Pagina 1 van 1

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 05.02.2020 - 14:27
door Hoek777
In augustus 2019 distributieriem + multiriem + waterpomp vervangen tijdens grote beurt. Auto kreeg daarna problemen met overgang van elektrisch naar diesel. Uiteindelijk naar garage en nu is volgens de factuur ‘multiriem hybride’ vervangen. Ik heb geen verstand van auto’s (sorry), maar hoeveel multiriemen kan een auto hebben? I.e. is dit een terechte factuur of had ik garantie op de multiriem van augustus moeten krijgen?

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 05.02.2020 - 14:29
door The Mechanic
Bij een dealer gebeurd?

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 05.02.2020 - 14:42
door Hoek777
Nee.

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 05.02.2020 - 14:52
door The Mechanic
Het vervangen van een multiriem luistert erg nauw en vereist een speciale methode bij de V60 PIH.

Wordt deze methode niet gevolgd of wijkt men hiervan af, kan deze gaan slippen, breken of eraf lopen met alle gevolgen van dien. Als deze eraf loopt en in de distributie komt kan dat je een cilinderkop kosten.

Waarschijnlijk is de montage in augustus niet goed uitgevoerd met slip als gevolg.
Aangezien je zo'n riem niet opnieuw mag gebruiken na demontage is er nu een nieuwe gemonteerd. In mijn ogen had dit onder garantie moeten vallen.

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 05.02.2020 - 16:17
door Hoek777
Maar er is dus maar 1 multiriem in de auto aanwezig?

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 05.02.2020 - 17:29
door The Mechanic
Hoek777 schreef: 05.02.2020 - 16:17 Maar er is dus maar 1 multiriem in de auto aanwezig?
Ja, degene die de ISG (Integrated Starter Generator) met de motor verbind. Komen daarom zeer veel krachten op te staan.

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 05.02.2020 - 19:12
door Hoek777
Thx. voor je info!

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 05.02.2020 - 19:18
door 360Degreez
De ISG is een apparaat dat zowel dienst doet als dynamo en startmotor. Vandaar dat je bij deze auto geen klassiek startmotorgeluid hoort voordat de motor aanslaat.
Bij het remmen (regenereren) en opladen (SAVE / Power modus) dient hij als dynamo om de batterij op te laden.

Er komt dus heel vaak heel veel kracht op de riem te staan en moet hij bij montage goed gespannen worden.

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 12.05.2020 - 22:11
door ptm
360Degreez schreef: 05.02.2020 - 19:18 De ISG is een apparaat dat zowel dienst doet als dynamo en startmotor. Vandaar dat je bij deze auto geen klassiek startmotorgeluid hoort voordat de motor aanslaat.
Bij het remmen (regenereren) en opladen (SAVE / Power modus) dient hij als dynamo om de batterij op te laden.

Er komt dus heel vaak heel veel kracht op de riem te staan en moet hij bij montage goed gespannen worden.
heeft de D6 dus geen normale start motor die via het vliegwiel de motor aanslingert? hoe weet je dat?

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 13.05.2020 - 07:19
door The Mechanic
ptm schreef: 12.05.2020 - 22:11
360Degreez schreef: 05.02.2020 - 19:18 De ISG is een apparaat dat zowel dienst doet als dynamo en startmotor. Vandaar dat je bij deze auto geen klassiek startmotorgeluid hoort voordat de motor aanslaat.
Bij het remmen (regenereren) en opladen (SAVE / Power modus) dient hij als dynamo om de batterij op te laden.

Er komt dus heel vaak heel veel kracht op de riem te staan en moet hij bij montage goed gespannen worden.
heeft de D6 dus geen normale start motor die via het vliegwiel de motor aanslingert? hoe weet je dat?
Ja die heeft die ook, als back up, mochten er problemen zijn meet de ISG.

Multiriem V60 plug-in hybride

Geplaatst: 16.05.2020 - 13:01
door ptm
The Mechanic schreef: 13.05.2020 - 07:19
ptm schreef: 12.05.2020 - 22:11
360Degreez schreef: 05.02.2020 - 19:18 De ISG is een apparaat dat zowel dienst doet als dynamo en startmotor. Vandaar dat je bij deze auto geen klassiek startmotorgeluid hoort voordat de motor aanslaat.
Bij het remmen (regenereren) en opladen (SAVE / Power modus) dient hij als dynamo om de batterij op te laden.

Er komt dus heel vaak heel veel kracht op de riem te staan en moet hij bij montage goed gespannen worden.
heeft de D6 dus geen normale start motor die via het vliegwiel de motor aanslingert? hoe weet je dat?
Ja die heeft die ook, als back up, mochten er problemen zijn meet de ISG.
oke duidelijk , dat is wat ik hoor als je koud start of als je multi riem eraf ligt.
de boventaande qoute over het goed spannen vind ik enigzins vreemd omdat de spanner van de multiriem 1 komplete unit is, monteer je deze niet goed waardoor de riem niet uitgelijnd is lijkt mij de enige mogelijkheid om het fout te doen .(als je een spanner hebt a la distributie zou je de mogelijkheid hebben om te overspannen)