Mede volvisten,
na een proefrit in de nieuwe S80 realiseerde ik het me ineens: ik mis het gevoel van thuiskomen in de auto. Het is een mooie auto, alles ziet er goed uit maar het geeft niet het gevoel van "thuis". Sterker nog: er had net zo goed BMW, Audi of Mercedes op kunnen staan.
Al heel wat jaren rij ik Volvo, reden om er eens bij stil te staan. Ooit, zo'n 25 jaar geleden was het argument dat ik een no-nonsense auto reed die nergens in uitblonk behalve veiligheid en betrouwbaarheid. Al die jaren bij het wisselen van een auto hield ik "het gevoel". Nu nog, als ik in de 940 van mijn vrouw stap, voelt het vertrouwd en rij ik met een glimlach om mijn lippen. Ook in de 854 reed ik met plezier, de V70 classic gaf het gevoel maar vanaf de S80 had ik een raar onderbuikgevoel wat ik drie jaar lang niet thuis heb kunnen brengen. En nu realiseer ik het me. Het is gewoon een auto zoals ieder merk die maakt en niet "mijn auto".
Wellicht omdat ik erg veel kilometers in de achterwielaangedreven versies heb gereden? Nee, dan had de 850 vanaf dag 1 hetzelfde onderbuikgevoel gegeven. Vreemd. Zijn er nog meer mensen die dit gevoel met mij delen?
Home sweet home
- Amieke850
- 4th Gear member
Ik herken mezelf -qua onderbuikgevoel- wel in jouw verhaal. De Volvo zoals ik 'm 't liefste zie [bezit] is toch nog steeds het oudere [hoekigere] model, zo ongeveer t/m de Volvo V70 classic. De S70 kan er ook nog mee door; de jongere Volvo modellen kunnen me iets minder bekoren.. waar 'm dat precies inzit kan ik ook niet helemaal verwoorden.. iets van vast willen houden aan 'wat ooit geweest is'? Mijn leeftijd -44- kan eea misschien een beetje verklaren...
?!

- R3dn3ck
- 2nd Gear member
De wat oudere mensen onder ons houden liever vast aan wat vroeger "in" was. Als ik kijk naar me vader klopt dit precies.
De wat jongere mensen die zijn nog veel opener en zien dingen met een andere dimensie, alhoewel ik dat laatste niet met zekerheid kan zeggen omdat ik ook maar een broekie ben en omdat ik niet echt een vergelijking kan maken dus.
Ik vind me draai in de nieuwere volvo modellen (s40 v50 c30 enz.) inderdaad. Maar die 440 vind ik ook een erg mooie auto bijvoorbeeld. Dus ik kan me wel vinden in wat Amieke850 hierboven zei over dat "vast willen houden".
De wat jongere mensen die zijn nog veel opener en zien dingen met een andere dimensie, alhoewel ik dat laatste niet met zekerheid kan zeggen omdat ik ook maar een broekie ben en omdat ik niet echt een vergelijking kan maken dus.
Ik vind me draai in de nieuwere volvo modellen (s40 v50 c30 enz.) inderdaad. Maar die 440 vind ik ook een erg mooie auto bijvoorbeeld. Dus ik kan me wel vinden in wat Amieke850 hierboven zei over dat "vast willen houden".
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Toen ik de eerste S80 in 1998 zag, vond ik 'm niet mooi. Ik dacht toen nog: "moet ik daar later in rijden?"
But: time goes by en langzamerhand kun je iets beter waarderen.
Nu vind ik de S80 (oud) het mooiste model.
Het gebeurt wel vaker dat men een tijdje moet wennen aan een model en het dan pas erg mooi vind, terwijl de auto's die men meteen mooi vindt snel hun glans verliezen. Kijk maar hoe het met de PTcruiser is gegaan...
But: time goes by en langzamerhand kun je iets beter waarderen.
Nu vind ik de S80 (oud) het mooiste model.
Het gebeurt wel vaker dat men een tijdje moet wennen aan een model en het dan pas erg mooi vind, terwijl de auto's die men meteen mooi vindt snel hun glans verliezen. Kijk maar hoe het met de PTcruiser is gegaan...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik houd ook wel van van recht en hoekig. Een 850 (maar wel met "vernieuwde" achterlampen of V70 classic is nog altijd mooi om te zien. Net als een 740 of 960. Zelfs een 480 vind ik (afhankelijk van z'n kleur) wel leuk om te zien. Alleen een 440 of 460 loop ik absoluut niet warm voor. Dus alleen recht en hoekig, daar zit 't um dus niet in.
