Lekkage rond aanjager, vloer passagierskant nat
Geplaatst: 10.03.2020 - 09:35
Al sinds vorige zomer valt het mij op dat de vloerbedekking aan de passagierskant soms nat is (vooral merkbaar na een flinke regenbui)
Nu het lange tijd koud en nat is begint de nattigheid meer op te vallen dus ik heb besloten om de oorzaak te tackelen.
Stap 1: het schoonmaken van alle afvoeren en kanalen op/rond/onder de paravan.
Stap 2: oude jerrycan van ruitenwisservloeistof opengesneden en verwerkt tot een soort afdekkap voor de inlaat van de aanjager (zie stap 4)
Stap 3: binnen alle bekleding aan de kant trekken en zo droog mogelijk maken zodat ik later eventuele lekkages makkelijker kan opsporen. Ook binnenkant behuizing van interieurfilter gecheckt: geen vocht of sporen daarvan.
Resultaat:
- na eerste kleine bui geen lekkage
- na eerste fikse bui druppels op/rond aanjager
- geen vocht uit afvoer behuizing interieurfilter.
Aangezien het water rond de aanjager ook een stuk hoger zit dan de afvoer lijkt mij een verstopte afvoer van de aanjager niet (de enige) oorzaak
Onder de paravan zit de inlaat richting de aanjager. deze inlaat heeft een opstaande flens van zo'n 1cm hoog. Over de fles zit dan weer een kunststof mof/hals van zon'n 8cm hoog. Mijn gedachte was dat dit de plek zou zijn waar het water naar binnen komt. Het zou kunnen zijn dat tijdens een flinke regenbui het water tijdelijk hoger komt te staan dan de flens en op die manier het kanaal van de aanjager binnenkomt.
Zie bijvoorbeeld deze video voor een goede situatieschets:
Wat kan ik nog doen:
Stap 4: Mijn provisorische afdekkap heeft niet het gewenste resultaat. Op youtube zie ik filmpjes voorbij komen waar mensen de hele verbinding tussen flens en mof dichtkitten met siliconenkit, dit is een optie
Volgens mij heb ik ergens gezien dat de kunststof mof een rubberen ring als pakking heeft aan de onderzijde, deze zou ik liever vervangen. Ik kan alleen nergens vinden of deze pakking er daadwerkelijk zit en wat het artikelnummer zou zijn.
Om stap 4 uit te voeren moet ik eerst ergens een pullytrekker scoren om de ruitenwisserarmen te verwijderen, tot nu toe heb ik de boel voorzichtig aan de kant getrokken maar er is dan onvoldoende ruimte om die kunststof mof te checken.
Ik houd jullie op de hoogte en alle tips en ervaringen zijn meer dan welkom!
Helaas geen foto's gemaakt van Operatie Paravan, alleen wat interieurfoto's van na de regenbui. (excuses voor de orientatie van de foto's, dit klopt niet helemaal)
Nu het lange tijd koud en nat is begint de nattigheid meer op te vallen dus ik heb besloten om de oorzaak te tackelen.
Stap 1: het schoonmaken van alle afvoeren en kanalen op/rond/onder de paravan.
Stap 2: oude jerrycan van ruitenwisservloeistof opengesneden en verwerkt tot een soort afdekkap voor de inlaat van de aanjager (zie stap 4)
Stap 3: binnen alle bekleding aan de kant trekken en zo droog mogelijk maken zodat ik later eventuele lekkages makkelijker kan opsporen. Ook binnenkant behuizing van interieurfilter gecheckt: geen vocht of sporen daarvan.
Resultaat:
- na eerste kleine bui geen lekkage
- na eerste fikse bui druppels op/rond aanjager
- geen vocht uit afvoer behuizing interieurfilter.
Aangezien het water rond de aanjager ook een stuk hoger zit dan de afvoer lijkt mij een verstopte afvoer van de aanjager niet (de enige) oorzaak
Onder de paravan zit de inlaat richting de aanjager. deze inlaat heeft een opstaande flens van zo'n 1cm hoog. Over de fles zit dan weer een kunststof mof/hals van zon'n 8cm hoog. Mijn gedachte was dat dit de plek zou zijn waar het water naar binnen komt. Het zou kunnen zijn dat tijdens een flinke regenbui het water tijdelijk hoger komt te staan dan de flens en op die manier het kanaal van de aanjager binnenkomt.
Zie bijvoorbeeld deze video voor een goede situatieschets:
Wat kan ik nog doen:
Stap 4: Mijn provisorische afdekkap heeft niet het gewenste resultaat. Op youtube zie ik filmpjes voorbij komen waar mensen de hele verbinding tussen flens en mof dichtkitten met siliconenkit, dit is een optie
Volgens mij heb ik ergens gezien dat de kunststof mof een rubberen ring als pakking heeft aan de onderzijde, deze zou ik liever vervangen. Ik kan alleen nergens vinden of deze pakking er daadwerkelijk zit en wat het artikelnummer zou zijn.
Om stap 4 uit te voeren moet ik eerst ergens een pullytrekker scoren om de ruitenwisserarmen te verwijderen, tot nu toe heb ik de boel voorzichtig aan de kant getrokken maar er is dan onvoldoende ruimte om die kunststof mof te checken.
Ik houd jullie op de hoogte en alle tips en ervaringen zijn meer dan welkom!
Helaas geen foto's gemaakt van Operatie Paravan, alleen wat interieurfoto's van na de regenbui. (excuses voor de orientatie van de foto's, dit klopt niet helemaal)