Pagina 1 van 1

Zuinig hybride rijden op langere stukken

Geplaatst: 14.02.2020 - 16:29
door Johbou
Populair onderwerp maar na veel lezen is het me nog steeds niet duidelijk.
Helpt de elektromotor van de XC90 (of XC60) T8 Twin Engine de benzinemotor om het benzineverbruik te verminderen bij 'normaal' rijden op de snelweg (>50km)?
Ik heb begrepen dat een normale hybride (niet plug-in) zoals de Prius de elektromotor bijspringt als er geaccelereerd wordt. Normaal kosten de accelaraties verhoudingsgewijs veel benzine, dus als de elektromotor even bijspringt heeft dit toch gauw een leuke invloed op het verbruik.
Maar bij de XC90 zie ik dat niet terug. In 'hybride' wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de elektromotor, behalve als er teveel energie wordt gevraagd (bijv. bij accelereren) dan springt de benzinemotor aan om te helpen. Dat is dus andersom dan de Prius. En zo gaat de batterij snel leeg.
In 'pure' probeert de XC90 alleen op de elektromotor te rijden.
In 'AWD' is een laag benzineverbruik niet het doel, meer goede wegligging en gebalanceerd koppel op voor- en achteras (werkt ook met lege batterij).
En 'Save' en 'Power' zijn ook niet voor laag benzineverbruik.
Klopt dit? Waarom kan de XC90 niet zoals de Prius de elektromotor gebruiken om de benzinemotor te helpen waar het nodig is? Is dat gewoon een Volvo-keuze? :-|
Wat doen jullie plug-in rijders om het verbruik op de snelweg te verminderen?

Zuinig hybride rijden op langere stukken

Geplaatst: 14.02.2020 - 17:30
door mga1600
Het gemiddelde verbruik, gemeten over 40.000 km van mijn XC90T8 is 6,6 l brandstof per 100 km. Daarin zitten korte en hele lange ritten. Mijn vorige auto was een XC60 met T6 motor (dezelfde motor die de T8 heeft, maar dan zonder elektromotor). Daarnee haalde ik met moeite 10 l/100 km in een lichtere en kleinere auto. De besparing van het hybride systeem is dus 1/3 deel van bovenaf gerekend en bijna 50% van onderaf gerekend.
Die besparing volgt uit regeneratie van remmen etc. en vooral uit het feit dat je, zelfs als de accu officieel leeg is, door de ‘achtergehouden’ 15% accu capaciteit iedere keer weer elektrisch opgang wordt gebracht. En juist daarin zit anders een groot deel van het brandstof gebruik . Dus de elektromotor draagt wel degelijk bij!
Wat er bij komt is dat de bestemming die is ingevoerd in het navigatiesysteem mede bepalend is voor het gedrag van het systeem: als je nu 120 of 130 op een snelweg rijdt met een verder weggelegen bestemming bewaart het systeem stroom voor ‘straks’, als je zonder navigatie rijdt maakt hij eerst de accu leeg.
Ik rij normaal in Hybrid mode als onderdeel van een eigen profiel waarbij ik een wat hogere stuurkracht heb ingesteld en de luchtvering lager (straffer). Verder een beetje anticiperend rijden en je verplaatst je als een vorst in een heerlijke auto met een relatief laag verbruik.

Zuinig hybride rijden op langere stukken

Geplaatst: 14.02.2020 - 21:25
door Johbou
Dank je mga hiervoor, klinkt allemaal positief!
Ik begrijp dus dat, qua verbruik, op langere afstanden de stand Hybrid het beste is voor benzineverbruik. Ik snap dat er met remmen energie wordt teruggewonnen die meer gebruik van de batterij mogelijk maakt. Maar wordt die 15% "achtergehouden" capaciteit van de batterij nooit gebruikt om wanneer nodig (bijv. bij accelereren) elektrisch bij te springen en zo het benzineverbruik laag te houden? Of is het zo dat als je dan weer wat langzamer rijdt, je weer (even) volledig op elektriciteit rijdt? In dat geval is het dus of elektrisch, of benzine, maar nooit benzine geholpen door elektrisch (in Hybrid)?

Zuinig hybride rijden op langere stukken

Geplaatst: 14.02.2020 - 23:12
door Mavi57
"Wat er bij komt is dat de bestemming die is ingevoerd in het navigatiesysteem mede bepalend is voor het gedrag van het systeem: als je nu 120 of 130 op een snelweg rijdt met een verder weggelegen bestemming bewaart het systeem stroom voor ‘straks’,"

alleen vanaf modeljaar 2019 denk ik. Mijn MJ 2017 doet dit niet.

Zuinig hybride rijden op langere stukken

Geplaatst: 15.02.2020 - 00:02
door mga1600
Mavi57 schreef: 14.02.2020 - 23:12 "Wat er bij komt is dat de bestemming die is ingevoerd in het navigatiesysteem mede bepalend is voor het gedrag van het systeem: als je nu 120 of 130 op een snelweg rijdt met een verder weggelegen bestemming bewaart het systeem stroom voor ‘straks’,"

alleen vanaf modeljaar 2019 denk ik. Mijn MJ 2017 doet dit niet.
Dat was een betaalde update, samen met een uitbreiding van pilot assist (uitwijken als er een obstakel is) .

Wat er vanaf latere bouwjaren is bijgekomen is dat het navigatiesysteem zich meer met de pikot assist bemoeit, dat doet de mijne ook nog niet.

Zuinig hybride rijden op langere stukken

Geplaatst: 15.02.2020 - 14:10
door RoaldH
Ik gok dat het op lange ritten (zonder laden) ongeveer 0,5l/100km kan schelen. Dit ligt vooral aan het gedrag dat mga1600 goed beschrijft.

Zuinig hybride rijden op langere stukken

Geplaatst: 15.02.2020 - 14:14
door Bover
Is grappig, als ik dit lees denk ik wel dat ik binnenkort mezelf eens moet opplussen met de modernste techniek. Wist wel dat bijvoorbeeld de Geo locatie bij trucks het schakelpatroon helpt bepalen maar niet dat er "stroom wordt bewaard voor straks'.
Best slim....