De huidige V70 heb ik ook even aan moeten wennen. Toen we de classic wilden inruilen voor een nieuwere wilde ik liever weer een classic, maar heeft m'n vrouw me overgehaald toch een van het nieuwe model aan te schaffen. Het model V70 2008 vind ik lelijk om te zien, maar mischien dat ik ook daar wel weer aan kan wennen. Misschien ga ik hem zelf nog mooi vinden...
De huidige V70 heb ik ook even aan moeten wennen. Toen we de classic wilden inruilen voor een nieuwere wilde ik liever weer een classic, maar heeft m'n vrouw me overgehaald toch een van het nieuwe model aan te schaffen. Het model V70 2008 vind ik lelijk om te zien, maar mischien dat ik ook daar wel weer aan kan wennen. Misschien ga ik hem zelf nog mooi vinden...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Fat Rat
- 5th Gear member
Ik moet ook bekennen erg gecharmeerd te zijn van het rechte en hoekige van de oudere Volvo's. Ik heb in een V70 non-classic meegereden en dat was alleen een luxe auto voor mij waar toevallig Volvo op stond . Ik heb in een 440 gezeten en dat was een auto, en toevallig stond er Volvo op.
De eerste keer dat ik in een 240 reed, ook al was deze niet al te best, was een heerlijk thuis komen. Later nog in verschillende 740's gereden voor ik de mijne kocht en ook dit was echt Volvo-gevoel.
Ik moet ook bekennen dat ik iedere dag weer sta te trappelen om in m'n auto'tje te kruipen en te rijden. Een "echte" Volvo voelt voor mij als een thuiskomen, veilig, vertrouwd, een plekje waar je met plezier bent en van elk moment geniet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog te weinig ervaring heb met de nieuwere Volvo's om daar een goed oordeel over te geven, maar ze trekken me uiterlijk in iedergeval niet aan.
Voor mij is het hoekig en vierkant all the way, en ik hoop ze zo nog jaren te kunnen rijden (Volvo kwaliteit kennende moet dat geen enkel probleem zijn).
De eerste keer dat ik in een 240 reed, ook al was deze niet al te best, was een heerlijk thuis komen. Later nog in verschillende 740's gereden voor ik de mijne kocht en ook dit was echt Volvo-gevoel.
Ik moet ook bekennen dat ik iedere dag weer sta te trappelen om in m'n auto'tje te kruipen en te rijden. Een "echte" Volvo voelt voor mij als een thuiskomen, veilig, vertrouwd, een plekje waar je met plezier bent en van elk moment geniet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog te weinig ervaring heb met de nieuwere Volvo's om daar een goed oordeel over te geven, maar ze trekken me uiterlijk in iedergeval niet aan.
Voor mij is het hoekig en vierkant all the way, en ik hoop ze zo nog jaren te kunnen rijden (Volvo kwaliteit kennende moet dat geen enkel probleem zijn).
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 3rd Gear member
Ik heb al verschillende volvo's gereden. De 850 op LPG, als TDI, de S70 en de V70 classic en new (full-options). Deze heb ik zakelijk gereden als taxichauffeur tijdens mijn studie en daarna.
Zelf heeft een oud vriendinnetje een tijdje een 340 (volgens mij) gehad. Zo een opa en oma auto met vol-automaat (sjarretelle bak).
Vroeger hebben m'n ouders een 245GL gehad. Bouwjaar begin 80er jaren.
Al met al al aardig wat volvo ervaring volgens mij.
Nu heb ik een auto mogen uitzoeken vanwege mijn buitendienst functie en ik heb hemel en aarde bewogen om toch die V50 te kunnen rijden. Ik heb hem nu sinds maandag en ik moet zeggen: ik loop al met een grijns op m'n gezicht als ik er aan denk weer in te mogen rijden. Ik loop er op af met een gedachte van "mooi, mooi, mooi, mooi", stap in en start met die rare startknobbel en voel me alweer helemaal gelukkig. Ik wou dat ik een groter rayon had, echt waar...
