krachten op te staan.
Hoek777
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.02.2020 - 11:45

Thx. voor je info!
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

De ISG is een apparaat dat zowel dienst doet als dynamo en startmotor. Vandaar dat je bij deze auto geen klassiek startmotorgeluid hoort voordat de motor aanslaat.
Bij het remmen (regenereren) en opladen (SAVE / Power modus) dient hij als dynamo om de batterij op te laden.

Er komt dus heel vaak heel veel kracht op de riem te staan en moet hij bij montage goed gespannen worden.
ptm
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26.06.2019 - 15:51

360Degreez schreef: 05.02.2020 - 19:18 De ISG is een apparaat dat zowel dienst doet als dynamo en startmotor. Vandaar dat je bij deze auto geen klassiek startmotorgeluid hoort voordat de motor aanslaat.
Bij het remmen (regenereren) en opladen (SAVE / Power modus) dient hij als dynamo om de batterij op te laden.

Er komt dus heel vaak heel veel kracht op de riem te staan en moet hij bij montage goed gespannen worden.
heeft de D6 dus geen normale start motor die via het vliegwiel de motor aanslingert? hoe weet je dat?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

ptm schreef: 12.05.2020 - 22:11
360Degreez schreef: 05.02.2020 - 19:18 De ISG is een apparaat dat zowel dienst doet als dynamo en startmotor. Vandaar dat je bij deze auto geen klassiek startmotorgeluid hoort voordat de motor aanslaat.
Bij het remmen (regenereren) en opladen (SAVE / Power modus) dient hij als dynamo om de batterij op te laden.

Er komt dus heel vaak heel veel kracht op de riem te staan en moet hij bij montage goed gespannen worden.
heeft de D6 dus geen normale start motor die via het vliegwiel de motor aanslingert? hoe weet je dat?
Ja die heeft die ook, als back up, mochten er problemen zijn meet de ISG.
ptm
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26.06.2019 - 15:51

The Mechanic schreef: 13.05.2020 - 07:19
ptm schreef: 12.05.2020 - 22:11
360Degreez schreef: 05.02.2020 - 19:18 De ISG is een apparaat dat zowel dienst doet als dynamo en startmotor. Vandaar dat je bij deze auto geen klassiek startmotorgeluid hoort voordat de motor aanslaat.
Bij het remmen (regenereren) en opladen (SAVE / Power modus) dient hij als dynamo om de batterij op te laden.

Er komt dus heel vaak heel veel kracht op de riem te staan en moet hij bij montage goed gespannen worden.
heeft de D6 dus geen normale start motor die via het vliegwiel de motor aanslingert? hoe weet je dat?
Ja die heeft die ook, als back up, mochten er problemen zijn meet de ISG.
oke duidelijk , dat is wat ik hoor als je koud start of als je multi riem eraf ligt.
de boventaande qoute over het goed spannen vind ik enigzins vreemd omdat de spanner van de multiriem 1 komplete unit is, monteer je deze niet goed waardoor de riem niet uitgelijnd is lijkt mij de enige mogelijkheid om het fout te doen .(als je een spanner hebt a la distributie zou je de mogelijkheid hebben om te overspannen)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”