Met andere woorden, ik voel me helemaal thuis in m'n V50. Nu is hij niet alleen veilig, stevig en betrouwbaar, maar ziet er ook nog eens goed uit!
Zelf heeft een oud vriendinnetje een tijdje een 340 (volgens mij) gehad. Zo een opa en oma auto met vol-automaat (sjarretelle bak).
Vroeger hebben m'n ouders een 245GL gehad. Bouwjaar begin 80er jaren.
Al met al al aardig wat volvo ervaring volgens mij.
Nu heb ik een auto mogen uitzoeken vanwege mijn buitendienst functie en ik heb hemel en aarde bewogen om toch die V50 te kunnen rijden. Ik heb hem nu sinds maandag en ik moet zeggen: ik loop al met een grijns op m'n gezicht als ik er aan denk weer in te mogen rijden. Ik loop er op af met een gedachte van "mooi, mooi, mooi, mooi", stap in en start met die rare startknobbel en voel me alweer helemaal gelukkig. Ik wou dat ik een groter rayon had, echt waar...
Met andere woorden, ik voel me helemaal thuis in m'n V50. Nu is hij niet alleen veilig, stevig en betrouwbaar, maar ziet er ook nog eens goed uit!
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
- S80_USA
- 3rd Gear member
Nee, dat gevoel kan ik niet met je delen! Ik heb jaren met veel plezier in een 740 GLE gereden en heb daarna de overstap gemaakt naar een nieuwe S80 T6 waar ik mij al tijdens de proefrit helemaal thuis in voelde. Mooie, veilige wagen met alle luxe, comfort en opties die ik wenste. De koop was destijds gauw gesloten. 

- Marcel
- 4th Gear member
Wellicht is het de leeftijd zoals Annemiek opperde, wellicht is het wennen.....
Wat ik bedoel is dat ik nu in een auto rij die heerlijk zit, alle comfort heeft en mij probleemloos van a naar b brengt. Maar het had net zo goed een BMW, Audi of Mercedes kunnen zijn. Het onderscheid vervaagd.
Wat ik bedoel is dat ik nu in een auto rij die heerlijk zit, alle comfort heeft en mij probleemloos van a naar b brengt. Maar het had net zo goed een BMW, Audi of Mercedes kunnen zijn. Het onderscheid vervaagd.
Gr. Marcel
- Amieke850
- 4th Gear member
..in mijn gehuwde staat oa gereden met Mercedes SL en SE; BMW 5 en 7 serie; onlangs nog even 'om te voelen' met de Jaguar XJ... [ik sta op goede voet met m'n ex]
Rijdt allemaal natuurlijk fantastisch, alleen, maar mijn ware 'geluk' zit 'm toch echt in mijn super-basic 850...
Haha, voer voor psychologen..?!
Rijdt allemaal natuurlijk fantastisch, alleen, maar mijn ware 'geluk' zit 'm toch echt in mijn super-basic 850...
- Marcel
- 4th Gear member
Met jou kan ik praten, maarja: leeftijdsgenoten héAmieke850 schreef:..in mijn gehuwde staat oa gereden met Mercedes SL en SE; BMW 5 en 7 serie; onlangs nog even 'om te voelen' met de Jaguar XJ... [ik sta op goede voet met m'n ex]

Je gevoel van geluk is deel van wat ik probeer te omschrijven.....
Gr. Marcel
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik ken het gevoel wel, rij regelmatig een V70 T5 van een kennis. Leuke auto, maar mijn 480 voelt toch heel anders, heeft toch meer charme, vind die V70 wat.... hoe zal 'k het noemen... te goed eigenlijk...
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- v700r
- 5th Gear member
ik ben ook jaren zoekende geweest. Hoewel ik nu uitgezocht ben (ik heb hem gevonden) zou ik pas weer thuiskomen als ik weer in een Amazon zou stappen. Dat vind ik toch de mooiste Volvo die ook nog eens het lekkerste zit. Maar ja als ik nu een Amazon zou kopen en hem weer helemaal naar mijn zin zou moeten maken...............echt niet. Blijf voorlopig lekker in de laatste echte Volvo (740) rijden.
Groeten van Frans.